📖گزارش کتاب «مجموعه مقالات همایش سوم فقه هنر»
✔️ همایش سوم از مجموعه همایشهای ملی فقه هنر، با موضوع «فقه سینما» در سال ۱۳۹۸ در شیراز برگزار شد. در سال ۱۴۰۲، مجموعه مقالات این همایش در دو جلد فقهی و حقوقی، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورای عالی هنر، رونمایی شد. در ادامه گزارش مقالات مندرج در این دو کتاب را میخوانید:
👈اینجا: http://ijtihadnet.ir/?p=77112
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢زنان، کلاهگیس و چند نکته!
✔️استفاده از کلاهگیس برای زنان از دیرباز مرسوم بوده است. با افزایش اقبال به هنرهای نمایشی اما این وسیله، بهعنوان یکی از ابزارآلات گریم بازیگر نیز تلقی گردید. بازیگران مرد و زن، با استفاده از کلاهگیس، دیگر نیاز نداشتند موی خود را بلند کنند یا رنگ آن را تغییر دهند. همین امر کلاهگیس را بهعنوان یکی از آسانترین وسائل تغییر چهره بازیگران به شمار آورد. در رابطهبا زنان اما این پرسش مطرح است که آیا استفاده از این وسیله، برای ایشان جایز است یا نه؟ وجه عدم جواز آن، صدق عنوان زینت بر آن یا عدم تلقی آن بهعنوان پوشش سر است.
🔻به همین منظور، حجتالاسلام والمسلمین محمد عمومی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم و مدیر مدرسه فقه دارالهدی، در یادداشتی شفاهی، به واکاوی فقهی این موضوع پرداخته است. وی معتقد است اگر کلاهگیس، عرفاً مصداق زینت نباشد، استفاده از آن، بلااشکال است.
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=77117
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیتالله سبحانی گفتند: اگر درس طلبگی را کنار بگذاری و خوشنویسی را ادامه دهی، نزد خدا حجت داری!
✔️احسان پورنعمان در گفتگو با «اجتهاد»:
🔹مشکلی که وجود دارد به جهت روحیه اخباریگری علمای ما بوده است؛ یعنی تنها هنرهایی که شرع تجویز کرده است را قبول کردهاند. شعر چون مجوز شرعی دارد، تلقی به قبول کردند و در مواردی که انقلتی وجود دارد موجب احتیاط شده است. مثلاً در برخی روایات هست که در شب جمعه شعر نخوانید، لذا احتیاط میکنند. این ترسولرز در موارد دیگر هنر هم از ناحیه علما وجود داشته است. مثلاً در مورد خوشنویسی، چون از سوی ائمه علیهمالسلام سفارش شده، تلقی به قبول شده است؛ ولی خیلی هم دامنه جواز را وسیع نمیدانند؛ چون در بعضی موارد، مخالفتهایی در مورد بعضی از نگارشها وجود داشته است مثل نگارش قرآن با طلا.
🔹حدود هجده سال قبل به همراه دوستی که ایشان هم مثل خودم خوشنویس بودند، خدمت آیتالله سبحانی رسیدیم. من خدمت ایشان عرض کردم که من چند سالی است که طلبه شدهام و دغدغهام این است که آیا باید خوشنویسی را کنار بگذارم و فقط به درس و بحثم برسم؟ یا اینکه در کنار درس، خوشنویسی هم انجام دهم؟ ایشان فرمودند: «اگر در این زمینه استعداد دارید حتی اگر درس را بهطورکلی کنار بگذارید و به خوشنویسی بپردازید در روز قیامت در مقابل خدای متعال حجت دارید. چون شما نمیدانید خوشنویسی چقدر در وجود مردم تأثیر دارد.»
👈 متن کامل گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=77095
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جریان مقاومت رشحهای از بعثت پیغمبر(ص) است/ امروز توصیف کامل استعمار و استکبار آمریکاست
✔️حضرت آیتالله خامنهای «بعثت» را جریانی مستمر و همیشگی و مهمترین درس آن برای جوامع بشری بویژه مسلمانان را بکارگیری عقل و ایمان به منظور ایجاد تحول فکری و ادراکی دانستند و تأکید کردند: در دوره کنونی، جریان مقاومت که از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد، جلوهای از بعثت است که با بکارگیری عقل و ایمان توانست ملتهای مسلمان و حتی غیر مسلمانان را بیدار کند و به زانو در آمدن رژیم صهیونیستی در مقابل غزه و لبنان نتیجه همان مقاومت است.
👈گزارشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و قشرهای مختلف مردم: http://ijtihadnet.ir/?p=77141
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گونهشناسی روابط دیپلماتیک کشورهای جهان اسلام با اسرائیل
مسئله قدس «کلیدیترین موضوع جهان اسلام» است. در راستای احیای تفکر آزادی قدس، تاکنون دو نوع گرامیداشت در جهان اسلام درنظر گرفته شده است.
نخست: روز جهانی قدس: در واپسین جمعه از ماه رمضان که امام خمینی (ره) آن را روزی رسمی برای حمایت از مردم فلسطین اعلام و از مسلمانان خواستند که برای قطع دست رژیم صهیونیستی به یکدیگر بپیوندند.
دوم: هفته جهانی قدس: (۲۳ تا ۳۰ رجب المرجب): در چند سال اخیر از سوی «اتحادیّه جهانی علمای مسلمان» و به مناسبت گرامیداشت سالگرد «فتح بیت المقدس» در ۲۷رجب ۵۳۸ ق توسط «صلاح الدین ایّوبی»، هفته آخر رجب را به عنوان «هفته جهانی قدس» معرفی کردهاند. حجتالاسلام سید علی بطحائی در این راستا به طرح نکاتی در مورد این هفته و گونهشناسی تفکرات جهان اسلام در مواجه با اسرائیل اشاراتی خواهد داشت.
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=77124
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✍️ حجتالاسلام حامد کاشانی نوشت: پنجاه و ششمین دوره نمایشگاه کتاب قاهره که میتوان گفت، مهمترین رویداد فرهنگی در جهان اسلام است، آغاز شده است.
چند سالی است در تلاشیم شرکت کنیم ولی تاکنون میسر نشده است.
این که ما شیعیان در مهمترین رویدادهای فرهنگ مکتوب جهان اسلام کم توجه و کم فروغیم و دغدغه زیادی نداریم، از غربت اهل بیت علیهمالسلام و تقصیر ماست.
بخشی از حقیقت مکتب اهل بیت در گفتگوهای علمی و رفت و آمدهای فرهنگی باید منتقل شود.
امید که روزی مراودات فرهنگی جهان اسلام بسهولت ممکن شود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 آغاز ثبت نام دومین مدرسه زمستانه فقه نظام سیاسی «فقه حکمرانی»
🎙با حضور و ارائه اساتید کشوری
🔻ویژه اساتید و طلاب عالی حوزه علمیه خراسان و حوزه های علمیه سراسر کشور
🗓زمان: ۱۸ الی ۲۲ بهمن ۱۴۰۳ به صورت حضوری و مجازی
🔗لینک ثبت نام: https://formafzar.com/form/h6950
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
7.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مسئله جدید و کاربردی خمس
👆حجتالاسلام و المسلمین رضایی مسئله جدید درباره خمس و تفاوت دیدگاه امام راحل و رهبر انقلاب در آن موضوع را شرح میدهد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیتالله شبیری: تعهدات خداوند نقض شدنی نیست
تلاش برای تدوین و تصویب قوانین بر اساس شریعت خدمت بزرگی به اسلام است
🔹آیتالله سیدموسی شبیری زنجانی با اشاره به اینکه تلاش حفظ اسلام و تدوین و تصویب قوانین بر اساس شریعت کار بسیار ارزشمند، نعمت و خدمت بزرگی به اسلام است، گفت: اگر فعالیتها صرفا برای رضایت خداوند و با نیت خالص و خدمت به دین و مردم باشد، قطعا با برکت و منشاء خیر خواهد بود.
🔹ایشان، در این دیدار که رئیس و برخی محققان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس حضور داشتند، یادآورشد: خداوند متعال وعده داده است که فعالیت کسانی که با انگیزه الهی برای خدمت به دین و مردم تلاش میکنند را هرگز بدون بهره و نادیده نمیگیرند و اینکه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای حفظ اسلام و قوانین و قواعد اسلامی تحقیق و مطالعه میکند قطعا خداوند به شما کمک خواهد کرد و وظیفه ما نیز دعا کردن است.
👈 خاطره ای جالب از مرحوم علامه طباطبایی: http://ijtihadnet.ir/?p=77134
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تأسیس فقه تربیتی، نیازمند رویکردهای آیندهشناسانه و مسئلهمحوری است
چگونه فقه تربیتی میتواند علوم رفتاری را متحول کند؟
✔️حجتالاسلام سیدنقی موسوی:
🔸گشودن مرزهای دانش نیازمند خودآگاهی است و تجربه فقه تربیتی نشان داده خودآگاهی در تولید عرصههای جدید، خصوصا در فقه پژوهی و توسعه علوم اسلامی و اسلامیسازی علوم انسانی، میتواند مبتنی بر مدیریت تولید دانش باشد.
🔹مدعی این است که فقه تربیتی باید تاسیس شود، در این راستا چگونگی تاسیس فقه تربیتی، نیازمند تولید با اتخاذ رویکردهای آینده شناسانه و مسئله مندی و مسئله محوری و در تناظر با جامعه بودن است. ین تاسیس در فلسفه فقه تربیتی باید با رویکرد آینده شناسانه و آینده نگارانه، صورت پذیرد و مسائل درباره فقه تربیتی در چند بخش شامل مجموعه گزارهها و قضایای ویژه هویت و ارکان هویتی فقه تربیتی و مجموعه مسائل ویژه علم فقه تربیتی و باب فقه تربیتی تقسیم بندی شود.
👈 بیشتر بخوانید + نقد اساتید: http://ijtihadnet.ir/?p=77137
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقد کتاب اصول فقه و هرمنوتیک روش شناختی
✍️حجتالاسلام علی راد
نویسنده علیرغم تتبع گسترده و دقت نظر در توصیف و تحلیل مسائل و مطالب، رویکرد نظریه پردازی ندارد و بیشتر به دنبال اکتشاف و تحلیل نظریههای هرمنوتیک روش شناختی و نظریه اصولیان شیعه در فهم متن است. در نظریه شناسی نیز ابداع خاصی را از ایشان شاهد نیستیم. در مقایسه انتقادی نیز که هدف اصلی این کتاب است حضور وی را در کسوت نقّاد برجسته شاهد نیستیم.
نویسنده در اصل مدعا و فرضیهی خود موفق عمل نکرده است و روشن نیست که چرا اصالة الظهور وجه برتری اصول فقه بر هرمنوتیک روش شناختی است. مطالعه دقیق کتاب نشان میدهد که در هرمنوتیک روش شناختی ظرفیتها متعددی وجود دارد که در اصول فقه نیست و نباید و نشاید که به خاطر یک وجه – آنهم لو سلّمنا – به برتری اصول فقه بر هرمنوتیک روش شناختی شد.
👈 مطالعه متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=77127
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تأثیر عوامل اجتماعی بر اجتهاد فقیه
✍️حسین نیک
فقه اسلامی همواره در تعامل با جامعه و تحولات آن بوده است. فتاوای فقهی بر اساس روش و منابع معتبر استنباط، پاسخهایی به پرسشهای روزمره در زمینههای مختلف زندگی است؛ اما آیا این پاسخها صرفا بر مبنای متون دینی و قواعد فقهی صادر میشوند، یا اینکه عوامل اجتماعی نیز در شکلگیری آنها دخیل هستند؟ به نظر میرسد عوامل اجتماعی، از جمله تجربه زیستی، تعلقات اجتماعی و علاقههای شناختی، به طور پیچیدهای بر فتواهای فقها تأثیر میگذارند. این عوامل میتوانند باعث ایجاد تفاوت در تفسیر متون دینی و ارائه فتواهای مختلف شوند.
اگرچه تأثیرپذیری اجتهاد فقیه از تحولات اجتماعی، یک واقعیت انکارناپذیر است؛ اما چالش اصلی این است که چگونه میتوان این تأثیرپذیری را به گونهای مدیریت کرد که هم به فقه پویایی و حیات بخشد و هم از انحراف آن با رویکرد نسبیگرایانه جلوگیری شود.
📝 مطالعه متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=77121
🆔 https://eitaa.com/ijtihad