eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
727 ویدیو
293 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
https://b2n.ir/777874 📗 کتاب شرحی گویا بر کتاب «الوسیط فی اصول الفقه» در ۲ مجلد از سوی انتشارات توحید به‌زیور طبع آراسته شد👈 https://b2n.ir/853202 📗 نوزدهمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «جُستارهای فقهی و اصولی» (تابستان ۱۳۹۹) ویژه «روش شناسی فقه و اصول» دربردارنده ۹ مقاله علمی، به همت اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی چاپ و در دسترس فقه‌پژوهان قرار گرفت👈 https://b2n.ir/692710 📗 کتاب بررسی فقهی سیاست مالیات تورمی، به قلم نصرالله خلیلی تیرتاشی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد👈 https://b2n.ir/094553 📗 رونمایی از کتاب «پیشگیری از بارداری و سقط درمانی در آینه فقه»، بخشی از سلسله دروس فقه موضوعات نوین پزشکی که در دوره‌ پودمانی تربیت پژوهشگر فقه پزشکی توسط حجت الاسلام و المسلمین سید محسن مرتضوی تدریس شده است، انجام پذیرفت. 📗 کتاب «صدر نامه»، احوال و آثار آیت‌الله سید صدرالدین صدر و فرزندش آیت‌الله سید رضا صدر به اهتمام سید باقر خسروشاهی از سوی مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه به زیور طبع آراسته شد👈 https://b2n.ir/540859 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 اگر حوزه علمیه نباشد، اسلام تدریجاً محو می‌شود/ اولویت برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری و با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی باشد ✔️ توصیه‌های آیت‌الله مکارم شیرازی در آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه🔻 🔹 شرایط، شرایط سختی است. اگر می‌شود کلاس‌ها حضوری تشکیل شود ولو با اعداد کم. من خودم تصمیم گرفتم کلاس‌ها را با ۱۰ نفر در منزل شروع کنم و بعد هم ضبط و منتشر بشود. 🔹 حوزه‌های علمیه با درس حوزه علمیه است، اگر دروس نباشد، حوزه‌های علمیه مفهوم درستی نخواهد داشت؛ بنابراین سعی کنید مساله دروس را رعایت کنید، بدانید خداوند هم کمک می‌کند. 🔹 من از صمیم دل به همه شما، مسئول حوزه علمیه و شورای عالی حوزه علمیه دعا می‌کنم که در این شرایط سخت، آبروی حوزه علمیه را حفظ کند. ادامه مطلب + پیام تصویری معظم‌له👈 https://b2n.ir/801949 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 رهبری مجوز فقهی سقط مرتبط به سندرم دان را نمی‌دهند ✔️ حجت‌الاسلام شفیعی و حجت‌الاسلام مروتی در نشست‌ «سقط و قتل جنین، پیشینه‌ها، علل، پیامدها و آسیب‌ها»🔻 🔹 مساله غربالگری از عوامل خاص موثر در سقط جنین است. گمانم هیچ کشوری در دنیا این شیوه غربالگری ناهنجاری جنین را مثل ما انجام ندهد. متاسفانه اجبار خاصی هم در این زمینه انجام می‌شود. 🔹 رهبری سقط جنین را شرعاً حرام می‌دانند به شرطی که استمرار حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد که البته باید سقط پیش از دمیدن روح باشد. 🔹 ایشان ناقص الخلقه بودن را مجوز شرعی برای سقط نمی‌دانند.حتی زمانی که روح در بدن دمیده نشده باشد. ایشان دیه را برای این مساله تعیین کرده‌اند. پزشکان و پرستاران بدانند که هرسقطی که در آن مباشرت می‌کنند چه وضعیتی از نظر فقهی و حقوقی دارد و مرتکب آن باید دیه سنگینی پرداخت کند. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/947665 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 برپایی ۱۶۰ حوزه علمیه‌ مجازی در حوزه علمیه خراسان/ استفاده همزمان ۱۰ هزار طلبه از سامانه آموزشی ✔️ حجت‌الاسلام سید حمید علوی آزیز، معاون آموزش حوزه علمیه خراسان: 🔹 با در نظر گرفتن ۱۶۰ مدرسه علمیه با متوسط ۱۵ تا ۲۰ کلاس در مدرسه که به صورت هم زمان ۴ کلاس برگزار کنند، نیاز به استفاده‌ی همزمان ۱۰ هزار طلبه از سامانه‌ی آموزش مجازی خواهد بود لذا توسعه‌ی زیرساخت‌های فنی، در دستور کار قرار گرفت. 🔹 استفاده از آموزش مجازی، زمینه‌‌ای برای برقراری عدالت آموزشی خواهد بود و تمامی طلاب از ظرفیت اساتید توانمند و عالی به صورت یکسان برخودار می‌‌‌شوند. 🔹 تمامی محتوای دروس مقطع عمومی از فقه و اصول، ادبیات عرب و … با استانداردهای آموزشی تهیه شده است و در این سامانه مورد استفاده قرار گرفته است. ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/972079 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 از وجوب شرعی درس خواندن تا لزوم سازماندهی درس‌های خارج و تقریرات درس ✔️ آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید این استان🔻 🔹 در مسئله سازماندهی درس خارج، موضوع تقریرات و تحقیق درس بسیار مهم است، درس خارج مانند مقطع سطح نیست که آموزشی باشد و تنها یک دانسته و دانش به دانسته‌های انسان اضافه شود، بلکه همانطور که اساتید در گذشته تاکید می‌کردند، پیش مطالعه و تحقیق نیاز است و طلبه در این مقطع باید نظری داشته باشد. 🔹 درس خواندن برای طلبه واجب شرعی است، امر تفقه شامل شاگرد و معلم می‌شود زیرا هر دو، مصداق کامل نفر هستند و تحصیل و توسعه آن واجب است. ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/894142 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 محکوم نکردن این جرم بزرگ به بهانه آزادی بیان، عوام فریبی است/ دشمنی‌های سیاستمدارهای غربی با اسلام را فراموش نکنید ✔️ حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای در بیانیه‌ای، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم را محکوم کردند. 📜 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است👈 https://b2n.ir/220550 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نشست «نظریه فقهی هنر و میزان حجیت آن» 👤 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی 👤 دبیر علمی: دکتر مهدی امینی ⏰ زمان: پنج شنبه ۲۰ شهریور ساعت ۱۴ (بعد از نماز ظهر و عصر) 🏢مکان: قم، شهرک پردیسان، بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه یک، ساختمان پردیس حکمت 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 پیش نیازهای ورود به درس خارج ✔️ به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه (1)؛ سعید هلالیان: 🔹 هدایت بسیاری از طلاب آماده ورود به درس خارج و خارج شدن آن‌ها از حیرت، بهینه‌سازی درس‌های خارج، جلوگیری از اتلاف بسیاری از سرمایه‌های انسانی ـ سازمانی، پیدایش زمینه آسیب‌شناسی دروس خارج و برنامه‌ریزى مناسب برای آن‌ها، افزایش تدریجی سطح علمی دروس خارج و خروجشان از وضع نامطلوب کنونی و…، از دیگر ثمرات این بررسی هستند. 🔹 روش اجتهادی موجود، روشی عقلی ـ عقلایی برای فهم مراد شارع ـ ولی عمدتاً در حیطه تکلیفی ـ است که در بستر تاریخ با گسترش دایره علم اصول و پیدایش، افزایش و تکامل ابزارهای دخیل در فهم متون دینی، تکامل یافته است که در حال حاضر، به توسعه و تکامل‌هایی نیاز دارد. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/023654 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 شیوه درس خارج امام خمینی به روایت یکی از شاگردان ✔️ به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه (2); علی‌اکبر مسعودی خمینی🔻 🔹 حضرت امام در درس فقه‌شان، آن‌گاه که به نقل روایتی می‌پرداختند، روایات را یک به یک، نقل، و آنان را به ضعف یا وثوق متصّف می‌کردند، اما به ذکر دلیل و مبانی رجالی نمی‌پرداختند و آن را به درس رجال محول می‌کردند. 🔹 نظریات محقق نایینی، به زعم حضرت امام بسیار قابل خدشه بود. من به خاطر ندارم امام مطلبی را از مرحوم نایینی نقل کرده و پذیرفته باشد. هر وقت هم که شاگردان امام به ایشان اشکال می‌کردند، با صدای بلندی که داشتند، فریاد می‌کشیدند و روی نظریه خود پای می‌فشردند. ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/354704 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 آموزش ما طوری نیست که طلاب را برای درس خارج آماده کند/ باید درس خارج را مرحله‌بندی کنیم ✔️ به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه (3)/ استاد محمدتقی هادی‌زاده🔻 🔹 اگر طلبه در درس خارج به خوبی پیش برود، یک اتفاق دیگر هم برای طلبه مستعد رخ می‌دهد و آن، نظریه‌پردازی در عرصه فقهی یا اصولی است که با برگزیدن مبنا تفاوت دارد. 🔹 امروزه یک بخش از آسیب‌هایی که طلاب و در مرحله بعد، حوزه و در ادامه، اجتماع، گرفتارش است، به این دلیل است که آن‌چه در حوزه، محور فعالیت و کار و تلاش قرار می‌گیرد، با نیاز جامعه فاصله دارد یا در اندازه نیاز جامعه نیست. 🔹 الآن آن‌چه به یک طلبه از آموزش حوزه القاء می‌شود، این است که اگر می‌خواهی استاد خوب باشی، باید روزی چند ساعت تدریس کنی و به خوبی از پس تدریس کفایه برآیی. او دیگر فرصت این را ندارد که وقتی بگذارد که به چهار تا طلبه رسیدگی، و با آن‌ها گفت‌وگو کند و به طلبه‌ای سر بزند که سر درسش می‌آید و ببیند چه وضعیتی دارد و مشکلش چیست و از حوزه چه می‌فهمد. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/607649 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 سبک‌های مختلف درس خارج ✔️ به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه (4)/ محمدعلی رضایی اصفهانی🔻 🔹 مرحوم آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی می‌فرمودند: «زیاد اصول خواندن ملّایی نمی‌آورد. انسان باید سعی و کوشش کند تا مذاق شارع را به دست آورد و بفهمد». 🔹 امام خمینی (ره) می‌فرماید: «روحانیت تا در همه مسائل و مشکلات حضور فعال نداشته باشد، نمی‌تواند درک کند که «اجتهاد مصطلح» برای اداره جامعه کافی نیست. حوزه‌ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکس‌العمل باشند». تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/999072 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نگاهی تاریخی، آسیب‌شناسانه و روشی به درس خارج/ چرا درس‌های خارج ما «اجتهاد» ایجاد نمی‌کند؟ ✔️ به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه (5)/ استاد احمد مبلغی🔻 🔹 به اندازه‌ای که استادان گذشته، تمرکز بر نوآوری داشتند و واقعاً به پیشرفت علم می‌اندیشیدند، الآن شاید جز در چند مورد، این معادله به هم خورده است و درس خارج هیچ‌گاه واجد حرف نو و فارغ از فضای درسی نیست. 🔹 شاگردها نیز مجرّب و آزموده نیستند و درس خارج را نمی‌شناسند و همان تعاملی را که با درس سطح دارند، به درس خارج سرایت داده‌اند. 🔹 مشکل ما در درس خارج این است که امور حاشیه‌ای را اصل و متعلق آموزش قرار داده‌ و امور اصلی را کنار گذاشته‌ایم. بعد فریادمان هم بلند است که چرا درس‌های خارج ما اجتهاد ایجاد نمی‌کند. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/917198 🆔 https://eitaa.com/ijtihad