eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
711 ویدیو
291 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢راویان حدیث، عطاران می‌باشند نه محدثان! ✔️ حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی محقق داماد در نشست «جستاری در روایات طبی در پرتو ملاحظات فقهی ــ اصولی»: 🔹روایتی نداریم که ائمه(ع) خودشان به درمان خود می‌پرداخته‌اند و اگر مطلب پزشکی هم از ائمه(ع) نقل شده، جنبه رسالت و امامت ندارد. 🔹علما با مطالعه‌های گسترده و کوشش‌های زیاد در خصوص احادیث به اجتهاد رسیده و مطالبی را مطرح می‌کردند، اما گویی این تلاش‌ها فقط به حوزه شریعت اختصاص پیدا کرده و در این حوزه فقط احادیث غیرموثق شناسایی و کنار گذاشته شده است.  🔹آیا هدف رسالت انبیاء سلامت بدن ما بوده است یا مسئله دیگری؟ برخی از حکما در این زمینه گفته‌اند که هدف رسالت انبیاء ایجاد نظم اجتماعی بوده است. 🔹آیا ما باید چنین حکمت والایی را به حدی پایین بیاوریم که بگوییم چه چیزی برای معده خوب است؟! پیامبر(ص) هم که مریض شدند، طبیبی بر بالین ایشان آوردند. ائمه(ع) هم هرگز نگفته‌اند که «طبیب نیاورید، چون خودم می‌دانم باید خودم را چگونه درمان کنم». روایتی هم نداریم که مطرح شده باشد ائمه(ع) خودشان خودشان را درمان کرده‌اند. پس در اخبار مربوط به احادیث پزشکی، اجتهاد لازم است. 🔹وضعیت پزشکی ما جای غرور دارد و فضلا باید پزشکان را تأیید و به آنها افتخار کنند. طبیب‌ها را با حرف‌های منتسب به دین نباید تضعیف کرد. 🔹روایت‌های طبی اول باید اجتهاد و بعد استنباط شود. در ادامه در صورتی که تأیید شدند، باید بررسی شود که ارزش دینی دارد یا خیر. در صورتی هم که تأیید شوند، این روایت‌ها نه از جایگاه رسالت و امامت، بلکه به عنوان تجارب شخصی و اطلاعات یک امام باید مطرح شود. این روایت‌ها از جنبه رسالت، نبوت و امامت نیست و به این معنی نیست که خداوند آنها را مطرح کرده است. 🔹دین می‌گوید که مراقب سلامت خود باشد و خود را به هلاکت نینداز، اما اینکه متکفل باشد تمام بیماری‌های جسمی ما را درمان کند، این مسئله داخل در سعادتی که دین متکفل آن می‌باشد نیست. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢انتشار مقاله «آیت‌الله خامنه‌ای و اهمیت حجاب» در رسانه سريلانكايي ✔️این مقاله به زبان تامیل (زبان اکثریت مسلمانان سریلانکا) در وبلاگ پرمخاطب thoothu اين كشور بارگذاری شد. 🔹نگارنده اين مقاله معتقد است: موضوع حجاب در اسلام، مهم‌ترین عامل صیانت از جایگاه واقعی بانوان و عامل مهمی برای حفاظت آنها از ناهنجاری‌های اجتماعی است. 🔹نويسنده با طرح اين موضوع كه؛ رسانه‌های غربی به تبع روحیه مردسالارانه، جایگاه بانوان را به قصد لذت‌طلبی مردان تنزل داده‌اند و برای ترویج و تبلیغ استفاده از مدل‌های نابهنجار در نوع پوشش بانوان تلاش می‌کنند، به جایگاه والای زنان در اسلام اشاره مي‌كند و با تأكيد بر اينكه خداوند قدرت منحصر به فردی به این بخش مهم از جامعه انسانی اعطا کرده است، به نوشته خود پایان مي‌دهد. 🔹همراه با این مقاله، تصاویر گوناگونی از حضور بانوان ایران در مشاغل اداری، عرصه‌های اجتماعی، ورزشی و سیاسی منتشر شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چه عیوبی را در باید مراسم خواستگاری مطرح کرد؟ ✔️فتوای آیت‌الله جعفر سبحانی: 📜متن فتوای مطرح شده این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است: 🔹مساله ۳۶۳. تحقیق کردن در مورد پسران، چنانچه تحقیق آمیخته به گناه نشود، و مقدّمه ازدواج باشد مانعى ندارد ولى در جایى که انسان قصد ازدواج ندارد، نباید تحقیق کند. 🔹مسأله ۳۶۴. اگر دختر یا پسر به هنگام خواستگارى داراى مشکلى از نظر جسمى باشد،و آن مشکل آشکار نباشد واجب نیست آن را به طرف مقابل بگوید، ولى خلاف آن را نگوید. امّا اگر مشکل مهمّى باشد، به نحوى که اگر طرف بفهمد، اقدام به ازدواج نمى کند، گفتنش لازم است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مشکلات بیکاری با آمار دادن حل نمی‌شود ✔️آیت الله حسین نوری همدانی: 🔹امروز مردم مشکلات زیادی درمسائل مختلف معیشتی و کار دارند، مسئولین آمار خوب می دهند، ولی در عمل مشکلات معیشتی مردم از بین نرفته و اشتغال فراهم نشده است. 🔹حل مشکلات معیشتی بر همه چیز مقدم است گرانی مردم را در تنگنا قرار داده است. 🔹مردم باید ارزانی و رفاه را در سفره خود ببینند، گاهی مسؤولان پشت میز می نشینند و آمار و ارقامی از کاهش تورم می دهند اما نتیجه آن در زندگی آن ها دیده نمی شود. 🔹در قانون های اساسی نقصی نیست ، ولی مشکل در اجرای قوانین است که نقص است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢استفاده دولت و مردم از کالاهای غیر داخلی مشروع نیست ✔️حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه: 🔹خرید کالایی که ضرر مالی به شخص می‌زند در فقه فردی مشروع نیست و لکن در فقه نظام اجتماعی با توجه به لزوم حفظ نظام اقتصادی و با توجه به قاعده نفی سبیل و نیز قاعده نفی ضرر اهم که همانا سلطه استکبار اقتصاد جهانی باشد استفاده دولت و مردم از کالاهای داخلی واجب است و غیر آن مشروع نیست. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گفتگوی تخصصی فقه الاقتصاد با موضوع «پول مقاوم در اقتصاد مقاومتی» 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«خمس شرکت‌ها» مانند خمس افراد واجب است ✔️حجت‌الاسلام طباطبایی، در نشست علمی بررسی «خمس منافع شرکت‌ها»: 🔹ملکیت خمس برای شخصیت حقیقی و حقوقی مطرح بوده و خمس حکم تکلیفی نیست و خطاب قرآن و روایات تنها به افراد نیست و حکم وضعی بوده و تعلق حقوق به اشخاص در حول مدار صلاحیت عقل و بلوغ نیست. 🔹ملکیت داشتن یک شخص است که برای شارع اهمیت پیدا می‌کند که برای او خمس وضع کند، فارغ از اینکه آن شخص حقیقی یا حقوقی باشد. 🔹طبق فتوای آیت‌الله شاهرودی خمس یک حکم وضعی بوده و در اموال انسان‌ها حقی رخ داده که باید بخشی از این اموال به صاحبان حق پرداخت شود. ادامه مطلب👈 http://yon.ir/8QE0d 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 وساطت برای ازدواج دختری که قبلا با پسری دوست بوده اشکال ندارد ✔️ پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی به سوال مطرح شده؛ 📜متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است: 🔹سوال: فردی واسطه ازدواج بین دو نفر شده، در صورتی که می داند دختر قبلاً با یک پسر دوست بوده است، آیا برای این که مطلب را مخفی کرده از پسر (خواستگار)گناهی مرتکب شده است؟ 🔸پاسخ: هرگاه آن دختر از کار خود پشیمان شده و توبه کرده شخص گناهی مرتکب نشده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مبادا در ایّام فاطمیّه مسائل اختلاف‌افکن مطرح شود ✔️بازخوانی سخنان مقام معظم رهبری در مورد وحدت با اهل سنت: 📜متن بیانات بدین شرح است:  🔹توجّه بشود در ایّام فاطمیّه، به‌مناسبت ذکر مناقب آن بزرگوار، مسائل اختلاف‌افکن مطرح نشود؛ ما امروز در کنار خود، از برادران اهل سنّت کسانی را داریم که با ما و همراه ما دارند در دفاع از حرم اهل‌بیت میجنگند و شهید میدهند. 🔹خانواده‌هایی از شهدای مدافع حرم پیش من آمدند که در بینشان چند خانواده‌ی سنّی بودند؛ خب، این برادر اهل سنّت که برای دفاع از حرم حضرت زینب یا حرم امیرالمؤمنین یا حرم سیّدالشّهدا (ع) جوان خودش را گسیل میکند به جبهه، بعد هم که پیش ما می‌آید، به جای اظهار تأسّف، به جای اظهار غم و اندوه یا گِله و شکایت، ابراز افتخار میکند که پسر من در این راه شهید شده؛ این را ما باید برنجانیم؟ این را ما باید کاری کنیم که از ما دور بشود؟ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی 💢اعتبارسنجی روایات، از قلب پاریس! ✔️یادداشت روز، پیرامون دکتر محمدعلی امیرمعزی؛ صاحب معتبرترین کرسی شیعه‌شناسی غرب: 🔹گروهی شیفته‌ی او گشته‌اند و او را معرّف حقیقت تشیع می‌دانند و گروهی در سویی دیگر، پروژه او را نوعی بازگشت به تفکر غالیانه‌ی شیعه می‌دانند؟ 🔹وی، با فروکاهش تشیع به یک دست ارائه‌های کلامی و فقهی مخالف است و حوزه‌های علمیه را به واکاوی ذات شیعه که همان شناخت نورانیت، خلقت فرازمانی و حجت بودن امام است فرامی‌خواند. 🔹نگاه دکترِ پاریس‌نشین در حوزه اعتبارسنجی احادیث، نگاهی نیست که بتوان به راحتی پا روی آن گذاشت و لگدمالش کرد. به خصوص اینکه در میان مراجع رجالی فعلی شیعه نیز، گروهی با نظریات وی هم‌گام هستند. ادامه مطلب👈 http://yon.ir/jV9Y0 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تحلیل خروجی‌های علمی حوزه علمیه ✔️ ۵ کنش علمی حوزویان در این نوشتار مورد مداقه قرار گرفته است: پایان نامه‌ها، کتاب سال حوزه، متون حوزه، کرسی‌های درس خارج و جشنواره علامه‌حلی(طلاب جوان). 🔹این نوشتار به معنای تائید و یا رد مطلق و مصداق‌یابی برای آنچه سکولاریسم حوزوی خوانده می‌شود نبوده و تنها در صدد تبیین تفاوت مسائل بین حوزویان و مسائل نظام اسلامی می‌باشد. 🔹تحلیل حاضر براساس بررسی اجمالی صورت گرفته در حوزه‌ها‌ی محدود پنجگانه و با توجه به دسترسی‌های موجود نشان می‌دهد که میزان دغدغه حوزویان نسبت به مسائل و چالش‌های نظام اسلامی تفاوت‌های چشمگیری دارد. تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/CTQLR 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه و فقهای ما از برآورده کردن تبیین نظام مند فقه عاجز مانده‌اند ✔️حجت الاسلام محمد تقی اکبرنژاد، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه : 🔹منطق اجتهاد باید ارتقاء پیدا کند تا بتواند از عهده مسائل پیچیده فقه نظام و فقه حکومتی بربیاید.  🔹حضرت امام قائل به فقه سنتی و جواهری بوده است اما قطعا منظور امام این نیست که روش اجتهاد قابلیت ارتقاء ندارد. 🔹منظور امام از فقه سنتی خیلی وقت‌ها‌ در مواجهه با جریان‌ها‌ی روشنفکری بود یعنی با این رویه‌‌ای که روشن فکر‌ها‌ در پیش گرفته‌‌‌اند نمی‌شود دین را فهمید. ادامه مطلب👈 http://yon.ir/11ZIQ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی 💢«الگوریتم اجتهاد»، مراحل دستیابی و چگونگی فرآیند استنباط؛ در بوته نقد 🔹اگر اجتهاد به صورت الگوریتمی اکتشاف شود؛ از عملکرد میدانی فقها به اضافه دقیق سازی منطق استنباط در اصول فقه، فقیه‌یار و ابزاری برای جلوگیری از خطای فقیه حاصل می‌شود. 🔹الگوریتم اجتهاد، آموزش استنباط و اجتهاد را روشمند ‌می‌کند؛ یعنی طلاب با توجه به این الگو می‌توانند اقوال و نظریات فقهی را در فرآیند استنباط و اجتهاد تحلیل و بازتولید کنند. تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/c4xLm 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢وساطت برای استخدام شخصی که استحقاق ندارد، حرام است ✔️فتوای آیت الله شبیری زنجانی: 📜متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است: سوال: کسی که با پارتی‌بازی و واسطه‌گری صاحب شغل می‌شود، آیا درآمدی که از آن به دست می‌آورد حلال است؟ 🔹پاسخ: بطور کلی چنانچه استخدام بر خلاف ضوابط باشد به گونه‌ای که فرد استحقاق حضور و دریافت حقوق و امتیازات آن مجموعه را نداشته باشد، حضورش جایز نخواهد بود و نباید چیزی دریافت کند. واسطه شدن برای چنین تخلفی نیز حرام است و در صورت وقوع باید بر اساس ضوابط قانونی عمل شود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 شیخ الازهر ممنوع السفر شد ✔️سفر شیخ الازهر به خارج از مصر بدون اجازه رئیس‌جمهور این کشور ممنوع اعلام شد. 🔹حکم السیسی واکنش فعالان و سیاستمداران در شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته و آن‌ها این تصمیم را سلطه کامل بر حکومت، نهادهای مستقل و ارگان‌های نظارتی مصر اعلام کرده‌اند. 🔹کاربران همچنین این حکم را توهین به جایگاه شیخ الازهر با مجبور کردن وی به دریافت مجوز از السیسی برای سفر با هدف نشر علم و دین و حضور در همایش‌های خارجی دانستند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دلیلی برای افزایش دیه در ماه‌های حرام وجود ندارد ✔️حجت‌الاسلام سید محمدعلی ایازی، محقق و پژوهشگر قرآن و استاد حوزه و دانشگاه: 🔹امروزه نیز برخی از مراجع حوزه قم، نیز بر مبنای حکم قرآنی تفاوتی بین زن و مرد در موضوع دیه نمی‌بینند.  🔹در قبل از اسلام و در بین اعراب، حکم تفاوت بین ماه‌های قمری وجود داشته و این تفاوت به این دلیل ایجاد شده که چون در ماه‌های حرام برای جلوگیری از کشتار مردم جنگیدن حرام می‌شد، دیه نیز افزایش پیدا می‌کرد.  🔹این حکم در ماه‌های حرام و برای احترام به کسانی که قصد سفر به حج داشتند، وضع شده است.این موضوع یک جنبه تاریخی و موقعیت جغرافیایی خاص عربستان بوده است. 🔹بنابراین توسعه این حکم در مناطق دیگر و یا تشدید دیه برای کسانی که خارج از این محدوده است، دلیلی بر تشدید وجود ندارد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در رفع چالش‌های فقهی در جمهوری اسلامی 🔹آیت‌الله‌ ها‌شمی‌‌ رفسنجانی شخصیتی است که باید از ابعاد مختلف موضوع توجه و پژوهش قرار داد و یکی از آنها نقش ایشان در رفع چالش‌های فقهی در جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه قانون‌گذاری است. 🔹بحث در سه محور «چالش‌های فقهی عصر مشروطه در قانونگذاری»، «چالش‌های فقهی در جمهوری اسلامی در دهه نخست» و «دو پرسش و یک تذکر» مطرح شد. نشستی با موضوع «آیت‌الله‌ ها‌شمی رفسنجانی و چالش‌‌های فقهی در جمهوری اسلامی ایران» با حضور دهها تن از علما، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم برگزار شد. در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین سید ضیاء مرتضوی از اساتید حوزه علمیه قم به ایراد سخنرانی پرداخت که متن آن بدون هیچ دخل و تصرف و داوری تقدیم می‌گردد👈 http://yon.ir/pc7bK 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیت الله جوادی آملی استاد فقه حکومتی هستند، نه فقه مدرسه ای ✔️حجت الاسلام حیدری فر، استاد حوزه علمیه و از شاگردان آیت الله جوادی آملی: 🔹ورود آیت الله جوادی آملی به حوزه تفسیر و فلسفه باعث شد که حوزه علمیه از دروس فقهی ایشان محروم بماند. 🔹فتاوای بعضی از فقها، فقه مدرسه‌ای است؛ یعنی بدون اینکه در حوزه سیاسی و اجتماعی اطلاعاتی داشته باشند و در رأس کار و وسط میدان باشند، در مدرسه نشسته اند و بر اساس اصول اولیه فتوا می دهند؛ درحالی که نمی‌دانند این فتوا قابلیت اجرایی دارد یا نه؟  🔹 ایشان در عین حال که پایه های فقه جواهری را دارند، چون حوزه حکومت را تجربه کردند و سال‌های سال در عرصه سیاسی اجتماعی فعالیت های متعددی دارند، لذا فقهشان پویا به معنای امروزی است؛ یعنی فقهی که بتواند نیازها و مصلحت ها و منفعت های امت اسلامی و حکومت اسلامی را در بر بگیرد. 🔹آیت الله جوادی آملی عمدتا تأثرهای فقهی خود را از استادشان مرحوم آیت الله محقق داماد گرفتند، چون شاگرد ایشان بودند، البته از محضر حضرت امام(ره) هم بسیار استفاده کردند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مجموعه هشت جلدی «اصطلاح‌ نامه فقه» منتشر شد ✔️جدیدترین اثر مکتوب پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی: 🔹در اصطلاح‌نامه‌ها، مفاهیم علمی در فرم اصطلاحات نمایان می‌شوند؛ که میان آنها در رشته‌های علمی روابطی منطقی و نظام‌مند وجود دارد و نهایتاً به ترسیم درختواره علوم کمک می‌کنند. 🔹نشان دادن داد و ستد فقه با علوم دیگر؛ به دست آوردن زمینه بررسی‌ها و کنکاش‌ها در بحث‌های ناشده فقهی از طریق ارائه کارهای انجام یافته و بحث‌های متورم شده؛ گشودن بررسی درباره مباحث نو و راههای نرفته و همچنین ملاک‌های مختلف تبویب و تقسیم بندی فقه از فوائد اصطلاح نامه فقه می‌باشد. 🔹همچنین وجه ارتباط فقه با علومی مانند حقوق، اصلاح و طرح‌ریزی بهتر و معماری دقیق‌تر برای فقه با بررسی و مرور گزارش مستند و تحلیلی از واقعیت موجود در فقه کلان و کلان فقه از طریق آماده کردن پایگاه‌های تخصصی فقهی مبتنی بر اصطلاح نامه فقه؛ بازنگری در منابع فقه، منابع استنباط، معرفی فقها و کتاب‌های علمی ارائه شده در دوره‌های فقه؛ بازرسی تقسیمات درونی فقه را میتوان از فوائد دیگر اصطلاح نامه فقه برشمرد. ادامه مطلب👈 http://yon.ir/2oEgo 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی 💢حوزه به مسائل تاریخ مصرف گذشته نپردازد و سراغ مسائل جدید برود ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زمانی‌فرد، استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان: 🔹در زمان ما بحث‌های زیادی وارد شده و فقه باید ورود پیدا کند، البته ورود هم پیدا کرده است، ولی طلاب باید قواعد فقهی را مستحکم پایه‌گذاری ‌کنند تا بتوانند مسائل روز را حل کنند. 🔹برخی از مسائل مورد نیاز و مبتلابه هستند و برخی هم به‌مرور زمان تاریخ مصرفشان می‌گذرد. زمانی که این‌طور‌ می‌شود، باید آن مسائل رها شوند. ما الآن از این مسائل کم نداریم و باید کنار بگذاریم. 🔹یکی از علت‌هایی که برخی از طلبه‌ها نسبت به رسائل و مکاسب بی‌علاقه‌ می‌شوند، به‌خاطر همین است که مباحثش درهم‌ریخته‌ طرح می‌شود. این‌ها برای مرحوم شیخ هیچ است ولی برای یک متعلم دشوار است. 🔹طلاب باید طوری درس بخوانند که دارای ملکه استنباط شوند و مسائل را حل کنند. این نگاه زمانی برای طلبه حاصل‌ می‌شود که درس پژوهش محور داشته باشد. درس متن محور طلبه را به‌جایی‌ نمی‌رساند.  تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/Zw7Vd 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#تقویم_فقاهت #هفته_نگار 🗓وقایع فقهی ۱۲جمادی الاول ۱۴۴۰ه.ق ۲۹ دیماه ۱۳۹۷ه.ش تا آخر هفته اول بهمن: - ارايه نظريه «ولايت فقيه» توسط امام در نجف (1348) ۱۲جمادی الاول: - وفات یا شهادت آیت الله «ربانی شیرازی» (1402) - وفات آیت الله «سید اسماعیل صدر» (1338) - وفات آیت الله «شيخ محمد تقي بافقي» (1365) - ولادت «ميرزا محمدتقي مامقاني تبريزي» پیرو مکتب شیخیه  (1247) - وفات «ابن عبدالسلام» فقیه شافعی (660) ۱۳جمادی الاول: - وفات «محقق حلی» دانشمند جلیل‌القدر (676) ۱۷جمادی الاول: - تولد «سيدمحمدعلي شاه عبدالعظيمي» (1258) ۱۸جمادی الاول: - وفات «نجاشی» عالم شهیر شیعه (450) - وفات آیت الله سید اسماعیل اصفیایی شند آبادی (1410) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚نقد و بررسی کتاب «فدک در تاریخ» نوشته شهید آیت‌الله صدر همزمان با ایام فاطمیه 🔹زمان: یکشنبه 30 دی ماه 1397 ساعت 18 🔸مکان: مشهد، بلوار سجاد، حدفاصل بزرگمهر و بهار معرفی تحلیلی کتاب «فدک در تاریخ»👈 http://yon.ir/6vIM2 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سند ۲۰۳۰ بصورت مرموز در حال اجراست ✔️آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: 🔹گفته می‌شود که سند ۲۰۳۰ به صورت مرموز در برخی از جاها در حال اجرا است، متاسفانه برخی گوششان به تذکرات بدهکار نیست. برخی از افراد نفوذی بدون توجه به وزیر آموزش و پرورش به دنبال اجرای این سند هستند. 🔹در گذشته تریبون‌ها در دست افراد خاصی بود، اما فضای مجازی تریبون به دست همه داده است و به عنوان مثال فردی که اخیرا خلع لباس شد، بیش از یک میلیون نفر حساب او را در یکی از شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کردند. 🔹فضای مجازی در زمان کنونی مشکلات زیادی دارد، اگر این فضا اصلاح نشود، بسیاری از مشکلات در جامعه ظاهر می‌شود. 🔹 باید پهنای باند در اختیار محتوای صحیح در فضای مجازی قرار بگیرد و نباید این فضا رها باشد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢عدم حلیت شرعی و آسیب‌رسانی به جسم برخی افزودنی‌ها ✔️حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی: 🔹لازم است دامنه و سطح دو مقوله استاندارد و حلال را در کشور بر اساس ابعاد علمی، فقهی، حقوقی و تقنینی، گسترش و عمق ببخشیم.  🔹حلال دارای دامنه و عرضی وسیع است؛ خوراک، پوشاک، آرایش، خدمات  و گردشگری پنج حوزه  کلان حلال را تشکیل می دهند. 🔹در ارتباط با کالای خوراکی باید حلال را در دو زمینه پی گرفت، یکی ماده اصلی در یک کالای خوراکی  که باید حلال باشد و دیگری افزودنیها به ماده اصلی در کالای خوراکی که آن نیز باید حلال باشد. 🔹اشیا و خوراکی ها نوعاً و عمدتاً مرکب از اجزایی می‌باشند که ممکن است یک یا چند جزء، “ماده ناحلال” یا “افزودنی ناحلال” باشد، یا برای سلامت جسم انسان مضر باشد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۲۹ درس خارج فقه الحج در حوزه علمیه قم + اسامی اساتید 🔹یکی از موضوعات هر ساله دروس خارج اساتید و بزرگان حوزه علمیه قم بحث حج و مسائل مربوط به آن است که اتفاقا این دروس با استقبال خوبی از سوی طلاب مواجه شده است. 🔹در ادامه به برخی از این دروس اشاره می کنیم، آیات و حجج اسلام و المسلمین: ۱- حبیب الله احمدی، مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی(ره)، ساعت ۸ تا ۹ صبح ۲- عبدالجواد اشرفی، مدرسه علمیه فیضیه، ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح ۳- سید محمد امین خراسانی، مدرسه علمیه فیضیه و دارالشفاء، ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۷ عصر ۴- ناصرالدین انصاری قمی فرهنگ، مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی(ره)، ساعت ۹ تا ۱۰ صبح ۵- احمد بهشتی، مدرسه علمیه فیضیه، ساعت ۹ تا ۱۰ صبح ۶- سید حسین تقوی دهاقانی مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی(ره) ساعت ۸ تا ۹ صبح ۷- سید محمد هاشمی، مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی(ره)، ۸ تا ۹ صبح ۸- ابراهیم ثقفی مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی(ره) ۹- ۱۰ صبح ۹- سید احمد حسینی خراسانی مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی(ره) ۷ تا ۸ صبح ۱۰- محمود خلیلی، مدرسه فقهی امام رضا(ع)، ساعت ۷ تا ۸ صبح ۱۱- محمود خلیلی، مدرسه فقهی امام رضا(ع)، ساعت ۸ تا ۹ صبح ۱۲- دوزدوزانی تبریزی، مسجد امام زین العابدین(ع)، ساعت ۸ تا ۹ صبح ۱۳- مصطفی دوستی زنجانی مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی(ره) ۱۰ تا ۱۱ صبح ۱۴- سید تقی رضایی جواهری مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی(ره) ۱۰ تا ۱۱ ۱۵- عباسعلی زارعی مدرسه علمیه فیضیه ۹ تا ۱۰ صبح ۱۶- محمدتقی شوپایی جویباری، مدرس آیت الله تبریزی(ره)، ساعت ۹ تا ۱۰ صبح ۱۷- محمدتقی شهیدی پور، مدرس آیت الله تبریزی (ره)، ۹ تا ۱۰ صبح ۱۸- علی صددی، جامعه الهادی، یک ساعت به غروب ۱۹- عباس ظهیری اصفهانی، مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی(ره)، ۱۱ تا ۱۲ صبح ۲۰- احمد عالمی، مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی(ره)، ۹ تا ۱۰ صبح ۲۱- سید محمد جواد علوی بروجردی، مسجد اعظم، ۹ تا ۱۰ صبح ۲۲- سید علیرضا غروی راد، مدرس آیت الله تبریزی(ره)، ساعت ۹ تا ۱۰ صبح ۲۳- رضا فاضل کاشانی، مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی(ره)، ۸ تا ۹ صبح ۲۴- محمد جواد فاضل لنکرانی، مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی(ره)، ۹ تا ۱۰ صبح ۲۵- مهدی قنبرالبحرانی، مدرس آیت الله تبریزی، ۹ تا ۱۰ صبح ۲۶- جواد مروی، مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی(ره)، ۷ تا ۸ صبح ۲۷- علی نکونام گلپایگانی، مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی(ره)، ۱۰ تا ۱۱ صبح ۲۸- سید محمد واعظ موسوی، مدرسه عالی دارالشفاء و مدرسه علمیه فیضیه، ۹ تا ۱۰ صبح ۲۹- مهدی هادوی تهرانی، مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی(ره)، ۱۰ تا ۱۱ صبح(حج و قصاص) 🔹احتمال دارد اساتید دیگر نیز درس خارج کتاب الحج نیز در قم تدریس داشته باشند که به محض اطلاع، در لیست اضافه خواهند شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad