eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
727 ویدیو
292 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢عروة الوثقی فقهی و عروة الوثقی اجتماعی 🔻توصیه‌ای به طلاب بابت مطالعه آثار سید جمال اسدآبادی ✔️استاد محمد رضا حکیمی(ره): این است كه می‌گویم: "عالمان دین و طلاب راستین ، باید بدانند كه غیر از عروة الوثقای مرجع اسبق، مرحوم سید محمد كاظم یزدی، عروة‌ الوثقای دیگری نیز هست. و برای مسلمانان و اجتماعات اسلامی، با توجه به سیاست‌های جهانی و استعمار‌ها و تكالیف مسلمانان در این مسائل، فروع و مسائل این عروه نیز مطرح است، و توجه به این فروع و مسائل نیز واجب تكلیفی است. و بر عالم نظر در آنها "اوجب" است زیرا كه به حكم تجربه و مشاهده، با هوشیاری نسبت به مسائل این عروه (سیاسی ـ دینی) و عمل به آنها و مقاومت بر سر آنهاست كه می‌توان مسائل آن عروه را نیز داشت و عمل كرد و فرزندان را بر طبق آنها تربیت نمود. و گرنه استعمار و عوامل آن، آن مسائل را یكی یكی ـ والعیاذ با الله ـ هدم می‌كنند. این دو كتاب ، یكی شامل احكام فقهی و عبادی فردی و معاملات است از عالم و فقیهی بزرگ در اسلام، و دیگری شامل احكام اجتماعی و معاملات سیاسی ـ دینی است، از عالم اجتماعی و فیلسوفی سیاسی و بزرگ در اسلام. و این دو مقوله در صدر اسلام. یعنی در متن اسلام ـ یكی بوده است. سپس در روزگاران بعد، به علت پیشامدهایی از هم جدا شده است و همین جدا شدن، باعث بزرگترین زیان‌ها و انحطاط‌ها برای مسلمانان گشته است. اكنون چرا باید عالمان عروه فقهی تا این اندازه از عروه اجتماعی جدا و دور و بی‌خبر باشند؟ و راستی، آیا چگونه تواند بود آن همه توجه و تدریس و تحشیه و تزاحم بر سر آن "عروه" ، و این همه بی‌خبری و ناآگاهی از این "عروه" ! ... . و این است كه می‌گویم این كتاب و امثال آن ـ باید جزو كتب درسی حوزه‌ها قرار گیرد. همین‌گونه روحانیت اسلام، بویژه طلاب جوان، باید درباره سیدجمال‌ الدین و مردانی امثال او مطالعات بسیار داشته باشند، این رهبران بزرگ و آرمان‌های اسلامی و جهانی آنان را بشناسند، و شخصیت و حماسه و جهاد اینگونه پیشوایان قرآنی بزرگ را سرمشق خویش سازند، در آثار و اندیشه‌های اجتماعی آنان دقیق شوند، افكار و تجربه‌های سیاسی و اجتماعی آنان را در درگیری با استعمار پیگیری كنند و بدانند این امور برای آنان از هر چیز مفیدتر تواند بود. چرا باید افكار اجتماعی ـ اسلامی سیدجمال الدین در حوزه‌های علمیه درسی نباشد و مورد رسیدگی و تاسی قرار نگیرد؟ 📗مصلح عالم اسلام، درباره سید جمال الدین اسدآبادی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔دروس اعتقادی و فقهی استاد حسين فرحناکی در ماه مبارک رمضان 🗓زمان: از شنبه، ١٩ اسفندماه، ساعت ١٥:٤٥ 🏛 مکان: مشهد، خيابان عبادى ٣٦، حسينيه ثامن الحجج عليه السلام 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹سه‌شنبه اول ماه رمضان است ✔️ حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب اعلاک کرد: براساس پیش‌بینی کارشناسان هلال ماه روز دوشنبه قابل رویت خواهد بود بنابراین سه‌شنبه اول ماه رمضان است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فرايند شکل گيری دانش اصول فقه، نقدی بر انگاره تأسيس ✔️حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن حکیم 🔹منشأ شناسی پديدار شدن علم اصول، زمينه بسياری از نگارش‌های مذهبی ميان مسلمانان بوده که غالبا در قالب رقابت ميان مذهبی بر سر تقدم در التفات يا پديدارسازی و توليد دانش منتشر شده. چنانکه هريک از مذهب مدوناتی خاص را به اين امر اختصاص داده، که اثبات کند تأسيس برخی علوم ازآن مذهب متبوع خود بوده و ديگران به تبع به اين دانش‌ها گرويده‌اند. 🔸اختلاف در مؤسس علم اصول بسيار گسترده است: احناف با مؤسس دانستن محمدبن حسن شيبانی و با تکيه بر نگاشته‌های موجود وی به اثبات ابداع علم اصول از سوی او پرداخته‌اند؛ شوافع با تاکيد بر کتاب الرساله شافعی، اصرار بر مؤسس بودن وی نسبت به دانش اصول دارند؛ اماميان نيز به دنبال اثبات مؤسس بودن امام باقر و امام صادق (ع) يا مؤسس بودن شاگردان و ... . 🔹جالب آنکه ادعاهای دانشی مطرح شده در باب مؤسس علم اصول امکان رد و اثبات به معنای ارزيابی دانشی ندارد. زيرا اصحاب هرمذهب به مقبولات مذهبی خود اکتفا نموده و بر آن اصرار دارد. مقبولاتی که عمدتا و عادتا اموری سليقه‌ای و فاقد معيار دانشی روشن است. 🔸دانش مقوله‌ای اختراعی و تأسيس نيست و اين انگاره نوعی تحريف در تعامل با دانش و تحليل آن است. بزرگترين آسيب اين انگاره منصرف کردن انديشه‌های از نقش کليدی ائمه اهل بيت (ع) در شکل دهی انديشه‌ها و سامان دادن به مباحث دانشی مسلمين است. نقشی که مطابق گزاره‌های متفق عليه ميان مذاهب اسلامی قابل رديابی و اثبات است. 👈گزارش تفصیلی نشست در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=75061 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙همه چیز درباره هلال ماه رمضان ۱۴۴۵ 👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75075 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
ماه نامه هلال شماره 144 ویژه وضعیت هلال ماه مبارک رمضان 1445 هجری قمری.pdf
3.87M
🏷 دریافت ماه‌نامه هلال، ویژه وضعیت هلال ماه ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ هجری قمری 👈 همه چیز درباره هلال ماه رمضان: http://ijtihadnet.ir/?p=75075 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
28.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢حقیقت تلخ سیاست تحدید نسل مملکت امام زمان (عج) + حکایت مخالفت با سیاست‌های تحدید نسل در زمان جنگ ✔️گزیده سه جلسه درس خارج آیت‌الله جعفر سبحانی با موضوع بررسی ادله تحدید و تکثیر نسل از نظر موافقین و مخالفین. بیانات کامل ایشان در صفحه مجازی معظم‌له در آپارات جلسه ۲۵ / جلسه ۲۶ / جلسه ۲۷ ذیل عنوان مسائل فقهیة مهمّة في حیاتنا المعاصرة - ۱۳۹۶ 🌐 کشکول ناب حوزوی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «مبانی حقوق اسلامی مقاومت» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام مهدی فیروزی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فقه و حقوق، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📅 زمان: یکشنبه، ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ صبح 🏢 مکان: قم، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، اتاق جلسات ریاست 🔗 لینک حضور مجازی: ttp://skyroom.online/ch/m.faghih64/cmir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «بازخوانی نهاد بهره، معضل سود در بانکداری بدون ربا و راهبردهای پیشنهادی» 🎙ارائه:حجت‎الاسلام والمسلمین محمد رضا یوسفی شیخ رباط، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید 👤دبیر علمی: دکتر سعید کریمی 🗓 زمان: یکشنبه ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۲؛ ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح 🏢مکان: قم، بلوار سمیه، خیابان شهید رجایی، بین کوچه ۴ و۶، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، سالن جلسات 🔖همراه با اعطای گواهی معتبر از سوی مجلس شورای اسلامی 📩جهت حضور در جلسه اطلاعات خود را در فرم اینترنتی ثبت‌ نمایید: https://formafzar.com/form/inform1 🔗لینک حضور مجازی: https://www.skyroom.online/ch/m.faghih64/think 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی و کرسی آزاد اندیشی «موضوع شناسی رؤیت هلال با چشم مسلح» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین عباس ظهیری، مدرس دروس خارج حوزه 🎙ناقد:حجت‌الاسلام والمسلمین قربانعلی زمانی قمشه‌ای، مدرس دروس خارج حوزه 🎙دبیر علمی: حجت‌الاسلام والمسلمین امیربهاءالدین علایی‌نژاد، مدرس سطوح عالی حوزه 🗓 زمان: یکشنبه ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۲، ساعت: ۱۷ الی ۱۸:۳۰ 🏢 مکان: قم، مرکز موضوع شناسی احکام فقهی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 کرسی علمی ترویجی «ریاست جمهوری زنان از منظر قانون اساسی» تأملات تفسیری اصل ۱۱۵ قانون اساسی 🎙ارائه: دکتر پورمحمدی، عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده 🎙ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین جلال‌الدین قیاسی، عضو هيأت علمی دانشگاه قم 🎙دبیر علمی: حجت‌الاسلام والمسلمین مجید دهقان، عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده 📅 زمان: دوشنبه ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ صبح 🏛 مکان: پژوهشکده زن و خانواده، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، پلاک ۵، طبقه ۶، سالن جلسات 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 عبدالمجید النجار و سه گانه تمدنی ✔️دکتر عبدالمجید النجار متولد ۱۹۴۵ تونس و فارغ التحصیل دانشگاه الزیتونه، الازهر و استاد بسیاری از دانشکده های اسلامی در تونس، الجزایر، امارات، قطر و ...می باشد. عضویت او در جنبش النهضه، ریاست شعبه «اتحاد العالمی لعلماء المسلمین» در تونس و عضویت در «المجلس الاروبی للافتاء والبحوث» از او یک چهره عالم نواندیش تمدنی تصویر کرده است. شهرت اصلی دکتر النجار تالیف سه جلدی ذیل عنوان «الشهود الحضاري للأمة الإسلامية» است که در سال ۱۹۹۹ توسط دار الغرب الإسلامي در بيروت منتشر شده است. جلد أول با عنوان «فقه التحضر الإسلامي» با تاکید بر سه مفهوم استخلاف، شهادة و تسخیر به بنیادهای فلسفی - اخلاقی تمدن اسلامی پرداخته است. جلد دوم با عنوان «عوامل الشهود الحضاري» به شرایط تجدید تمدنی با تاکید بر اصلاح فکری و عملی پرداخته و جلد سوم با عنوان«مشاريع الإشهاد الحضاري» به بررسی و نقد تجربه های فکری و عملی تمدنی (جریان سلفیه، جریان اصلاحی وتجربه جنبش های اخوان المسلمین و جماعت اسلامی) در جهان اسلام اختصاص دارد. 🌐منظاری ایرانی؛ منظری عربی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad