💢صنعت، صناعت فقه، فقه صنعتی
✍️حسین نیک
معمولا اولین چیزی که در تاثیر صنعت بر فقه به ذهن میرسد، انبوه مسائل جدیدی است که صنعت پیش روی فقه نهاده است. مسائلی که قبل از جامعه صنعتی نبوده و حالا باید تعیین تکلیف شوند. توسعه صنعت باعث میشود معنایی که فقیه در فقه صنعتی برداشت میکند با عصر نصوص متفاوت باشد.
صنعت چاپ و پس از آن تکنولوژیهای رایانهای و ابزارهای مختلف تحقیق و جستجو، باعث میشود فحص از دلیل، راحت تر و در عین حال پیچیدهتر شود. به نظر دیگر نمیتوان به تبویب وسائل الشیعه اکتفا کرد و مدعی شد بدون ترفندهای جستجو و کلید واژهای در منابع گسترده میتوان به یأس از فحص رسید.
پیدایش گسترده شخصیتهای حقوقی و اعتباری محصول جامعه صنعتی است. قراردادهایی که نه تنها طرف آن فرد بلکه نهادها، سازمانها و شخصیتهای حقوقی هستند؛ محصول این عصر هستند. این افراد حقوقی نه تنها توسعه در مکلف فقهی هستند بلکه گاهی توسعه در متعلق حکم اند. یعنی حکم شرعی بر خود ساختارها و نهادها هم بار میشود.
گستره و پیچیدگی روزافزون این تاثیرات بر فقه به گونهای است که کمتر بتوان به صورت جزمی قوه اجتهاد در سراسر فقه را امر بسیط و واحدی تلقی کرد که با تمرین استنباط در چند باب خاص فقهی به دست میآید. از سوی دیگر حفظ انضباط فقهی در سایه این تحولات وسیع نیازمند چارچوب بندی مجدد و دقیقتر و همچنین وسواس در تنقیح یک روش شناسی حجتمند است.
📝 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=76258
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دفتر فقه معاصر و ضعف در روش تفقه
✍️حجتالاسلام یحیی عبدالهی
✂️حوزههای علمیه مادامی که روش و منطق تفقه خود را ارتقاء ندهند و به سوی استنباط مکتبهای مختلف مورد نیاز جامعه همت نگمارند، با عقلانیت ضعیف روش انتزاعی در برابر محصولات و ساختارهای غربی منفعل بوده و نمیتوانند این ساختارها را به سوی الگوی مطلوب، هدایت و راهبری کنند. به نظر میرسد، حرکتهایی همچون «دفتر فقه معاصر» با همه ابتکار و نوآوریهایش، از آنجا که فاقد ارتقاء روش تفقه و حرکت به سوی استنباط نظام و مکتبهای مختلف اسلام است، نمیتوان جز انفعال در مقابل هجمه تمدنی را از آن انتظار داشت.
📝 متن یادداشت در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=76254
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢انتقاد آیتالله نوری همدانی از برخی تغییرات متون درسی حوزه
✔️آیتالله نوری همدانی در دیدار با اعضای مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه دروس حوزه باید آزاد باشد، مخالفت خود را با برخی تغییرات متون درسی حوزه اعلام و اظهار کرد: راه ما راه شیخ انصاری و شیخ طوسی و دیگر بزرگان است، من با تغییر متون حوزه به این شکل بطور جدی مخالفم، علمای بزرگ ما همین مسیر را طی کردند البته بعضی از مباحث نیاز به تلخیص دارد ولی اینکه بخشی از کتاب حذف شود و کتاب دیگری جایگزین گردد و جای آن کتاب را هم از حیث محتوا پر نکند و امتیاز داده شود مخالف هستیم.
👈ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=76262
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🎧 دوره درس خارج و تحصیل موفق
1️⃣ استاد شب زندهدار؛ تحصیل موفق در خارج، اخلاق و معنویت
2️⃣ استاد علیدوست؛ روش شناسی تحصیل در خارج
3️⃣ استاد حسینی نسب؛ اهداف اموزشی مقطع خارج
4️⃣ استاد غلامی؛ فقه در مقطع خارج
5️⃣ استاد عالم زاده نوری؛ حوزه انقلابی و تولید علم
6️⃣ استاد ظهیری؛ تقریر نویسی در مقطع خارج
7️⃣ استاد میر معزی؛ پژوهش در مقطع خارج
8️⃣ استاد تعظیمیفر؛ روشهای تدریس در مقطع خارج
9️⃣ استاد مقیمی؛ فقه مضاف
🔟 استاد حسینی نسب؛ اصول فقه در مقطع خارج
👈 برای دریافت صوت و متن دروس کلیک کنید
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔الگوهای اجتهادی ناظر به علوم انسانی اسلامی
▫️نظریه سیاسی | استاد سید فرید موالی زاده
▫️نظریه فرهنگی | استاد امین اسدپور
▫️نظریه اجتماعی | استاد سید حسین فخر زارع
▫️نظریه قانون اساسی | استاد محسن قنبریان
▫️نظریه تربیتی | استاد سید محمد هاشمی
▫️ نظریه اقتصادی | استاد سید بحرینی یزدی
🔻 امکان ثبت نام در هر دوره به صورت مجزا
🌐 اطلاعات بیشتر جهت ثبت نام در این دوره: www.nsayeh.com
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 جلسه دفاعیه رساله سطح چهار با موضوع﴿تحلیل تقیه سیاسی از منظر فقه اسلامی با تاکید بر نظر امام خمینی (ره)﴾
✍️تدوینگر: حجتالاسلام حبیباله وظیفهمند
🔹استاد راهنما: حجتالاسلاموالمسلمین سیدمحسن حسینیفقیه
🔹استاد مشاور: حجتالاسلاموالمسلمین رضا حقپناه
🔹اساتید داور: حجتالاسلاموالمسلمین علیاکبر نوائی و حجتالاسلام والمسلمین عباسعلی مشکانی
🗓زمان: سهشنبه 1 آبانماه 1403، ساعت: 6 صبح
🔗لینک شرکت مجازی: http://lms2.hozehkh.com/ws/defa
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «روششناسی فتوا و حکم در فقه رسانه»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی حیدری
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین علی صالحمنش
📆 زمان: پنجشنبه 3 آبان 1403، ساعت 9 صبح
🏛 مکان: قم، خیابان شهید مفتح، کوچه 11، پلاک 5، مدرسه عالی حوزوی ولی امر(عج)
🔗 لینک حضور مجازی: https://gharar.ir/r/1e537f8b
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 دوره تربیت پژوهشگر حدیث با تاکید بر وسائل الشیعه
الف) روش خوانش احادیث فقهی ب) روش دلالت یابی روایات فقهی ج) روش ارزیابی روایات فقهی
🎙استاد: حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی
📅 هر هفته پنجشنبهها :ساعت7 تا 8
🏫 مکان: مشهد، مرکز تخصصی حوزوی ائمه اطهار علیهم السلام، خیابان آیتالله بهجت، بین آیتالله بهجت 9 و 9/1
↔️ شرکت برای کلیه طلاب آزاد میباشد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «ماهیت و مبانی فقه حکمرانی»
(نشست یازدهم)
🎙 ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی
🗓 زمان: پنج شنبه 3 آبان 1403، ساعت 12:30
🕌 مکان: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی، بست نواب صفوی، صحن شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (علیه و علیهم السلام)
🔗حضور مجازی: http://skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feqhe_hokmrani
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تطور معنای جهاد نزد فقهای شیعه
نکتهای درباره کتاب احکام جهادِ آیتالله محمدتقی مدرسی
✍️حمیدرضا میررکنی بنادکی
درک فقهای شیعه از "جهاد" واجد تطوری دیدنی در تاریخ است. از کتاب الجهاد کافی شیخ کلینی تا همین کتاب آیتالله سید محمدتقی مدرسی؛ در کافی غیر از خبری که فضیل عیاض از امام صادق(ع) نقل میکند، خبر دیگری از مقوله جهادالنفس نیست.
در روایت فضیل از امام صادق(ع) جهادالنفس با تعبیر "اعظم الجهاد" یاد میشود(الکافی. ج۹: ۳۷۱ - ح۸۲۱۷). با این حال تا نگارش کتاب شریف وسائلالشیعه، بهطور رسمی شاهد حضور روایات جهادالنفس در کتابالجهادها نیستیم.
شیخ حرعاملی(ره) در وسائل روایات جهادالنفس را ملحق به روایات "الجهاد مع العدو" آورده است. با این حال جهادالنفس بعد از روایات جهاد با دشمن بیرونی آمده است. آنچه در کار شیخ حر(ره) رخ داده است، توسیع معنای جهاد است؛ در واقع شیخ با این نحوه تبویب کتاب الجهاد، به تاریخ فقه و معارف شیعی گوشزد میکند که موحد دائما در جهاد و مبارزه است؛ یعنی جهاد مع العدو و جهادالنفس دو ظهور اصغر و اکبر از یک حقیقت است. پس از کتاب وسائل این درک در آثار عرفای شیعه تبلور جدی مییابد و نمونه آن را مثلا باید در رسائل مرحوم اقامحمد بیدآبادی و رساله سیر و سلوک مرحوم بحرالعلوم(رضوان الله علیهما) دید(این درک البته در رسائل عرفای اسلام دستکم از قرن چهارم حاضر بودهاست).
با گذشت حدود چهارقرن از کارِ کارستان شیخ حرعاملی(ره)، حالا در کتاب فقه الجهاد و احکام القتال شاهد تصریح این مقوله در ساحت صریحِ فقه هستیم. با یک تفاوت مهم؛ در کار حضرت آیتالله مدرسی باب جهادالنفس بر جهاد العدو مقدم شده است و گویی اصلا جهاد العدو همان امتداد جهادالنفس است و این جهادالنفس است که به جهادالعدو معنا میدهد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗 طرائف الاحکام؛ تجربههای پاسخگویی
✔️ کتاب «طرائف الاحکام؛ تجربههای پاسخ گویی» اثر حجتالاسلام سیدعباس دیانت مقدم در ۱۴۴ صفحه در مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسیده است. اثر حاضر حاصل تجربیات ارزشمند نگارنده در زمینه پاسخ به مسائل فقهی است که در 11 فصل تدوین شده است:
1. «غلطهای مشهور»
2. «اتمام عمر بعضی مسئله ها»
3. «مسائلی با جوانب متعدد»
4. «دقت در مبانی و روایات مسئله»
5. «اشتباه در پاسخگویی به سبب عدم دقت در استثنائات»
6. «کشف مطالب نو در مسیر پاسخگویی»
7. «عدم پاسخگویی مبتنی بر قیاس»
8. «برداشتهای اشتباه»
9. «عدم دقت در موضوع و خلط موضوعات مختلف با هم»
10. «یافتن مسائل در کتابهای فقهی»
11. «فتاوایی که بدون اختلاف تصور میشوند».
📖 معرفی تفصیلی + تخفیف خرید آنلاین: http://ijtihadnet.ir/?p=76268
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗مبانی فقهی مقاومت مسلحانه در مذاهب شیعه و اهل سنت + لینک دانلود
✔️معرفی و چکیدهای از کتاب فقه المقاومة اثر آیتالله محمدمهدی آصفی
🔻میتوان دلایل فقهی وجوب مقاومت مسلحانه را به چهار دسته تقسیم کرد:
1. قرآن کریم
2. سنت نبوی (ص) و سنت اهل بیت (علیهمالسلام) که ادامهدهنده سنت پیامبر اسلام (ص) است.
3. اجماع
4. دلیل عقلی.
🔹روایات زیادی از رسول خدا (ص) از طریق هر دو گروه (شیعه و سنی) درباره وجوب یاری مسلمانان هنگامی که دشمن به آنان حمله میکند و از مسلمانان کمک میطلبند، وجود دارد. پیامبر (ص) تأکید کرده است که کسی که از یاری رساندن به مسلمانان خودداری کند، از مسلمانان نیست. این تأکید، بالاترین شکل تحریک و تأکید بر وجوب کمک و دفاع از مسلمانان در برابر دشمنان است.
🔸امام خمینی (ره) در کتاب «تحریر الوسیله» در باب دفاع میگوید: اگر دشمنی به سرزمینهای مسلمانان یا مرزهای آنها حمله کند و ترس از نابودی ریشه و اساس اسلام و جامعه اسلامی وجود داشته باشد، بر مسلمانان واجب است که به هر وسیله ممکن، اعم از بذل جان و مال، از آن دفاع کنند.
📝 مشاهده متن کامل و دانلود کتاب: https://ihkn.ir/?p=38583
🆔 https://eitaa.com/ijtihad