🔔 آیا تعطیلی روز شنبه مغایر با قانون اساسی و شرع است؟
👈 در این باره بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75584
🎙ارائه: استاد محمدعلی مدرسی یزدی؛ عضو مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان و مدرس خارج حوزه علمیه قم
🎙ارائه: استاد علی ملکوتی؛ مدرس خارج حوزه علمیه قم، عضو مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان
🎙حجتالاسلام والمسلمین ابراهیم موسی زاده؛ دکترای حقوق عمومی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
🎙دکتر مهدی شهابی؛ فوق دکترای فلسفه حقوق از دانشگاه نانت فرانسه و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
🗓 زمان: دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۷
🏢 مکان: قم، خیابان شهید صدوقی، کوچه ۵، پلاک ۴۰، مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی
📌امکان شرکت کلیه طلاب مراکز حوزوی، دانشجویان حقوق دانشگاهها و همچنین سایر برادران و خواهران علاقه مند فراهم است.
🔗ثبت نام جهت شرکت حضوری در نشست: https://form.avalform.com/view.php?id=59466057
#تعطیلی_شنبه
👈 در این باره بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75584
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تأملی در تأملات
✂️ چه بخواهیم و چه نخواهیم، تعطیلی روز شنبه، قطعا در تغییر فرهنگ دینی و کمرنگ شدن تعظیم شعائر الهی موثر واقع خواهد شد. و امر فقط متوجه تعطیلی روز شنبه نخواهد شد. به لحاظ فقهی، اگر چه حل تعارض تعظیم روز جمعه به عنوان یکی از نمادهای جامعه اسلامی با ضرر متنابه اقتصادی که مشکل جدی جامعه است، راه حل دارد، اما این در صورتی است که اولا احراز شود که ضرر متنابه از ناحیه عدم تعطیلی روز شنبه حاصل شده است و ثانیا تنها راه حل تعارض تعطیلی روز شنبه باشد، از آنجا که خود کارشناسان اقتصادی در این امر متوفق نیستند، لذا احراز این دو امر و فتوا به آن برای فقیه مشکل خواهد بود.
#تعطیلی_شنبه
📝یادداشت حجتالاسلام سعید فاقدی را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75542
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شهید مطهری و مسئلهای به نام روز تعطیل مسلمانان
✅ متن زیر عین کلام استاد است و با برخی از آنچه در فضای مجازی منتشر شده است از جهت جابجا شدن ترتیب مطالب متفاوت است.
🔹مسئله تعطیلی جمعه هم از آن مسائلی است که در بعضی کشورهای اسلامی از وقتی که استعمار آمد، اين را معمول كرده كه هنوز هم هست، در پاکستان هنوز اين جوری است.
🔸از وقتی انگلیسیها آمدند به هند و همه سنتهای آنها را تبديل به سنتهای خودشان كردند، از آن جمله اینکه تعطیل را از جمعه تبديل كردند به یکشنبه.
🔹چنين چيزی همينقدر برگشت ديگر باز عود دادن به حالت اول خيلی مشکل است. هنوز در پاکستانی كه به نام اسلام اساساً مستقل شد؛ پاکستان در مقابل هندوستان هیچ جهت نداشت برای اینکه یک واحد مستقلی باشد الا جهت روحی و معنوی و فکری و ایمانی، که ما مسلمانیم شما هندو هستید و بعد هم از نظر فرهنگ معنوی از یکدیگر جدا هستیم. خب، با هم نمیخواهیم زندگي بكنيم مستقل میخواهيم باشيم. در عین حال هنوز اینها که در مقابل هندیها آن مقدار مقاومت کردند هنوز این سنت مسیحی را در میان خودشان حفظ کردهاند؛ يعنی مبدأ سالشان مبدأ مسیحی است و تعطیل هفتگیشان هم یکشنبه است.
🔸این را عرض میکنم برای این که ما باید توجه داشته باشیم اين نغمهها کم و بیش گاهی وقتها در مجلات مخصوصاً در مقالات ادبی و به اصطلاح علمی و نیمهعلمی مینویسند: آقا خب اين برای ایران سبب رکود کارهاست که ما بياييم تعطیلات خودمان را جمعه قرار بدهیم. اکثریت مردم دنیا آنهایی که ما با آنها سر و کار داریم آنها یکشنبه تعطيل دارند. آنوقت نتيجهاش اين است ما دو روز در هفته تعطیلی داشته باشیم، يك روز جمعه به خاطر خودمان، يك روز یکشنبه برای اینکه دنیا تعطیلی دارد.
🔹پس ما برای اینکه کارمان بیشتر جریان داشته باشد، ما هم بیاییم جمعه را تبدیل بكنيم به یکشنبه. [همچنین میگویند] اکثریت مردم دنیا سال مسیحی را انتخاب کردند، ما آمديم هجری را انتخاب کرديم. این اسباب زحمت است هميشه که ما تاریخ خودمان را به هجری بنویسیم آنها تاريخشان را به مسیحی مینويسند، پس ما بیاییم اين را تبديل بكنيم به تاریخ مسیحی.
🔸اینها همه مقدمه جذب شدن و مقدمه هضم شدن فرهنگی در هاضمه دیگران است. این یک مطلب که راجع به جمعه خواستم عرض کنم.
🔹مطلب دیگر که این آیه در آن مورد است راجع به نماز جمعه است. جمعه اساساً و حتی شاید اسم جمعه هم اسم اسلامی است یعنی قبل از اسلام این روز به نام روز جمعه نامیده نمیشد؛ اسمهای دیگری ذکر کردهاند. خود اسلام این اسم را جمعه گذاشت و چه اسم خوبی و در این اسمهای هفته یعنی آن کلمه سَبت که شَبت و این حرفها، یهودی و این چیزها هست این کلمه جمعه یک لفظی است عربی هم هست و عربی الاصل، این نشان میدهد که روز جمعه چرا روز جمعه نامیده شده است و گفتهاند و نوشتهاند به خاطر اینکه روز اجتماع مردم بوده است. #تعطیلی_شنبه
📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۷، ص۸۷-۸۵
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نامسئلهگیِ تعطیلی، کجمسئلهگیِ شنبه!
✍️حجتالاسلام محسن قنبریان؛
مصوبهٔ تعطیلیِ شنبه از یک خاستگاه اقتصادی، و مخالفت با آن از خاستگاهی فرهنگی؛ مثل بسیاری از مسائل دیگر چهزود طیف موافق-مخالف اجتماعی را به صف کرد و بر صورت غیردقیقِ معیشت-شریعت صورتبندی شد؛ هریک هم مجوّز شرعی از مرجعی گرفتند!
چنین بحثهایی در جامعه و حتی بین مراجع هیچ اشکالی ندارد، البته اگر موضوعِ مورد مناقشه، واقعاً مسئله باشد! ولی وقتی با نامسئله مواجه باشیم پرداختنِ جانبین به آن، بزرگترکردنِ نامسئلههاست.
مسئله» چیست؟! چگونه یافته و صورتبندی میشود؟! «مشکل عینی»ای در جامعه وقتی منظومهٔ فکری و ارزشی یافته و صورتبندیِ خاص شود، «مسئله» متولد میشود.
اگر مشکل، عینی یا بومیِ ما نبود، صورتبندیها «نامسئله» میسازد. اگر در نظام اندیشهایِ ناخودی صورتبندی شود، «کجمسئله» ساخته میشود! «حلّ مسئله»، تابع کشف و صورتبندیِ درست است. نامسئله، حلّی ندارد و کجمسئله، حلّی غلط در پی دارد!
باید از موافقان پرسید کدام مشکلِ واقعی، با چه درجهای از اولویّت در نظام اقتصادی، به تعطیلی (شنبه یا پنجشنبه) مربوط است؛ که ذیل تقدّمِ معیشت صورتبندی شده است؟! مخالفان با تقدّمِ شریعت (تشبّه به یهود و…) کدام مشکلِ واقعی را نمیبینند؟!
#تعطیلی_شنبه
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75550
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نکاتی درباره دو موضعگیری متعارض از اسلام سنتی در مورد تعطیلی شنبهها
✍️حجتالاسلام سید علی بطحائی
رسانهای شدن یک استفتاء دال بر جواز تعطیلی شنبهها و علنی شدن یک اظهارنظر مبنی بر عدم جواز تعطیلی شنبهها از سوی دو فقیه طراز اول و بلند پایه از اسلام سنتی (که هر دو نظر محترم و دارای مبانی فقهی متقن هستند) نکاتی مهم درباره ضرورت توجه و شناخت دقیقتر از اسلام سنتی و رابطه سنتیها با اسلام سیاسی را دو چندان کرده است. همچنین شناخت نقاط افتراق و اشتراک خرده جریانهای اسلام سنتی و رسالت اسلام سیاسی در برابر نظرات متعارض فقهای عظام سنتی اهمیتی مضاعف دارد. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در این باره اشاره خواهیم داشت.
بدون لحاظ صحت و یا اصح بودن این دو فتوا یا واکاوی قوت و یا اقوی بودن استدلالهای این دو مرجع سترگ (که هر دو نمایندگانی خوش نام و دارای کارنامه درخشان از دو طیف متمایز از اسلام سنتی هستند)، این دو اختلاف فتوا را بیش از آنکه دو نظر فقهی جزئی بدانیم؛ بایست آن را در دو اختلاف جریانی از دو طیف از اسلام سنتی تحلیل و بررسی کرد. بدیهی است اگر بخواهیم این دو فتوا را بسان سایر اختلافات فقهی رایج بدانیم، از شناخت ماهوی اسلام سنتی بازمانده و نمیتوان نسبت سنجی درستی بین فتاوای متفاوت اسلام سنتی برقرار کرد.
#تعطیلی_شنبه
📝ادامه یادداشت را اینجا بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75546
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📢 رهبر انقلاب در پیام افتتاحیه مجلس دوازدهم:
🔺آرامشبخش، امیدآفرین، برانگیزاننده همّتها و دعوتکننده به همدلی در محیط عمومی کشور باشید
✔️ حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دورهی مجلس شورای اسلامی، پیامی صادر کردند.
📝متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی که صبح امروز توسط حجتالاسلام والمسلمین محمّدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در آیین افتتاحیه دوره جدید مجلس شورای اسلامی قرائت شد، به شرح زیر است:
✍️ بسم الله الرّحمن الرّحیم و الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد المصطفی و آله الطّاهرین سیّما بقیّةالله فی الارضین.
🔹اکنون که دوازدهمین دورهی مجلس شورای اسلامی مانند همیشه در موعد مقرّر و بیتأخیر آغاز میشود، جبههی خشوع به درگاه خداوند عزیز و حکیم میسایم و استمرار و استحکام مردمسالاری دینی را که هدیهی بزرگ الهی به ملّت ایران است، سپاس میگویم.
🔸هر مجلس جدید میتواند درخششی تازه در افق روشن کشور پدید آورد و بر امید و انگیزهی ملّت بیفزاید. ترکیب نمایندگان تازهنفَس با منتخبان کارآزموده و مجرّب، این پیام را میرساند که خانهی ملّت، با بهرهگیری از اختیاراتش در قانون اساسی و با التزام به مسئولیّت سنگینش در جمع ارکان کشور، خواهد توانست روزآمدی و نوآوری را با پختگی و سنجیدگی همراه کند و قانونگذاری و نظارت را از تلاطم و آشفتگی و نیز از رکود و سکون دور نگه دارد.
🔹بیشک، تعامل منضبط و همدلانه با قوای دیگر و نیز رفتارِ جمعیِ صحیح و صبورانه در داخل قوّهی مقنّنه، به تحقّق همهی ویژگیهای یک مجلسِ تراز کمک خواهد کرد و یاد نیک نمایندگان را ماندگار خواهد ساخت.
🔸نکتهای که همواره بر آن تأکید میکنم آن است که مجلس باید آرامشبخش و امیدآفرین و برانگیزانندهی همّتها و دعوتکننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد. در خود مجلس نیز مسابقات بیفایدهی رسانهای و مجادلات مضرّ سیاسی، وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیّت را به خود مصروف نسازد؛ وگرنه ظرفیّت ارزشمند حضور نمایندگان در این جایگاه والا ضایع خواهد شد و این خسارت بزرگی است.
🔹نکتهی دیگر دربارهی سوگند نمایندگی است. این سوگند، نمایشی و تشریفاتی نیست؛ سوگندی حقیقی و مسئولیّتزا است که در دنیا و آخرت گریبانگیر خواهد بود. نمایندگان محترم، ناگزیر باید در همهی مدّت نمایندگی، بندبندِ این سوگند شرعی را در پیش چشم داشته باشند و پایبندی به آن را معیار قضاوت دربارهی عملکرد خویش بدانند.
🔸نکتهی بعدی مربوط به التزامات اخلاقی است. سبک زندگی اسلامی که بخش مهمّی از آن را فضایل اخلاقی تشکیل میدهد، در عرصهی چالشهای سیاسی و رقابتهای مشروع، اهمّیّت بیشتر مییابد. در اینجا است که کیمیای تقوا و گذشت و انصاف و صداقت و مسئولیّتپذیری و کار بیمنّت، قیمت اصلی خود را آشکار میسازد. شهیدان پرواز اردیبهشت -که اکنون سراسر کشور داغدار آنها است- یکی از خصوصیّاتشان رعایت فضیلتهای اخلاقی بود. مراقبت از خویش در این زمینه را باید جدّی گرفت.
🔹نکتهی آخر یادآوریِ این حقیقت است که هر یک از نمایندگان مجلس، نمایندهی همهی ملّت ایران است؛ این بدان معنی است که کار اصلی نماینده تأمین منافع ملّی است. پیگیری مسائل حوزهی انتخابیّه باید در چارچوب نگاه کلان به مسائل کشور انجام گیرد و از تصویب طرحهای آبادانی به صورت افراطی و بیرون از حدّ طاقت بودجهی عمرانی پرهیز شود.
🔸برادران و خواهران گرامی! کار با نیّت خدمت به مردم، عمل صالح و حسنهی مأجور الهی است و خدای شاکر علیم، در دنیا و آخرت به آن پاداش خواهد داد. جذب دلهای مردم و سپاس بیدریغ آنان یکی از پاداشهای الهی در دنیا است و تشییع چندینمیلیونی رئیسجمهور فقید و همراهان عزیزش نمونهای از این پاداش الهی است. مردم وفادار و هوشیار در شهرهای مختلف، با گلباران و اشکباران این پیکرهای پاک، یاد شهیدان دههی ۶۰ را برای نسل جدید کشور زنده کردند و در عمل، به هزاران دروغ و تهمت و شایعه پاسخ دادند. رحمت و درود خدا بر آنان!
🔹در پایان لازم میدانم از نمایندگان محترم دورهی یازدهم، بویژه رئیس پُرتلاش و هیئترئیسهی فعّال آن، تشکّر کنم.
▫️والسّلامعلیکمورحمةالله سیّدعلی خامنهای - ۱۴۰۳/۳/۶
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🕋 امروز ۷ خرداد ساعت ۱۲ و ۴۸ دقیقه ظهر، فرصت تشخیص دقیق قبله
🕌 شاخص قبله: در لحظه اذان ظهر مکه مکرمه، ساعت ۱۲:۴۸ به وقت ایران جهت مخالف سایه شاخص در هر مکان، سمت قبله را نشان میدهد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺جایگاه فقه در حکمرانی عادلانه
🎙ارائه: استاد احمد واعظی
🗓پنجشنبه، ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
🔺عدم جواز خلط بین تکوین و تشریع در فقه
🎙ارائه: استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
🗓جمعه، ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
🔺جایگاه مصلحت در فقه از منظر امام خمینی (ره)
🎙ارائه: استاد ابوالقاسم علیدوست
🗓شنبه، ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
📆 زمان: بعد از نماز مغرب و عشا
🕌مکان: قم، مدرسه فیضیه، سالن اجتماعات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔پذیرش سطح چهار رشته فقه الحکومه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
✔️به اطلاع علاقمندان به مباحث و رشته فقه سیاسی میرساند: گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برای سطح ۴ فقه الحکومه تعداد محدودی از فضلا را برای سال تحصیلی ۱۴۰۴- ۱۴۰۳ پذیرش مینماید.
🗓 مهلت ثبتنام: ۱۴۰۳/۳/۳۰
🔗شرایط، فرایند ثبت نام و نیز مزایای تحصیلی: http://edu.markazfeqhi.com/node/313/
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شمول یک روایت نسبت به متعارضین
✔️از جمله روایاتی که شاید گفته شود مربوط به باب تعارض است، روایت «إِذَا سَمِعْتَ مِنْ أَصْحَابِكَ الْحَدِيثَ وَ كُلُّهُمْ ثِقَه فَمُوَسَّعٌ عَلَيْكَ حَتَّى تَرَى الْقَائِمَ فَتَرُدَّهُ عَلَيْهِ» است، به این بیان که اگر احادیث رسیده از ثقات با یکدیگر تعارض کرد مردم مخیرند به هر کدام از آنها عمل کنند تا امام را ملاقات کنند و حکم را از او بپرسند. آقای خوئی بر این عقیده است که این روایت مربوط به حجیت خبر ثقه است. نگارنده در اینجا درصدد بررسی ارتباط این روایت به باب تعارض است.
📝 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75587
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 چاپ نهم جرعهای از دریا (جلد اول) منتشر شد
🔺مقالات و مباحث؛ شخصیت شناسی و کتاب شناسی فقیه محقق حضرت آیتالله سیدموسی شبیری زنجانی
✔️اثر حاضر در سه فصل (آثار فارسی، آثار عربی و طریقیّات) تنظیم شده است.
🔹طریقیات، حکایات و مطالب علمی ارزشمندی است که ایشان بیشتر در بین راه یا در جلسات انس بیان فرمودهاند: معظم له در ایّامی که کسالتی نداشتند، برای اقامه نماز، مسیر منزل تا حرم مطهّر حضرت معصومه(علیها السلام) و بالعکس را پیاده میپیمودند و در طول مسیر، طلّاب و فضلا پروانه وار گرد وجودشان حلقه میزدند و از برکاتشان بهره میبردند و ایشان هم با تواضعی ستودنی به پرسشهای آنها پاسخ میدادند و اگر پرسشی نمیشد، خود ابتداءً مطالبی بیان می فرمودند. اکنون نیز که این راه را با اتومبیل پراید طی میکنند، در رفت و برگشت بیاناتشان ضبط میشود.
🔹آنچه در این فصل گرد آمده، بخشی از این مطالب است که با دقت زیاد از نوار مکتوب، و کوشش شده است که گویش گوینده در بیان مطالب حفظ شود. این فصل آکنده است از سیره بزرگان روحانیت، خاطرات عبرت آموز، مطالب آموزنده و اخلاقی، و احیاناً دقایق و ظرایف بسیار جالب علمی. توضیحات کافی در خصوص چگونگی فصل سوم، در آغاز آن آمده است.
🔸قطع: وزیری، صفحات: ۶۲۰، جلد: سلفون
🔸قیمت: ۳۵۰۰۰۰ تومان
🔸سفارش تلفنی: ۰۲۵۳۸۸۰۲۲۳۲
🔸موبایل: ۰۹۱۲۸۵۱۲۸۹۱
🔸سفارش از طریق ایتا، واتساپ و تلگرام: @shiabookbio1
🔸فروشگاه: قم، خیابان توحید، توحید 7، پلاک 22
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جریانشناسی حدیثی معاصر با تکیه بر «شناخت فعالیتهای دارالحدیث»
✔️دارالحدیث، با محوریت مرحوم آیتالله ری شهری شکل گرفت. ایشان فعالیت حدیثی را از حدود یک دهه پیش از انقلاب اسلامی آغاز کرد و طی مطالعات حدیثی به فکر نگارش یک کتاب حدیثی با موضوعات و دسته بندی جدید افتاد. زمینههای فکری نگارش این کتاب را سه عامل میتوان برشمرد:
۱. عناوین احادیث در کتابهای قبلی، پاسخگوی همه نیازهای روز نبود.
۲. برخی از احادیث اهل سنّت، ذیل احادیث شیعه قابل استفاده بود و این روشی بود که محدّثان پیشین همچون شیخ صدوق و ... نیز از آن بهره برده بودند.
۳. تنظیم خاصی مد نظر ایشان بود که در کتابهای پیشینی، با این ضابطه و فراگیری که در میزان الحکمه دیده میشود، وجود نداشت.
آیتالله ریشهری در سال ۱۳۶۷ با پشتیبانی مالی امام خمینی(ره) در زیرزمین منزل آیتالله مشکینی سنگ بنای دارالحدیث نهادند. پس از آن با حمایت مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۴ موسسه دارالحدیث را به صورت رسمی افتتاح کردند. در سال ۱۳۷۸ دانشکده حدیث به عنوان نخستین دانشکده حدیثی کشور در شهر ری افتتاح شد. پس از آن در سال ۱۳۸۴ دانشکده حدیث در شهر قم نیز آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۹۱ تبدیل به دانشگاه شد و همزمان محوریت آن از تهران به قم منتقل گشت. در همین سال، باز هم با حمایت مقام معظم رهبری ساختمان جدید دارالحدیث افتتاح شد.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75596
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢روش نقد آیتالله صافی بر شریعتی، الگویی برای محققان
✔️استاد رسول جعفریان:
🔹روش آیتالله بر این است که مطالب را بدون یاد از نام دکتر شریعتی آورده و نقد میکند و به این ترتیب زمینه برخورد را از حالت شخصی خارج کرده، به اصل موضوع و مطالب احاله مینماید.
🔸روش نقد ایشان، در مقایسه با دیگران، کسانی از علمای دینی در قم یا تهران یا مشهد نقد کردند، متفاوت است. در اینجا نمیخواهم از نظر ادب نقد، یا نوع مواجهه ادبی یا اخلاقی مقایسه کنم، اما به طور کلی تأکید میکنم روش ایشان هم از لحاظ علمی و هم ادب نقد، در سطح بسیار بالاتری قرار دارد. آقای صافی، روش نقد علمی را میداند، هرچند دلبستگی مذهبی شدیدی نسبت به متون و مواضع شیعه و سنتهای پیشین دارد.
🔹به نظرم نقدهای دیگر آیتالله صافی از نظر روش، قابل بررسی و اعتنا است، و میتواند با روشهای دیگر و دیگران، و اساسا سنت نقدنویسی در حوزهها مقایسه شود. نقادی اخبار، امری بود که در سنت حوزوی وجود داشت، اما شکلهای جدیدی از آن در این دوره رواج گرفت که مرحوم سید جعفر مرتضی هم در نوشتههای نخستین خود ابتکاراتی در این زمینه داشت.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75590
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢معنای نعمت الهی بودنِ ولایت فقیه
🔺نگاهی به مدیریت کلان رهبری در جریان شهادت رئیس جمهور
✔️استاد محمدحسین ملک زاده
🔹در ماجرای نماز میّتی که حضرت آقا بر پیکر رئیس جمهور و همراهانشان خواندند، بسیاری انتظار داشتند که ایشان وقتی به جمله «إنا لانعلم منه إلا خیرا» رسیدند، گریه کنند ولی ایشان اشک نریختند، سه مرتبه بسیار مستحکم هم تکرار کردند، در حالی که همه جمعیت شیون و گریه میکردند، اما ایشان یک قطره اشک نریختند. بعد از آن تا شب این همه ملاقات را با سران کشورها داشتند که در فیلم برخی از این ملاقاتها ایشان با لبخند، تبسم و خنده با آنها صحبت میکرد و گویا اتفاقی نیفتاده است تنها یک اشاره میکردند که ما شخصیت بزرگی را از دست دادیم ولی حالا کارها و برنامهها این است از این به بعد میخواهیم این کارها را بکنیم، گویا هیچ اتفاقی رخ نداده است. این ارسال پیام قدرت و اقتدار به دنیا است.
🔸درگذشت رئیس جمهور در کشورهایی در این رده که غربیها به آن کشورهای جهان سوم میگویند، میتواند منجر به بحرانهای بزرگ و حتی منجر به سقوط آن نظام بشود، به اصطلاح میگویند خلأ قدرت پیش میآید. چیزی که غربیها روی آن حساب باز میکردند این بود که بعد از شهادت رئیس جمهور، اوضاع به هم میریزد و بحران درست میشود، اما ایشان نشان میدهند که این خبرها نیست و ما با تمام قدرت در صحنه ایستادهایم، هیچ اتفاقی نیفتاده و رئیس جمهور جانشین دارد که به کار خودش ادامه میدهد، من هم اینجا هستم و دستورات لازم را دادهام. همانطور که ایشان شب قبل از خبر شهادت هم فرمودند که دستورات لازم را دادهام و امور کشور به درستی دارد انجام میشود.
🔹صبح، نماز میت را با آن قدرت برگزار کردند، از صبح تا غروب هم این همه ملاقاتهای مختلف که بخشی از آن رسانهای شد را داشتند، تمام دستورات، رسیدگیها و هماهنگیها را انجام دادهاند و شب منزل رئیس جمهور فقید با اهل بیت ایشان ملاقات کرده و آنجا هم از موضع قدرت و با استحکام ظاهر میشوند، اصلا استکانت و شکست در چهره ایشان دیده نمیشود؛ این یعنی، ولایت فقیه؛ اینکه ما میگوییم ولایت فقیه نعمت الهی است، مرادمان این است. کشور را از بحرانها عبور میدهد.
🔸اما در مورد شهید سلیمانی وضعیت فرق میکرد، دولت سر کار بود و ما فرمانده بزرگی را از دست داده بودیم، آنجا چون بنابر انتقام گیری از دشمن بود لازم بود که رهبری ناراحتی خودش را ابراز کند، تهییج کند و مردم همه به هیجان بیایند تا وقتی خواستند به دشمن، سیلی بزنند افکار عمومی کاملا آماده باشد، اما در اینجا ما فعلا بنا بر انتقام از کسی را نداریم و باید اوضاع مملکت به شکل طبیعی ادامه پیدا کند.
#رئیسی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺هشتمین عالم مدفون در رواق دارالسلام حرم مطهر رضوی
✔️رواق دارالسلام حرم مطهر رضوی پیش از این مدفن هفت نفر از علمای خراسان بود و آیتالله رئیسی به عنوان هشتمین نفر پس از ۴۰ سال در این رواق آرام گرفت.
🔘 عالمان مدفون در دارالسلام عبارتند از حضرات آیات:
۱. سید هاشم میردامادی نجف آبادی ۱۳۸۰ق
۲. شیخ حبیب الله گلپایگانی ۱۳۸۴ق
۳. شیخ مرتضی واعظ عیدگاهی ۱۳۹۲ق
۴. سیدعلی موسوی اصفهانی ۱۳۹۳ق
۵. شیخ غلامحسین تبریزی عبدخدائی ۱۴۰۰ ق
۶. شهید سیدعبدالکریم هاشمی نژاد ۱۳۶۰ ش
۷. سیدحسین خادمی اصفهانی ۱۳۶۳ش
۸. سید ابراهیم #رئیسی ۱۴۰۳/۳/۳
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «حقوق بشر و سیاست خارجی»
🎙با حضور اساتید: حجتالاسلام والمسلمین حمید درایتی و دکتر کاظم غریبآبادی
🗓 زمان: پنجشنبه، ۱۰ خرداد۱۴۰۳، ساعت ۸:۳۰
🕌 مکان: مشهد مقدس - عرصه میدان شهدا - ساختمان اصلی شهرداری - طبقه دوم - سالن همایش
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «بررسی نوآوریهای شهید صدر در جمع عرفی»
🎙نویسنده مقاله: حجتالاسلام والمسلمین یعقوب علی برجی
🎙ناقد: حجتالاسلام سید محمدحسین میرزایی
🗓زمان: چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۰
🏛مکان: مشهد مقدس، مدرسه علمیه عالی نواب، اتاق جلسات طبقه سوم
📖 لینک مقاله جهت مطالعه
🔗لینک جلسه مجازی: h-navvab.ir/webinar-p
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ویدئو جدید از حضرت آیتالله سیستانی
✔️شیخ عبدالمهدی الکربلایی نماینده مرجعیت عالی و متولی عتبه مقدس حسینی در نجف اشرف با آیتالله سیستانی دیدار کرد. بر اساس بیانیه رسمی دفتر مرجعیت اعلای شیعه، در این دیدار آیتالله سیستانی از تلاشهای ویژه عتبه مقدس در بخشهای گوناگون به خصوص خدمات درمانی به شهروندان قدردانی و افتتاح چند پروژه در استان بصره در چند روز پیش را تبریک گفت.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی «نظریه فعل» (راه حل محقق نائینی(ره) در مبحث جبر و اختیار)»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن روحبخش
🎙ناقد: حجتالاسلام والمسلمین مهدی اکبری
🗓 زمان: چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳، ساعت: ۱۷
🏛مکان: قم، بلوار جمهوری.ک ۲.فرعی سمت چپ. ساختمان انجمنهای علمی حوزه.سالن کنفرانس
📱در صورت تمایل به حضور قطعی ارسال عدد ۵ به سامانه
30007227007714🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔بررسی چالشهای فقهی و حقوقی تغییر جنسیت
🖥 همراه با پخش مستند «انحراف از فتوا»
👤 با حضور اساتید حوزه و دانشگاه
🗓زمان: چهارشنبه 9 خرداد 1403، ساعت 17:30
🏢مکان: تهران، دانشگاه امام صادق (ع)، سالن آیتالله مهدوی کنی (ره)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تدریس اجباری فقه حنفی برای دانشجویان شیعه دانشگاه بامیان افغانستان
ششم خرداد مصادف با سیوپنجمین سالروز تاسیس دانشگاه استان بامیان است. این دانشگاه در سال ۱۳۷۵ خورشیدی در استانی تاسیس شد که ۹۰ درصد جمعیت آن شیعه هستند و به همین دلیل رشته فقه جعفری از سالها پیش در این دانشگاه تدریس میشد.
اما به گزارش ابنا، با روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان، تدریس رشته فقه جعفری از بهار سال ۱۴۰۱ شمسی تاکنون در دانشگاه بامیان منع و دانشکده فقه جعفری از این دانشگاه حذف شده و در حال حاضر فقه حنفی به دانشجویان دانشگاه بامیان تدریس میشود.
گفتنی است که رسمیت دادن به مذهب جعفری، حضور شیعیان در بدنه حکومت، تدریس فقه جعفری در مدارس و دانشگاهها از مهمترین مطالبات جامعه شیعه افغانستان است که از سوی شورای علمای شیعه افغانستان با طالبان در میان گذاشته شده است، اما طالبان به این مطالبات نه پاسخ مثبت داده و نه رد کرده است./ دولت دین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📒 «فقه هنر در اندیشه فقیهان معاصر» کتاب شد
🔹با توجه به اهمیت هنر در جامعه اسلامی و ضرورت تدوین نظریههایی فقهی که بتواند راهکار مناسب را برای هنرمندان و ارتباطگران ارائه نماید؛ اثر ارزشمند «فقه هنر در اندیشه فقیهان معاصر» مجموعه مقالاتی با هدف شناخت اندیشه فقیهان معاصر درباره هنر و ارتباطات، روانه بازار نشر شده است.
🔹به همین منظور، گروه فقه هنر، ارتباطات و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، کلیه مقالات مبتنی بر فقه هنر، را بررسی و تعدادی از مهمترین آنها را تجمیع نموده و اکنون با نظم منطقی در سه فصل مستقل، تنظیم و تقدیم علاقهمندان کرده است.
🔹حجتالاسلام والمسلمین علی نهاوندی و حجتالاسلام والمسلمین محمد شیرینکار موحد، پس از انتخاب مقالات، به ویراستاری علمی و رفع برخی از ابهامات و کاستیهای شکلی همت گمارده و سپس برای هر فصلی، مدخل و درآمدی را تنظیم و در پایان کتاب پیشنهادهایی را به محضر متولیان امر ارائه نمودهاند.
🔹اساتید و پژوهشگران این عرصه میتوانند این اثر را از مکانهای ذیل تهیه نمایند.
۱. قم و مشهد، فروشگاه کتاب مرکز فقهی.
۲. نمایشگاه عتبه حسینیه علیهالسلام در بین الحرمین.(آثار عربی و انگلیسی)
۳. قم، جنب مدرسه کرمانیها.
۴. فروشگاه بوستان کتاب.
۵. مجتمع ناشران، انتشارات دلیل ما.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 دریافت صوت | سخنان مهم استاد میرباقری دربارۀ ویژگیهای کاندیدای تَراز ریاست جمهوری
🗓 #انتخابات ۵ خرداد ۱۴۰۳
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آقای امام جمعه
✍️حجتالاسلام علی مهدیان
نظام انقلابی ما طرح نرم افزاری عجیبی دارد. دنیای امروز پر است از دو گانههای ظاهرا غیر قابل جمع. مثل اینکه چگونه میتوان همان زمان که به دنیا میپردازیم و در حال آباد کردن دنیاییم، همان زمان در کار آخرت باشیم و سلوک و معنویت؟
شهید آل هاشم نیز جمع هویت معنویت و خدمت بود. تصویر متداول زنگار گرفته قبلی موجود در ذهنها را به چالش میکشید، تصویری که ناشی از نفوذ و رسوخ تصویر غربی از معنویت، در فرهنگ دینی ما بود.
او به تعبیر رهبری «تغییر معنای نماز جمعه» را رقم زد، یعنی تغییر تصویر موجود در ذهن مردم از عبادت و «از زمانی که به امامت جمعه تبریز منصوب شد این نماز را از یک عمل عبادی صِرف به یک عمل جامع عبادی، معنوی، خدماتی و مردمی تبدیل کرد»
توانست آن طرح نرم افزاری مکتب امام (ره) و اسلام ناب را در قامت یک امام جمعه در جامعه به چشم آورد. طرحی که بسیار جذاب و دوست داشتنی است. چنین تغییر معنایی از عبادت، یک اتفاق مهم تمدنی است. این ماموریتی است که حوزههای علمیه ...
📝متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=75606
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تعطیلی شنبهها تضعیف فرهنگ اسلامی است
آیتالله مکارم شیرازی تاکید کرد: تعطیلی روز شنبه از احکام و رسوم و نمادهای دین یهود است و انجام این کار در بلاد مسلمانان تشبه به یهودیان و تضعیف فرهنگ اسلامی است و باید از هر چیزی که شائبه تشبه و نزدیکی به آنان را دارد اجتناب شود.
#تعطیلی_شنبه
👈 متن استفتاء بدین شرح است: http://ijtihadnet.ir/?p=75604
🆔 https://eitaa.com/ijtihad