eitaa logo
اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
763 ویدیو
298 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢راه‌اندازی فقه فضای مجازی در حوزه علمیه قم ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین حمید شهریاری؛ معاون آمار و فن آوری اطلاعات قوه قضاییه: 🔹فقه فضای مجازی در حوزه علمیه قم راه‌اندازی شده است و حریم خصوصی و امنیت فضای مجازی به عنوان درس خارج از فقه مطرح می‌شود و تاکنون 200 جلسه از آن برگزار شده است. 🔹از یک‌سو در تولید محتوا، ضعیف هستیم و اگر محتوایی هم تولید می‌شود، با فضای مجازی کنونی همخوانی ندارد و از سوی دیگر در شبکه‌سازی و عرضه گسترده هم هنوز تجربه لازم نداریم. 🔹حضور روحانیت در فضای مجازی مانند حضور دانشجویان و سایرین در این فضا ضروری است؛ از آنجایی که فضای مجازی کپی شده فضای حقیقی است بنابراین روحانیت در فضای مجازی می‌تواند شاگرد، استاد، پژوهشگر، خدمات‌دهنده و خدمات‌گیرنده باشد. 🔹اینترنت نخستین تکنولوژی است که بدون حرمت از سوی مراجع وارد کشور شد و مواضعی مثل ویدئو و ماهواره در قبال آن گرفته نشد؛ بنابراین روحانیت می‌تواند و باید در این حوزه حضور فعال داشته باشند؛ از سال 85 شناخت روحانیون در این زمینه گسترده‌تر و سایت‌هایی هم راه‌اندازی شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تفاوت آراء برخی فقهای جدید در مورد قمار ✔️حجت الاسلام کوهستانی، استاد فقه و اصول حوزه علمیه تهران: 🔹در روایت مناهی که به شطرنج و نرد و عود تصریح شده است نشان از حرمت این آلات است هرچند این روایت ضعیف است اما مورد وثوق و عمل مشهور واقع شده است. 🔹مشهور فقها آلات معده و مقدمه ساز قمار را به علت شرطیت مراهنه و عوض العین تحریم کرده اند و عده ای به روایت کل ما قومر به تمسک کرده اند. 🔹برخی در مبیع فقط هیأت را ملحوظ می دانند، برخی صورت و عده ای دیگر هر دو را ملاک لحاظ می کنند. 🔹آلات قمار در حال حاضر چه برد و باخت و عوض در آن شرط باشد و چه نباشد، حرام است چون آلت علم و شناخته شده قمار است، لکن غیر قمار تحریمش مشروط به شرطیت مراهنه است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کل بودجه حوزه در کشور کمتر از بودجه دانشگاه تهران است/ ۳۰۰ درس خارج فقه در ایران وجود دارد ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسین میرمعزی، معاون پژوهش‌ حوزه‌های علمیه: 🔹300 درس خارج فقه در کشور داریم که تعداد قابل توجهی از طلاب فاضل در این درس‌ها شرکت می‌کنند، به دنبال این هستیم که محصول درس‌های خارج حوزه، کتاب و مقالات باشد. 🔹برنامه فقه معاصر را در حوزه شروع کردیم تا از تأسیس درس‌های خارج با موضوع مسائل مستحدثه حمایت کنیم. 🔹دو هزار تربیت یافته حوزوی در زمینه علوم انسانی اسلامی در مقطع دکترا و ارشد داریم، بودجه حوزه با 600 مدرسه در سراسر کشور و 70 مرکز تخصصی کمتر از بودجه دانشگاه تهران است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مشکل حجاب را باید بیرون از قم و بیوت مراجع دنبال کنیم ✔️حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست، استاد سطح خارج حوزه علمیه: 🔹نبودن بحث مستقل حجاب و عفاف در رساله‌ها به معنای مهم نبودن و یا کم‌توجهی فقها به این مسئله نیست، گرچه بنده معتقدم که عفاف و حجاب آن قدر مهم است که باید به عنوان باب جداگانه مورد توجه قرار گیرد. 🔹در مورد حجاب یک مسئول از بگیر و ببند حرف می‌زند و دیگری بر ضد آن و در نهایت، همه آن را بر سر فقه و حوزه می‌شکنند. 🔹فقه عفاف و حجاب به صورت جداگانه در فقه تبویب شود، ولی به شرط آنکه این مسائل سیاسی نشود، زیرا اگر سیاسی شد، قابل کنترل نخواهد بود.  🔹باید تبویب فقه عفاف و حجاب را متخصصان ممحّض که مدتی عمر خود را در این مسئله صرف کرده‌اند انجام دهند. همچنین باید نگاهی همه‌جانبه به آن داشته باشیم و در محیط‌های علمی و به دور از فضای رسانه‌ای به کنکاش علمی گذاشته شود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی 💢گر حکم کنند که مست گیرند … ✔️یادداشت روز/ به بهانه دستگیری پدر خودخوانده «طب اسلامی»؛ 🔹طرفداران طب اسلامی، هیچ‌گاه در مقام واکاوی دانشی و علمی مدعای خود نبوده‌اند. آنچه از ایشان تابه‌حال دیده شده، چیزی جز تهدید و تحقیر طب جدید نبوده است. آن‌ها هیچ‌گاه در محافل علمی حاضر نشده و به بحث با مخالفان خود نپرداختند. 🔹چرا حوزه‌های علمیه، هیچ‌گاه واکنشی جدی نسبت به این دانش جدید اسلامی از خود نشان ندادند؟ چرا هیچ بیانه، واکنش صریح و یا تحصّن و تجمعی در مخالفت یا موافقت با این دانش، در میان حوزه‌ها به وجود نیامد؟ 🔹اگر مجازات ایجاد یک دانش اسلامی بی‌اساس، دستگیری مدّعی آن است، پس ادعای ایجاد دانش‌های متعدد دینی و متفاوت با دانش‌های موجود و تأسیس نهاد و مرکز برای تئوریزه کردن آن‌ها، چه مجازاتی را در پی دارد؟ ادامه یادداشت👈 http://yon.ir/3E1tC 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی 💢«فدک در تاریخ» کتابی برای همه مذاهب اسلامی ✔️نشست نقد و بررسی کتاب «فدک در تاریخ»: 🔹«فدک در تاریخ» اثری که قرار است سطح عمیق‌تر و ریشه‌ای‌تر در خصوص نوع نگاه به دین و نقش آن داشته باشد. 🔹دکتر محمد حسین رجبی دوانی: شهید صدر در این کتاب بسیار عالمانه و ماهرانه نشان‌ می‌دهد که در سقیفه، ابوبکر اصل قضیه را برعهده دارد و انصار را از عرصه خارج‌ می‌کند و کار را پیش‌ می‌برد و یا به عبارتی با برنامه‌ریزی قبلی آن حوادث را در سقیفه رقم زده است. 🔹حجت الاسلام والمسلمین الهی خراسانی: کتاب «فدک در تاریخ» با یک نوع بی‌طرفی برآمده از سبک علمی شهید صدر تدوین شده است و این شهید بزرگوار اقامه فدک را اقامه دعوای شخصی تلقی‌ نمی‌کند و سعی دارد با تحلیل چند زاویه‌‌ای قضاوت را به خواننده واگذار کند که اساساً آنچه در ماجرای فدک رخ داد علنی شدن یک نبرد وسیع‌تر در این ماجرای به‌ظاهر حقوقی است. تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/JEHRv 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی 💢چاپ تقریرات متعدد از یک فقیه، وجهی ندارد ✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین رضا مختاری، رئیس مؤسسه کتابشناسی شیعه: 🔹نشر تقریرات دوباره به‌صورت کامل، درست نیست. باید حرف‌های نو و تازه و یا نواقص تقریرات موجود را مطرح کنیم. اگر هم اصرار بر انتشار چند تقریر از یک درس است، می‌توان به‌جای نشر کاغذی که هزینه‌بردار است، از نشر دیجیتال استفاده کرد. نشر کاغذی وجهی ندارد. 🔹با حجم و کمیت زیاد، مشکلی حل نمی‌شود. مطلب نو و بدیع، وقتی به صورت حاشیه مطرح می‌شوند، موجب می‌شود خواننده به راحت‌ترین و سریع‌ترین وجه، به مقصودش برسد. 🔹اگر از یک دوره پنج تقریر وجود داشته باشد، شایسته است که یکی از آن‌ها منتشر شود و باقی مقررین در آن کتاب نگاه کنند و اگر مطلب جدیدی دارند یا اشکال مهمی به ذهنشان می‌رسد، حاشیه و تعلیقه بزنند که با صرف وقت کمتر و صرف هزینه و مواد چاپی کمتر، خواننده، به مقصود برسد و لازم نباشد که پنج تقریر را نگاه کند و ببیند آیا حرف تازه‌ای در سایر تقریرات هست یا نیست. ادامه گفتگو👈 http://yon.ir/p1WQj 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢باید خبرگزاری‌هایی که مورد تایید مراجع و عالمان دینی و حوزه است مرجع اخبار روحانیت باشند ✔️آیت‌الله‌‌‌ شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی، استاد مطرح خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد: 🔹متاسفانه برخی خطای فرد را در روحانیت به حساب جمع می گذارند در رسانه باید به گونه‌ای عمل شود که حساب افراد از کل جامعه تفکیک شود. 🔹یکی از امتیازهای روحانیت شیعه در گذشته، نظارت و نقادی و دفاع از حقوق مردم بوده است که روحانیت باید در این عرصه به سان گذشته حضور مداوم داشته باشند. از وظایف مهم رسانه‌ها نیز پرداختن به ریشه‌ها و مناشی معضلات جامعه است. 🔹یکی از وظایف رسانه‌های دینی زدودن افتراها و تهمت‌هایی است که توسط برخی مغرضان به روحانیت زده می‌شود و هدف آن‌ها از تضعیف روحانیت و عالمان دینی تضعیف دین و مکتب اهل البیت علیهم السلام است. 🔹باید خبر گزاری‌هایی که مورد تایید مراجع و عالمان دینی و حوزه است مرجع اخبار روحانیت باشند و در عرصه خبری به گونه‌ای عمل کنند که مردم در اخبار روحانیت به آنها مراجعه کنند و به خبرگزاری‌هایی که در خدمت بیگانگان و دشمن اند اعتماد نکنند. 🔹رسانه باید فراجناحی باشد چنانکه این مطلب از توصیه‌های مرحوم والد مابود. وظیفه رسانه‌ها انعکاس و نشر مطالبات مردم از زبان مراجع و علما است تا مردم حمایت اعلام دینی را از خودشان کاملا حس کنند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سومین نشست علمی از سلسله نشست های علمی «احیای حیات طیبه» در راستای بازخوانی فقه شیعه و امکان ارائه دیدگاه نظام واره به مباحث فقهی و رویکردهای متفاوت در مسأله فقه نظام 🎤سخنران: حجت الاسلام محمد حسین ملک زاده، مدرس حوزه علمیه قم 🔹موضوع: نظام سازى يا نظام يابى 🔹تبيين ديدگاه و روش شهيد صدر در دستيابى به نظامهاى اجتماعى از منظر اسلام ⏰ زمان: چهارشنبه ۳ بهمن ماه از ساعت 18:30 ⏪ مکان: قم، خیابان دور شهر، کوچه 28، ساختمان مرکز پژوهش‌های مسجد جمکران 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی 💢خروجی دروس خارج فعلی، کمتر از یک درصد است ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم، استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در نشست علمی «روش‌شناسی دروس خارج فقه و اصول»: 🔹در روش کلاسیک، معمولاً بعد از درس به منابع مراجعه می‌شود؛ اما در یک روش پیشرفته، استاد می‌تواند راهنمایی کند تا طلاب قبل از حضور در درس، مراجعات لازم را انجام دهند و بعد از مراجعه، با آمادگی کامل سر جلسه استاد حاضر شوند.  🔹الآن حداکثر کاری که استاد در درس خارج می‌کند این است که نظریات خودش را مستندا و مستدلاً بیان می‌کند. این روش، البته باارزش است، اما کارایی‌اش در تعلیم، به این مقدار است که بعد ۱۵ سال از ۱۰۰۰ نفر که در درس خارج شرکت کردند، تنها ۵، ۶، ۱۰ نفر به‌عنوان آدم توانمند بیرون می‌آید درحالی‌که اگر روشمندتر و اصولی‌تر در این دروس خارج عمل کنیم، از ۱۰۰۰ نفر، اگر حداقل ۸۰۰ نفر، یعنی چهارپنجم به درجه اجتهاد می‌رسند. ادامه مطلب👈 http://yon.ir/Etaim 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢وام‌های قرض الحسنه بالای ۴درصد خلاف شرع و حرام است ✔️آیت الله مکارم شیرازی: 🔹بانک‌هایی که تسهیلات قرض الحسنه بالای چهاردرصد می‌دهند قطعا خلاف شرع بوده و نوعی رباخواری آشکار محسوب می‌شود. 🔹اقتصاد کنونی ما تبدیل به یک مسئله پیچیده و معما مانند شده که بسیاری از عوامل آن فقط تحریم‌های خارجی نیست. 🔹بانک‌ها، قرض الحسنه ای که می‌دهند قطعا خلاف شرع و حرام است چون ما چهار درصد حق الزحمه تعیین کردیم که بانک ها با بیش از این مقدار دریافت می کنند که اکنون این رقم به۲۰ درصد رسیده و نوعی رباخواری آشکار محسوب می‌شود. 🔹ما بارها این موضوع را بیان کرده ایم و تا به حال ندیده ایم که اقدام جدی در این راستا صورت گیرد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢زیادی فالوور به کسی رفعت نمی‌دهد ✔️حجت الاسلام والمسلمین خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه: 🔹روحانیت زمانی که به عرصه مجازی وارد می‌شود همانند بقیه افراد است، اما با این تفاوت که مسئولیت خاص خودش را دارد. 🔹صرف حضور در این فضا به تنهایی نمی‌تواند تأثیر مثبت یا منفی داشته باشد. نحوه حضور، نحوه ابراز و نحوه اظهار و جهت‌دهی اجتماعی به افراد هم باید لحاظ شود و همه این‌ها عواید خودش را دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. 🔹اساس استفاده از فضای مجازی به عنوان یک رسانه ضمن اینکه از ضروریات فعالیت روحانیون در این عرصه است، می‌تواند برای تبلیغ و تبیین مبانی دینی و قرآنی هم اثرگذار باشد. 🔹روحانیت امروز همان رسالتی که در فضای حقیقی دار‌د را در باید فضای مجازی هم داشته باشد. در این فضا به دلیل شرایط و امکانش هر مبلغ و طلبه می‌تواند بدون صرف هزینه، تعدادی مخاطب را جذب کند و به تبلیغ دین بپردازد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad