🏴 اطلاعیه مراسم سالگرد ارتحال آیتالله بهجت (قدسسره)
🔰به مناسبت فرارسیدن ایام سالگرد ارتحال ملکوتی آیتالله محمدتقی بهجت قدساللهنفسهالزکیه، مراسم یادبود این مرجع عالیقد، از سوی بیت معظمله و شاگردان ایشان برگزار میگردد.
🗓 زمان: روز پنجشنبه مورخ ۲۷ اردیبهشت ماه ١۴٠٣، پس از نماز مغرب و عشا؛
🕌 مکان: قم، مسجد آیتالله بهجت (مسجد فاطمیه گذرخان)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
10.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تصاویر کمتر دیده شده | یاد و خاطره مرحوم آیتالله بهجت و مرحوم استاد فاطمینیا گرامی باد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
استاد جدیدی نژادjadidinajad-kotobe-rejali.MP3
زمان:
حجم:
26.41M
🎧 دریافت صوت نشست علمی «نقد دیدگاه حاکم بر کتب رجالی»
🎙ارائه: حجت الاسلام والمسلمین جدیدی نژاد
🗓 ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، قم، مرکز تخصصی علوم حدیث
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢درنگی کوتاه در فتوای آیتالله جوادی آملی در موضوع جواز شرعی تعطیلی شنبهها در ایران اسلامی ✍️ حجت
💢هویت زمانی، روز هفته و تأملات در فقه فرهنگی
✔️در بررسیهای فقه فرهنگی، از جمله مسائل، آداب و سنتهایی است که موضوع آنها زمان است و در حقیقت، زمان موضوع حکم شده است. مناقشات جاری در تعطیلات هفته در این چارچوب ملاحظاتی دارد که کوتاه و گذرا اشاره میشود:
#تعطیلی_شنبه
📝 یادداشت حجتالاسلام سیدمحمد طباطبائی را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75476
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تشبه به کفار و تعطیلی شنبه
✔️ایزدی، طلبه درس خارج و دانشجوی دکتری فلسفه دین دانشگاه تهران
🔹بحث خارج فقه استاد مروی درباره حلق لحیه است. همین امروز بحث کردند که برخی معتقدند علت حرمت حلق لحیه تشبه به مجوس یا یهود است.
🔹در نقد این کلام، استاد مروی از قول برخی فقها فرمودند الان دیگر حلق لحیه تشبه به یهود یا مجوس نیست؛ زیرا بسیاری از مسلمانان هم این کار را انجام میدهند؛ لذا این دلیل برای اثبات حرمت، کافی نیست و باید از ادله دیگری استفاده کرد. این حدیث از نهج البلاغه رو هم موید آوردند که حضرت امیر میفرمایند اینکه پیامبر گفته با فلان خضاب، خضاب نکنید چون علامت غیر مسلمانان بوده ولی الان اینطور نیست: لذا اشکالی هم ندارد.
🔸پینوشت: بحث تعطیلی شنبه هم همینطور است. این عمل مختص یهود نیست بلکه بسیاری از کشورهای مسلمان هم شنبه تعطیلند؛ لذا این دلیل برای اثبات حرمت کافی نیست.
🔸همین مسئله در لباس پوشیدن کنونی ما هم صدق میکند. فرهنگ ایرانی اسلامی، لباس کنونی ما یعنی کت و شلوار و پیرهن را نداشت بلکه مردم عادی هم قبا و دشداشه و دستار میپوشیدند. آیا میتوان گفت چون این سبک لباس پوشیدن شروعش از یهود یا نصرانیها بوده، الان هم حرام است؟
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢موضوع شناسی، پاشنه آشیل دستگاه فقاهت
✔️حجتالاسلام علی محمدی
🔹موضوع شناسی، دهههاست که پاشنه آشیل دستگاه فقاهت ماست. مندرج کردن تعطیلی روز شنبه در ذیل عنوان تشبه به کفار که سالهاست متأسفانه دیگر کُرکی به کلاهش نمانده، از اول هم دست فرمان جریان توسعهگرا بود که ظاهرا موفق هم شدهاند.
🔸در تعطیلی روز شنبه، موضوع اصلا تشبه به کفار نیست، موضوع تبعیت از کفار است و البته نجات اقتصاد ایران، عنوان انحرافی آن ...
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هزینه-فایده فراگیر تعطیلی شنبه
✍️ دکتر محمد جواد توکلی
وقتی میخواهیم سیاستگذاری کنیم باید هزینه فایده فراگیر سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشیم. در این میان هزینه فایده فرهنگی-اجتماعی از اقتصادی هم مهمتر است؛ اینکه تصمیم ما چه تاثیری بر هنجارهای اجتماعی میگذارد و سبک زندگی را چگونه تغییر میدهد، مهم تر از تاثیر ان بر منافع و هزینههای اقتصادی است.
برای تعطیلی شنبه عمدتا هزینه فایده اقتصادی مطرح شده است و خبری از تحلیل هزینه فایده سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیست. حتی هزینه فایده اقتصادی طرح هم چندان مشخص و متقن نیست.
صرف نظر از این نکته، تعطیلی شنبه از جهت فرهنگی-اجتماعی نوعی پذیرش هنجارها و سبک زندگی حاکم بر اقتصاد جهانی کنونی است که زیربنای عقیدتی آن نوعی مسیحیت و یهودیت رنسانسی است.
ما نظم دنیای اقتصادی کنونی را میپذیریم بهجای اینکه نظم حاکم بر تفکر اسلامی بر اساس مفهوم مقدس روز جمعه را ترویج کنیم؛ روزی که در آن نماز جمعه برگزار میشود و زمانی است که در آن آخرین منجی عالم بشریت ظهور میکند.
ما با تعطیلی شنبه کل نظم فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی جامعه را بر هم میزنیم؛ نظمی که ریشه در تاریخ کهن اسلامی-ایرانی ما دارد؛ این هزینه حتی به منفعت اندک اقتصادی تصور شده هم نمیارزد.
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ماجرای تعطیلی شنبه و دو نکته
✍️حجتالاسلام احمد اولیایی
۱. فاصله زیاد آنچه در فرآیندهای ساختار دولت مدرن (لایحه و مرکز پژوهشها و مجلس) در مورد مسأله میگذرد با آنچه در گفتگوهای نخبگان میانی در باب همان مسأله رد و بدل میشود تعجبآور است.
۲. همه براحتی از مسأله اصلی «چرایی کاهش ساعات کار و افزایش تعطیلی» عبور کرده اند و بر سر روز آن بحث میکنند و حال آنکه اساسا ۱۶ ساعت کاهش در ماه با توجه اشکالات اساسی فرایند بهرهوری شغلی، فرهنگ کار، نظام بروکراسی و ... هیچگونه تأثیری ندارد.
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢یهود و تعطیلی شنبه
✔️آیتالله حائری شیرازی (ره)
🔹الان در تمام دنیا، شنبه بهخاطر کلیمیها تعطیل است. کشور اندونزی، بیشترین جمعیت مسلمانان را دارد. در جاکارتا، مسجدی هست به نام «مسجد استقلال» که فقط صحن آن، حدود ۳۰ هزار متر وسعت دارد. شبستان آن هم پنج طبقه است. خیلی بزرگ است. جمعیت نمازگزارانش در روز جمعه، از نماز جمعۀ تهران خیلی بیشتر است! پُرِ پُرِ پُرِ میشود.
🔹با این حال، اینها جمعه تعطیل نیستند! از صبح تا ظهر، ادارات باز است، کارخانجات، مغازهها، مدارس، بیمارستانها همگی باز هستند. بازار هم کلاً باز است؛ فقط یکی دو ساعت برای نماز جمعه تعطیل میکنند. اما در عوض، شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. شنبه به احترام یهودیها و یکشنبه به احترام مسیحیها تعطیل است. جمعه هم به احترام مسلمانها تعطیل نیست! [خندۀ حضار]
🔹الان شما در یک روزِ شنبهای از بازار مشیر یا خیابان توحید [شیراز] عبور کنید. میبینید که بازار تَق و لَق است. دیگران هم چون میبینند که در روز شنبه، دکانهای معتبر، تعطیل هستند، اینها هم در آینده شنبه را تعطیل میکنند و شما شاهد تعطیل شدن شنبه در بسیاری از خیابانها خواهید بود. آن مشتریِ مسلمان هم چون میداند که مغازهها بسته است، روز شنبه نمیرود بازار. مغازههای دیگر هم چون میدانند که روز شنبه، این قسمت از بازار، تق و لق است، اگر کاری داشته باشند، میگذارند روز شنبه مغازهشان را تعطیل میکنند. بعد چه میشود؟ فرهنگ آنها بر فرهنگ دیگران حاکم میشود.
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
❓پرسش فقهی در باب فقه فرهنگ از استاد علیاکبر سیفی مازندران با موضوع «تشبّه به کفار و یهود برای منافع اقتصادی»
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢درباره جابجایی تعطیلات هفته در فقه اهل سنت
✍️حجتالسلام سید علی بطحائی
نضج فقه عقل گرایانه تیسیری، ترویج مقاصد الشریعه و توجه به مصلحت گرایی در فقه الاجتماع باعث بوجود آمدن فتواهای راهگشا در فقه سنتی اهل سنت بویژه در تعامل جامعه اسلامی با تازه مسلمانان و غرب شده است. مهمترین بستر فتواهای مصلحت گرایانه فقهای سنتی در مواجه با مسائل اجتماعی نوپدید جوامع مسلمان با غرب خود را نمایان کرده است و مسایل عبادی فردی، کمتر در دایره این فتواها قرار دارند.
مسئله تعطیلی روز شنبه و یا جابجایی روزهای تعطیلات بیش از دو دهه است که در بین فقهای کشورهای حاشیه خلیج فارس مطرح شده و فقهای این کشورها با «شرط عدم تشبه جامعه اسلامی به غیر مسلمانان» و «تقویت بنیانهای اقتصادی جامعه» آن را جایز دانستهاند. آنها با این مجوز که رعایت مصلحتهای عالیه جامعه اسلامی، حد نهایی مقاصد الشریعه است این فتواها را مجاز دانستهاند.
#تعطیلی_شنبه
📝 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=75481
🆔 https://eitaa.com/ijtihad