💢فقه اخلاق و عرصههای نوپدید ناظر به قرآن
✔️حجتالاسلام امیر غنوی:
🔹فقهالاخلاق تلاش میکند تا پرسشهایی را که اخلاقی تلقی میکنیم و رد و اثری از آنها را که در منابع دینی وجود دارد پاسخ دهیم. برای دستیابی به آموزههای فقه اخلاق قرآن کریم باید سلسله مواردی را مورد توجه قرار دهیم از جمله نگاه جامع و کامل و منظومهای به قرآن کریم، زیرا نگاه یکبعدی ممکن است مشکلاتی را در مسیر تحقیق ما ایجاد کند.
🔹باید حوصله کرده و سؤالات خود را آرام آرام به قرآن کریم عرضه کنیم و با پرهیز از تفسیر به رای، جواب سؤالات را از قرآن بیابیم؛ الان ملاحظه کنید و ببینید که در سایه تلاشهای مرحوم صفائی حائری با چند آیه، طرح فقهالاخلاقی ارائه کردهاند لذا عرصه فقهالاخلاق زمینهای است که از این نوع ظرافتها در آن زیاد است و پرهیز از تعجیل و افتادن در وادی تفسیر به رای در استنطاق این موارد از قرآن کریم بسیار مهم و ضروری است.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=76351
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
My Recordingقیاس تمثیل منطقی نیست - آیت الله سید احمد مددی.mp3
زمان:
حجم:
3.14M
🎧 دریافت صوت | قیاس فقهی تمثیل منطقی نیست! + نکاتی در مورد قیاس و تصویب
🎙استاد سید احمد مددی
🗓خارج اصول - ۱۸شهریور ۱۴۰۳
🌐کشکول ناب حوزوی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
9.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پاسخ تبیینی استاد میرباقری به یک شُبهه
💥 سخن بنده همان ادبیات فقهای ما دربارۀ مرز استقامت و فداکاری برای دفاع از کیان اسلام و نبیاکرم(ص) بود. ابداً سخن از آغاز به جنگ و کشتن دیگران نبود. جان انسانها عزیز است و ما حتی یک نفر را هم حق نداریم از بین ببریم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
محمد مهدی مقیسه؛سیدسجاد ایزدهی؛ حسین حمزهتقیه عزتمندانه در روابط خارجی دولت اسلامی.mp3
زمان:
حجم:
45.3M
🎧 دریافت صوت | کرسی ترویجی «تقیه عزتمندانه در روابط خارجی دولت اسلامی»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی مقیسه
🎙ناقد: حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی
🗓 هشتم آبانماه ۱۴۰۳، گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
29.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اندیشکده مطالعات فقهی پول و بانک تاسیس شد
✔️توضیحات حجتالاسلام والمسلمین الهام، مدیر اندیشکده مطالعات فقهی پول و بانک، درباره محورهای فعالیت و نحوه همکاری با این اندیشکده
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تفسیری تازه از نواندیشی دینی
✍️حجتالاسلام رضا غلامی
نواندیشی دینی در نگاه نگارنده، عبارت است از تلاش عقلی، آزاد و متعهدانه در جهت تقرب به تفسیری حقیقی به دین و امر دینداری و تئوریزه و الگومندسازی آن و در طرف دیگر، اصلاح و پیرایش دین و امر دینداری از هر نوع آلودگی با معیارهای عقلی- دینی در جهت بسط و تعمیق دین و دینداری.
در این تعریف از نواندیشی دینی، مرز کار روشن اندیشی دینی با کار روشنفکرانی که هدف آنها حذف یا کمرنگ سازی دین از زندگی فردی به ویژه اجتماعی مشخص است، در واقع، در روشن اندیشی دینی با هر رویکردی، هدف و مقصد تقویت دین و دینداری است و برآیند تلاشهای یک نواندیش دینی در این تفسیر، با هر نظرگاه، توسعه دین و دینداری حقیقی یا نزدیک تر به حقیقت است.
👈بخوانید: خصلتهای نواندیشان دینیِ جدید: http://ijtihadnet.ir/?p=76362
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نیازمند فناوریهایی برای کاربردیسازی علوم اسلامی هستیم/ فربهشدن کتابهای فقهی و اخلاقی جامعه را اخلاقی نمیکند
✔️استاد مجتبی الهی خراسانی:
🔹فلسفه پیدایی علوم اسلامی این است که ایمان اسلامی بر اساس حجت و فهم دقیق و معتبر از آموزههای اسلامی باشد. ایمان اسلامی ربوبیت خدا در ذهن و عاطفه و رفتار و همه ابعاد زندگی است لذا لزوماً از فربهشدن کتب فقهی، جامعه عاملتر و آگاهتر به احکام ایجاد نخواهد شد یا لزوماً با تصحیح کتب کلامی و استنباط گزارههای اخلاقی جامعه ما اخلاقیتر نخواهد شد و به جامعهای که صداقت و اخلاص در آن جاری باشد نخواهیم رسید؛ بنابراین سخت نیازمند حل این چالشها هستیم اما چگونه؟ پاسخ این پرسش در روش نهفته است.
🔸کاربردیسازی به مثابه روش تحقق معرفت است که میتوان این روشهای کاربردیسازی را متناسب با کارکردها توسعه بدهیم. معارف ما باید مدلی برای حل مسئله داشته باشد و فرهنگسازی و ساختارسازی کند یعنی معارف وقتی قرار است تبدیل به معرفت شود و در جامعه توزیع شوند.
🔹تولید معرفت مانند کار ساده چاپ و ترجمه قرآن و رساله عملیه نیست بلکه باید جامعه احساس نیاز به قرآن و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر پیدا کند... ما مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات داریم ولی صرفاً این پاسخها جامعه را دینیتر نخواهد کرد و به نیازها جواب نمیدهد؛ اگر رساله عملیه به ۳ جلد هم افزوده شود یا کتب اخلاقی مفصلتر را درس بدهیم، باز جامعه اخلاقیتر نخواهد شد.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=76355
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تذکرات و هشدار مراجع به پزشکیان چه بود؟
✔️آیتالله مکارم شیرازی: شایستگی و صلاحیت شاخصۀ مهم در انتخاب مدیران موفق است، اینکه برخی چون در ستادهای انتخاباتی فعال بودند، پس باید مدیریتها به آنها واگذار بشود، صحیح نیست و نباید انتخاب مدیران را فدای فعالان انتخاباتی کرد، بلکه باید از افراد شایسته و کاردان، قوی و بومی استفاده کرد؛ البته خدمات آنها هم جبران شود. / حل مسئله حجاب به صورت اجباری نه عملی است و نه صحیح؛ بلکه باید به صورت تدریجی و گام به گام اقدام شود و دولت ابتدا از کارمندان خانم در ادارات شروع کند.
✔️آیتالله جوادی آملی: دولت و حاکمیت باید با مفسدین به طور جدی مبارزه کنند و اجازه ندهند اختلاس و حقوقهای نجومی در کشور وجود داشته باشد، زیرا حتی یک عضو فاسد هم میتواند دولت را دچار فساد کند، لذا تمام همت مسئولین باید این باشد که با تمام مفسدین در هر ردهای مبارزه کنند.
✔️آیتالله نوری همدانی: ارزش پول ملی ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای پایین است، ما باید اشکالات موجود در این زمینه را رفع کنیم. امروز باید تدابیری اندیشیده شود تا بتوانیم این ضعف و این خلأ را جبران کنیم.
✔️آیتالله سبحانی: وحدت کلمه بین مسئولان امر مهمی است تا آنجا که میتوانید، همگی در پیشبرد کشور هماهنگ باشید. ما همواره دعاگوی شما هستیم و امیدواریم مشکلات کشور به وسیله تعقل و بهرهگیری از سیاست در امر حکومت حل شود.
👈 تفصیل بیانات در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=76365
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
12.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 توصیه حکیمانه آیتالله جوادی آملی؛ از ضرورت پاسخ قاطع به رژیم صهیونیستی تا پرهیز از بکارگیری عناصر فاسد در دولت!
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
آیت الله میرباقری هشتاد و سومین جلسه عصرانه علمی با حضور آیت الله میرباقری.mp3
زمان:
حجم:
27.93M
🎧 دریافت صوت نشست «تبیین تئوری مقاومت»
🎙استاد سید محمدمهدی میرباقری
🗓 ۲۹ مهرماه ۱۴۰۳، قم، موسسه فقهی امام کاظم علیهالسلام
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیا فقیه در رجال باید مجتهد باشد؟
✔️ آیتالله شبیری زنجانی:
🔹«اجتهاد در رجال» به اين معناست كه وجوه توثيق و تضعيف براى فقيه معلوم شود. مثلاً اينكه كثرت نقل اجلّاء موجب وثاقت مروى عنه مىشود يا نه؟ يا اگر مىشود، مبتنى بر چه شرائطى است؟ يا اينكه توثيقات افرادى همچون علّامه و سيد بن طاووس، به خاطر مبناى آنها در أصاله العدالة است يا آن كه به جهت احراز وثاقت راوى توسط آنهاست؟
🔸يا مسأله ديگر در توثيقات متأخّرين اين است كه توثيقات آنها بر اساس فحص و استقراء نيست؛ بلكه بر اساس اجتهاد در همان مداركى است كه در اختيار ما نيز مىباشد. با اين وصف، آيا باز هم توثيقات آنها حجّت است يا آن كه به جهت مدركى بودن اين توثيقات، دليلى بر حجّيت آنها وجود ندارد؟ كلام در حسّى يا حدسى بودن اصل توثيقات رجاليّين (چه متقدّم و چه متأخّر) نيز از همين قبيل است.
🔹اينها امورى است كه مجتهد براى استنباط حكم شرعى، نيازمند به اخذ مبنا در آنهاست و مجتهد بدون اتّخاذ مبنا در اين امور، نمىتواند حكم فقهى را به درستى استنباط كند. / مقالات (پرسشهایی از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی)؛ ص۱۳۶
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
ماهیت و مبانی فقه حکمرانیفقه حکمرانی- استاد محمدتقی سبحانی.mp3
زمان:
حجم:
27.58M
🎧 دریافت صوت نشست «ماهیت و مبانی فقه حکمرانی»
(یازدهمین نشست)
🎙ارائه: استاد محمدتقی سبحانی
🗓۳ آبانماه ۱۴۰۳، مشهد، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad