eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
732 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبرانقلاب خطاب به پرستاران: هر خدمتی كه شماها به هر بيماری بكنيد، مثل اينست كه آن خدمت را به شخص اين حقير كرديد! 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#تقویم_فقاهت #هفته_نگار 🗓 وقایع فقهی ۵ جمادی الاول ۱۴۴۰ه.ق ۲۲ دیماه ۱۳۹۷ ه.ش تا آخر هفته ۲۷دی : - شهادت آيةاللَّه «سيدمهدي حكيم» در سودان (1366) ۵جمادی الاول : - ولادت سيد محمد تقي موسوي اصفهاني (1301) - درگذشت ابوعلي صيرفي كوفي (263) ۷جمادی الاول : - لغو امتیاز تنباکو به فتوای آیت الله میرزای شیرازی ۱۱جمادی الاول : - شهادت «حسن بن محمد سكاكيني» (744) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بزرگداشت مقام علمی و فرهنگی آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی ✔️با حضور: 🔹آیت الله تسخیری 🔹دکتر مهدی محقق 🔹دکتر محمدعلی مهدوی راد 🔹دکتر غلامرضا رئیسیان 🔹دکتر سیدمحمد علی ایازی 🔹دکتر کاظم طباطبایی پور 🔹دکتر سید ابراهیم دیباجی 🔹دکتر فروغ پارسا 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢انتساب کتاب «رساله ذهبیه» به امام معصوم محل تردید است/شواهد زیادی بر مقتبس بودن این کتاب از اثار طبی یونان باستان مانند بقراط و... وجود دارد ✔️حجت الاسلام حسین ملک زاده، مدرس حوزه علمیه قم : 🔹محدثان متقدم شیعی از کتاب طب الائمه اعراض کرده اند و هیچ حدیثی را از آن نقل نکرده اند و شواهد حاکی از جعلی بودن این کتاب دارد. 🔹یکی از اشکالات روایات طبی این است که عموما ضعف سند و ضعف منبع دارند. مانند روایات کتاب طب النبی، که اساسا راوی کتاب حنفی مسلک است. یا کتاب طب الائمه البته این کتاب الان مشهور است اما مولفان این کتاب اساسا ناشناخته هستند. 🔹خیلی از داروهایی که مدعیان طب اسلامی استفاده میکنند برگرفته از این کتاب است. نویسنده های کتاب طب الائمه اساسا ناشناخته هستند و در وجود خارجی ابنابسطام تردید است و در کتب رجالی چیز خاصی در مورد آنها ذکر نشده است.اغلب روایات این کتاب اساسا هیچ جای دیگری ذکر نشده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دعوت اکبرنژاد از استاد علیدوست برای مناظره درباره‌ی «روش‌شناسی فقهی شیخ انصاری» ✔️برخی از شاگردان استاد علیدوست در یادداشتی حجت الاسلام اکبرنژاد را به بررسی روش‌شناسانه مدل‌های تحول علوم دینی دعوت کرده‌اند. 🔹درست است که برای سوال کردن و پاسخ شنیدن در اغلب موارد نیازی به هم‌وزنی بین سوال کننده و پاسخ دهنده وجود ندارد اما برای مناظره، لازم است یک هم‌سانی نسبی بین دو طرف مناظره وجود داشته باشد. 🔹از نظر معادلات متعارف حوزوی جناب آقای اکبرنژاد در حد شاگرد برخی شاگردان آن استاد محترم تلقی می‌شود در حالی که اصولا وقتی شخصی دیگری را به مناظره دعوت و این دعوت را به اطلاع افکار عمومی می‌رساند، می‌خواهد به دلالت اقتضا یا دلالت تنبیه به افکار عمومی بفهماند که ایها الناس باور کنید که من با فلانی همسنگ و هموزن شده‌ام. ادامه مطلب👈 http://yon.ir/JW8EY 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیت الله خامنه ای تنها فقیه در میان فقهای جهان اسلام است که بر اساس فقه قرآن می فرمایند که زن و مرد در دیه یکسان اند ✔️غلامرضا اسدی، از روحانیون مبارز انقلاب اسلامی مشهد و از دوستان قدیمی مقام معظم رهبری : 🔹دیدگاه فقهی ایشان بسیار دارای عمق و بصیرت بوده و رهنمود های ایشان هم بسیار عملی است. فی المثل همین مسئله اقتصاد مقاومتی که ایشان مطرح نموده اند، نشان دهنده درایت و هوش ایشان در حل مسائل اجتماعی است. 🔹امام(ره) ایشان را مجتهدی مسلّم، مجاهد، مبارز و مرد محراب و کسی که صلاحیتش از همه بیشتر است میدانستند. و در همان دوران بسیاری از بزرگان مثل همین آیت الله مشکینی و آیت الله خزعلی و… معتقد بودند که ایشان فقیه جامع الشرایط است. 🔹ایشان عمیقاً نسبت به فهم، درک و دریافت آیات قرآن احاطه دارند و در مسائل فقهی اسلامی هم حقیقتاً فردی صاحب نظر هستند. 🔹آیت الله خامنه ای همیشه در مواقع حساس مردم را آگاه ساختند/ تأکید ایشان در مورد برپایی کرسی آزاد اندیشی در حوزه های علمیه همچنان عملی نشده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی 💢عدم ابلاغ آیین‌نامه اجرای احکام حدود و قصاص بعد از گذشت پنج سال ✔️حجت‌ الاسلام حجت‌الله فتحی آملی، استادیار و عضو هیأت علمی گروه حقوق جزایی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ؛ 🔹با توجه به عدم تدوین آیین‌نامه این سؤال مطرح است که بر اساس کدام قانون و دستورالعمل احکام حدود و قصاص اجراء‌ می‌شود؟ اگر در اجرای حدود و قصاص مجری دچار اشتباه شود چه کسی مسئول است؟ 🔹مدتی قبل دادستان یکی از شهرها تماس گرفته بود و پرسیده بود چند روز دیگر حکم قطع ید سارق اجرا شود و محکوم علیه درخواست بی‌حسی و همچنین پیوند عضو را داده است، وظیفه دادستان چیست؟ آیا‌ می‌تواند مانع شود یا نه؟ ادامه مطلب👈 http://yon.ir/Tnqnr 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢میزگرد آسیب شناسی قوه مقننه ایران از منظر اقتصاد سیاسی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آيا هر کسی هوس کند می تواند درس خارج بگويد؟/آقايي که در جلسه بسيار مهم می گويد که نبايد از دولت پول بگيرند، خب به حرف که نمی شود ✔️اظهارات صريح آيت الله رضا استادي، عضو شوراي عالي حوزه هاي علميه : 🔹الآن شنيدم که 300 درس خارج در قم داير است که رشد بسيار مهمي است، ولي اين از رشدهايي است که جاي تأمل دارد! 🔹اينکه همه هوس کنند که هنوز درس سطح، زياد نگفتند درس خارج بگويند، فکر نمي‌کنم مقبول باشد مگر اينکه بعضي‌ها نبوغ داشته باشند. والا هر کسي بايد 5 الي 15 سال درس سطح بگويد تا کم کم درس خارج بگويد. 🔹کسي اگر بگويد در حوزه کاري نشده است و بگويد انقلابي نيستند بيخود مي‌گويد و از اين‌طرف اگر بگوييم همه چيز درست است اين‌طور نيست. 🔹الآن اين‌که فرمودند در کتابخانه چنين کرديم و چنان کرديم گفتم که حالا اينجا را درست کرديد، بياييد گزارش دهيد که بعد از مدتي چند تا محقق آمدند و استفاده کردند و جدي دنبال کار بودند. 🔹يک‌جمله‌اي بايد به آيات عزيز عرض کنيم. بالاخره بايد اين عائله رو اداره کنيم يا نه. هي جمعيت زياد کنيم اداره نشود جوابگو نيست. الآن اين شهريه زندگي طلبه‌ها را اداره نمي‌کند. الآن ما بايد عائلمون را اداره کنيم. طلبه گرفتار کرايه خونه و ديگر چيزها است و اگر اصلاح نشود به جاي خوبي نمي‌رسد. 🔹حوزه در عين عظمت مشکلاتي دارد. اين مسئله دولتي شدن يا نشدن مسئله‌اي شده است. بالاخره حوزه اگر بخواهد اداره شود مخارجي دارد و مراجع توان پرداخت مخارج را ندارند و مرتب هم مراجع مي‌گويند که بايد مستقل باشد. خب اين بايد حل شود اگر بايد پول بگيرد و يا نگيرد بگوييد. 🔹ما چند نفر از طرف مراجع مورد تأييد قرار گرفتيم که در کار حوزه دخالت کنيم و هر موقع خدمت آقايان مي‌رسيدم مي‌گويند که حوزه بايد مستقل شود. 🔹حالا امسال پذيرش کمتر شده است. واقعاً بپذيريم يا نپذيريم. تا مي‌گويند پذيرش کم شود يک آقایی می گويد 20 هزارتا مسجد خالي داريم خب چکار کنيم 20 هزار تا بياوريم اداره نکنيم که مسجدها پر شود نمي‌شود که. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حکم دریافت اُجرت‌المِثل کارهای منزل از شوهر ✔️آیت الله شبیری زنجانی در پاسخ به استفتایی در خصوص دریافت اجرت‌المثل کارهای منزل از شوهر پاسخ داده اند. 📜سوال و پاسخ آیت الله شبیری زنجانی پیرامون دریافت اجرت‌المثل کارهای منزل از شوهر، به این شرح است: ❓سوال: امروزه مرسوم است در محاکم قضایی حکم به پرداخت اجرت‌المثل کارهای ایام زندگی، برای خانم‌ها می‌شود در حالی‌که زن هنگام کار، شرط اجرت نکرده است. آیا دریافت چنین وجهی جایز است؟ 🔸پاسخ :در صورتی زن می‌تواند اجرت المثل کارهای خانه را طلب نماید که هنگام انجام کارها اعلام کرده باشد آنها را مجانی انجام نمی‌دهد و مرد هم پذیرفته باشد یا با درخواست مرد، کار را انجام داده باشد و درخواست مرد نیز ظهور در مجانیّت نداشته باشد و زن هم مجانی کار نکرده باشد؛ در غیر این‌صورت دریافت آن جایز نیست. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چند نکته درباره شیوه تبلیغی سید حسن آقامیری ✍ حجت الاسلام مهدی مسائلی : ✔️امروز خبر محکومیتِ کیفریِ سید حسن آقامیری رسانه‌ای شد. چند نکته‌ای در این‌باره خدمتتان بیان کنم : 🔹بیشتر مخالفین جناب آقامیری ایشان را مبلغِ اسلام رحمانی معرفی می‌کنند، اسلامی که گزاره‌های مهمی از دین را نادیده می‌گیرد و جوانان را به سمت انحطاط سوق می‌دهد. بنده در مقام تصدیق یا انکار این نسبت نیستم ولی این سوال را می‌پرسم که مخاطبین و جذب‌شدگان به جناب آقامیری چه کسانی هستند؟ جوانان دوآتیشه‌ی مذهبی یا کسانی که به علت‌های مختلف از دین‌داری فاصله گرفته‌اند؟ آیا باقَلع و قَمع جناب آقامیری این جوانان جذب گفتمان‌های مذهبی موجود می‌شوند یا فاصله‌شان با دین‌داری بیشتر می‌شود؟ آیا برای روش تبلیغی جناب آقامیری جایگزین مناسب داریم یا همان شیوه‌ای را می‌خواهیم ارائه کنیم که موجب رویگردانی این جوانان از دین شده است؟ حکایت: معروف است که عالمی بیانی روان داشت و با نگاهی نو به موضوعات دینی توانسته بود مستمعین ریش‌تراشیده و کراواتی فراوانی را مرید خود کند. روزی سخنرانی سُنتی با اعتراض به او گفت: چرا این همه آدم ریش تراشیده دور خودت جمع کرده‌ای؟ او در جواب گفت: جمع کردنش با من، ریشش با شما. 🔹بر فرض که بپذیریم جناب آقامیری جوانان را به سمت انحطاط سوق می‌دهد و به تعبیر صریح‌تر عالمِ متهتک است، اما باز هم سوال این‌که: الان اسلام از دست امثال آقامیری در خطر است یا جاهلانِ منتسکی که چهره دین را زشت نشان می‌دهند و مردم را از دین‌داری متنفر کرده‌اند؟ آیا آسیب‌هایی که امثال جناب آقامیری به دین‌داری مردم وارد کرده‌اند قابل مقایسه با آسیب‌های سوءتبلیغ‌ِ دوستانی که حامی و پشتیبان دین فرض می‌شوند، است؟ چرا آن حساسیتی که برای مجازاتِ امثال آقامیری‌ها داریم نسبت به مخدوش‌کنندگان چهره دین نداریم؟ بارها شنیده‌ام که اساتید دانشگاه به خاطر اظهارنظرهای مخالف با ارزش‌های دینی، از دانشگاه اخراج شده‌اند، آیا استادی را سراغ دارید که به خاطر اظهارنظر موافق با ارزش‌های دین ولی ضدتبلیغی، از دانشگاه اخراج شده باشد؟ چرا از آن تلقی توهین به دین می‌شود و از این سخنان نه؟ 🔹سخنان جناب آقامیری باید نقد شود ولی ایجاد ملازمه‌های کفرآمیز و جرم‌انگاری از سخنان وی، بیش از آن‌که به حذف گفتمان ایشان منجر شود مقدمات را برای حذف گفتمان‌های مخالف ایشان فراهم می‌کند. متاسفانه شرایط حقوقی کشور به گونه‌ای است که از هر سخن عادی مخالفان می‌توان جرم‌های بزرگ بیرون کشید. 🔹همه موفقیت‌های جناب آقامیری در جذب مخاطبان، مربوط به محتوای متفاوت دینی نیست، قسمتی عمده‌ای از این موفقیت مربوط به سبک بیان و قالبی است که ایشان در تبلیغ دین به کار بسته‌ است، بعضی از مخالفان جناب آقامیری به جای این‌که شیوه تبلیغی خودشان را اصلاح کنند در صددند شیوه تبلیغی ایشان را نیز تخریب کنند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هزینه‌های جاری حوزه‌های علمیه یک استان از هزینه های حفظ فضای سبز آن استان کمتر است ✔️حجت الاسلام نواب، رئیس دبیرخانه شورای عالی حوزه : 🔹سر جمع کمک به حوزه های علمیه کشور کمتر از یک درصد از بودجه کشور است با وجود این که خدمات فرهنگی و دینی حوزه های کشور که در صحنه اجتماع ایفا می کنند، بالاترین سهم است. 🔹ما هنوز روحانیون و جهادگرانی از بدنه حوزه های علمیه کشور داریم که از زمان وقوع زلزله کرمانشاه، به خانه خود برنگشته اند و در حال خدمت در آن مناطق هستند. 🔹دانشگاه‌ها و اساتید دانشگاه‌ها از حقوق مکفی و مزایای خاص برخوردار هستند، ولی اساتید حوزه با همان تلاش و درجه علمی از حداقل امکانات و دریافتی برخوردارند، عمده اساتید سطوح بالای حوزه های علمیه کشور بویژه در قم دریافتی از کمک های دولت ندارند و یا کف میزان حق التدریس را دریافت می کنند. 🔹بزرگترین حوزه های علمیه کشور از کوچکترین دانشگاه های کشور از نظر فضای فیزیکی و محیطی کمتر است، در حقیقت حوزویان و حوزه ها به حداقل ها بسنده کرده اند. 🔹نمی توانیم بپذیریم کمک به حوزه های علمیه با توجه به تورم و تکالیف لایحه بودجه، ۳۰ تا ۴۰ درصد در سال ۹۸ کاهش پیدا کند و این در حالی است که در سال های گذشته از ۱۰۰ درصد بودجه کمکی دولت هم به حوزه های علمیه حدود ۶۰ و یا ۷۰ درصد آن پرداخت می شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad