#اختصاصی
💢ملک زاده: خطابات قانونیه، بحثی کلامی است نه اصولی/ مقیمی حاجی: اسم خطابات قانونیه، برخی را به اشتباه انداخته است
✔️گزارش نشست «بررسی کاربست خطابات قانونیه در فقه حکومتی»:
🔹حجت الاسلام حسین ملک زاده:
گاهی بحثی جزء مبادی کلامی اجتهاد بوده است مثل نظریه حق الطاعه، اما چون ما یک مبادی کلامی پختهشدهای نداشتیم، از آن در دانش اصول بحث شده است. بحث خطابات قانونیه هم در مبادی علم اصول یا فلسفه فقه، جای میگیرد که میتوان از آن بهعنوان یک اصل موضوعی در فقه و اصول استفاده کرد.
🔹حجت الاسلام مقیمی حاجی:
کلمه قانونیه به چه معناست؟ خود مرحوم امام وجهتسمیه این نظریه به خطابات قانونیه را در کتب خود بیان کرده است. این وجهتسمیه نیز باید بررسی شود. مرحوم امام در این نظریه به دنبال عدم انحلال و لوازم آن بوده است. اسم این مطلب را خطابات قانونیه گذاشتهاند.
تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/aEf1m
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢بیانیه گام دوم، اولین بیانیه رهبری، با انشاء فقیهانه ایشان است/ مراجع نمیتوانند فقه نظام را تدوین کنند
✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجت الاسلام و المسلمین سید صمصام الدین قوامی، مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی:
🔹بندبند فصول این بیانیه نیاز به پشتیبانی علوم انسانی اسلامی دارد. اگر علوم انسانی غیر اسلامی و غربی و وارداتی و ترجمه باشد، هیچوقت ما را منتهی به تمدن نوین اسلامی نمیکند؛ ولی اگر با فقه و اجتهاد و فقاهت، اسلامی بشود، امری میسور و دستیافتنی خواهد بود.
🔹حوزه باید به خودش تلقین کند و اراده کند و از این حالت دربیاید و درخواهد آمد و خواهیم دید که فقها پشتوانه این بیانیه قرار میگیرند، مخصوصاً جوانان.
🔹حوزهای که بیش از هزار سال نظام نداشت و نظاماتش، نظامات غیر حوزوی و شاهنشاهی بود؛ حالا یکدفعه با یک نظام کامل مواجه شدند که مبتنی بر فقه است.
ادامه گفتگو👈 http://yon.ir/3k9hv
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢نگاهی به «ثابت و متغیر» در پرتو فقه امامی
✔️یادداشت روز/حمیدرضا تمدن:
🔹یکی از موضوعاتی که طی چند سال گذشته همواره مورد توجه قرار داشته و هر کسی از منظر خود سعی در پرداختن و پاسخگویی به آن را داشته است و با این حال نتوانسته جای خود را در اصول فقه و دروس خارج باز کند، مبحث «ثابت و متغیّر» و موضع گیری دین و شریعت نسبت به آن است.
🔹عدهای مرجعیت را با «ولی امر» میدانند و معتقدند که تنها وی میتواند نیازهای متغیّر را پاسخگو باشد. علّامه طباطبایی و شهید صدر(رحمة الله علیهما) به این نظر گراییده اند.
🔹رویکرد سنتی که میتوان جمهور فقیهان امامی را در این دسته جای داد معتقدند که در شریعت نه منطقة الفراغ وجود دارد و نه ولی امر حق تشریع و قانون گذاری دارد.
تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/H538m
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ضرورت و ابعاد رویکرد «مقارن» در مطالعات اسلامی
✔️حجت الاسلام و المسلمین مجتبی الهی خراسانی:
🔹رویکرد «مقارن» یعنی شیوهای از تحقیقات و مطالعات علمی که در آن به آراء نظریات و یافتههای صرفاً یک مذهب خاص محدود نمیشود، چراکه در کلام اسلامی که یک علم است.
🔹حداقل فایده رویکرد مقارن این است که نزاعهای مذهبی را از صحنه جامعه گردآوری و به روی صحنه کاغذ میآورد و امروز برای مقابله با تکفیر و مقابله با خشونتهای مذهبی، یکی از بهترین راهها، چارچوبهای علمی رویکرد مقارن است.
🔹رویکرد مقارن، مراودات علمی را از تعصبات مذهبی خارج میکند و همچنین نقدهای مذهبی به جای اینکه در صحنه اجتماعی پیش رود، در چارچوبهای علمی مطرح میکند.
🔹هر دانشمندی طبق چارچوبهای علمی که برای خود اثبات شده است، کار خود را پیش میبرد. در مقام داوری طبیعی است که اغلب دانشمندان مذاهب به سمت استدلالهایی که مبانی آنها را قبول دارند، حرکت کنند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نشست علمی «کارکرد شعائر دینی: اتحاد یا تفرقه؟»
(با ارائه مقدمه ای کوتاه در نسبت بین فقه و جامعهشناسی)
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر غلامرضا صدیق اورعی، استاد جامعهشناسی دانشگاه فردوسی
🗓زمان: چهارشنبه ۲۲ اسفندماه ساعت ۱۹
🏢مکان: مشهد مقدس، انتهای شیرازی ۱۶ مرکز تحقیقات اسلامی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نهاد روحانیت و سده نوزدهم
✔️یادداشت روز/حسن انصاری:
🔹شکلگیری نهاد روحانیت در شکل کنونی آن به سده نوزدهم باز میگردد و در این میان مهمترین عامل، پیروزی اصولیان بود بر اخباریان و قدرت گرفتن تدریجی علمای اصولی در عتبات و بعد در ایران.
🔹علمای اصولی به تدریج خواهان سهم اجتماعی بیشتر بودند و بر تحدید قدرت شاهان قاجار از یک سر و آزادی عمل به احکام شرعی در مقام قضا و مرافعات تمرکز بیشتری پیدا کردند.
🔹مناسبات علما با دولت قاجار هنوز به خوبی مطالعه نشده و اسناد لازم هنوز به طور کامل بررسی نشده است. این مناسبات از پیچیدگیها و دوگانگیهای خاصی برخوردار بود. در ضمن همکاری نوعی رقابت هم در آن بود.
تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/4XVhV
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢برخی اساتید سختگیر حوزه، طلاب را از پژوهش فراری میدهند
🔹گفتگوی شبکه اجتهاد با حجتالاسلام دکتر رضا اسلامی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
🔹عصر ارتباطات، نیازهای متکثر که پاسخ میطلبد و لزوم اعطاء مدرک و تعیین پایه علمی طلبهها، سبب شده است که امر پژوهش در حوزه اهمیت پیداکرده و ما گریزی از آن نداریم. این پژوهش هم فراتر از آن مقداری است که در سنت حوزوی در کتابهای درسی دیده میشود.
🔹در حوزه، اساتید پرتوقع هستند و میگویند طلبه یا نباید بنویسد و اگر مینویسد باید پخته و قابلاستفاده بنویسد. این سبب شده است که نگارش کم شود. از طرفی، آموزش ما نیز پژوهش محور نیست و اساتید نیز متن محور هستند و با پژوهش بیگانهاند.
🔹آقای ازغدی از همین نهج البلاغه فلسفه حکومت دینی و اصل عدالت گستری و نظریه عدالت را در میآورد، از نهج البلاغه نظریه و مدل نظریه پردازی را استخراج میکند.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/SpD1g
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«بررسي ضوابط تکفير از منظر مذاهب فقهي» در جلسه دفاع پایان نامه
✔️حجت الاسلام حمید ناصحیان، محقق و نگارنده پایاننامه:
🔹در سده اخیر برای مقابله با وحدت امت اسلامی تلاشهای زیادی از ناحیه جریانها و افراد برای معرفی شیعه به عنوان مذهب تکفیری، صورت گرفته است و در این پژوهش به تبیین ضوابط تكفير از دیدگاه شیعه و سایر مذاهب فقهی اسلامی پرداخته شده است.
🔹با انکار عالمانه، عامدانه و مختارانهی اصول سه گانه (توحید، نبوت و معاد)، ضروریات و احکام قطعی دین در صورت عدم وجود موانع که عبارتند از: جهل، اکراه، خطا، نسیان و عدم ظهورِ قول یا فعل صریح دال بر کفر حکم به کفر میگردد.
🔹شیعه به عنوان مذهب اعتدالی در کنار سایر مذاهب اسلامی، تمامی اهل قبله، به غیر از نواصب و غاليان را، مسلمان و برادر دینی خود دانسته و عمیقا به وحدت مسلمانان، به عنوان یک اصل قرآنی و باور دینی، معتقد است.
🔹در این جلسه حجج اسلام علی رحمانی، سیدعلی سجادی زاده و اسحاق عارفی به عنوان اساتید داور، راهنما و مشاور مطالبی درباره این پایان نامه بیان و نقطه نظرات خود را مطرح کردند و این پایان نامه با امتیاز 18.5 (رتبه عالی) پذیرفته شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
10.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢سوالات دانشجویان اسرائیل در رابطه با حوزه علمیه قم!!!
✔️از فلسفه ارسطو تا ملاصدرا، از خمس تا شهریه و سربازی طلبهها
رابرت گلیو پاسخ میدهد!
🔹پروفسور رابرت گلیو (Robert Gleave) دارای مدرک پروفسوری مطالعات عربی از دانشگاه اکستر، وی محقق اسلامی و فقه شیعه 12 امامی است که مهمان بسیاری از نشستهای تخصصی دینی در ایران است!!!
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢روز" اصول و فقه" در تقویم معین شود
✔️آیت الله نوری همدانی:
🔹دشمنان برای مقابله با شیعه، اخباریین را علم کردند و توانستند حوزه را به تسخیر در بیاورند. همین مسئله باعث بدعتهایی در حوزه شد و در پی این همه مسئله توانستند اصولین و مراجع را مورد تسلط بگیرند.
🔹همه ائمه(ع) سعی میکردند بین خودشان اجتهاد را پرورش دهند. در همین رابطه شیخ مفید در بغداد حوزهای داشت و طلبه و مجتهد تربیت کرد و علم اصول مورد تأییدشان بود.
🔹در حوزه وظیفه داریم برای عظمت اصول و فقه روز معینی داشته باشیم. این علوم بالاتر از سایر علوم است. همه علوم به علوم حوزوی و دینی برمیگردد که غربیها از ما گرفتند.
🔹اخباریها اجتهاد را حرام کرده بودند. وحید بهبهانی در برابر آنها قیام کرد و این قوم را سرکوب کرد و در ادامه سایر علما در قرنهای دیگر حمایت کردند و به ترویج اصول و فقه و تربیت مجتهد پرداختند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad