#اختصاصی
💢هیچ اصل و قاعدهای، توان نفی ضمان مسئولین خطاکار را ندارد/ مسئولی که حقوق میگیرد، مصداق «مُحسن» نیست!
✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجتالاسلام والمسلمین سید ضیاء مرتضوی، استاد حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی پژوهشکده فقه و حقوقِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
🔹ثبوت مسئولیت دولت و دستگاههای مربوطه در اقدامات زیانبار کارکنان، نه با قاعده احسان و نه با هیچیک از ادله دیگر نفی ضمان، منافات ندارد.
🔹نه قواعد نفی ضمان و نه آنچه اقتضای حکومت است و نه برخی روایات خاص و اگر در موردی خاص به دلیلی خاص، ضمان نفیشده باشد، این امر مانع بقای عموم و کلیّت ضمان دولت و کارکنان آن نیست و طبعاً در موارد شک باید به این قاعده عمومی رجوع کرد.
🔹افزایش مسئولیت مدنی دولتها، موجب افزایش مراقبت آنها از رفتارهای کارکنانشان میشود
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/tfndm
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢فرایند شکلگیری مقام افتاء و سطوح اجتماعی فتوا در دنیای تشیع
✔️حجتالاسلام والمسلمین مبلغی در جمع دانشجویان دانشگاه «کُلن» آلمان:
🔹بیشتر فتواها صبغه فردی دارند، خواه از سنخ فتوای فردی متوجه به فرد یا متوجه به افراد جامعه.
🔹تفاوت فتوای فردی متوجه به فرد با فتوای فردی متوجه به افراد جامعه، این است که اگر چه هر دو یک ماهیت دارند ولی در اولی این فرد است که استفتاء میکند و در مقابل فتوا به او توجه پیدا میکند و ممکن است مسئله او اختصاصی او باشد هرچند که ممکن است آن مسئله بر ای افراد در جامعه نیز مطرح باشد در حالی که در دومی، این فقیه است که در رساله عملیه خود و یا در رسانه و یا سایت خود فتواهایی را برای افراد جامعه قرار میدهد تا مخاطبین اگر موضوع آن فتوا برای آنان پیش آمد، به آن فتوا عمل کنند.
🔹مقام افتاء یک مرجع اجتماعی نیرومند، پردامنه و پرکارکرد است و میتواند در شکل دادن به روندها تنظیم روابط، جلوگیری از پیدایش وضعیتهای خاص اجتماعی و یا ایجاد وضعیتهای خاص اجتماعی تأثیرات اساسی داشته باشد و از آنجا که زندگی مبتنی بر رعایت فتوا تعیین کننده نوع نسبت رفتار جامعه با پدیدههای مختلف اجتماعی میباشد طبیعتاً نظام کنشگری خاصی را در مناسبات جامعه در قبال پدیدههای اجتماعی فراهم میآورد.
تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/ykZ4k
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گردهمایی ۵۰۰ عالم مسلمان در سوریه
🔹در این همایش که قرار است ۲۳ جمادی الأول مصادف با ۱۰ بهمن برگزار شود، بیش از ۵۰۰ نفر از علما و اندیشمندان مطرح جهان اسلام اعم از شیعه و سنی از کشورهایی مانند ایران، سوریه، لبنان، فلسطین، اردن و عراق شرکت خواهند کرد.
🔹محورهای این همایش بدین شرح خواهد بود: «مفهوم وطن در اندیشه إسلامی، مبانی و ریشههاى فقهی شهروندی، هویت ذاتی و وابستگی عقیدتی و ملی، نقش تکفیریها و صهیونستها در تخریب و منحرف نمودن مفهوم شهروندی تا نابودی سرزمینها و محور مقاومت و شهروندی».
🔹پس از نشستهاى مقدماتی کمیتههاى فرهنگی و علمی این همایش با محور «نقش علماء در اصالت بخشیدن به مفهوم حمایت از وطن» به همراه بیش از بیست موضوع و مضمون و با مشارکت شخصیتها فکری، سیاسی و اجتماعی از علماء و اندیشمندان سوریه ، لبنان ، فلسطین ، اردن ، عراق و سوریه آغاز خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کم کاری حوزههای علمیه در زمینه پولهای مجازی
✔️حجتالاسلام والمسلمین عباس شفیعینژاد، مدیرگروه فقه اقتصادی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و استاد دانشگاه قم:
🔹مراجع تقلید تاکنون حکمی درباره این پولها صادر نکردهاند لذا ضرورت دارد مراکز فقهی و حوزوی در این زمینه ورود کرده و نتایج کار را نیز در اختیار مراجع تقلید قرار دهند.
🔹اگر در شرایط تحریم و مواجهه ما با اینکه دنیا مبادلات بانکی ما را محدود کرده است، اگر راه مفری را در استفاده از پولهای مجازی برای پیشبرد صادرات و واردات یافتیم، آنگاه میتوانیم عنوان ثانوی را بر آن بار کنیم اما باید به لحاظ کارشناسی روشن شود که این اقدام میتواند برای مقابله با تحریمها مفید باشد.
🔹باید هم به لحاظ فقهی و هم شرعی، موضوع پولهای مجازی را روشن کرده و سپس حکم شرعی اولیه و ثانویه آن را بیان کنیم که این یک رسالت برای حوزه علمیه است.
🔹ضروری است که نهادهای لازم در مراکز مختلف حوزوی در این راستا تشکیل شده و با دفاتر مراجع ارتباطاتی داشته باشند و حکم این مسائل مستحدثه را روشن کنند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نشست مجمع فقهی اهلسنت ایران و بررسی احکام طلاق
✔️بیستوچهارمین نشست مجمع فقه اسلامی اهلسنت ایران، با حضور علما و کارشناسان فقهی از استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان و سیستانبلوچستان پس از دو روز بحث و مناقشه، شامگاه چهارشنبه ۳ بهمن در دارالعلوم زاهدان به کار خود پایان داد.
🔹در این نشست، سه موضوع: «جایگاه اذن ولی در نکاح»، «مسائلی در خصوص طلاق» و «تعیین نوع صدقه فطر» توسط اعضای این مجمع مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
📜مصوبات مهم این نشست در موضوعات بدین شرح بود🔻
🔹الف: جمله «یک، دو، سه» بدون تلفظ کلمه طلاق ، هیچ طلاقی واقع نمیشود.
ب: اگر شوهر «یک، دو، سه طلاقی» را به نیت سه طلاق بگوید، سه طلاق واقع میشود؛ اما اگر نیت سه طلاق را نداشت نزد اکثر اعضاء، در صورت یاد کردن قسم، قول شوهر معتبر است و یک طلاق صریح رجعی واقع میشود.
🔹از جمله «طلاق، طلاق، طلاق» بدون نسبت دادن به همسر، اگر شوهر سوگند یاد کند که نیت طلاق را نداشته است، طلاقی واقع نمیشود.
حکم جمله «همسرم سلاسل یا سراسر طلاق» است
در جمله «همسرم سلاسل یا سراسر طلاق» از شوهر سؤال شود اگر شوهر اذعان و اقرار کرد که منظورش سه طلاق بوده پس سه طلاق واقع میگردد، در غیر این صورت یک طلاق رجعی واقع میشود. البته از لفظ «سراسر» یک طلاق بائن واقع میشود. لازم به ذکر است که در موارد فوق ادعای شوهر با قسم معتبر است.
🔹طلاق فرد معتاد واقع میشود مگر درصورتیکه بنا بر سوءمصرف دچار دُهش و زوال عقل گردد و از حالت طبیعی و عادی خارج شود.
همچنین اگر بنابر ترک اعتیاد از حالت طبیعیاش خارج شد یا مصرف وی بنابر تجویز پزشک باشد در این دو صورت اخیر طلاق معتاد واقع نمیشود مشروط بر اینکه موارد فوق را با ارائه شهود و مدرک معتبر و یا با سوگند اثبات کند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دومین نشست علمی تخصصی با موضوع « روش شناسی اجتهادی آیت الله العظمی خامنه ای در فقه الجهاد »
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢استفتائات رهبری درباره درآمد خوانندهها و لایک کردن بیحجابی در فضای مجازی
✔️پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری استفتائات جدید (بهمن ماه) حضرت آیت الله خامنهای را منتشر کرد.
🔹تایید بیحجابی در فضای مجازی
❓سوال: آیا لایک عکس افراد بی حجاب در شبکه های اجتماعی، جایز است؟ اگر چهره فرد مشخص نباشد یا غیر مسلمان باشد، چه حکمی دارد؟
🔸جواب: اگر تأیید و ترویج باطل و گناه محسوب شود، جایز نیست.
🔹درآمد خواننده و نوازنده
❓سوال: شخصی که شغلش خوانندگی در مراسم عروسی است، در حال خوانندگی همراه با موسیقی لهوی، دیگران را به رقص تشویق میکند، آیا درآمدش اشکال دارد؟
🔸جواب: اگر خوانندگی یا نوازندگی او به گونه حرام باشد، دریافت حقوق برای این کار جایز نیست.
🔹آرایش مختصر با حفظ حجاب
❓سوال: آرایش مختصر زن با حفظ حجاب و پوشش موی سر، چه حکمی دارد؟ و استفاده زن از لنز رنگی که تفاوت زیادی با رنگ چشم ندارد، چه حکمی دارد؟
🔸جواب: آنچه عرفا زینت و آرایش محسوب میشود، باید از نامحرم پوشانده شود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ناکارآمد و غیر پاسخگو نشان دادن حوزه های علمیه در مباحث مربوط به سلامت معنوی، زمینه ساز گسترش هرچه بیشتر ایده های معنوی سکولار خواهد بود
✔️نامه حجت الاسلام و المسلمین مظاهری سیف در استعفا از گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی، زیر نظر دکتر مرندی: 👇👇👇
📜جناب دکتر مرندی
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران
سلام علیکم؛
🔹بدین وسیله استعفای خود را از گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی اعلام میکنم و تقاضا دارم نام حقیر را از سایت و سایر اسناد مربوط به گروه سلامت معنوی حذف بفرمایید. زیرا سخنان شما در اختتامیه پنجمین همایش سلامت معنوی که حوزههای علمیه را غیرپاسخگو و ناکارآمد در مباحث معنویت جلوه دادید، برایم غیر قابل تصور و تصدیق بود.
🔹در حوزه های علمیه چهار جریان معنویت پژوهی پرشور و پویا پیش میروند. یکم، رویکرد فلسفی به معنویت در «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی»؛ دوم، رویکرد عرفانی به معنویت پژوهی در «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی»؛ سوم، رویکرد روانشناسی اسلامی به مسائل معنویت در «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه»؛ چهارم رویکرد مستقل به مطالعات معنوی به عنوان یک دانش در طبقه بندی علوم اسلامی که همکارانم در «پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» دنبال می کنند.
🔹در کنار این جریانهای نظری، حوزه های علمیه در عرصه عمل نیز به حل مسائل سلامت معنوی روی آورده و توفیقاتی یافته اند. موسسات «سلامت نوید نیایش»، «بهداشت معنوی»، «آوای ملکوت» و گروه های تبلیغی فعالی نظیر گروه «اکسیر» که سلامت معنوی را در بیماران مبتلا به استفاده از مواد مخدر دنبال می کند و گروه «سفیران محبت» در بیمارستان های قم و «نسیم مهر» در مراکز خدمات درمانی اصفهان و گروه های دیگر در تهران و مشهد نمونه های موفقی از اقدامات حوزویان در عرصه سلامت معنوی به معنای مورد نظر در خدمات سلامت هستند.
از سال ۹۳ که به فرهنگستان پیوستم، کوشیدم تا آنچه را در باب معنویت در حوزه های علمیه جریان دارد، به گروه سلامت معنوی فرهنگستان منتقل کنم.
🔹گاهی اساتید بزرگوار و نمایندگان جریان های فکری حوزه را با خود همراه کردم و از قم به تهران آوردم و گاهی با زمینه سازی برگزاری همایش سالانه سلامت معنوی در قم اسباب آشنایی شما و صاحب نظران حوزه را فراهم کردم و در همه حال اظهار نظرهای غیرکارشناسانه در علوم دینی و بی مهری به دیدگاه های علما و حوزویان را بردبارانه و مشفقانه تحمل کردم و با خودم گفتم شاید برای اینکه پاسخها و اندیشه های دینی به طور سازمان دهی شده و متمرکز ارائه نمی شود، ارتباط علمی مؤثر شکل نمیگیرد.
🔹تا اینکه سال گذشته رئیس حوزه های علمیه جناب آیت الله اعرافی کلید حل مشکل را به دست بنده و شما داد و در جلسه ای که خدمتشان بودیم، انجمن علمی اخلاق حوزه را آوردگاه جریانهای معنویت پژوهی در حوزه و پل ارتباط حوزه و فرهنگستان تعریف کردند.
🔹گروه معنویت انجمن علمی اخلاق حوزه حسب الامر آیت الله اعرافی در سال ۹۵ تشکیل شد و پیش از همایش امسال با دعوت از گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی آمادگی خود را برای ارائه مقالات و مشارکت در برگزاری همایش و استمرار نشستهای مشترک تا حل مسائل فرهنگستان در باب سلامت معنوی اعلام کرد.
🔹با کمال شگفتی شاهد بودیم که مقالات ارائه شده از همایش حذف شد، انجمن اخلاق در همایش نقشی پیدا نکرد و همایش امسال خالی از حضور حوزه در حوزه علمیه قم برگزار شد. و باز هم مثل سالهای قبل دست نیاز خود را گشوده به سوی حوزه و گوش و هوشتان را منتظر و مشتاق شنیدن رهنمودها و رهاوردهای حوزه ای معرفی کردید، که صدایی از آن برنمی خیزد و دستی برای دستگیری تان از آستینش در نمی آید!
🔹سخنان شما که میگویید به جای معنویت غربی باید به معنویت اسلامی در موضوع سلامت معنوی روی آوریم، تحسین برانگیز است؛ اما با روگردانی از حوزه های علمیه و با کوتاه کردن دست هایی که برای یاریتان از حوزه برآمده، چطور میخواهید معنویت اسلامی را به مباحث سلامت معنوی وارد کنید؟
🔹ناکارآمد و غیر پاسخگو نشان دادن حوزه های علمیه در مباحث مربوط به سلامت معنوی، زمینه ساز گسترش هرچه بیشتر ایده های معنوی سکولار خواهد بود. شما با تأکید لفظی بر معنویت دینی از یک سو و بستن مسیر جریان اندیشه دینی در عرصه سلامت معنوی از سوی دیگر، عملاً راه را برای گسترش ایده ها و روش های معنوی غیردینی و توسعۀ لائیسم مخفی می گشایید.
🔹از خدای متعال میخواهم که ما را تا آخر در راه خدمت به اسلام حفظ کند و عاقبت به خیر فرماید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢۹ فتوای معاصر تاریخ ساز
✔️یادداشت وارده/اسماعیل یکتا؛
🔹سال ۱۳۰۹ هجری قمری در چنین ایامی در پی فتوای تاریخی میرزای بزرگ شیرازی، قرارداد تنباکو لغو گردید. نهضت تنباکو نمونهای موفقیتآمیز از نقش ویژه مرجعیت در رهبری امت اسلام در ایستگاههای مهم و سرنوشت ساز است.
🔹پس از این جنبش بود که زعما و مراجع شیعه به نقش و تأثیر فتوا در حل بحرانها و بنبستهایی که جامعه اسلامی با آن مواجه بود پی بردند و در بزنگاههای تاریخی راه نجات و پیروزی را به امت نشان دادند.
🔹به همین بهانه، فتواهای تاریخی پسازاین واقعه را مرور میکنیم. این فتاوی مهم و تأثیرگذار تنها گوشهای از نقش تأثیرگذار مراجع شیعه میباشد👈
http://yon.ir/f1Bp4
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 پایگاه جامع رویدادها، دیدگاهها، گفتگوها، تازههای نشر و همایشهای علمی فقه در عرصههای:
»حکومت و قانون؛
»اقتصاد و بازار؛
»فرهنگ و ارتباطات؛
»خانواده و سلامت؛
»عبادات و مناسک؛
»اصول و فلسفه فقه.
🌐 پایگاه اینترنتی:
http://ijtihadnet.ir
💠 کانالهای پیامرسان:
تلگرام:
🆔 @ijtihadnetwork
سروش:
🆔 https://sapp.ir/ijtihad
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
گپ:
🆔 https://gap.im/ijtihad
ارتباط با ادمین:
@yektaijtihad
💢جای دفتر تبلیغات در مجموعههای اثرگذار کشور خالی است/قم، به نگاههای نو بیشازپیش احتیاج دارد
✔️رهبر انقلاب در دیدار مسئولان دفتر تبلیغات:
🔹امروز، دوره انقلاب و روزهای کار و حرکتهای جهشی است و قم به اینگونه نگاهها و جهتگیریهای نو، بیش از پیش احتیاج دارد.
🔹دستگاههای مختلفی در فضای مجازی حضور دارند اما حضور در این فضا باید یک حضور جریانساز باشد، ضمن اینکه بهترین راه شناسایی و ارتباط با گروههای مؤثر فرهنگی و یافتن سؤالها و سرنخهای فکری آنان، استفاده از فضای مجازی است.
🔹صرفِ رفتوآمد مبلغان و گروههای تبلیغی به شهرها و روستاها و تأکید بر خوشبیان بودن آنها کافی نیست. مبلغان باید بهگونهای آموزش داده شوند که بتوانند پس از پایان دوره تبلیغ نیز ارتباط و تبادل فکری خود را با جوانانِ مستعد استمرار بخشند و در ظرف چند سال، جمعی از همین جوانان را به مبلغان دین در منطقه خود تبدیل کنند.
ادامه مطلب + تصاویر👈 http://yon.ir/jUZs3
🆔 https://eitaa.com/ijtihad