eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
724 ویدیو
292 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢مشکلات مردم ما را خجالت زده می‌کند ✔️آیت الله علوی گرگانی: 🔹ما در شهر وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که قیمت های مغازه ها با هم تفاوت دارد و این نارضایتی های بوجود آمده از جانب مردم به سمت ناحیه مرکزی و رهبر انقلاب روانه می‌شود. 🔹بنده به رهبر عرض کردم که از متخصصان برای حل مسائل استفاده کنند، ما زمانی که به بانک ها نگاه می‌کنیم می بینیم که اقدامات آن‌ها به ضرر مردم بوده است. 🔹برخی از مسئولین به ما قول حل مشکلات را می دهند ولی در عمل اتفاقی نمی افتد و نتیجه آن این می‌شود که مردم از وضع اقتصادی نارضایتی بالایی دارند. 🔹در بیانات گفته می‌شود که پیشرفت ها بالا است، اما زمانی که به عملکرد نگاه می‌کنیم می‌بینیم پیشرفت چندانی حاصل نشده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شما رئیس جمهوری اسلامی هستید؛ نه رئیس جمهور دموکراتیک سکولار/سخنان رئیس‌جمهور درباره حجاب و فضای مجازی زننده بود ✔️آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در پاسخ به سخنان اخیر رئیس جمهور: 🔹مسئله حجاب جزو مسائل ضروری است، رئیس جمهوری که قسم خورده است که ارزش های اسلامی را حفظ کند، باید به قسم خود پایبند باشد؛ ما اگر این همه شهید دادیم، برای ارزش های اسلامی بوده است. 🔹اگر به قول غربی ها در منطقه اولین قدرت هستیم، آن هم بر اثر اسلام است؛ این را باید حفظ کرد، شما رئیس جمهوری اسلامی هستید؛ نه رئیس جمهور کشور دموکراتیک سکولار. 🔹درباره فضای مجازی هم ببینید که چه فسادهای رخ داده است؛ ما منکر این فضا نیستیم؛ اما باید جلوی مفاسد را گرفت؛ بنده از برخی از قضات محترم دادگستری شنیده ام که می گفتند اکثر طلاق هایی که واقع می شود مرتبط با وسوسه های فضای مجازی است و اکثر بدآموزی ها و انحرافات هم مربوط به این فضاست. 🔹 کسی نمی گوید فضای مجازی را حذف کنید؛ بلکه باید این فضا را اصلاح کرد؛ رئیس جمهور در سخنان خود می گوید: «وقتی مردم همه چیز را خواستند، نباید جلوی خواست آنان را گرفت» که در پاسخ باید گفت: اگر مردم همه چیز را می فهمند، پس درب دادگستری و تعزیرات را هم ببندید؛ یقینا یک عده خطاکار در کشور وجود دارند که باید جلوی آنان را گرفت. 🔹یکی از اصول سیاست این است که اگر در یک جا مسئله بغرنجی پیدا کردید، به سراغ مسائل حاشیه ای بروید؛ این جزو مسائل سیاست است؛ حالا هم که این مشکلات اقتصادی وجود دارد، مسئولان سراغ مباحث حاشیه ای می روند؛ سرگرم کردن مردم با این مسائل کار درستی نیست. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢این همه بانک یعنی این همه رباخواری/آیا شجاعت ندارید این‌ها را پشت تریبون مجلس بیان کنید؟ ✔️آیت الله جعفر سبحانی: 🔹سابقا گاهی ما را برای سخنرانی به مجلس دعوت می‌کردند، اما آن سنت از میان رفته‌ است؛ گاهی به رسم دیرین علما را برای سخنرانی در مجلس دعوت کنید زیرا آنها به مشکلات مردم آگاهند. 🔹امروز ژاپن با ۱۲۸ میلیون نفر جمعیت فقط ۳۰۰ هزار کارمند دولتی دارد، پس چرا کشوری که ۸۲ میلیون نفر جمعیت دارد باید ۴ میلیون نان خور دولت داشته باشد؟  🔹من در آماری خوانده‌ام که ۱۱ هزار شعبه اضافی بانکی در کشور داریم؛ قدیم الایام کلا  ۴ تا بانک بود، این همه بانک یعنی این همه رباخواری! این نوع عملکرد ما سبب می‌شود که باران رحمت کمتر بیاید. 🔹ما باید با به کار بردن امکانات داخل کشور و بالا بردن تولید داخلی در برابر فشارها مقاومت کنیم و قطعا بسیاری از مشکلات‌مان حل خواهد شد؛ فلذا باید به تقویت تولیدکننده‌ داخلی اهتمام داشته‌ باشیم. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢همایش گفتگوی ادیان احیای امر عالم آل محمد است ✔️آیت الله وحید خراسانی در دیدار با اعضای هیات علمی و اجرایی همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان توحیدی: 🔹این کار شما بسیار مورد تایید و تقدیر و باعث احیای امر عالم آل محمد(ع) است. قضیه مناظرات امام هشتم(ع) غوغایی است بزرگ، انشالله به احسن وجه این بخش از سیره امام هشتم(ع) را احیا کنید و به این امر اهمیت بدهید. 🔹در روایات است که اگر کسی هزار سال عمر کند و هر سال به حج برود و تمام این هزار حج مقبول باشد معادل یک مرتبه زیارت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) است. 🔹انشاالله که اسم همه دست اندرکاران و مسئولین این همایش ارزشمند در دفتر امام هشتم(ع) ثبت و ضبط شود وبی شک شما نیز اثرات این اقدام را در زندگی خواهید دید. چرا که همه شما عزیزان مورد لطف عنایت حضرت هستید. 🔹در این دیدار، آیت الله عبد خدایی، عضو مجلس خبرگان رهبری و حجت الاسلام و المسلمین گنابادی نژاد، رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی گزارشی از پیش نشست‌ها و امور مربوطه ارائه دادند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سی و پنجمین کرسی آزاداندیشی پژوهشگاه فقه نظام «تبیین موضوع فقه نظام» 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فراخوان مقاله برای دوفصلنامه تخصصي «آموزه‌هاي فقه عبادی» منتشر شد 🔹این مجله در نظر دارد رتبه علمی ـ پژوهشی را از وزارت علوم کسب کند و در حال حاضر با رتبه علمی ـ تخصصی تاییدیه صادر می‌شود. همچنین شيوه تدوين مقالات مطابق دستورالعمل تدوين مقالات در سامانه نشریات است. 🔹برخی از زمینه‌های پژوهش در این مجله عبارت از «مسائل مستحدثه در فقه عبادی»، «فلسفه و نظام فقه عبادی»، «قواعد فقه عبادی»، «‌‌مسائل خلافیه در فقه عبادی»، «روش فهم احادیث در فقه عبادی»، «فقه عبادی در قرآن»، «تطبق قواعد اصولی بر مسائل عبادی»، «فقه مقارن در عبادیات» هستند. 🔹یادآور می‌شود، ارسال و دريافت مقالات از طريق سامانه مديريت نشريات به نشاني http://paper.razavi.ac.ir/ انجام مي‌گيرد.  🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه در عرصه‌های: »حکومت و قانون؛ »اقتصاد و بازار؛ »فرهنگ و ارتباطات؛ »خانواده و سلامت؛ »عبادات و مناسک؛ »اصول و فلسفه فقه. 🌐 پایگاه اینترنتی: http://ijtihadnet.ir 💠 کانال‌های پیام‌رسان: تلگرام: 🆔 @ijtihadnetwork سروش: 🆔 https://sapp.ir/ijtihad ایتا: 🆔 https://eitaa.com/ijtihad گپ: 🆔 https://gap.im/ijtihad ارتباط با ادمین: @yektaijtihad
💢برگزاری مراسم شادی بین دو محدوده ایام فاطمیه اشکال ندارد ✔️ فتوای آیت الله مکارم شیرازی: 📜متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است: 🔹پرسش : احتراماً محدوده دو دهه فاطمیه را بیان فرمایید، همچنین برگزاری مراسم جشن عقد و عروسی و امثال آن در این مدت چگونه است؟ 🔸پاسخ : سه روز ۱۳، ۱۴، ۱۵ جمادی الاول و سه روز ۱، ۲، ۳ جمادی الثانی بنابر معمول به فاطمیه اختصاص دارد ولی در بین این دو، برگزاری مراسم شادی (با رعایت تمام موازین شرعی) مانعی ندارد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه مناظره راه اندازی شود ✔️آیت الله نوری همدانی در دیدار با آیت الله عبد خدایی، رئیس شورای علمی همایش امام رضا(ع) و گفت وگوی ادیان و دیگر اعضای این شورا: 🔹مناظره با ادیان یکی از راههای مواجهه با مخالفان است که شیعه از غنای فراوانی در این زمینه برخوردارند. شیعه منابع غنی زیادی برای مقابله دارد که یکی از آنها کتاب جامع «الاحتجاج» مرحوم طبرسی است و لازم است شرحی برآن نوشته شود. 🔹امروز دشمنان تحت عنوان مراکز علمی شبانه روز در حال تخریب مسائل ارزشی و عقیدتی دین و اسلام هستند بنابراین ما نباید ساکت بنشینیم بلکه باید با تمام قوا به میدان بیائیم و اجازه خودنمایی ندهیم. 🔹کتاب الغدیر اثر بسیار غنی و فاخر است که متأسفانه از این کتابها غفلت کردیم و استفاده نکردیم. 🔹در کنار این کتابها باید افراد متخصص در عرصه مناظره تربیت شوند تا بتوانند سخنان حقه دین و شیعه را منتقل کنند به همین منظور باید فقه مناظره راه اندازی شود تا با استفاده از آن پاسخ قاطعی به دشمنان اهل بیت(ع) بدهیم. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نشست علمی "امام موسی صدر در ساحت علم و سیاست" 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی 💢بحث از ثواب و عقاب اخروی مجرمین، ارتباطی به دستگاه قضا ندارد! ✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با دکتر محمود حکمت‌نیا، معاون وزیر دادگستری پیرامون سخنان چندی پیش رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی : 🔹احترام به امور قدسی لازم است؛ اما آیا احترام به امور قدسی، خود احترام را قدسی می‌کند؟ ما باید احکام الهی را احترام بگذاریم ولی اینکه قدسیت پیدا شود، این‌طور نیست.  🔹صرف وجود عدالت، نمی‌تواند منجر به عدالت در قضاوت شود؛ چون انحراف در حکم و اجرای حکم، یکی از عواملش به تشخیص برمی‌گردد؛ ولی ممکن است زمینه‌های دیگری داشته باشد. ادامه گفتگو👈 http://yon.ir/lHODf 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نمی‌شود بیرون از گود نشست و در روایات طبی جُستار کرد!/ معصومین(ع) شان رسالت و امامت را، بهتر از شما می‌دانند! ✔️حجت‌الاسلام علی امیری، مدیر موسسه «فقه الطب» در واکنس به نشست «جستاری در روایات طبی»: 🔹اساتید معظم علیدوست و محقق داماد، تا به حال کدام کار تصنیفی یا تألیفی قابل توجهی در زمینه علوم سلامت و طب داشته اند، که به عنوان نظریه پرداز در این نشست سخن ایراد کرده اند؟  🔹با احترام به جایگاه علمی و حوزوی این سروران، حقیر به عنوان عضوی حاضر و ناظر در این نشست، که سخنان و ایرادات این معززین را کامل استماع نموده و به دقت در لا به لای عبارات و الفاظشان کاویده است، عرض می‌کنم که سخنان گرانمایگان این نشست را، حقیر تر و بی مایه تر از آن دیده ام که به خود مشقت قلم فرسایی علمی و یک نقد مانع و جامع را بدهم.  🔹متأسفم که این دست نشست‌‌‌ها تبدیل به پوششی برای کم کاری حَضرات شده است، تا به جای پاسخ گویی، سخن برانند و شعار بدهند و در مسند شاکی، متهم خیالی را نشانه بروند. ادامه مطلب👈 http://yon.ir/oU5QQ 🆔 https://eitaa.com/ijtihadش
💢بزرگ‌نمایی اعتبارات نهادهای دینی با هدف ایجاد فضای تقابلی میان مردم با دین است ✔️حجت الاسلام حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز و نماینده اسبق مجلس: 🔹سال گذشته فقط ۳۰ درصد بودجه حوزه‌های علمیه تخصیص پیدا کرد و این نشان می‌دهد کار فرهنگی به ویژه در حوزه دینی برای دولت اولویت ندارد. 🔹دولت آن قدر بزرگ است که ۸۰ تا ۹۰ درصد آن صرف اداره مجموعه دولت، اعم از سه قوه و پرداخت حقوق کارکنان می‌شود و با میزان باقی‌مانده عملاً برنامه خاصی را نمی‌توان اجرا کرد. 🔹قطعاً پشت صحنه این فضاسازی معاندان و دشمنان نظام قرار دارند که با سوء استفاده از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به دنبال ایجاد فضای تقابلی میان مردم و نهادهای دینی و در نهایت با خود دین هستند. 🔹با این حجم تبلیغات علیه بودجه نهادها و سازمان‌های دینی و قرآنی، به عقیده من همان طور که حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب فرمودند، فضاهای دینی باید برنامه خود را از دولت جدا کنند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نشست علمی «نسبت قاعده فقهی اهم و مهم» 🔹حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست، مدرس دروس خارج حوزه علميه ⏰زمان: شنبه ۹۷/۱۱/۶ ساعت ۱۹ مکان: قم، بلوارامين، ۲۰ متری گلستان، ک۱، پ ۱۵ 📺پخش زنده از Fahimco . com و اینستاگرام 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی 💢سیستم استقراء، اصول فقه و چالشهای پیش رو ✔️نوشتاری در کارکرد روش استقرائی در اصول فقه؛ 🔹پیرامون سیستمی کردن آموزه‌های اصول فقهی، کمتر گفتار و نوشتاری را شنیدیم و خوانده‌ایم. 🔹پیرامون کارکرد استقراء در اصول فقه نیز پس از شهید صدر و “الاسس المنطقیه للاستقراء” و “المعالم الجدیده للاصول” وی، کمتر نو آوری و ابتکاری را تا کنون مشاهده می‌کنیم. 🔹پیرامون سیستمی کردن کارکرد استقراء در اصول فقه، اساسا اثری به چشم نخورده است. تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/bNyoI 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی 💢آنچه در بیستمین همایش کتاب سال حوزه گذشت 🔹حجت الاسلام والمسلمین اعرافی: در زمینه فقه، نیازمند برداشتن گام‌‌های جدی‌تری هستیم که کار یک فرد یا نظام مدیریتی نیست بلکه باید این کار را خود اساتید انجام دهند.  🔹آیت الله مکارم شیرازی: آمار همایش کتاب سال حوزه، آمار دندان شکنی برای افرادی است که‌ می‌گویند، حوزه علمیه در این سالها چه کرده است؟  🔹در این مراسم از دو شخصیت برجسته علمی حوزه، مرحوم آیت‌الله سید محمود‌‌هاشمی شاهرودی و آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی خلخالی به پاس سالها مجاهدت علمی و تبلیغی و پژوهشی تجلیل شد. تفصیل مطلب و اسامی برترین‌‌های کتاب سال حوزه👈 http://yon.ir/k6X5r 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی 💢وحدت، اضطرار یا تکلیف‌ و راهکارهای عملی آن ✔️معرفی شماره 49 مجله «مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی» : 🔹جدیدترین شماره دوفصلنامه علمی- ترویجی «مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی»-فروغ وحدت- دانشگاه مذاهب اسلامی با مطالب و مقالاتی از پژوهشگران شیعه و اهل سنت، به‌همراه چکیده عربی و انگلیسی مقالات چاپ و منتشر شد. 🔹در شماره ۴۹ این مجله مقالاتی همچون: «وحدت، اضطرار یا تکلیف و راهکارهای عملی آن از رضا رنجبر»، «استثنائات قاعده تبعیت عقد از قصد در فقه مذاهب اسلامی از علی اکبر فرح زادی و حدیث سلیمانی»، «حفظ آبرو و جایگاه آن در مقاصد شریعت از دیدگاه فقهای مذاهب از مهدی شوشتری»، «بررسی تطبیقی خواستگاری در فقه مذاهب خمسه اسلامی از علی اکبر ربیعی» به چاپ رسیده است. 🔹همچنین مقالاتی دیگری از جمله: «شناخت انسان کامل از دیدگاه ابن عربی و عطار از طاهره میثمی‌پور و محمد فاضلی»، «اثر اعسار زوج بر حق امتناع زوجه از تمکین در فقه اسلامی، حقوق ایران و افغانستان از احمد مرتاضی و سمیه زبردست»، «نقش شیوخ قبایل در تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عصر جاهلی از اصغر قائدان، سید جمال موسوی و مریم مقدم قوجق» ارائه شده است. محتوای مقالات👈 http://yon.ir/QcUzZ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
نقدی بر مقاله «اشتباهات ما در حجاب» 🔹حجت‌الاسلام محمد سروش محلاتی یادداشتی با عنوان «اشتباهات ما در حجاب» نگاشته است که نظرات او نیازمند بررسی جدی است. در ابتدا چند مورد ادعا را نقل کرده سپس آن را بررسی می‌کنیم. 🔹مقاله می‌گوید: چون چارچوب حجاب توسط علما به‌درستی تبیین نشده است، لذا در وقوع نابسامانی بی‌تأثیر نیستند؛ زیرا حجاب از ابعاد شرعی بزرگ‌تر معرفی شده است. 🔹مقاله اعتراضی می‌کند چرا چادر را حجاب برتر یا کامل معرفی کردیم و آن را به شرع نسبت داده‌ایم؟ 🔹مقاله می‌گوید: ما حق نداریم عدم پوشش را علامت فساد اخلاقی بدانیم؟ 🔹مقاله اعتراض می‌کند بر علما که وجوب حجاب از عده‌ای مثل کنیزان، زنان سالخورده و زنان غیرمسلمان برداشته شده است، چرا ما آن را مطلق تلقی کرده برای پیرزن‌های غیرمسلمان که وارد کشور می‌شوند حجاب را لازم می‌دانیم با آن‌که اقلیت‌های دینی از آزادی عمل بر طبق دین خود برخوردارند؟ دیگر موارد مقاله و بررسی آن👈 http://yon.ir/5yahS 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢لازمه‌ی تحقق دولت اسلامی ترمیم و تکامل فقه و ایجاد فقه حکومتی است ✔️حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری در نشست «الگوی بانک در اقتصاد اسلامی»: 🔹لازمه‌ی تحقق دولت اسلامی ترمیم و تکامل فقه و ایجاد فقه حکومتی است که در کنار تولید علوم انسانی اسلامی و داشتن الگویی اسلامی و ایرانی برای توسعه و پیشرفت، می‌تواند زمینه‌ی تحقق سبک زندگی اسلامی و دولت اسلامی و پس از آن جامعه و نهایتا تمدن اسلامی بشود. 🔹نظریه پردازی در زمینه‌ی الگوی بانک در اقتصاد اسلامی این موضوعی میان‌رشته‌ای است و طرح آن در وهله‌ی اول نیازمند طرح گمانه‌ها با اساتید و نخبگان علوم اقتصادی و فقه است و همچنین به علت کلان بودن آن، باید جوانب مبنایی‌تر آن که مربوط به نظریات اجتماعی و مبانی فلسفی را در نظر گرفت. 🔹امام(ره) جنس جدیدی از قدرت را طراحی کرد و با انقلاب توانست آن انسداد تاریخی در مسیر حرکت معنوی‌را بشکند؛ الگوی نظام و انقلاب ما ظرفیت تبدیل شدن به الگویی برای سایر نظام‌های دنیارا دارد. 🔹علاوه بر ملاحضات ساختاری و سخت‌افزاری یاد شده، باید نرم افزاری برای تبیین نحوه‌ی ترکیب منطقی میان عقل و وحی و تجربه نیز داشت تا بتوان به نظریه‌ای اسلامی در باب اقتصاد و بانکداری رسید. 🔹سنتی‌ها از سویی و روشنفکران مدرنیست نیز از سویی دیگر رقبایی هستند که سرسختانه باشما مقابله خواهند کرد لذا در وهله‌ی اول شما باید با گروه سوم که انقلابی‌های باورمند به امکان تحقق تمدن‌سازی‌اسلامی هستند، همراه شوید و نظریات خودرا در جمع آنان به اشتراک و مورد نقد و نظر بگذارید و پس از رسیدن به پختگی لازم، با دو گروه اول نیز مواجهه و دیالوگ داشته باشید و این مواجهه ضروری است. ادامه مطلب👈 http://yon.ir/Y82zm 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
22.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بدون رهبری ماهم مثل کشورهای منطقه می‌شدیم ✔️روایت شنیدنی مرضیه هاشمی از زندگی در غرب و پیروی از ولایت فقیه؛ 🔹حس‌می‌کنم به جمهوری اسلامی بدهی دارم/ دو سال همه ادیان را مقایسه کردم دینی مثل اسلام نیست. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی 💢غالب روایات طبی، سند ندارند/ به قرائن متعدد، اهل بیت(ع) به دنبال تأسیس نظام طبی نبودند ✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث موسسه دارالحدیث قم : 🔹در بخش درمان، روایات اندکی داریم که قضیه حقیقیه نیست، فراگیر نیست و شمول و گستردگی زمانی و مکانی ندارد؛ لذا نمی‌توانیم ادعا کنیم که دانشی، به‌عنوان طب اسلامی داریم.  🔹ما طب اسلامی به‌طور خاص نداریم؛ باوجودی که روایات طبی داریم. علتش هم این است که اگر طب را به معنای یک دانش، در نظر بگیریم، باید در مقدمات متفاوت، حرفی برای گفتن داشته باشد. باید مبانی پزشکی آن معلوم باشد. 🔹یک سرخوردگی از طب مدرن وجود دارد که شخص به دنبال بدیل و جایگزین می‌کردد. الآن طب سنتی به‌عنوان طب مکمل از ایران پذیرفته‌شده است اما اینکه یکی جایگزین دیگری شود، درست نیست. ادامه مطلب👈 http://yon.ir/zX1Vr 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی 💢هیچ اصل و قاعده‌ای، توان نفی ضمان مسئولین خطاکار را ندارد/ مسئولی که حقوق می‌گیرد، مصداق «مُحسن» نیست! ✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سید ضیاء مرتضوی، استاد حوزه علمیه قم و عضو هیئت‌ علمی پژوهشکده فقه و حقوقِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: 🔹ثبوت مسئولیت دولت و دستگاه‌های مربوطه در اقدامات زیان‌بار کارکنان، نه با قاعده احسان و نه با هیچ‌یک از ادله دیگر نفی ضمان، منافات ندارد. 🔹نه قواعد نفی ضمان و نه آنچه اقتضای حکومت است و نه برخی روایات خاص و اگر در موردی خاص به دلیلی خاص، ضمان نفی‌شده باشد، این امر مانع بقای عموم و کلیّت ضمان دولت و کارکنان آن نیست و طبعاً در موارد شک باید به این قاعده عمومی رجوع کرد. 🔹افزایش مسئولیت مدنی دولت‌ها، موجب افزایش مراقبت آنها از رفتارهای کارکنانشان می‌شود ادامه مطلب👈 http://yon.ir/tfndm 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فرایند شکل‌گیری مقام افتاء و سطوح اجتماعی فتوا در دنیای تشیع ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی در جمع دانشجویان دانشگاه «کُلن» آلمان: 🔹بیشتر فتوا‌ها صبغه فردی دارند، خواه از سنخ فتوای فردی متوجه به فرد یا متوجه به افراد جامعه. 🔹تفاوت فتوای فردی متوجه به فرد با فتوای فردی متوجه به افراد جامعه، این است که اگر چه هر دو یک ماهیت دارند ولی در اولی این فرد است که استفتاء می‌کند و در مقابل فتوا به او توجه پیدا می‌کند و ممکن است مسئله او اختصاصی او باشد هرچند که ممکن است آن مسئله بر ای افراد در جامعه نیز مطرح باشد در حالی که در دومی، این فقیه است که در رساله عملیه خود و یا در رسانه و یا سایت خود فتواهایی را برای افراد جامعه قرار می‌دهد تا مخاطبین اگر موضوع آن فتوا برای آنان پیش آمد، به آن فتوا عمل ‌کنند. 🔹مقام افتاء یک مرجع اجتماعی نیرومند، پردامنه و پرکارکرد است و می‌تواند در شکل دادن به روند‌ها تنظیم روابط، جلوگیری از پیدایش وضعیت‌های خاص اجتماعی و یا ایجاد وضعیت‌های خاص اجتماعی تأثیرات اساسی داشته باشد و از آنجا که زندگی مبتنی بر رعایت فتوا تعیین کننده نوع نسبت رفتار جامعه با پدیده‌های مختلف اجتماعی می‌باشد طبیعتاً نظام کنشگری خاصی را در مناسبات جامعه در قبال پدیده‌های اجتماعی فراهم می‌آورد. تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/ykZ4k 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گردهمایی ۵۰۰ عالم مسلمان در سوریه 🔹در این همایش که قرار است ۲۳ جمادی الأول مصادف با ۱۰ بهمن برگزار شود،  بیش از ۵۰۰ نفر از علما و اندیشمندان مطرح جهان اسلام اعم از شیعه و سنی از کشورهایی مانند ایران، سوریه، لبنان، فلسطین، اردن و عراق شرکت خواهند کرد. 🔹محورهای این همایش بدین شرح خواهد بود: «مفهوم وطن در اندیشه إسلامی، مبانی و ریشه‌هاى فقهی شهروندی، هویت ذاتی و وابستگی عقیدتی و ملی، نقش تکفیری‌ها و صهیونست‌ها در تخریب و منحرف نمودن مفهوم شهروندی تا نابودی سرزمین‌ها و  محور مقاومت و شهروندی». 🔹پس از نشست‌هاى مقدماتی کمیته‌هاى فرهنگی و علمی این همایش با محور «نقش علماء در اصالت بخشیدن به مفهوم حمایت از وطن» به همراه بیش از بیست موضوع و مضمون و با مشارکت شخصیت‌ها فکری، سیاسی و اجتماعی از علماء و اندیشمندان سوریه ، لبنان ، فلسطین ، اردن ، عراق و سوریه آغاز خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کم کاری حوزه‌های علمیه در زمینه پول‌های مجازی ✔️حجت‌الاسلام‌‌ والمسلمین عباس شفیعی‌نژاد، مدیرگروه فقه اقتصادی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و استاد دانشگاه قم: 🔹مراجع تقلید تاکنون حکمی درباره این پول‌ها صادر نکرده‌اند لذا ضرورت دارد مراکز فقهی و حوزوی در این زمینه ورود کرده و نتایج کار را نیز در اختیار مراجع تقلید قرار دهند. 🔹اگر در شرایط تحریم و مواجهه ما با اینکه دنیا مبادلات بانکی ما را محدود کرده است، اگر راه مفری را در استفاده از پول‌های مجازی برای پیشبرد صادرات و واردات یافتیم، آنگاه می‌توانیم عنوان ثانوی را بر آن بار کنیم اما باید به لحاظ کارشناسی روشن شود که این اقدام می‌تواند برای مقابله با تحریم‌ها مفید باشد. 🔹باید هم به لحاظ فقهی و هم شرعی، موضوع پول‌های مجازی را روشن کرده و سپس حکم شرعی اولیه و ثانویه آن را بیان کنیم که این یک رسالت برای حوزه علمیه است. 🔹ضروری است که نهادهای لازم در مراکز مختلف حوزوی در این راستا تشکیل شده و با دفاتر مراجع ارتباطاتی داشته باشند و حکم این مسائل مستحدثه را روشن کنند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نشست مجمع فقهی اهل‌سنت ایران و بررسی احکام طلاق ✔️بیست‌وچهارمین نشست مجمع فقه اسلامی اهل‌سنت ایران، با حضور علما و کارشناسان فقهی از استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان و سیستان‌بلوچستان پس از دو روز بحث و مناقشه، شامگاه چهارشنبه ۳ بهمن در دارالعلوم زاهدان به کار خود پایان داد. 🔹در این نشست، سه موضوع: «جایگاه اذن ولی در نکاح»، «مسائلی در خصوص طلاق» و «تعیین نوع صدقه فطر» توسط اعضای این مجمع مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 📜مصوبات مهم این نشست در موضوعات بدین شرح بود🔻 🔹الف: جمله «یک، دو، سه» بدون تلفظ کلمه طلاق ، هیچ طلاقی واقع نمی‌شود. ب: اگر شوهر «یک، دو، سه طلاقی» را به نیت سه طلاق بگوید، سه طلاق واقع می‌شود؛ اما اگر نیت سه طلاق را نداشت نزد اکثر اعضاء، در صورت یاد کردن قسم، قول شوهر معتبر است و یک طلاق صریح رجعی واقع می‌شود. 🔹از جمله «طلاق، طلاق، طلاق» بدون نسبت دادن به همسر، اگر شوهر سوگند یاد کند که نیت طلاق را نداشته است، طلاقی واقع نمی‌شود. حکم جمله «همسرم سلاسل یا سراسر طلاق» است در جمله «همسرم سلاسل یا سراسر طلاق» از شوهر سؤال شود اگر شوهر اذعان و اقرار کرد که منظورش سه طلاق بوده پس سه طلاق واقع می‌گردد، در غیر این صورت یک طلاق رجعی واقع می‌شود. البته از لفظ «سراسر» یک طلاق بائن واقع می‌شود. لازم به ذکر است که در موارد فوق ادعای شوهر با قسم معتبر است. 🔹طلاق فرد معتاد واقع می‌شود مگر درصورتی‌که بنا بر سوءمصرف دچار دُهش و زوال عقل گردد و از حالت طبیعی و عادی خارج شود. همچنین اگر بنابر ترک اعتیاد از حالت طبیعی‌اش خارج شد یا مصرف وی بنابر تجویز پزشک باشد در این دو صورت اخیر طلاق معتاد واقع نمی‌شود مشروط بر اینکه موارد فوق را با ارائه شهود و مدرک معتبر و یا با سوگند اثبات کند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دومین نشست علمی تخصصی با موضوع « روش شناسی اجتهادی آیت الله العظمی خامنه ای در فقه الجهاد » 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢استفتائات رهبری درباره درآمد خواننده‌ها و لایک کردن بی‌حجابی در فضای مجازی ✔️پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری استفتائات جدید (بهمن ماه) حضرت آیت الله خامنه‌ای را منتشر کرد. 🔹تایید بی‌حجابی در فضای مجازی ❓سوال: آیا لایک عکس افراد بی حجاب در شبکه های اجتماعی، جایز است؟ اگر چهره فرد مشخص نباشد یا غیر مسلمان باشد، چه حکمی دارد؟ 🔸جواب: اگر تأیید و ترویج باطل و گناه محسوب شود، جایز نیست. 🔹درآمد خواننده و نوازنده ❓سوال: شخصی که شغلش خوانندگی در مراسم عروسی است، در حال خوانندگی همراه با موسیقی لهوی، دیگران را به رقص تشویق میکند، آیا درآمدش اشکال دارد؟ 🔸جواب: اگر خوانندگی یا نوازندگی او به گونه حرام باشد، دریافت حقوق برای این کار جایز نیست. 🔹آرایش مختصر با حفظ حجاب ❓سوال: آرایش مختصر زن با حفظ حجاب و پوشش موی سر، چه حکمی دارد؟ و استفاده زن از لنز رنگی که تفاوت زیادی با رنگ چشم ندارد، چه حکمی دارد؟ 🔸جواب: آنچه عرفا زینت و آرایش محسوب می‌شود، باید از نامحرم پوشانده شود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ناکارآمد و غیر پاسخگو نشان دادن حوزه های علمیه در مباحث مربوط به سلامت معنوی، زمینه ساز گسترش هرچه بیشتر ایده های معنوی سکولار خواهد بود ✔️نامه حجت الاسلام و المسلمین مظاهری سیف در استعفا از گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی، زیر نظر دکتر مرندی: 👇👇👇 📜جناب دکتر مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران سلام علیکم؛ 🔹بدین وسیله استعفای خود را از گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی اعلام میکنم و تقاضا دارم نام حقیر را از سایت و سایر اسناد مربوط به گروه سلامت معنوی حذف بفرمایید. زیرا سخنان شما در اختتامیه پنجمین همایش سلامت معنوی که حوزه‌های علمیه را غیرپاسخگو و ناکارآمد در مباحث معنویت جلوه دادید، برایم غیر قابل تصور و تصدیق بود. 🔹در حوزه های علمیه چهار جریان معنویت پژوهی پرشور و پویا پیش میروند. یکم، رویکرد فلسفی به معنویت در «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی»؛ دوم، رویکرد عرفانی به معنویت پژوهی در «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی»؛ سوم، رویکرد روانشناسی اسلامی به مسائل معنویت در «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه»؛ چهارم رویکرد مستقل به مطالعات معنوی به عنوان یک دانش در طبقه بندی علوم اسلامی که همکارانم در «پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» دنبال می کنند. 🔹در کنار این جریانهای نظری، حوزه های علمیه در عرصه عمل نیز به حل مسائل سلامت معنوی روی آورده و توفیقاتی یافته اند. موسسات «سلامت نوید نیایش»، «بهداشت معنوی»، «آوای ملکوت» و گروه های تبلیغی فعالی نظیر گروه «اکسیر» که سلامت معنوی را در بیماران مبتلا به استفاده از مواد مخدر دنبال می کند و گروه «سفیران محبت» در بیمارستان های قم و «نسیم مهر» در مراکز خدمات درمانی اصفهان و گروه های دیگر در تهران و مشهد نمونه های موفقی از اقدامات حوزویان در عرصه سلامت معنوی به معنای مورد نظر در خدمات سلامت هستند. از سال ۹۳ که به فرهنگستان پیوستم، کوشیدم تا آنچه را در باب معنویت در حوزه های علمیه جریان دارد، به گروه سلامت معنوی فرهنگستان منتقل کنم. 🔹گاهی اساتید بزرگوار و نمایندگان جریان های فکری حوزه را با خود همراه کردم و از قم به تهران آوردم و گاهی با زمینه سازی برگزاری همایش سالانه سلامت معنوی در قم اسباب آشنایی شما و صاحب نظران حوزه را فراهم کردم و در همه حال اظهار نظرهای غیرکارشناسانه در علوم دینی و بی مهری به دیدگاه های علما و حوزویان را بردبارانه و مشفقانه تحمل کردم و با خودم گفتم شاید برای اینکه پاسخها و اندیشه های دینی به طور سازمان دهی شده و متمرکز ارائه نمی شود، ارتباط علمی مؤثر شکل نمیگیرد. 🔹تا اینکه سال گذشته رئیس حوزه های علمیه جناب آیت الله اعرافی کلید حل مشکل را به دست بنده و شما داد و در جلسه ای که خدمتشان بودیم، انجمن علمی اخلاق حوزه را آوردگاه جریانهای معنویت پژوهی در حوزه و پل ارتباط حوزه و فرهنگستان تعریف کردند. 🔹گروه معنویت انجمن علمی اخلاق حوزه حسب الامر آیت الله اعرافی در سال ۹۵ تشکیل شد و پیش از همایش امسال با دعوت از گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی آمادگی خود را برای ارائه مقالات و مشارکت در برگزاری همایش و استمرار نشست‌های مشترک تا حل مسائل فرهنگستان در باب سلامت معنوی اعلام کرد. 🔹با کمال شگفتی شاهد بودیم که مقالات ارائه شده از همایش حذف شد، انجمن اخلاق در همایش نقشی پیدا نکرد و همایش امسال خالی از حضور حوزه در حوزه علمیه قم برگزار شد. و باز هم مثل سالهای قبل دست نیاز خود را گشوده به سوی حوزه و گوش و هوشتان را منتظر و مشتاق شنیدن رهنمودها و رهاوردهای حوزه ای معرفی کردید، که صدایی از آن برنمی خیزد و دستی برای دستگیری تان از آستینش در نمی آید! 🔹سخنان شما که میگویید به جای معنویت غربی باید به معنویت اسلامی در موضوع سلامت معنوی روی آوریم، تحسین برانگیز است؛ اما با روگردانی از حوزه های علمیه و با کوتاه کردن دست هایی که برای یاریتان از حوزه برآمده، چطور میخواهید معنویت اسلامی را به مباحث سلامت معنوی وارد کنید؟ 🔹ناکارآمد و غیر پاسخگو نشان دادن حوزه های علمیه در مباحث مربوط به سلامت معنوی، زمینه ساز گسترش هرچه بیشتر ایده های معنوی سکولار خواهد بود. شما با تأکید لفظی بر معنویت دینی از یک سو و بستن مسیر جریان اندیشه دینی در عرصه سلامت معنوی از سوی دیگر، عملاً راه را برای گسترش ایده ها و روش های معنوی غیردینی و توسعۀ لائیسم مخفی می گشایید. 🔹از خدای متعال میخواهم که ما را تا آخر در راه خدمت به اسلام حفظ کند و عاقبت به خیر فرماید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی 💢۹ فتوای معاصر تاریخ ساز ✔️یادداشت وارده/اسماعیل یکتا؛ 🔹سال ۱۳۰۹ هجری قمری در چنین ایامی در پی فتوای تاریخی میرزای بزرگ شیرازی، قرارداد تنباکو لغو گردید. نهضت تنباکو نمونه‌ای موفقیت‌آمیز از نقش ویژه مرجعیت در رهبری امت اسلام در ایستگاه‌های مهم و سرنوشت ساز است. 🔹پس‌ از این جنبش بود که زعما و مراجع شیعه به نقش و تأثیر فتوا در حل بحران‌ها و بن‌بست‌هایی که جامعه اسلامی با آن مواجه بود پی بردند و در بزنگاه‌های تاریخی راه نجات و پیروزی را به امت نشان دادند. 🔹به همین بهانه، فتواهای تاریخی پس‌ازاین واقعه را مرور می‌کنیم. این فتاوی مهم و تأثیرگذار تنها گوشه‌ای از نقش تأثیرگذار مراجع شیعه می‌باشد👈 http://yon.ir/f1Bp4 🆔 https://eitaa.com/ijtihad