eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
746 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢حوزه نجف و محور مقاومت: فصل جدید در همگرایی ✔️در یکسال گذشته نیز علیرغم حساسیت حوزه نجف نسبت به اشغالگری رژیم صهیونیستی که از زمان مرحوم آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی، آیت‌الله شیخ محمدحسین کاشف‌الغطاء، آیت‌الله سیدمحسن امین، آیت‌الله خویی و هم‌اکنون آیت‌الله سیستانی همچنان باقی جریان داشته است، اما پس از حادثه دردناک بمباران شیعیان لبنان و شهادت سید مقاومت از حوزه نجف و در ابعاد بزرگتر حوزه سنتی تحرکات جدید و کم سابقه‌ای ابراز شد که در فضای سیاسی عراق و منطقه تاثیرگذار خواهد بود. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76251 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣فراخوان جمع آوری آثار و اسناد تاریخی علما و مفاخر حوزه علمیه خراسان 🔻شامل: کتاب ها / نوشته های خطی / تقریرات / خاطرات / تصاویر / اجازات / مکاتبات / مجلات / صوت ها / فیلم ها ❇️ موسسه علمی، پژوهشی و فرهنگی میراث فقاهت خراسان به منظور حفظ، احیاء و آرشیو آثار مکتوب و اسناد علما و مفاخر حوزه علمیه خراسان، درصدد جمع آوری و تنظیم این میراث گرانبها و ارزشمند است و در این زمینه ضمن تاسیس کتابخانه تخصصی، آثار و اسناد فراوانی را گردآوری نموده است. ❇️ بدین منظور به جهت تکمیل این اطلاعات ارزشمند، از عموم فرهیختگان، پژوهشگران و علاقمندان به تراث شیعه و بیوت علما و خاندان های علمی و اجتماعی خراسان دعوت به عمل می آید تا آثار مربوطه یا اسکن آن را در اختیار این موسسه قرار دهند. ❇️ همچنین این مرکز، آمادگی خود را جهت مشاوره و کمک به تدوین و تنظیم آثار علما و اساتید محترم حوزه علمیه خراسان اعلام می دارد. 🔻ارسال مطالب و یا هرگونه اطلاع و ارتباط بیشتر، از طریق آیدی روابط عمومی موسسه در پیامرسان ایتا: @mfkh_ro 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢صنعت، صناعت فقه، فقه صنعتی ✍️حسین نیک معمولا اولین چیزی که در تاثیر صنعت بر فقه به ذهن می‌رسد، انبوه مسائل جدیدی است که صنعت پیش روی فقه نهاده است. مسائلی که قبل از جامعه صنعتی نبوده و حالا باید تعیین تکلیف شوند. توسعه صنعت باعث می‌شود معنایی که فقیه در فقه صنعتی برداشت می‌کند با عصر نصوص متفاوت باشد. صنعت چاپ و پس از آن تکنولوژی‌های رایانه‌ای و ابزارهای مختلف تحقیق و جستجو، باعث می‌شود فحص از دلیل، راحت تر و در عین حال پیچیده‌تر شود. به نظر دیگر نمیتوان به تبویب وسائل الشیعه اکتفا کرد و مدعی شد بدون ترفند‌های جستجو و کلید واژه‌ای در منابع گسترده میتوان به یأس از فحص رسید. پیدایش گسترده شخصیت‌های حقوقی و اعتباری محصول جامعه صنعتی است. قراردادهایی که نه تنها طرف آن فرد بلکه نهادها، سازمان‌ها و شخصیت‌های حقوقی هستند؛ محصول این عصر هستند. این افراد حقوقی نه تنها توسعه در مکلف فقهی هستند بلکه گاهی توسعه در متعلق حکم اند. یعنی حکم شرعی بر خود ساختارها و نهادها هم بار می‌شود. گستره و پیچیدگی روزافزون این تاثیرات بر فقه به گونه‌ای است که کمتر بتوان به صورت جزمی قوه اجتهاد در سراسر فقه را امر بسیط و واحدی تلقی کرد که با تمرین استنباط در چند باب خاص فقهی به دست می‌آید. از سوی دیگر حفظ انضباط فقهی در سایه این تحولات وسیع نیازمند چارچوب بندی مجدد و دقیقتر و همچنین وسواس در تنقیح یک روش شناسی حجت‌مند است. 📝 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=76258 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دفتر فقه معاصر و ضعف در روش تفقه ✍️حجت‌الاسلام یحیی عبدالهی ✂️حوزه‌های علمیه مادامی که روش و منطق تفقه خود را ارتقاء ندهند و به سوی استنباط مکتب‌های مختلف مورد نیاز جامعه همت نگمارند، با عقلانیت ضعیف روش انتزاعی در برابر محصولات و ساختارهای غربی منفعل بوده و‌ نمی‌توانند این ساختارها را به سوی الگوی مطلوب، هدایت و راهبری کنند. به نظر‌ می‌رسد، حرکت‌هایی همچون «دفتر فقه معاصر» با همه ابتکار و نوآوری‌هایش، از آنجا که فاقد ارتقاء روش تفقه و حرکت به سوی استنباط نظام و مکتب‌های مختلف اسلام است،‌ نمی‌توان جز انفعال در مقابل هجمه تمدنی را از آن انتظار داشت. 📝 متن یادداشت در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=76254 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢انتقاد آیت‌الله نوری همدانی از برخی تغییرات متون درسی حوزه ✔️آیت‌الله نوری همدانی در دیدار با اعضای مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه دروس حوزه باید آزاد باشد، مخالفت خود را با برخی تغییرات متون درسی حوزه اعلام و اظهار کرد: راه ما راه شیخ انصاری و شیخ طوسی و دیگر بزرگان است، من با تغییر متون حوزه به این شکل بطور جدی مخالفم، علمای بزرگ ما همین مسیر را طی کردند البته بعضی از مباحث نیاز به تلخیص دارد ولی اینکه بخشی از کتاب حذف شود و کتاب دیگری جایگزین گردد و جای آن کتاب را هم از حیث محتوا پر نکند و امتیاز داده شود مخالف هستیم. 👈ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=76262 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🎧 دوره درس خارج و تحصیل موفق 1️⃣ استاد شب زنده‌دار؛ تحصیل موفق در خارج، اخلاق و معنویت 2️⃣ استاد علیدوست؛ روش شناسی تحصیل در خارج 3️⃣ استاد حسینی نسب؛ اهداف اموزشی مقطع خارج 4️⃣ استاد غلامی؛ فقه در مقطع خارج 5️⃣ استاد عالم زاده نوری؛ حوزه انقلابی و تولید علم 6️⃣ استاد ظهیری؛ تقریر نویسی در مقطع خارج 7️⃣ استاد میر معزی؛ پژوهش در مقطع خارج 8️⃣ استاد تعظیمی‌فر؛ روش‌های تدریس در مقطع خارج 9️⃣ استاد مقیمی؛ فقه مضاف 🔟 استاد حسینی نسب؛ اصول فقه در مقطع خارج 👈 برای دریافت صوت و متن دروس کلیک کنید 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔الگوهای اجتهادی ناظر به علوم انسانی اسلامی ▫️نظریه سیاسی | استاد سید فرید موالی زاده ▫️نظریه فرهنگی | استاد امین اسدپور ▫️نظریه اجتماعی | استاد سید حسین فخر زارع ▫️نظریه قانون اساسی | استاد محسن قنبریان ▫️نظریه تربیتی | استاد سید محمد هاشمی ▫️ نظریه اقتصادی | استاد سید بحرینی یزدی 🔻 امکان ثبت نام در هر دوره به صورت مجزا 🌐 اطلاعات بیشتر جهت ثبت نام در این دوره: www.nsayeh.com 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 جلسه دفاعیه رساله سطح چهار با موضوع﴿تحلیل تقیه سیاسی از منظر فقه اسلامی با تاکید بر نظر امام خمینی (ره)﴾ ✍️تدوینگر: حجت‌الاسلام حبیب‌اله وظیفه‌مند 🔹استاد راهنما: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌محسن حسینی‌فقیه 🔹استاد مشاور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا حق‌پناه 🔹اساتید داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر نوائی و حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباسعلی مشکانی 🗓زمان: سه‌شنبه 1 آبانماه 1403، ساعت: 6 صبح 🔗لینک شرکت مجازی: http://lms2.hozehkh.com/ws/defa 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «روش‌شناسی فتوا و حکم در فقه رسانه» 🎙ارائه‌: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی حیدری 🎙ارائه‌: حجت‌الاسلام والمسلمین علی صالح‌منش 📆 زمان: پنجشنبه 3 آبان 1403، ساعت 9 صبح 🏛 مکان: قم، خیابان شهید مفتح، کوچه 11، پلاک 5، مدرسه عالی حوزوی ولی امر(عج) 🔗 لینک حضور مجازی: https://gharar.ir/r/1e537f8b 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 دوره تربیت پژوهشگر حدیث با تاکید بر وسائل الشیعه الف) روش خوانش احادیث فقهی ب) روش دلالت یابی روایات فقهی ج) روش ارزیابی روایات فقهی 🎙استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی 📅 هر هفته پنج‌شنبه‎ها :ساعت7 تا 8 🏫 مکان: مشهد، مرکز تخصصی حوزوی ائمه اطهار علیهم السلام، خیابان آیت‌الله بهجت، بین آیت‌الله بهجت 9 و 9/1 ↔️ شرکت برای کلیه طلاب آزاد می‌باشد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «ماهیت و مبانی فقه حکمرانی» (نشست یازدهم) 🎙 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی 🗓 زمان: پنج شنبه 3 آبان 1403، ساعت 12:30 🕌 مکان: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی، بست نواب صفوی، صحن شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (علیه و علیهم ‏السلام) 🔗حضور مجازی: http://skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feqhe_hokmrani 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تطور معنای جهاد نزد فقهای شیعه نکته‌ای درباره کتاب احکام جهادِ آیت‌الله محمدتقی مدرسی ✍️حمیدرضا میررکنی بنادکی درک فقهای شیعه از "جهاد" واجد تطوری دیدنی در تاریخ است. از کتاب الجهاد کافی شیخ کلینی تا همین کتاب آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی؛ در کافی غیر از خبری که فضیل عیاض از امام صادق(ع) نقل می‌کند، خبر دیگری از مقوله جهاد‌النفس نیست. در روایت فضیل از امام صادق(ع) جهادالنفس با تعبیر "اعظم الجهاد" یاد می‌شود(الکافی. ج۹: ۳۷۱ - ح۸۲۱۷). با این حال تا نگارش کتاب شریف وسائل‌الشیعه، به‌طور رسمی شاهد حضور روایات جهادالنفس در کتاب‌الجهادها نیستیم. شیخ حرعاملی(ره) در وسائل روایات جهادالنفس را ملحق به روایات "الجهاد مع العدو" آورده است. با این حال جهادالنفس بعد از روایات جهاد با دشمن بیرونی آمده است. آنچه در کار شیخ حر(ره) رخ داده‌ است، توسیع معنای جهاد است؛ در واقع شیخ با این نحوه تبویب کتاب الجهاد، به تاریخ فقه و معارف شیعی گوشزد می‌کند که موحد دائما در جهاد و مبارزه است؛ یعنی جهاد مع العدو و جهادالنفس دو ظهور اصغر و اکبر از یک حقیقت است. پس از کتاب وسائل این درک در آثار عرفای شیعه تبلور جدی می‌یابد و نمونه‌ آن را مثلا باید در رسائل مرحوم اقامحمد بیدآبادی و رساله سیر و سلوک مرحوم بحرالعلوم(رضوان‌ الله علیهما) دید(این درک البته در رسائل عرفای اسلام دست‌کم از قرن چهارم حاضر بوده‌است). با گذشت حدود چهارقرن از کارِ کارستان شیخ حرعاملی(ره)، حالا در کتاب فقه الجهاد و احکام القتال شاهد تصریح این مقوله در ساحت صریحِ فقه هستیم. با یک تفاوت مهم؛ در کار حضرت آیت‌الله مدرسی باب جهادالنفس بر جهاد العدو مقدم شده است و گویی اصلا جهاد العدو همان امتداد جهادالنفس است و این جهادالنفس است که به جهادالعدو معنا می‌دهد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad