eitaa logo
اجتهاد
7.8هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
910 ویدیو
325 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢برگزاری درس «الفائق فی الاصول» در سال تحصیلی جدید http://yon.ir/rw7PA ✔️حجت‌الاسلام رستم نژاد خبر داد: 🔹کتاب جدید درسی «الفائق فی الاصول» امسال به صورت آزمایشی جزء برنامه درسی رسمی حوزه قرار گرفته است و طلاب پایه نهم و دهم حوزه‌‌ می‌توانند درس الفائق را در سامانه آموزش انتخاب و ثبت نام کنند. 🔸مجموعه فقه معاصر که متشکل از اساتید باتجربه و شناخته شده دروس خارج و تحت اشراف مدیریت حوزه‌های علمیه‌‌ می‌باشد یکی از برنامه‌های خود را تالیف کتب جدید فقهی و اصولی برای تدریس در دروس سطح و خارج قرار داده است. 🔹این کتب در موضوعات جدیدی که کمتر به طور مستقل در کتب درسی اصولی و فقهی حوزه رایج است، تالیف خواهند گشت. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢میزگرد تخصصی چالش های فقه در دنیای معاصر ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢کسی که چندین سال تدریس درس خارج دارد، نظریه‌پرداز نمی‌شود که حافظ علم است http://yon.ir/CBoTE ✔️محمد علی خادمی کوشا در مدرسه هشتم مشق اجتهاد: 🔹موفقیت یک پژوهش‌گر در انتخاب موضوع دقیق است. این موضوع چالشی و مفید است که در کل پژوهش تأثیر می‌گذارد. لذا عموم دانش‌پژوهانی که وارد عرصه پژوهش می‌شوند با چالش انتخاب موضوع مواجه‌اند. 🔸پیدایش موضوع به جهت رویارویی با یک مشکل است. به‌عنوان نمونه اگر هنگام رانندگی ماشین از حرکت بایستد، با برخورد به این مشکل، سراغ احتمالات می‌رویم و با بررسی تک‌تک محتملات درصدد حل مشکل برمی‌آییم. 🔹در درس خارج‌ها به نو باوری می‌رسیم ولی در پژوهش به نوآوری. پژوهش فقهی غیر از تقریرات درس خارج است. معنای پژوهش نوآوریِ نهفته‌ است بدین معنا که در فقه، مشکل مسئله نویی است که بدان پرداخته نشده است. در هر پژوهشی اگر مشکل وجود نداشته باشد و درصدد حل نباشیم، معلوم است پژوهش نویی ارائه نداده‌ایم. 🔸نظریه فقهی نگرشی جدید است که فروعات فقهی مختلفی را در پی دارد لکن قول و نظر، یک مسئله را پوشش می‌دهد بدین معنا که گرچه دانش را حفظ می‌کند اما قلمرو دانش را افزایش نداده و آن را جلو نمی‌برد. لذا کسی که چندین سال تدریس درس خارج دارد، نظریه‌پرداز نمی‌شود که حافظ علم است. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢 گفتگوی چالشی احمد واعظی در مورد «حوزه و نیازهای حاکمیت و جامعه» در سایت شبکه اجتهاد👈 http://yon.ir/SHdVK ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢ضرورت نقش فعال و منسجم نخبگان در تحول حوزه علمیه کهن خراسان http://yon.ir/791kM ✔️سیدمحمدباقر حسینی: 🔹اهم دلایل عدم ورود نخبگان در عرصه‌ تحول‌های اجتهادی و فقهی و حکومتی و اجتماعی: ۱- مشغله‌ها و شؤون علمی، اجتماعی، فرهنگی و فکری متشتت و شخصی هر یک باعث منسجم‌نبودن و عدم اتحاد رویه و در نتیجه هم سو نبودن با یکدیگر گردیده است. ۲- نامأنوس‌بودن با فعالیت‌های گروهی و تشکیلاتی و به عهده‌نگرفتن گوشه‌ای از یک فعالیت منسجم و هماهنگ‌نمودن خویش با گروه است که می‌تواند در دست‌نیافتن به این انسجام نقش داشته باشد. ۳- انگیزه نداشتن یا از دست دادن انگیزه و مأیوس شدن در این عرصه را از عوامل این عدم حضور فعّال شمرد. ۴- آنچه بیش‌تر جای خالی آن در بین نخبگان احساس می‌شود نداشتن تشکلیات منسجم است که مرکز هماهنگی و در واقع اتاق فکر در حرکت فعال و منسجم بین آن‌ها می‌باشد. ادامه مطلب👈 http://yon.ir/iE8Z0 ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢حل مسائل اجتماعی یا توسعه مرزهای دانش، ملاک خوب بودن مسئله مقاله. http://yon.ir/HEN6U ✔️مجتبی الهی خراسانی در مدرسه هفتم مشق اجتهاد: 🔹مقاله به سه قسم متن محور، موضوع محور و مسئله محور تقسیم می‌شود. خصلت‌های یک مسئله خوب عبارت‌اند از؛ اولاً: مشتمل بودن بر یک موضوع معین، ثانیاً: مسئله پاسخ یا پاسخ شایسته نداشته باشد و ثالثاً: پاسخ باید در حل مسائل اجتماعی یا توسعه مرزهای دانش کاربرد داشته باشد. 🔸به‌وسیله محیط زندگی و محیط دانش موردمطالعه و تقسیمات آن‌ها می‌توان از یک مشکل به مسئله واقف شد. برای تکراری نبودن موضوع مقاله می‌باید به منابع جمع‌آوری مقالات که امروزه سایت‌های مشخصی این کار را بر عهده‌دارند، مراجعه نمود. 🔹تکنیک‌های ریز کردن مسئله عبارت‌اند از: تجزیه مسئله، مصادیق خاص جدید، شرایط جدید، رویکردهای متفاوت نسبت به مسئله، استناد به نظریات یا منابع محدود و جدید. 🔸تبارشناسی مسئله بدین معنا که مسئله در کدام رشته یا علم جای می‌گیرد اهمیت فراوانی دارد. شیوه‌های تبارشناسی مسئله عبارت‌اند از: شناخت جنس مسئله، شناخت قلمرو علوم، شناخت قلمروی علم فقه برای فقه پژوهی، پیشینه تحقیق و نحوه طبقه‌بندی آن و مشورت با صاحب‌نظران. 🔹برای سنجش و گزینش مسئله مقاله می‌باید سه ملاک را مدنظر قرارداد: اهمیت و دامنه کاربرد آن در حل مشکلات و رفع نیازها، اهمیت آن در توسعه دامنه دانش و میزان تناسب آن با نگرش و علاقه دانش‌پژوه. 🔸راه‌های تشخیص اهمیت مسئله عبارت‌اند از: بررسی مشکلات اجتماعی، حجم تراکم مقالات جدید، حجم جستجوی کلیدواژه‌ها، ملاحظه نظرات دانشمندان ذیل مسئله و تحلیل شخصی نسبت به مسئله. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢ظرفيت هاي فقه براي نظام سازی http://yon.ir/0ml3E ✔️حجت الاسلام حیدر همتی؛مدیر موسسه امام رضا(ع): 🔹نظام سازی فقه ابتداءً خواست مقام معظم رهبری از حوزه های علمیه بود و توقع داشتند حوزه های علمیه فقه حکومتی و فقه نظام ساز را پیگیری و راه اندازی کنند.  🔸در راستای پاسخ حوزه نسبت به این مطالبه رهبری، ما شاهد شکل گیری کرسی های درس خارج با همین موضوع در حوزه علمیه تهران و قم بودیم که این کرسی ها ابتداءً با موضوع فقه مضاف فعالیت علمی خود را شروع کردند. 🔹در ابتداء شروع بحث های فقه مضاف، در حد گفتمان سازی و راه اندازی اولیه قابل پذیرش بود و برخی اعاظم نیز شروع به مطرح کردن این بحث ها کردند اما در ادامه این موضوعات باید تبدیل به یک سیستم و نظام علمی می شد زیرا اگر این اتفاق نیفتد، در حد گفتگوی کلیّات باقی خواهد ماند و با گذر زمان امکان فراموشی و تاریخ زدگی در این مسئله وجود خواهد داشت. 🔸برای این که دچار این آفت نشویم در ورود به بحث فقه های نظام ساز، با حضور صاحب نظران این عرصه، مراحلی را در شورای علمی رشته های فقه تخصصی نظام ساز تعریف کرده ایم. اولین مسئله ای که در شورا مطرح و بررسی شد این بود که نظریه فقه نظام ساز چیست؟ مسئله دوم؛ طراحی ساختار علمی فقه نظام ساز است. و مرحله سوم؛ تولید دانش فقه نظام ساز است. و مسئله چهارم؛ طراحی رشته های آموزشی فقه نظام ساز و اخذ مجوزهای لازم برای سطح سه و چهار حوزه و به نوعی تربیت طلاب متخصص و مجتهد در عرصه های فقه نظام ساز است. 🔹برای این که این مراحل طرح ریزی و اجرائی شود، از اساتید و اندیشمندان همفکر و صاحب نظر برای شرکت در جلسات گفتگو و هم اندیشی شورای علمی فقه نظام ساز دعوت کردیم. 🔸ما مدعی هستیم دین توان مدیریت اداره جامعه را در همه شئون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... دارد و این تعبیر امام خمینی فرمودند «فقه؛ فلسفه عملی حکومت در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی است» موید همین امر است. و تنها امکان وقوع این مسئله از رهگذر تبیین مسئله فقه نظام ساز می باشد. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه باید در طراحی نظام اقتصادی تعیین کننده باشد http://yon.ir/R5gvE ✔️حجت الاسلام علیرضا پیروزمند: 🔹حوزه علمیه باید به فقهی دست پیدا کند که مبتنی بر آن فقه ولو با عقل وتجربه به یک نظام‌سازی متفاوت بپردازد وفقه باید در طراحی نظامات اقتصادی تعیین کننده باشد. 🔸حوزه‌های علمیه، میراث‌دار یک سرمایه غنی و باصلابتی هستند که اگر امروز به اقتضاء نیازهای جامعه سخن از تحول فقه، حوزه و دانش‌های پیرامونی حوزه گفته می‌شود، به‌هیچ‌وجه نباید به معنای کم انگاشتن و کم‌ارزش‌ دانستن یا کم اعتبار دانستن دانش‌های حوزوی به‌ویژه و به‌ویژه فقه، در حوزه‌های علمیه باشیم. 🔹نکته دوم اینکه چون از موضع تفکر سکولار می‌خواهیم به حوزه نگاه کنیم باید توجه کنیم به اینکه این مفهوم در زادگاه خود که غرب است بامعنایی که وقتی به دنیای اسلام آمده است، با وقتی‌که این واژه در درون حوزه‌های علمیه می‌آید بعد تا حتی در درون فقه که هسته سخت دانش‌های اسلامی محسوب می‌شود وارد کنیم باید به تفاوت معنایی این توجه کنیم. یکی از نکاتی که سوءتفاهم ایجاد می‌کند و کرده این‌که ممکن است به این تفاوت معنایی توجه نشده باشد. 🔸وقتی می‌گوییم فقه و دانش‌های متصل به وحی مقدس هستند، ابداً از آن نتیجه را نمی‌گیریم که نقدپذیر و تغییرپذیر نیست. به‌شدت نقدپذیر و تغییرپذیر است و اتفاقاً اشتباه این است وقتی می‌گوییم مقدس است یعنی که دیگر نباید طرف آن رفت و حرفی در مورد آن زد. 🔹بنابراین نسبت بین فقه و سکولاریسم چه می‌شود؟ یک نسبت و تقریر این است که بگوید فقه قداست‌زدایی و فقه عرفی شده، در درون حوزه این حرف خاستگاه و جایگاه قابل‌اعتنایی ندارد. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
❇مکاسب موضوع اصلی پایانامه‌ دانشگاه سوربن ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢دشمن به دنبال حذف بیان مسائل سیاسی در منابر است http://yon.ir/oRtZ7 ✔️آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی در جمع مبلغان: 🔹باید افکار و هدف امام حسین علیه‌السلام را با شرایط روز برای مردم معرفی کرد.امام حسین علیه السلام برای برداشتن ظلم و ستم و مبارزه با فساد و برای برقراری عدالت و اجرایی کردن اسلام محمدی (ص) قیام کردند، این مسائل باید برای مردم بیان شود. 🔸دشمن به دنبال تضعیف عاشورا است چون میداند تا فرهنگ ظلم‌ستیزی و ایثار و شهادت است هیچ کاری از پیش نخواهد برد. 🔹نمی‌شود گفت در منابر از سیاست اسلامی سخن نگوییم؛ اتفاقا دشمن دنبال همین است که بی سر و صدا مجلسی گرفته شود و تمام. 🔸روحانیت باید فریاد بکشد علماي ما با مردم بودند، کنار آنها بودند، امروز هم وظیفه همین است. روحانیت در دفاع از مردم و انقلاب و نظام باید برسر عده‌ای که ضربه می‌زنند فرياد بكشد. 🔹بعضی از مسئولان با عملکرد بد خود مردم را ناامید می‌کنند؛مردم وقتی می‌بینید یک یک جنس صبح یک قیمت و عصر یک قیمت؛ گاهی دو مغازه کنار هم با قیمت متفاوت دارد، از این عدم مدیریت ناامید می‌شوند.نظارت و کنترل قیمت كه به تحریم‌ها ربطي ندارد؛ زحمت و کار می‌خواهد. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢باید سنت بعنوان منبع اصلی فقه مورد توجه قرار گیرد http://yon.ir/2AXIm ✔️سید ضیاء مرتضوی در مدرسه هشتم مشق اجتهاد عنوان کرد: 🔹ترجمه تحت‌اللفظی سنت، ترجمه کامل نیست؛ بلکه باید ترکیب بین کلمات را متوجه شد. اگر در این امر دچار خطا شویم استدلال دچار مشکل شده است. 🔸باید مبنای خود را در مورد وثوق خبری یا مخبری بودن مشخص کنیم. علاوه بر اینکه، آیا در امور مهم نیز خبر واحد معتبر است؟ آیا مفاد و الفاظ خبر نیز مهم است؟ آیا به‌صرف صحیح بودن سند خبر، می‌توان بر طبق آن فتوا داد؟ 🔹مسأله مهم دیگر، شناخت زبان روایات است. برای استدلال صحیح به سنت، آشنایی با الفاظ خاص روایت لازم است. مثلا کلمه «توضأ» که در روایت آمده، آِا به معنای وضوی اصطلاحی است یا استنجای از بول که معنای لغوی آن است؟ ادامه مطلب👈 http://yon.ir/Y9iMi ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢اگر در این زمان محقق حلی بود، «ساختار جدید فقه» را ارائه می‌کرد/ با بهره از میراث فقهی «نظام اجتماعی» ساخته و تدوین شود http://yon.ir/7NGEF ✔️عبدالحسین خسروپناه در گفتگو با شبکه اجتهاد» مطرح کرد: 🔹ما نباید به ساختار تسلّم داشته باشیم. با توجه به مسائلی که مبتلا‌به جامعه است، فقه باید ساختارمند شود. 🔸امروزه علوم انسانی در جامعه ما رشد کرده، پس باید فقه اقتصاد، فقه تربیت، فقه سیاست، فقه امنیت، فقه دفاع و … را داشته باشیم و با همین میراث فقهی هم باید یک نظام اجتماعی ساخته و تدوین شود. 🔹حوزه‌های علمیه باید به فقه‌هایی بپردازند که از آنها بتوان به قوانین اسلامی دست یافت تا حکومت اسلامی معنا پیدا بکند.  ادامه گفتگو👈 http://yon.ir/oYyhF ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad