1.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎉عید سعید غدیر خم بر تمام مسلمانان جهان مبارک باد
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
348.3K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢سخنرانی امام موسی صدر درباره ولایت و ولایت مداری به مناسبت عید غدیر و همچنین به مناسبت سالروز ربوده شدن ایشان
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢پایاننامه روششناسی فقه حکومتی دفاع شد
http://yon.ir/Kb6RX
✔️پایاننامه کارشناسی ارشد «روششناسی فقه حکومتی» توسط سید مهدی مرتضوی نژاد نگاشته شده است.
🔹سیدمحمد مهدی میرباقری، استاد راهنما و حجت الاسلام و المسلمین سید علی حسینی، استاد مشاور این رساله در دانشگاه امام صادق(ع) دانشکده الهیات و معارف اسلامی، بودند.
🔸 این پژوهش با روش تحلیلی-توصیفی و با بهرهگیری از مطالعات کتابخانهای به تبیین و تنقیح و ارزیابی دیدگاههای اساتید از جمله ابوالقاسم علیدوست، سید احمد مددی، شهید سیدمحمدباقر صدر، محسن اراکی، مهدی هادوی تهرانی، عبدالحمید واسطی و سید محمد مهدی میرباقری در حوزه روش فقه حکومتی پرداخته است.
🔹تلاش این تحقیق بر آن بوده تا با احصاء و بررسی نظریات فقه حکومتی اساتید مذکور؛ تعاریف و مختصات فقه حکومتی را از منظر آنان بررسی کرده و به تنقیح و تدوین آن بپردازد؛ لذا تمامی تعاریف موجود ذیل سه رویکرد فقه موضوعات، فقه نظامات و فقه سرپرستی قرار گرفت که هر رویکرد، «دیدگاه»های متعددی را در برمیگیرد و روش و سازوکار دستیابی به آن نیز تبیین گردید.
🔸درپایان این پژوهش، به مقایسه سه رویکرد «فقه حکومتی» پرداخته میشود. در این فصل موقف هر رویکرد در خصوص «ضرورت»، «موضوع حکم»، «مکلف حکم»، «تکلیف»، «گستره خطابات»، «محصول » و «روش استنباط حکم» تبیین شده و با دیگر رویکردها مورد مقایسه قرار می گیرد.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
3.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢روایتی از رهبرانقلاب درباره زندگی امام موسی کاظم(ع) به مناسبت ولادت آن حضرت
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢تدوین بزرگترین دائره المعارف کودک در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
http://yon.ir/w2zNK
✔️آیت الله فاضل لنکرانی خبر داد:
🔹طبق تحقيق مفصلي كه مركز فقهی ائمه اطهار(ع) راجع به احكام كودكان انجام داده ، هشت جلد 600 صفحهاي از احکام مربوط به کودکان جمع آوری شده كه به نوعی بزرگترين دايرة المعارف كودك از جهت ديني، فقهي و تربيتي است.
🔸هيچ ديني مثل اسلام نسبت به كودك توجه و برنامهريزي نكرده، ولی متاسفانه ما از آن غافل هستيم و توجه نداريم، لذا اين سرمايهي اصليِ یعنی كودكان را همينطور رها كرديم.
🔹دستوراتي كه ما در اسلام داريم از يك سال قبل از ولادت كودك است كه مرد و زن چه كار كنند؟ اينها را به افراد بدهند و بعد هم اين بچه كاملاً مراقبت بشود، اكتفا نكنيم بر اينكه اين در هفت سالگي به مدرسه ميرود و بعد ياد ميگيرد، نه ، تا همين هفت سالگي بايد بچه را در يك مسيرهاي تربيتي قرار داد، اين به نظر من كار خيلي اساسي است.
🔸اگر در جهات علمي، در جهات معنوي، اخلاقي، ادب، يك برنامهريزي دقيق روي كودكان داشته باشيم، آينده خيلي محكم و مطمئني خواهیم داشت.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢حرمت مطلق لهو، مخالف با سیره متشرعه است
http://yon.ir/trqfG
✔️محمدتقی شهیدی:
🔹متأخران برای کلمه لهو معانی متفاوتی را ذکر کردهاند که به نظر میرسد همه این تعاریف قابل مناقشه است.
🔸اگر قائل شدیم که مطلق لهو حرام است، ضرب آلات لهو بهگونهای که عرفاً مصداق لهو و سرگرمی باشد (به خلاف سرگرمی به نماز و مطالعه که عرفاً به آن لهو نمیگویند) حرام خواهد بود، به خلاف استعمال آلات موسیقی برای غیر لهو مثل موسیقی حماسی که در ارتش نواخته میشود.
🔹بحث مهم این است که آیا استعمال آلات لهویه، چه به کیفیت لهویه استعمال شود و چه به غیر آن مطلقاً حرام است؟ یا اینکه حرمت اختصاص بهصورت استعمال آلات لهو به کیفیت لهویه دارد؟
🔸نوعاً فقها بین حرمت استعمال آلات لهویه بهطور مطلق با حرمت استماع به آن در موردی که کیفیت لهوی نباشد، ملازمه دیدهاند، ولی این ملازمه دلیلی ندارد.
تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/pLC1
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢نمیتوان تفریح را همواره مصداق لهو و لعب دانست
http://yon.ir/8MydU
✔️حجتالاسلام محمد قائینی در گفتگو با «شبکه اجتهاد»:
🔹لغو یعنی کار بیخاصیت و بیهوده، ولی لعب و بازی یک عنوان عقلایی برای تفریح و استراحت است و مفهوماً با کار لغو و بیهوده یکسان نیست.
🔸اگر منظور از تفریح، لعب است، درصورتیکه با عناوین حرام انطباق نداشته باشد، مشروع و در غیر این صورت، نامشروع خواهد بود.
🔹به یاد خدا بودن به این معنا نیست که ذکر بگوید و دعا کند، بلکه به این معناست که اگر فرد در حین بازی، متوجه شد که وقت نماز میگذرد، بازی را قطع کرده و نماز بخواند.
🔸برای بررسی شادی و نشاط در میان مردم، نباید پارامترهای کشورهای غربی را در کشورهای اسلامی پیاده کرد.معیار شادی در بین کشورها و حتی در ادیان و اعتقادات گوناگون، متفاوت است.
تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/dvjfS
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢امام حرفهایی را زده که من اصلا جرأت نمیکنم بگویم!
http://yon.ir/ggsF5
✔️رحیمپور ازغدی در مورد فضاسازی های اخیر:
🔹من احتمال قوی میدهم تمام سخنانی که بنده در مدرسه فیضیه داشتم مطالعه نشده و تمام فیلم سخنرانی را ندیدند.آنچه به عنوان پاسخ داده شد، اصلا چیزهایی نبود که ربطی به آنچه که من گفتم داشته باشد.
🔸من سوالی پرسیدم که آیا اگر کسی چهارتا حاشیه و شرح بخواند مرجع میشود؟ ولی دیدم دوستان آن را به صورت خبری نقل کردهاند، اینگونه که فلانی گفته کسی که چندتا حاشیه و شرح بخواند مرجع می شود!
🔹من اصلا معتقدم آنچه که گفتم و به آن معتقدم مبنای انقلاب اسلامی بوده و حرفهای صریح و تعابیری است که امام(ره) در سخنرانیهای مختلف و حتی در وصیتنامه خود گفته و سخنانی که امام در این باره داشته یکی دو تا نیست.
🔸امام حرفهایی را زده که من اصلا جرأت نمیکنم بگویم! امام میگوید افعیهای خوش خط و خال حوزه! چه کسی جرأت میکند این حرفها را بزند؟ خوب شد من این حرف را نزدم، وگرنه میگفتند فلانی گفته در حوزه افعی داریم.
🔹خیلی جالب است،برخی از انتقادهایی که شهید بهشتی و شهید مطهری کرده را ما جرأت نمیکنیم بگوییم، ممکن است بگویند اینها توهین به حوزه، روحانیت و مراجع است.
🔸اصلا موضوع آن جلسه در مورد مبارزه با مفاسد اقتصادی بود، در مورد اینکه میگویند این طلبهها و آخوندها بردند و خوردند! در صورتی که شما میدانید این طلبهها همه با ۴۰۰ - ۵۰۰ هزار تومان در ماه زندگی میکنند.
🔹آنجا بحث عدالتخواهی بود، اینکه مسئولان فاسد باید مجازات شوند، دهها پلاکارد بود که هیچکدام از این پلاکاردها را هیچکس نشان نداد، یک پلاکارد که نمیدانم چه کسی بود و اصلا من هم آن را ندیدم و گفتند که قبل از جلسه شما بوده و جمع شده است، شد تمام جلسه و مابقی جلسه همه حذف شد.
🔸سکولاریسم در حوزه را رهبری دو یا سه بار مطرح میکنند. اصلا مخاطب بنده آقایان نوری همدانی، آیت الله مکارم و اینها نبودند، کسان دیگری بودند، ولی یک عده با شیطنت خود و انتقال نادرست مطالب به آقایان طوری رفتار کردند که انگار ما به اینها داریم میگوییم.مخاطب من این آقایانی که میگویند نبودند، اصلا این آقایان در حوزههای خود به اندازه خودشان کار کردهاند، مخاطب من کسان دیگری بودند.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢اصطلاح مانند واحد پولی است/عنوان سازی موردپسند نیست
http://yon.ir/WFN71
✔️خالد غفوری در مدرسه هشتم مشق اجتهاد عنوان کرد:
🔹در مقدمه مباحث فقه مضاف معنای اصطلاحی معنایی دایر میان اهل آن فن است و باید طبق معروف و متعارف مشی کرد لذا تعاریف غیر مصطلح در این عرصه موردپسند نیست.
🔸گاهی فقه به باب خاصی اضافه میشود مثل فقه الزکاه و یا فقه الشرکه و گاهی به عناوین انتزاعی اضافه میشود مثل فقه کودک و فقه النساء. این دو صورت کار شکلی است و زیاد علمی نیست؛ البته نه اینکه مفید نباشد میتواند بهعنوان تجمیع شده مسائل مفید باشد ولی صرفاً جمعآوری است و ساختار خاصی ندارد.
🔹همچنین گاهی فقه به ساحتی از زندگی بشر اضافه میشود و به بعد خاصی عنایت دارد مثل فقه الدولة یا فقه السیاسة یا فقه محیطزیست. این نوع خود بر سه قسم است:
۱-گاهی احکام به آن عرصه جمعآوری میشود که صرفاً رنگ و بوی اقتصاد و سیاست دارد؛ این نوع نیز مقصود از فقه مضاف نیست.
۲-نوع دوم اما احکام کلی و جزئی در این عرصه مضافالیه است؛ از پایه تا سقفِ این بنای فقهی را میپردازد، مثل اقتصادنا که مانند یک ساختمان این عرصه را واردشده است. این نوع بسیار کار مشکلی است به حدی که یا باید کار گروهی شود یا اینکه فقیه خبیری بدان بپردازد.
۳-نوع سوم احکام باب خاصی است و به کلیت نوع دوم نیست؛ مانند مالیات در دولت اسلامی، عوارض و جریمهها و یا در باب اقتصاد، جریمه دیرکرد. این نوع نیز میتواند ساحتی از زندگی بشر باشد که فقه مضاف قرارگرفته و بدان پرداخته شود.
🔸در مباحث فقه مضاف چنین نیست که با قواعدی مانند حفظ نظام و یا ضرورت و یا ولایتفقیه مباحث اجتماعی و حکومتی و اقتصادی را حل کرد، بلکه فقه پیچیده شده است. چنین نیست که با صرف قواعد کلی حکم به جواز و عدم جواز داد؛ مثلاً کاشت جنین بهصرف اینکه زنا نیست سبب حلیت نمیشود؛ بلکه پیامدهای اجتماعی، تربیتی و. را نیز باید مورد لحاظ قرارداد.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/kd77q
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢حوزه به برکت انقلاب تحول فقهی و اصولی پیدا کرده است
http://yon.ir/jxhNR
✔️آیت الله فاضل لنکرانی:
🔹باید فهمیده شود که نتایج حوزه، دروس و زحماتی که علما در مباحث اصول، فقه، تفسیر و کلام متحمل میشوند، جز اطاعت حق تعالی نیست و اگر یک مجتهد و فقیه در یک فرع فقهی بحث میکند، به دنبال تحقق همین رکن است.
🔸باید توجه داشت که اطاعت خدا در همه امور، اعم و از فردی و اجتماعی جریان دارد، ما فقیهی نداریم که بگوید دین و فقه صرفا در امور فردی جریان دارد، کجای فقهی که کتاب جهاد، معاملات، جزاییات، قصاص، حدود و دیات را دارد فردی است و فقیهی که فقط قائل به فقه فردی باشد، اصلا فقیه نیست.
🔹در حوزههای علمیه به لطف خداوند و به برکت جمهوری اسلامی تحول فقهی و اصولی به راحتی قابل مشاهده است، در حالیکه قبل از انقلاب بحثی به نام فقه هنر، رسانه و پزشکی وجود نداشت.
🔸استفتائات پزشکی برخی از مراجع ما به شکل کتابی مستقل درآمده است، حوزه در بحث فقه پزشکی به جهت ضرورتهای موجود در این زمینه، رشد قابل توجهی داشته است، افرادی که میگویند حوزه از نظام و جامعه دور است، پس این بحثهای قوی علمی را چه کسانی مطرح کردهاند.
🔹همایشهای فقهی حوزه با پیامهای رهبر معظم انقلاب تشکیل میشود و اینگونه نیست که مانند همایشهای دولتی تشریفاتی باشد، بلکه نظریات جدیدی در آن ابراز شده است.
🔸امروز در حوزه علمیه قوی ترین بحث ها در زمینه هسته ای که از مسائل درجه اول نظام و بلکه جامعه بین الملل است سالها در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) این موضوع مورد پژوهش قرار گرفته است و مقالات بسیار قوی و مهمی در تبیین فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرمت تولید سلاح های کشتار جمعی تولید شده و برخی از آنها به انگلیسی ترجمه و برای مراکز علمی بین المللی ارسال شده است.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad