eitaa logo
اجتهاد
7.8هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
916 ویدیو
327 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢فراخوان ارسال پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر مالی اسلامی ✔️انجمن مالی اسلامی ایران از پژوهشگران و دانشجویان علاقه‌مند به انجام مطالعات علمی کاربردی در زمینه مالی اسلامی دعوت کرده تا رساله‌های دکترا و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد خود را جهت سومین جایزه پژوهش برتر مالی اسلامی به این انجمن ارسال کنند. 🔹از فارغ التحصیلان در رشته‌های مدیریت مالی، حسابداری، اقتصاد، فقه و حقوق اسلامی، بانکداری، بیمه و سایر رشته‌های با مرتبط مالی اسلامی درخواست شده است تا اصل پایان‌نامه و یا رساله خود را همراه با مقالات چاپ شده مستخرج از آن همراه با نام مجله علمی ـ پژوهشی پذیرنده مقاله و شماره آن حداکثر تا تاریخ ۲۰ مهر ماه ۱۳۹۸ به ایمیل انجمن مالی اسلامی ایران به نشانی info@iaif.ir ارسال کنند. 🔹یادآور می‌شود تاکنون دو دوره جایزه پژوهش برتر مالی اسلامی برگزار شده و امسال سومین دوره آن، همزمان با پنجمین همایش «مالی اسلامی» در دانشگاه الزهرا(س) برگزار خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢برخی فتاوی اثرات منفی به همراه دارند / آثار فتوا متوجه مرجع تقلید است ✔️استاد رحمت، عضو دفتر استفتائات بیت امام خمینی(ع): 🔹مجتهد وظیفه دارد هر جا خطایی یا بدعتی دید، اعلام کند؛ حال مردم به فتوای او گوش و عمل می‌کنند یا نمی‌کنند. 🔹اگر مجتهدی در صدور فتوا شرایط زمان و مکان را در نظر نگیرد، طبیعتاً فتوای والایی نمی‌دهد و فتوای او مطابق با مسایل روز جامعه و دنیا نیست و ممکن است به جای اثر مثبت، اثر منفی به همراه داشته باشد. 🔹فتاوی یا احکام مذهبی که از سوی مرجع عظام تقلید صادر می‌شود نقش مهمی در شکل دهی به زندگی شخصی و اجتماعی مردم دارد. 🔹ممکن است مجتهد جامع الشرایط نباشد یا به عبارتی نتواند نسبت به مسایل سیاسی و اجتماعی دنیای اطراف خود اجتهاد کند چون اطلاعات او کم است؛ از این جهت امام(ره) فرمودند که مجتهد باید زمان و مکان را در نظر بگیرد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کرسی ترویجی "نقش انقلاب اسلامی در هویت بخشی به تمدن اسلامی " 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جلد دوم گفتارهایی در فقه فرهنگ و ارتباطات منتشر شد ✔️جلد دوم کتاب گفتارهایی در فقه فرهنگ و ارتباطات تألیف حجت الاسلام و المسلمین قانع عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام منتشر شد. 🔹آنچه در این کتاب آمده سعی دارد با معرفی و شناسایی موضوعات فرهنگی، ارتباطی، حکم آن‌ها را نیز از کلیاتی که در کتاب و سنت و عقل وجود دارد یافته و معرفی نماید و مصداق عمل به فرمایش گهربار امامان معصوم باشد که: «علینا بالقاء الاصول و علیکم بالتفریع». 🔹پاره‌ای از مباحث این کتاب تلخیصی است از آنچه توسط فاضلان و مؤلفان دیگر نگارش شده و یا در جلسات علمی مطرح گردیده و از آنجا که مطالعه آن‌ها برای دانشجویان مفید تشخیص داده شد، با تصرف و توضیح و معرفی مؤلف آن، مورد تلخیص قرار گرفته است . 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری را ابلاغ کردند ✔️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری را ابلاغ و با توجه به اهمیت موضوع در حاشیه آن مرقوم کردند: «سیاست‌ها به قوای سه‌گانه ابلاغ شود. سه قوه موظفند اقدامات را زمانبندی و پیشرفت‌ها را گزارش نمایند». 📜متن سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری مصوّب مقام معظم رهبری که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تنظیم شده است، به این شرح است🔻 بسم الله الرحمن الرحیم سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری ١- توجه به موازین شرع به عنوان اصلی‌ترین منشاء قانون‌گذاری در تنظیم و تصویب طرح‌ها و لوایح قانونی. ۲- ارزیابی و پالایش قوانین و مقررات موجود کشور از حیث مغایرت با موازین شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد سازوکار لازم برای تضمین اصل چهارم قانون اساسی. ٣- تعیین سازوکار مناسب برای عدم مغایرت مقررات با قانون اساسی. ۴- نظارت بر عدم مغایرت یا انطباق قوانین با سیاست‌های کلی نظام با همکاری شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصویب قوانین لازم برای تحقق هریک از سیاست‌های کلی نظام. ۵- تعیین حدود اختیارات و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات با ارائه تعریف روشن و مشخص از «قانون»، «آیین‌نامه، تصویب‌نامه و بخشنامه موضوع اصل ۱۳۸»، «قانون آزمایشی و اساسنامه موضوع اصل ۸۵»، «برنامه و خط مشی دولت و تصمیمات موضوع اصل ۱۳۴»، «آراء وحدت رویه و ضوابط موضوع اصل ۱۶۱» و سایر مقررات و همچنین طبقه‌بندی و تعیین هرم سیاست‌ها، قوانین و مقررات کشور بر اساس نص یا تفسیر اصول قانون اساسی حسب مورد، از طریق مجلس شورای اسلامی. ۶- تعیین حدود اختیارات مجلس در اصلاح لوایح با رعایت اهداف لایحه. ۷- تعیین محدوده اختیار مجلس در تصویب ساختار و مفاد بودجه سالانه کل کشور (پیش‌بینی درآمدها، هدف‌گذاری‌ها، موارد هزینه و...) با تصویب قانون لازم و اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس. ۸- تعیین وظایف دولت و مجلس در مورد تعداد وزرا و وظایف و اختیارات آنان، وظایف قانونی رئیس جمهور موضوع اصل ۶۰ و ۱۲۴ قانون اساسی و هر گونه ادغام، الحاق، انتزاع و ایجاد سازمان‌های اداری، از طریق تصویب قانون. ۹-رعایت اصول قانون‌گذاری و قانون‌نویسی و تعیین سازوکار برای انطباق لوایح و طرح‌های قانونی با تأکید بر: - قابل اجرا بودن قانون و قابل سنجش بودن اجرای آن. - معطوف بودن به نیازهای واقعی. - شفافیت و عدم ابهام. - استحکام در ادبیات و اصطلاحات حقوقی. - بیان شناسه تخصصی هر یک از لوایح و طرح‌های قانونی و علت پیشنهاد آن. - ابتناء بر نظرات کارشناسی و ارزیابی تأثیر اجرای قانون. - ثبات، نگاه بلندمدت و ملی. - انسجام قوانین و عدم تغییر یا اصلاح ضمنی آن‌ها بدون ذکر شناسه تخصصی. - جلب مشارکت حداکثری مردم، ذی‌نفعان و نهادهای قانونی مردم‌نهاد تخصصی و صنفی در فرآیند قانون‌گذاری. - عدالت محوری در قوانین و اجتناب از تبعیض ناروا، عمومی بودن قانون و شمول و جامعیت آن و حتی‌الامکان پرهیز از استثناهای قانونی. ۱۰- تعیین عناوین قوانین جامع، تبویب، تنقیح و تعیین شناسه قوانین موجود کشور در طول برنامه ششم توسعه. ۱۱- تعیین ساز و کاری از سوی مجلس شورای اسلامی برای تشخیص قابلیت طرح در مجلس (موضوع اصل ۷۵ قانون اساسی) قبل از طرح و اعلام وصول. ۱۲- ضابطه‌مندسازی و تعیین نصاب بالا برای ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام در موارد تعارض مصوبه مجلس با نظر شورای نگهبان. ۱۳- بازنگری در مصوباتی که بر اساس مصلحت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است از حیث تعیین دوره اعتبار مصلحت. ۱۴- رعایت صلاحیت ذاتی قوای سه گانه در قوانین مربوط به تشکیل نهادهایی از قبیل شوراهای عالی؛ بازنگری در قوانین موجود این نهادها؛ پیش‌بینی ساز و کار کارآمد قانونی لازم برای تضمین عدم مغایرت مصوبات آنها با قوانین عادی. ۱۵- تعیین اولویت‌های قانون‌گذاری با محوریت: گره گشایی از امور اجرایی کشور، اصول اجرانشده قانون اساسی، سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی نظام، برنامه پنج ساله توسعه و مطالبات رهبری. ۱۶- رعایت تدابیر فرماندهی کل نیروهای مسلح در قانون‌گذاری برای نیروهای مسلح. ۱۷- ترویج و نهادینه سازی فرهنگ رعایت، تمکین و احترام به قانون و تبدیل آن به یک مطالبه عمومی. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بایدها و نبایدهای «ازدواج موقت» ✔️به کوشش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی «بایدها و نبایدهای ازدواج موقت» در یک کتاب منتشر شد. 📚معرفی کتاب «بایدها و نبایدهای ازدواج موقت»👈 http://yon.ir/CsFUb 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگاهی به دروس خارج حوزه علمیه نجف اشرف در سال تحصیلی جاری ✔️حوزه نجف امسال نیز با برگزاری درس خارج توسط علماء و اساتید در شمیم عطرآگین حرم امیرالمومنین علی(ع)، همچنان پویاست. 🔹در عالی‌ترین سطح درسی حوزه نجف، امسال نیز برخی از مراجع و علمای نجف همچون آیات فیاض، بشیر النجفی، شیخ محمدباقر الایروانی، شیخ الیعقوبی، سید محمدرضا سیستانی، شیخ هادی آل راضی، شیخ محمد السند و ... حلقه بحث خارج را تشکیل دادند. 🔹از میان این دروس، درس آیت الله اسحاق فیاض، از شنبه تا چهارشنبه صبح‌ها در دفتر ایشان، واقع در شارع المدینه، برگزار می‌گردد. 🔹درس خارج فقه و اصول شیخ محمد باقرالایروانی روزهای شنبه تا چهارشنبه در مدرسه الغرویه در حرم مطهر حضرت علی(ع) برگزار می‌شود. 🔹درس خارج شیخ الیعقوبی نیز همه روزه ساعت پنج عصر در دفتر ایشان برگزار می‌گردد. 🔹بحث خارج اصول، فقه شیخ محمد السند نیز از ساعت 8 تا 10 در مسجد عمران بن شاهین حرم مطهر، تشکیل می‌شود. 🔹درس خارج سید محمدرضا سیستانی فرزند آیت الله سیستانی نیز به صورت اختصاصی هر روز صبح برای برخی از طلاب در شارع الرسول برگزار می‌شود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مراجع به انتقادات و اشکالات وارد شده به فتاوی پاسخ دهند ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم: 🔹این مسئولیت و وظیفه مرجع است که از نظر و فتوای خود دفاع کند و آن‌ها را توضیح دهد و روشنگری نماید وگرنه ممکن است سوالات و ابهاماتی را در جامعه ایجاد کند. 🔹فقیه و مجتهد کسی است که بتواند براساس روایات و مبانی فقهی و اصولی حکم ریز به ریز موضوعات جدید را استخراج کند و بگوید که براساس فلان قاعده فقهی و مبانی اصولی و روایات و آیات حکم این مساله چنین می‌شود. در این صورت می‌توان گفت در بحث های فقهی و فتوا دادن زمان و مکان لحاظ شده است. 🔹حضرت امام خمینی(ره) تأکید داشت که فقها باید مانند صاحب جواهر بنشینند و موضوعات جدید که مورد سوال قرا می گیرد را از همه جهات مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. 🔹اگر نخواهیم عنصر زمان و مکان را لحاظ کنیم، فتوایی برای ۵۰۰ سال قبل می‌دهیم. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢احکام اقتصادی هیأت کتاب شد ✔️کتاب احکام اقتصادی هیأت برای دستیابی سریعتر و فهم بهتر مخاطبان هیأت به همت دفتر اقتصاد جامعه ایمانی مشعر منتشر شده است. 🔹از آنجا که احکام فقهی برای تمام امور زندگی، مقررات خاصی وضع کرده تا انسان را از انحراف باز دارد، بی شک نسبت به این امور نیز احکام خاصی خواهد داشت که به طور پراکنده در جای جای ابواب کتب فقهی و استفتائات مطرح شده است. 🔹این کتاب به همت دفتر اقتصاد جامعه ایمانی مشعر و با همکاری مؤسسه نشر احکام دینی(منادی) تهیه و تنظیم شده است. 🔹این کتاب کوششی است تا بخشی از مسائل اقتصادی هیأت را از نگاه فقه شیعی دسته‌بندی و مطرح کند. 🔹در این کتاب در فصل اول به کلیات احکام عزاداری پرداخته شده، در فصل دوم احکام به دست آوردن اموال هیأت بیان شده و در فصل سوم احکام مصرف اموال آمده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢علمای گذشته، خود را منحصر به قم و نجف نمی‌کردند/ نقش ائمه جمعه، به امور اداری و جلسات با مسؤولین خلاصه شده است ✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مختاری: 🔹 کار امام جمعه صرفاً اداری و جلسات با استانداری و فرمانداری نیست. به همه مشکلات مردم روحانی مقیم باید رسیدگی کند. اگر بنا باشد وظایف اصلی خودمان را زمین بگذاریم همین می‌شود که الآن شاهدش هستیم. 🔹کسی که می‌خواهد در شهری امام جمعه باشد غیر از نماز جمعه نماز جماعت‌های دیگرش هم باید شلوغ باشد، نه ۵، ۱۰ نفر پیرمرد و پیرزن بیایند. همچنین عالم مقیم یک شهر باید اینقدر نفوذ داشته باشد، اینقدر جاذبه داشته باشد، اینقدر درایت داشته باشد تا مردم را جذب کند و دعواها را حل و فصل کند. نه اینکه خودش منشاء یک دعوایی بشود. 🔹روحانیت اگر به وظیفه خودش عمل کند مثل سابق همچنان گره‌گشا خواهد بود و اقبال مردم به او خواهد بود. ادامه مطلب👈 http://yon.ir/BAUH4 #اختصاصی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بزرگان دین از مشاورین امین استفاده کنند/ در فتوای یک فقیه زمان شناس مصلحت های واقعی مغفول نمی‌شود ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قائینی، استاد دروس خارج حوزه‌ علمیه قم: 🔹در طول تاریخ داشته‌ایم که گاهی برخی از بزرگان ما یا مشورت نکردند یا مشاوران امینی نداشتند که واقعیات را درست به آنان منتقل کنند لذا این بزرگان با فتوایی که دادند، باعث شدند بسیاری از نیروهای اسلامی هدر برود یا بی جا مصرف شود. 🔹تک بُعدی نگری مرجع به مسایل، ضرری سهمگین تر از مصلحت به همراه دارد. 🔹یک فقیه زمان شناس عالم به مسایل روز کسی است که در تشخیص موضوعات زمانی خود یا به تنهایی یا به کمک مشاورین متخصص آشنایی و آگاهی داشته باشد تا وقتی که فتوا را صادر می کند خلاف واقع بیانی نگوید و در این میان مصلحت های واقعی مغفول و گم نشود. 🔹اگر مصداق‌ها را خوب تشخیص ندهیم و حکمی کلی دهیم چه بسا اصل مصادیق را از بین می‌بریم. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقشه فقهی الگوی پیشرفت اسلامی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad