eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
732 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔 نشست علمی «عملکرد تاریخی فقهاءدر عرصه سیاست خارجی» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام محمدصادق ابوالحسنی، تاریخ پژوه و نویسنده 📆 زمان: دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۴ الی ۱۶ 🏛مکان: قم، موسسه دین و تمدن 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗اهمیت کتاب «الخلل فی الصلاة» در چیست؟ چرا مطالعه آخرین کتاب و محصول تدریس سال‌های پایانی اقامت امام خمینی (ره) در حوزه علمیه نجف اهمیت دارد؟ 👈 معرفی کتاب الخلل فی الصلاة: http://ijtihadnet.ir/?p=75341 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگاهی به کتاب «مقاصد الشریعه» ✔️مؤلف بر آن است که مقاصدیون در کشف تعداد ملاکات دچار تزلزل هستند و خلط مبحث در ارائه ملاکات احکام وجود دارد. همچنین این ملاکات احکام با ملاکات دین در مواردی تعارض وجود دارد. عدم وجود دلیل معتبر از قرآن و حدیث دال بر مشروعیت مقاصدالشریعه، از موانع جدی مراجعه به فقه المقاصد است. این کتاب در یک مقدمه و پنج فصل تنظیم شده که در نگاه کلی، بررسی تعاریف فقه‌المقاصد، ادوار تاریخی آن و تطورات و نهایتاً یازده اشکال وارد بر فقه‌المقاصد منقح شده است. 👈 معرفی تفصیلی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=75363 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شیخ انصاری سطح موفقی از رویکرد مدرسی به فقه را ایجاد کرد/ ادبیات مؤثری در توضیح روش‌شناسی مدرسی حاکم بر فقه نداریم ✔️دکتر عبدالمجید مبلغی: 🔹فقه، بزرگ‌ترین نظام الهیات معطوف به عمل است. اگر چنین نظام الهیات معطوف به عملی در بین شیعه شکل گرفته که در دنیا بی‌نظیر است، حتماً منطقی روش‌شناختی هم در پشت آن وجود دارد که باید شناخته شود ولی ما این کار را نکرده‌ایم. 🔸عقلانیت مدرسی و منطق روش‌شناختی حاکم بر فقه فقط در فقه شیعه نیست و در فقه اهل سنت و مسیحیت و یهودیت هم دیده می‌شود ولی هیچ کجا به اندازه فقه شیعه موفق به توسعه کامیابانه آن نبوده است. به معنایی الهیات برآمده از فقه شیعه بزرگ‌ترین نظام الهیاتی است که در جهان بروز و ظهور یافته است. 🔹کسانی چون علامه حلی تأملات فقهی شیعه را توسعه دادند. کسانی چون شیخ انصاری هم سطح موفقی از رویکرد مدرسی به فقه را ایجاد کردند؛ آثار شیخ انصاری آنقدر درخشان است که اگر با هرمنوتیک شلایرماخر هم مقایسه شود، خواهیم دید شیعیان به سطحی از آگاهی رسیده‌اند که هرمنوسین‌های غربی نتوانسته‌اند به آن برسند. 🔸حاکمیت روش مدرسی بر فقه شیعه به معنای عدم موفقیت آن نیست ولی مسئله این است که باید قدمی به جلو بگذاریم، این منطق را دریابیم و با منطق روش‌شناختی جدید آن را بازفهم کنیم. 👈بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75348 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقدی بر یک نظر در باب حضور بانوان در اجتماع ✔️آیت‌الله شبیری زنجانی: 🔹مرحوم آقای مطهری درباره چگونگی حکم حضور زن در اجتماعات، روایتی از امام کاظم علیه‌السلام نقل کرده اند که فرمودند: «پدرم مادر مرا و مادر خودش را می‌فرستاد تا حقوق اهل مدینه را اداء کنند.»(۱) 🔸اما اینجا اشتباهی عجیبی صورت گرفته است. ایشان پنداشته اند که «امّ فروه» در روایت اشاره به مادر امام صادق علیه‌السلام است؛ در صورتی که بنابر موثقه محمد بن علی حلبی، امام صادق علیه السلام فرموده که من پسر کم سن و سالی بودم که مادرم از دنیا رفت. (۲) 🔹این امّ فروه دختر بزرگ حضرت صادق علیه‌السلام است که به نام مادر امام نامیده شده بود که بنابر روایتی در باب حجّ، وی به امام صادق علیه‌السلام گفت: «ای پدر عمره ما عمره شعبانیه می شود نه رجبیه ... . حضرت علیه‌السلام به او فرمود: نه دخترم این عمره ما همان عمره رجبیه است؛ زیرا احرام آن در رجب واقع شده است.» بنابراین امّ فروه مذکور در روایت، دختر امام صادق علیه‌السلام است. (۳) ................................. ۱. یادداشت های استاد مطهری؛ ج۵؛ ص۱۶۷ ۲. الکافی؛ ج؛ ص۵۲۸ ۳. الکافی؛ ج۴؛ ص۲۹۴ جرعه ای از دریا؛ ج۲؛ ص۶۵۷ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 فراخوان پذیرش موسسه عالی فقه و علوم اسلامی، تحت اشراف مقام معظم رهبری 🗓 سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۴ 💠 مقطع خارج عمومی (سال‌های اول و دوم خارج) ⏳ثبت‌نام: تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🌐اطلاعات بیشتر و ثبت نام: http://www.mfos.ir ☎️شماره تماس: ۵-۳۲۴۰۱۵۴۱-۰۲۵ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝فراخوان مقالات فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی با موضوع «مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد» 🔻محورها و ریز موضوعات فراخوان 1. چیستی مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد 2. گونه‌ها و تأثیرات مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد 3. مبانی مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد 4. دلایل مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد 5. عرصه‌های مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد (براساس طبقه بندی رایج علوم شامل: علوم اسلامی، علوم انسانی و علوم طبیعی) 6. قلمرو مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد (شامل مباحث برون‌علمی{ظرفیت‌های تحقیق، مبادی و اصول موضوعه؛ روش‌شناسی؛ راهبری و مدیریت} و درون‌علمی {مفاهیم و مفروضات و اصول پایه؛ قواعد و اصول؛ گزاره‌ها و مسائل؛ فرضیه‌ها و نظریه‌ها؛ مدل‌ها و الگوها}) 7. روش‌شناسی مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد 8. موانع مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد 9. آسیب‌شناسی مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد 10. تحلیل وضعیت مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد ⏳مهلت ارسال آثار: ۱۴۰۳/۵/۳۱ 🌐سامانه فصلنامه:http://jostar-fiqh.maalem.ir ☎️تلفن تماس و راهنمایی: 05132233350 داخلی 8629 - 8554 ساعت۸ الی ۱۳:۳۰ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چرا فتاوای فقهی هوش مصنوعی اعتبار ندارد؟ ✔️استاد محمد قائینی: 🔹احتمال دارد یک فقیه برای رسیدن به یک نتیجه در یک مسئله از برخی مقدمات غفلت کند و برای رسیدن به نتیجه، برخی مقدمات لازم و ضروری را نادیده بگیرد. فرض این است برای هوش مصنوعی این غفلت و به کار نگرفتن برخی مقدمات هم مفروض نباشد تا درجه عصمت از خطای این وسیله جدید از مصونیت شخص طبیعی بالاتر باشد. 🔸مثلا فقیه بر اساس مقدمات انتاج به واقع یقین پیدا کند و فرض کنید هوش مصنوعی هم امکان دستیابی به این نتیجه را دارد ولی نتایج حاصل از این دستگاه مثل نتایج اجتهاد فقیه بیش از گمانی نسبت به دیگری ایجاد نمی‌کند. خود فقیه یقین به واقع دارد ولی یقین او به واقع برای من یقین‌ساز نیست و در بهترین حالت برای من در حد گمان ایجاد می‌کند چون نظر آن فقیه را با نظر فقیه دیگری در تعارض می‌بینم. لذا در بالاترین درجه ارزش اینگونه است نظر فقیه برای مقلدش مفید گمان به واقع است. 🔹حالا آیا شارع حجیت نتیجه حاصل از هوش مصنوعی را پذیرفته است؟ خیر، دلیلی به دست ما نرسیده است که نتایج به دست آمده توسط هوش مصنوعی اعتبار دارد. نگویید شارع منعی نکرده است. عدم منع جایی ارزش دارد که معاصر با حضور اصحاب شریعت و امامان معصوم باشد. 🔸هوش مصنوعی ولو معادل شخص طبیعی به نتایج دست داشته باشد برای کسی که بخواهد این وسیله را معتمد خودش قرار دهد یقین به واقع نمی‌آورد. اگر اینچنین شد صرف اینکه گمان با این وسیله معادل با گمان حاصل با نظر فقیه و قاضی باشد اعتبار و حجیت آن را به همراه نخواهد داشت. 👈 تفصیل مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75360 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دوگانه‌هایی بی بنیاد ✔️حجت‌الاسلام محمد متقیان تبریزی 🔻برخی از نویسندگان و پژوهندگان عرصه فقه سیاسی، به تناسب وضعیت سیاسی کشور، دوگانه‌هایی را طرح کرده و تعارضی را تصویر نموده و حکم به تقدم یک طرف به طرف دیگر می‌دهند. 🔻آقای سیدضیاء مرتضوی و همفکران ایشان، در تصویر رابطه میان حاکمیت با مردم، همیشه در مقام تعارض نشسته و تلاش در تقدم جانب مردم بر حاکمیت دارند. در حالیکه، تصویر «تعارض» در نظم سیاسی برخاسته از «قدرتِ استیلائی» اصالت داشته و در میانه رابطه حاکمیت با مردم مطرح می‌شود، ولی در نظم سیاسی اسلامی چنین نبوده و تضاد خواسته حاکمیت با مطالبه مردم به مثابه «استثناء» است که حکم ویژه خود را دارد و در ادامه نیز درباره آن گفته خواهد شد. 📝متن کامل یادداشت در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=75369 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
46.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢امسال حجاج باید بتوانند منطق قرآنی برائت را به همه دنیای اسلام منتقل کنند/ حج امسال، حج برائت است/ جمهوری اسلامی در پشتیبانی از فلسطین منتظر کسی نماند و نمی‌ماند 🔹رهبر انقلاب با اشاره به اینکه فریضه حج باید مشحون از نام مبارک حضرت ابراهیم و تعالیم آن پیامبر بزرگ باشد، برائت از دشمنان دین خدا را از جمله تعالیم ارزشمند ابراهیمی خواندند و گفتند: از ابتدای انقلاب، برائت یک رکن جاری در حج بوده است اما امسال و با توجه به حوادث عظیم و عجیب غزه که بیش از همیشه چهره خون‌آشام مجموعه‌ی برخاسته از تمدن غربی را آشکار کرده است، حج امسال به صورت ویژه حج برائت است. 🔹ایشان در تبیین وظیفه امت اسلامی در قبال فجایع غزه در فرصت حج ابراهیمی، به نمونه‌های متعدد قرآنی از سیره حضرت ابراهیم(ع) اشاره کردند و گفتند: ابراهیم(ع) جزو پیامبرانی است که دل رئوف و بسیار مهربانی دارد اما همین پیامبر الهی در مقابل دشمنان ظالم و ستیزه‌گر به شدت اظهار برائت و به صراحت اعلام دشمنی می‌کند. 🔹آیت‌الله خامنه‌ای با توجه به شرایط کنونی جهان اسلام، رویکرد ابراهیمی به حج یعنی برائت آشکار در مقابل دشمنان را ضروری‌تر از همیشه خواندند و گفتند: بر این اساس حجاج ایرانی و غیر ایرانی باید بتوانند منطق قرآنی در پشتیبانی از ملت فلسطین را به همه دنیای اسلام منتقل کنند. 👈 مشروح بیانات: http://ijtihadnet.ir/?p=75371 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نامه انتقادی آیت‌الله سبحانی به شورای نگهبان، تکذیب شد ✔️برخی از کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی مدعی ارسال نامه انتقادی آیت‌الله جعفر سبحانی به شورای نگهبان درباره لایحه حجاب و عفاف شده‌اند که دفتر آیت‌الله جعفر سبحانی با انتشار اطلاعیه‌ای انتساب نامه انتقادی به شورای نگهبان را تکذیب کرد. 🔺در این اطلاعیه آمده است: ادعای برخی کانال‌ها مبنی بر ارسال نامه انتقادی این مرجع تقلید به شورای نگهبان در خصوص لایحه حجاب و عفاف تکذیب می‌شود. 🔹دفتر ایشان اعلام کرد: مواضع این مرجع تقلید صرفا از طریق پایگاه‌ها اطلاع رسانی و کانال‌های رسمی وابسته به دفتر در فضای مجازی منتشر می‌شود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «نقد تمسّک به صحیحه حمیری در اثبات حجیت خبر واحد» 🎙ارائه: استاد سید محمد نجی یزدی 🗓 زمان: سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ ساعت ۱۱ 🏢مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم‌السلام) اتاق جلسات 🔗لینک حضور مجازی: markazfeqhi.com/live 🆔 https://eitaa.com/ijtihad