💢طرح جدید بانکداری مناسب با ترکیه و مالزی است، نه جمهوری اسلامی
✔️حجتالاسلام دکتر محمد اسماعیل توسلی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی🔻
🔹حتی اگر یک فرد عادی آخرین نسخه طرح را مطالعه کند، فکر میکند این طرح برای ترکیه و مالزی نوشته شده است و نه جمهوری اسلامی ایران چراکه تنها نشانه اسلام در این طرح، چند عنوان اسلامی است که در بخشهایی از طرح گنجانده شده است.
🔹کسانی که این طرح را تنظیم کردهاند اعتقادی به وجود اقتصاد اسلامی ندارند و پیش فرضشان این است که اقتصاد اسلامی نظرات اساسی در رابطه با پول و بانک ندارد که ما بخواهیم از آن مبانی و نظرات در طرح بانکداری استفاده کنیم. به واسطه این پیش فرض از این طرح یک موجود سکولار متولد میشود که نتایج آن نیز ایجاد آثار اقتصاد لیبرالی در جامعه خواهد بود.
🔹همه تلاشهایی که در طرح بانکداری بدون ربا صورت گرفته است به اندازه قابل قبولی نبوده است که مردم و مراجع معظم تقلید را قانع کند. مراجع معظم تقلید معتقدند این بانکداری موجود ربوی است. از این رو طرح بانکداری با بحران مشروعیت مواجه است.
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/070011
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گرفتن دیرکرد حرام است
✔️آیت الله نوری همدانی، صبح امروز( چهارشنبه ۲۷ آذر ماه) در درس خارج فقه🔻
🔹بنده دو هفته قبل گفتم گرفتن دیر کرد به هر کیفیتی ربا و حرام است و بحث مفصلی با دلایل فقهی خود در سال گذشته در اینجا داشتهایم و از شدت ربا بحث کردیم.
🔹بعضیها گفتهاند که این جریمه دریافت و درحساب خاص و برای فلان کار استفاده میشود، بحث بر مصرف آن نیست، بحث بر اصل دریافت آن است که این موضوع به هیچ طریق قابل حل نیست.
🔹امروز چقدر ما نامه داریم، مردم نگران دیرکرد هستند. چقدر افراد زندگی خود را از دست دادهاند، البته ما به طرحی که به مجلس فرستادهاند اشکالات متعدد داریم و در نامه فضلا که منتشر هم شد اشکالات هم بیان شده است.
🔹آقایان با حوزه و علمای که در این رشته کار کردند در ارتباط باشند تا موضوع حل شود. به هر حال ما با این طرح موجود که از مجلس فرستادند و مطالعه کردهام، با این کیفیت مخالفم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢انتشار نسخه الکترونیکی ویژهنامه نکوداشت آیتالله شیخ محمد واعظ زاده خراسانی
✔️نسخه الکترونیکی ویژهنامه نکوداشت آیتالله شیخ محمد واعظ زاده خراسانی، محقق و متفکر اسلامی معاصر، با عنوان «قرآن پژوه روشن بین» به همت شبکه اجتهاد منتشر شد.
🔹این ویژه نامه در چهار بخش «زندگینامه و سلوک علمیِ آیتالله محمد واعظ زاده خراسانی»، «یادداشتها»، «مصاحبهها» و «ضمایم» در ۱۹۲ صفحه تهیه و تدوین شده است.
تفصیل مطلب و مشاهده مجله👈 https://b2n.ir/993263
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نسبتهایی به شهید صدر میدهند که فرسنگها با اندیشهاش فاصله دارد
✔️حجتالاسلام سید امید مؤذنی، مترجم آثار شهید آیتالله سید محمدباقر صدر در گفتگو با «اجتهاد» عنوان کرد🔻
🔹اساساً کلمه «فقه نظام» مربوط به شهید صدر نیست. آنچه مربوط به اندیشه شهید سید محمدباقر صدر است، «فقه نظریه» و «فقه مذهب» است.
🔹آقای رشاد نسبتی به شهید صدر میدهند که حقیقتاً تعبیر دقیق درباره آن «دردناک و اندوهبار» است. استاد رشاد به شهید صدر نسبت میدهند که ایشان معتقد هستند میتوانیم نظامات متعددی داشته باشیم و گویی این نظامات متعدد به این معناست که ما در خود اسلام نظامهای متعددی داریم! در حالی که شهید صدر به انواع مختلف عبارات، تفاوت نفسالامر مکتب و اکتشاف مکتب را توضیح دادند.
تفصیل گفتگو👈 https://b2n.ir/296625
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«جهاد ذَبّی» اثر جدید استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
✔️نظریه «جهاد ذَبّی»، با عنوان «النهضه الحسینیه و الذبّ عن بیضه الاسلام» اثر استاد محمدجواد فاضل لنکرانی به زبان عربی در قالب کتاب تدوین و از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) چاپ و منتشر شد.
🔹این استاد حوزه علمیه قم با تفحص در منابع فقهی به «جهاد ذَبّی» دست یافته که نه جهاد ابتدایی است و نه دفاعی مصطلح. او معتقد است «جهاد ذَبّی» در زمانی واجب میشود که کیان اسلام به خطر افتد. او تصریح دارد نهضت حسینی در واقع «جهاد ذَبّی» بود و هدف اصلی حفظ نفس دین بوده است که هیچ معروفی مهمتر از آن و هیچ منکری بدتر از نابود ساختن دین نیست.
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/670525
#اختصاصی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢علم اصول مسئله زائد ندارد، مباحث زائد دارد/ تحول، برهم ریختن اوضاع و نادیده گرفتن تراث نیست
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست، در درس خارج خود در مدرسه دارالشفای قم🔻
🔹تحولات زیادی صورت گرفته که اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم باید بگوییم روند تحول مثبت بوده. منتهی باید توجه کنیم که منظور ما از تحول، بهم ریختن اوضاع و نادیده گرفتن تراث و حمله به گذشتگان نیست.
🔹در تحول باید با تبادل نظرات، حرفهای همه را بشنویم و نقد کنیم. البته در این مساله هم برخی افراد که هیچ شناختی از حوزهها و ضوابط آن ندارند، ادعاهایی مطرح میکنند که اشتباه است و باید بدون تندی و عصبانیت، جواب آنها را هم داد. نکته مهم این است که اگر ما چیزی را نفهمیدیم، فورا انکار نکنیم.
🔹بنده معتقدم که علم اصول مسئله زائد ندارد ، مباحث زائد دارد. مثلاً ممکن است یک بحثی مثل مشتق، کاربردش کم باشد و بحث دیگری مثل حجیت خبر واحد، کاربرد زیادتر داشته باشد. حالا اگر من نفهمیدم که کاربرد مشتق کجاست، نباید فورا ادعا کنم که این بحث زائدی است و آنرا به عنوان زوائد علم اصول، لیست کنم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شیخ انصاری انفتاحی است نه انسدادی
✔️گفتاری از آیتالله شبیری زنجانی🔻
🔹ابتدا فکر میکردیم که نظر مرحوم شیخ بر انسداد است ولی ظاهرا مرحوم آشتیانی در حاشیه خود نقل میکند که مرحوم شیخ انصاری تصریح کرده که نظرش بر انفتاح است. هم چنین یک آقایی یک مطلبی را از یکی از مباحث اصولی شیخ انصاری نقل میکرد که درست بودنش متوقف بر قول به انفتاح بود و با انسداد درست در نمیآید، که دیدم حرف درستی است.
🔹هم چنین مرحوم شیخ، قائل به حجیت شهرت و اجماع منقول نبوده ولی با این حال در مکاسب طبق اجماع منقول و شهرت ها فتوا داده است، که در مورد آن دو احتمال وجود دارد🔻
🔸یکی این که درست است که شهرت یا اجماع منقول بما هو حجت نیست، ولی اگر شهرت ادعا شده یا اجماع منقول به حدی زیاد باشد که تراکم نقلها باعث ایجاد ظن بسیار قوی شود، از باب یک ظن خاص مثل اطمینان حجت است.
🔸احتمال دیگر این است که مرحوم شیخ، شهرت و اجماع منقول را از باب ظن خاص مثل خبر واحد حجت نمیدانسته ولی به خاطر انسداد از باب حجیت مطلق ظن حجت دانسته و در فقه به آنها عمل کرده است.
ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/670385
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جواز چندهمسری از احکام متغیر شریعت نیست/در شرایط فعلی، ازدواج مجدد مستحب نیست/ «عاشروهن بمعروف» حکم وجوبی نیست
✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با استاد نجفی بستان، استاد خارج فقه جنسیت🔻
🔹دلایلی که برای استحباب ازدواج مجدد وجود دارد قابل مناقشه است. برخی ادله استحباب خودِ ازدواج را ثابت میکنند؛ یعنی خود دلایلی که استحباب ازدواج را ثابت میکنند اطلاق دارند و شامل هر ازدواجی میشوند.
🔹ازدواج دوم در شرایطی که هیچ مفسدهای نداشته باشد مستحب است؛ اما در شرایطی که مفسده ایجاد میکند مثل شرایط کنونی که موجب اختلاف و طلاق خواهد شد، در این شرایط مشکل است که بگوییم این ازدواج استحباب دارد.
🔹استدلال به استحباب افزایش جمعیت شیعیان و کشور ایراد دارد. علماء در اصول عنوان میکنند برای اینکه به اطلاق دلیلی تمسک کنیم، باید آن دلیل در مقام بیان باشد.اصل اینکه روایات گفتهاند تکثیر نفوس مستحب است ثابت است؛ اما این سؤال مطرح میشود که آیا فرزندآوری مستحب است بطریق ازدواج مجدد یا کسی که یک همسر دارد بهجای اینکه یک یا دو فرزند داشته باشد جایز است تعداد بیشتری داشته باشد؟
ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/467333
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢۳۰ سال امامت یک حکومت دینی، تابه حال سابقه نداشته است/ رهبر متأثر از سید قطب نیست
✔️در نشست نقد کتاب «اندیشه سیاسی حضرت آیتالله خامنهای» عنوان شد🔻
🔹از آنجا که امامت ۳۰ ساله حکومت دینی توسط یک شخص تا به حال سبقه تاریخی نداشته است، این امر را مهم جلوه میکند که در حوزه فهم اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری ، تأمل و توجهی صورت بگیرد.
🔹کسانی که اندیشهورز و نظریهپرداز در حوزه سیاست هستند، صاحبان مکاتب سیاسیاند. مقام معظم رهبری در زمره این قسم از صاحبان اندیشه واقع میشود و باید او را نظریهپرداز سیاسی دانست نه اندیشمند سیاسی.
🔹نویسنده اصرار دارد که معظم له رساله سیاسی مکتوب ندارند؛ بله اگر سیاست را به معنای مصطلح بدانید همینطور است اما نگاشتههای ایشان میتواند به عنوان آثار مکتوب سیاسی ایشان نیز قلمداد شود.
تفصیل گزارش👈 https://b2n.ir/451836
#اختصاصی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
7.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢روایتی جدید از اتفاقات مجلس خبرگان در زمان انتخابات رهبری
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مُبدع «ولایت فقیه»
✔️گزارشی از زندگی مرحوم ملا احمد نراقی🔻
🔹ملا احمد نراقی از فقهایى است که ارزش کارش در ابتکار مباحث جدید در فقه چنانکه باید و شاید شناخته نشده است. کتابهای فارسى او چون معراج السعاده، خزائن و مثنوى طاقدیس تا حدى شناخته شده است، ولى کارهاى عمده اش در اصول فقه چون مناهج الاصول و الاحکام و در قواعد فقه چون عوائد الایام بهطورکلی ناشناخته مانده است.
🔹حقیقت این است که ملا احمد نراقى اولین مجتهدى است که باب «ولایتفقیه» را در فقه گشود. ازاینرو با توجه به اینکه در سالروز رحلت این عالم بزرگ نیز قرار داریم بررسی زندگى و سیر تحولات فکرى ملا احمد و تأثیر دوره و زمانى که در آن میزیست درخور توجه و اهمیت است.
تفصیل گزارش👈 https://b2n.ir/158388
#اختصاصی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقیه باید «نصپسند» باشد، نه «نصبسند»
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست در نشست سوم «فقه مقاصدی» مطرح کرد🔻
🔹برخی بر این عقیدهاند که اشاعره مقاصد را قبول دارند. بعضی افاضل بدین مطلب اشاره کردهاند و این جای تعجب دارد. اشاعره معتقدند گفتن این حرف که شارع مقاصدی دارد، کفر است.
🔹از عجائب روزگار این است که اشاعره قیاس را پذیرفتهاند و این با انکار مقاصد از سوی آنها سازگاری ندارد.
🔹در قاعده «الخراج بالضمان» اگر نصبسند باشیم باید بگوییم تمام منافع کالایی که دزدیده شده است برای دزد محفوظ است چرا که در زمانِ غصب،ضمان این کالا به عهده این دزد بوده و طبق این روایت باید منافع – الخراج – نیز برای او باشد اما امام صادق در مقابل این استدلال ابوحنیفه نگفت که این حدیث سند ندارد و یا اینکه مشکلات دیگری دارد بلکه فرمود این جور حکم کردن برخلاف عدل است و پیداست که با در نظر گرفتن مقاصد کلی شارع، این جورحکم کردن-یعنی همچو ابو حنیفه- منهی است.
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/112677
#اختصاصی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad