eitaa logo
اجتهاد
7.8هزار دنبال‌کننده
11.1هزار عکس
919 ویدیو
328 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢حوزه علمیه، الزامات تحول و پاسخگویی به مسایل جدید ✨ بازیابی هویت حوزه علمیه در عرصه حل مسئله اجتماعی 🔹مخالفت با تحول حوزه علمیه، مخالفت با پیشرفت دین در کشور است البته کسانی باید تحول را ایجاد کنند که صلاحیت آن را داشته باشند. چنانچه زمام تحول به دست افراد عاقل و متدیّن باشد جامعه و بشریت اعتلاء پیدا می‌کند اما بدون آن، تحول رو به گمراهی و انحطاط می‌رود. 🔹حوزه‌های علمیه همچون سایر مجموعه‌ها نیازمند تحول است. حوزه علمیه برای مردم و تبلیغ و پیش‌بُرد دین و ایجاد حاکمیت دینی است که با توجه به در حال تحول بودن جامعه، حوزه علمیه هم باید برای انجام صحیح وظایف خود روزآمد شود. 🔹به‌روزرسانی کتاب‌ها و شیوه‌های درسی در حوزه‌های علمیه و ورود به مسائل مورد نیاز جامعه از جمله مسائل پولی و مالی، حکمرانی، خانواده و مسائل جدید همچون رمز ارزها را از جمله الزامات تحول در حوزه علمیه است. 👈 متن بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مدیران، اساتید و طلاب جامعةالزهرا (س): http://ijtihadnet.ir/?p=76538 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ورود کلی و انتزاعی در موضوعات، مشکلات کشور را حل نمی‌کند/ حوزه‌های علمیه در عرصه سیاست‌گذاری و تقنین نقش مؤثری ایفا کند 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین نهاوندی گفت: ورود کلی و انتزاعی در موضوعات به حل مسائل مورد نیاز جامعه و حکومت کمک نمی‌کند، بلکه حوزه‌های علمیه باید به صورت تخصصی در عرصه‌های مختلف موضوعی از نظریه پردازی تا سیاستگذاری و قانونگذاری حضور جدی و فعال داشته باشد. 🔸رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس حضور موثر حوزه‌های علمیه در نظام حکمرانی و تحول آفرینی در عرصه‌های مختلف را در سه حوزه نظریه پردازی، سیاستگذاری و تقنین دانست و گفت: حوزه بدون ورود به این عرصه‌ها نمی‌تواند به توقعات نظام حکمرانی پاسخ مثبت دهد. 🔹این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه کرسی درس فقه التقنین هنوز در حوزه علمیه آنگونه که باید جایگاه خود را پیدا نکرده است، گفت: با وجودی که موضوع قانونگذاری از دوران مشروطه و زمان علمای بزرگی مانند مرحوم نائینی و آخوند خراسانی دغدغه و مساله اصلی حکمرانی دینی بوده است ولی اکنون تعداد درس‌های فقه التقنین در حوزه‌های علمیه کمتر از انگشتان یک دست است. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76542 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه تخصصی کتاب «پژوهش‌های فقهی و کلامی معاصر» 👤با حضور علما، مسئولان، اساتید، محقّقان و پژوهشگران 🗓 زمان: شنبه، سوم آذرماه ۱۴۰۳- ساعت ۱۵:۳۰ 🏢 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام- نمایشگاه تخصصی کتاب 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔هویت صنفی روحانیت در نگاه علامه حکیمی 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا ایزدپناه 🗓 زمان: شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت، ۱۰ صبح 🏛 مکان: قم، میدان معلم کوچه ۲۲ پ۲۶، مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📔 انتشار دومین شماره «اصول الفقه؛ رویه مقارنه بین المذاهب الاسلامیه» ✔️دومین شماره دوفصلنامه علمی – تخصصی «اصول الفقه؛ رویة المقارنه بین المذاهب الاسلامیه» به همت پژوهشکده فقه و حقوق و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر و مقالات این شماره بر روی سامانه این نشریه به آدرس https://jpij.isca.ac.ir بارگذاری گردید. 🔹دور المصلحة في الاستنباط الفقهي» نوشته سعيد ضيائي‌فر؛ «دور الكرامة الإنسانية في استنباط الأحكام مع التركيز علی الفقه المعاصر» اثرسيد محمدعلي أيازي؛ «الأسس العقلية لاستخدام الكرامة الإنسانية في أصول الفقه المقارن وقواعده» به قلم محمدعلي خادمي كوشا از جمله مقالات این شماره است. 🔹همچنین دراسة الفروق بين قاعدة سد الذرائع وقاعدة وجوب مقدمة الواجب» اثرالسيد محمد سجاد الموسوي كرمانشاهي و محمد صدرا باريك‌بين؛ «قواعد استخدام الدليل العقلي من وجهة نظر الأصوليين» به قلم عبد المجيد صميم؛ «إمكان استخدام الأصول العملية في فقه القضايا الاجتماعية والحكومية (دراسة نقدية حول أدلة القائلين بتضييق الأصول العملية)» نوشته مهدي رهبر؛ «دور مقاصد الشريعة في الاجتهاد المعتدل» به قلم طالب بن علي بن سالم السعدي از دیگر مطالبی می‌باشد که در این شماره منتشر شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢راه تحول حوزه به‌بهانه بیانات اخیر رهبر انقلاب ✍️حجت‌الاسلام علی مهدیان ... این تحول در حوزه است که باعث تحول در علوم و تکمیل اجتهاد می‌شود، اما همین تحول در حوزه، خودش مبتنی است بر تحول انفسی در علما و طلاب و حوزویان. طلابی که سبک زندگیشان دور از جامعه است، به قم می‌آیند اما بازنمی‌گردند، در شهرک‌هایی دور از حتی شهر قم زیست می‌کنند مسیر عبور و مرورشان هم از مردم دور است؛ سال‌های سال کلاس می‌روند و هیچ‌گاه باری از جامعه را بر نمی‌دارند، مأموریتی ندارند،... اینها نمی‌توانند تحول حوزه را رقم بزنند. حوزه اگر درجا بزند و رشد نکند دستگیری نمی‌تواند کند و چنین علمایی نبودشان ثلمه و خلئی را در جامعه باعث نخواهد شد. متاسفانه برخی به اسم تحول حوزه اتصال به منابع و تراث و سابقه علمی حوزوی را نفی می‌کنند و برخی نیز به اسم اتصال به منابع و تراث و استقلال حوزه، دست حوزه را از دست مردم جدا می‌کنند و اقامه دین که همه این علوم به قول حضرت امام (ره) مقدمه آن است، را رها می‌کنند و حوزه را تبدیل می‌کنند به یک موجود منزوی نیمه مرده. 👈 راه حل چیست؟ : http://ijtihadnet.ir/?p=76546 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بازخوانی فقهی ادله حکمیت ✔️وظیفه بعث حَکَم بر عهده‌ی چه کسی است؟ با توجّه با اینکه مخاطب آیه‌ی حَکمیّت، صریحاً ذکر نشده است، آیا قرینه‌ی خاصّه‌ای (مثل قرینه‌ی سیاق یا روایاتِ حَکَمیّت) وجود دارد که وجوب بعث حَکَم را بر عهده افراد خاصّی مثل حاکم یا زوجین یا خویشاوندان آنها یا غیره تثبیت نماید؟ در فرض نبودِ قرینه‌ی خاصّه، آیا قرینه‌ی عامّه‌ای بر تعیین خطاب در آیه شریفه وجود دارد تا تکلیف را متوجّه فرد یا گروه خاصّی نماید؟ مثلاً آیا در توجّه خطاب بعث حَکَم به غیر حاکم، محذور فقهی‌ای وجود دارد؟ 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76548 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚مبانی تطبیق قاعده نفی عسر و حرج بر مسائل فقهی خانواده 🔻 قاعده نفی عسروحرج از قواعد عام و پرکاربرد در مسائل خانواده است. در فقه اسلامی، از ظرفیت‌های فراوان این قاعده برای تطبیق و اجرا در شئون مختلف و تعاملات گوناگون انسان با دیگران بحث شده، ولی در قوانین کشور خصوصاً قوانین مربوط به خانواده، از همه این ظرفیت‌ها استفاده نشده است. 🔻از طرفی، بی‌توجهی به ضوابط اصولی و مبانی فقهی در توسعه مصادیق و جریان این قاعده، باعث خطاهای آشکار و تطبیقات ناروا گردیده و از طرف دیگر، غفلت از تغییرات عرفی و واقعیت‌های اجتماعی، باعث تنگ‌نظری و ایجاد محدودیت در تطبیق قاعده و کنار گذاشتن ظرفیت‌های فقه در حلّ معضلات خانوادگی شده است. 🔻این پژوهش، ضمن بررسی مبانی فقهی و تبیین قلمرو قاعده نفی عسروحرج و نقش عرف در تشخیص مصادق حرج، به معیار‌های تطبیق آن بر مهم‌ترین مسائل فقهی خانواده همچون طلاق قضایی، سقط جنین، حضانت، قوامیت زوج، فرزند‌خواندگی و...پرداخته است. 🔗برای سفارش این کتاب کلیک کنید 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
2.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 هوش مصنوعی، دستیار قضات می‌شود؟ ✔️کاظمی فرد معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات در نشست مسئولین بسیج دانشجویی: در سند تحول از ما خواسته که در زمینه حکم ورود کنیم. نمی‌توانیم ماشین را جایگزین قاضی کنیم و می‌توانیم آن را دستیار قاضی کنیم. سه حرفه داور، کارشناس و وکیل می‌توانند تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار بگیرند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
6.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شریعت و عقلانیت ۳: فقه و عرف 🔺مناظره استاد ابوالقاسم علیدوست و دکتر عبدالکریم سروش (قسمت پایانی) 🔹علیدوست: فقه می‌تواند اموری مانند برده‌داری را در عصر حاضر انکار کند، اما این محصول ظرفیت خود فقه است، نه اینکه به فقه تحمیل شده باشد. یکی از تقدم عقل بر شرع و دیگری از تقدم شرع بر عقل می‌گوید. این دوگانگی باعث انحراف در برداشت بسیاری از افراد شده است، در حالی که عقل و نقل ممکن است با یکدیگر تضاد داشته باشند، اما عقل و شرع تضادی ندارند. 🔸سروش: فقها تحت تاثیر عقل و عرف جدید مجبور شده‌اند که در بسیاری از آرای خود مثل جواز برده‌داری تجدید نظر کنند و احتمالا در آینده نیز درباره اموری مانند حجاب بازنگری خواهند کرد. بنابراین چنین تغییراتی را نمی‌توان محصول فقه دانست. عقل جدید بر یک انسان‌شناسی جدیدی بنا شده و با فقهی که مبتنی بر عقل و انسان‌شناسی گذشته است، تضاد دارد. 🎞 فیلم کامل این گفتگو در یوتوب آزاد: https://youtu.be/imaXsbORyLE 🎞 فیلم کامل این گفتگو در پلتفرم آزاد: https://azad.im/table/140 📌 قسمت اول: (شریعت و عقلانیت: گستره فقه) 📌 قسمت دوم (شریعت و عقلانیت ۲: فقه و عقل) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گزارشی از گردهمایی علمی «جهاد مالی از وجوب شرعی تا مشارکت مردمی» ✔️استاد علیرضا اعرافی: وقتی در بحث جهاد مال وارد می‌شویم، انفاق به یک انفاق خاص مبدل می‌شود. در اینجا بذل مال مصداق جهاد و انفاق به شمار می‌شود. در اینجا انفاق مالی در مقام دفاع و جهاد ابتدایی رخ نمایی می‌کند. ✔️استاد سید محمدعلی مدرسی طباطبایی: فتوایی که بزرگان فقهای ما چون ملامحمد خراسانی و شیخ عبدالله مازندرانی و شیخ الشریعه اصفهانی در خصوص ضرورت جهاد مالی در زمان حمله ایتالیا به لیبی صادر کردند از جمله فتاوایی است که نشان می‌دهد مسأله وجوب ضرورت جهاد مالی ربطی به مرز و حتی همسایگی ندارد. ✔️استاد محمد قائینی: فقهای قدیم تا منتهی به محقق و متأخرین و معاصرین به مسأله جهاد مالی پرداخته‌اند. جهاد مالی مصطلح معنای محدود دارد. این مفهوم به نوعی هر آنچه در خصوص ملابسات جنگ هم بخواهد خرج شود نیست. آنچه در تعبیر بزرگان بیان شده آن مقدار مالی است که در جنگیدن بدون مباشرت شخص خرج می‌شود. ✔️استاد محسن اراکی: باید دانست که اگر ما امروز قدرت دفاع از مستضعفان جهان را به عنوان یک امانت الهی در دست داریم اما در این جهاد مالی و جهاد نفسی کوتاه بیاییم، هم شامل عذاب الهی می‌شویم و هم امت دیگری در این پیمان الهی جایگزین ما می‌شود؛ ضمن آن که امنیت ما دچار تهدید می‌شود و به خطر می‌افتد. ✔️استاد حمید پارسانیا: امروزه با مساله جهاد مالی مواجه هستیم. امروز مرزهای تشیع، در مرزهای داخلی ایران خلاصه نمی‌شود بلکه مرزهای تشیع، مرزهای جهان اسلام است. 📝 تفصیل مطالب در اجتهاد: http://ijtihadnet.ir/?p=76553 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «روش‌شناسی اجتهاد امام خمینی در عرصه فقه اجتماعی (با تاکید بر رساله تقیه) 🎙ارائه: استاد احمد مبلغی 🗓زمان: دوشنبه، پنجم آذرماه، ساعت 18:30 🏛مکان: قم، میدان روح‌الله، مجتمع یادگار امام (ره)، جنب بیت امام (ره) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad