💢 نشست «نظریه فقهی هنر و میزان حجیت آن»
👤 ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی
👤 دبیر علمی: دکتر مهدی امینی
⏰ زمان: پنج شنبه ۲۰ شهریور ساعت ۱۴ (بعد از نماز ظهر و عصر)
🏢مکان: قم، شهرک پردیسان، بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه یک، ساختمان پردیس حکمت
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 پیش نیازهای ورود به درس خارج
✔️ بهمناسبت آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه (1)؛ سعید هلالیان:
🔹 هدایت بسیاری از طلاب آماده ورود به درس خارج و خارج شدن آنها از حیرت، بهینهسازی درسهای خارج، جلوگیری از اتلاف بسیاری از سرمایههای انسانی ـ سازمانی، پیدایش زمینه آسیبشناسی دروس خارج و برنامهریزى مناسب برای آنها، افزایش تدریجی سطح علمی دروس خارج و خروجشان از وضع نامطلوب کنونی و…، از دیگر ثمرات این بررسی هستند.
🔹 روش اجتهادی موجود، روشی عقلی ـ عقلایی برای فهم مراد شارع ـ ولی عمدتاً در حیطه تکلیفی ـ است که در بستر تاریخ با گسترش دایره علم اصول و پیدایش، افزایش و تکامل ابزارهای دخیل در فهم متون دینی، تکامل یافته است که در حال حاضر، به توسعه و تکاملهایی نیاز دارد.
#درباره_درس_خارج
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/023654
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 شیوه درس خارج امام خمینی به روایت یکی از شاگردان
✔️ بهمناسبت آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه (2); علیاکبر مسعودی خمینی🔻
🔹 حضرت امام در درس فقهشان، آنگاه که به نقل روایتی میپرداختند، روایات را یک به یک، نقل، و آنان را به ضعف یا وثوق متصّف میکردند، اما به ذکر دلیل و مبانی رجالی نمیپرداختند و آن را به درس رجال محول میکردند.
🔹 نظریات محقق نایینی، به زعم حضرت امام بسیار قابل خدشه بود. من به خاطر ندارم امام مطلبی را از مرحوم نایینی نقل کرده و پذیرفته باشد. هر وقت هم که شاگردان امام به ایشان اشکال میکردند، با صدای بلندی که داشتند، فریاد میکشیدند و روی نظریه خود پای میفشردند.
#درباره_درس_خارج
ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/354704
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 آموزش ما طوری نیست که طلاب را برای درس خارج آماده کند/ باید درس خارج را مرحلهبندی کنیم
✔️ بهمناسبت آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه (3)/ استاد محمدتقی هادیزاده🔻
🔹 اگر طلبه در درس خارج به خوبی پیش برود، یک اتفاق دیگر هم برای طلبه مستعد رخ میدهد و آن، نظریهپردازی در عرصه فقهی یا اصولی است که با برگزیدن مبنا تفاوت دارد.
🔹 امروزه یک بخش از آسیبهایی که طلاب و در مرحله بعد، حوزه و در ادامه، اجتماع، گرفتارش است، به این دلیل است که آنچه در حوزه، محور فعالیت و کار و تلاش قرار میگیرد، با نیاز جامعه فاصله دارد یا در اندازه نیاز جامعه نیست.
🔹 الآن آنچه به یک طلبه از آموزش حوزه القاء میشود، این است که اگر میخواهی استاد خوب باشی، باید روزی چند ساعت تدریس کنی و به خوبی از پس تدریس کفایه برآیی. او دیگر فرصت این را ندارد که وقتی بگذارد که به چهار تا طلبه رسیدگی، و با آنها گفتوگو کند و به طلبهای سر بزند که سر درسش میآید و ببیند چه وضعیتی دارد و مشکلش چیست و از حوزه چه میفهمد.
#درباره_درس_خارج
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/607649
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 سبکهای مختلف درس خارج
✔️ بهمناسبت آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه (4)/ محمدعلی رضایی اصفهانی🔻
🔹 مرحوم آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی میفرمودند: «زیاد اصول خواندن ملّایی نمیآورد. انسان باید سعی و کوشش کند تا مذاق شارع را به دست آورد و بفهمد».
🔹 امام خمینی (ره) میفرماید: «روحانیت تا در همه مسائل و مشکلات حضور فعال نداشته باشد، نمیتواند درک کند که «اجتهاد مصطلح» برای اداره جامعه کافی نیست. حوزهها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکسالعمل باشند».
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/999072
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نگاهی تاریخی، آسیبشناسانه و روشی به درس خارج/ چرا درسهای خارج ما «اجتهاد» ایجاد نمیکند؟
✔️ بهمناسبت آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه (5)/ استاد احمد مبلغی🔻
🔹 به اندازهای که استادان گذشته، تمرکز بر نوآوری داشتند و واقعاً به پیشرفت علم میاندیشیدند، الآن شاید جز در چند مورد، این معادله به هم خورده است و درس خارج هیچگاه واجد حرف نو و فارغ از فضای درسی نیست.
🔹 شاگردها نیز مجرّب و آزموده نیستند و درس خارج را نمیشناسند و همان تعاملی را که با درس سطح دارند، به درس خارج سرایت دادهاند.
🔹 مشکل ما در درس خارج این است که امور حاشیهای را اصل و متعلق آموزش قرار داده و امور اصلی را کنار گذاشتهایم. بعد فریادمان هم بلند است که چرا درسهای خارج ما اجتهاد ایجاد نمیکند.
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/917198
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✅ آیتالله شیخ یوسف صانعی در سن ۸۳ سالگی درگذشت
✔️ آیتالله یوسف صانعی متولد ۱۳۱۶ نیکآباد اصفهان بود. پدر وی، محمدعلی صانعی، و پدربزرگ وی، حاج ملایوسف، هر دو از روحانیون شناخته شده زمان خود بودند.
🔹 وی در سال ۱۳۲۵ وارد حوزه علمیه اصفهان شد و پس از گذراندن دروس مقدمات در سال ۱۳۳۰ برای ادامه تحصیل، به حوزه علمیه قم رفت. وی از جلسه درس امام خمینی (ره)، آیتالله بروجردی، آیتالله اراکی و آیتالله محقق داماد کسب فیض کرد.
🔹 وی از جمله اعضای مجلس خبرگان بود که سال ۶۸ و در جریان انتخاب آیتالله خامنهای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی، ایشان را دارای اجتهاد مسلم میدانست و حتی اعلام کرد آیتالله خامنهای در جایگاه مرجعیت تقلید هستند.
ادامه مطلب + پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب، مراجع و علماء 👈 https://b2n.ir/245025
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 زاویه نگاه و اهداف در «درس خارج»
✔️ بهمناسبت آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه (6)/ رضا حبیبی🔻
🔹 مادامی که حوزه به این باور نرسیده که بحثهای روششناسی، فن و علم است و این علم به آموزش نیاز دارد و برای تبدیل شدن این علم به مهارت، به کارگاه آموزشی نیاز داریم، حرکتها آرام و کم اثر خواهد بود.
🔹 در زمینه روشها ما دو مرحله داریم؛ یکی اینکه چه روشی به درد چه کسی میخورد و اینکه هر کس بتواند با توجه به شرایط و اهداف خود، روش متناسب با خودش را کشف کند و دیگری اینکه به صورت عملی، این روش را به اجرا در آورد.
🔹 توصیهها میتواند خیلی شفاف و واضح باشد، ولی عادت نکردیم از روی حساب و کتاب نظر بدهیم و باید به سمتی برویم که این رسم شکسته شود و مستند حرف بزنیم. باید پیچیدگی را قبول کرد و به سمت حجت کردن حرفهای خودمان برویم.
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/753149
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 مراحل فقه آموزی در «درس خارج»
✔️ بهمناسبت آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه (7)/ امیر غنوی🔻
🔹 اگر هسته آموزش درس خارج، آموزش فن استنباط و اجتهاد است، طلبه باید فنی را بیاموزد که به ظرافت و دقت فراوان نیاز دارد. از این رو، اولین حرکت علمی در درس خارج، باید فراگرفتن روش استاد در فرآیند اجتهاد باشد و طلبه باید مدتی ناظر دقیق فعالیتهای استاد باشد تا روش و فرآیند را بیاموزد.
🔹 طلبه کتب اعلام سهگانه نائینی، اصفهانی و آقا ضیا و فضلای بعد از آنها را ندیده است، در حالی که آنها حرفهای فراوانی داشتهاند و استدلالهای امروز هم با زمان شیخ انصاری، تفاوت فراوانی دارد.
طلبه در درسهای خارج، نقش اصلی را ندارد و استاد درصدد نیست که نظارت بر کار علمی طلبه داشته باشد. طلبه باید بسازد و او نقد کند که با توجه به کثرت شاگردان دروس، حتی امکان اشکال کردن را هم فراهم نمیکند، چه برسد به اینکه استاد بر طلبه نظارت داشته باشد.
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/993692
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 هویت درس خارج، پژوهشی است نه آموزشی/ پیشنیاز یک درس خارج، روش تحقیق و روش تفکر است/ موضوع بسیاری از درس خارجها موضوعات مبتلابه حکومتی باشد
✔️ بهمناسبت آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه (8)/ استاد عبدالحمید واسطی🔻
🔹 در مقطع قبل از درس خارج، باید سطح فهم تحلیلی دنبال شود تا فراگیر بتواند حلهای ارائه شده قبلی به مسئلههای موردنظر را تحلیل کند، اجزا و روابط و تاثیر آنها را کشف کند.
🔹 اگر ما در حوزه روی این جهت که طلبههایمان در روش تفکر، تحلیل و استدلال و نقّادی دست برتر را داشته باشند به طور متمرکز کار بکنیم بهره بسیار زیادی خواهیم برد.
🔹 مقیاس اجتهاد و تفقّه در وضعیت فعلی، مقیاس فرد است. مقیاس فرد، قدرت نظامسازی ندارد لذا حتماً باید روی تغییر مقیاس از فرد به جامعه، از خُرد به کلان، از جامعه به فضای تمدّن و فقه تمدنساز حرکت شود.
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/518013
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نگاهی به شیوههای مباحثه و تقریرنویسی
✔️ یادداشت/ بهمناسبت آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه (9)🔻
📜 در این یادداشت که به قلم محمدعلی رضایی اصفهانی نگاشته شده است عناوین ذیل را شرح میدهد:
1⃣ روشهای تقریر درس خارج که شامل🔻
🔸 روش اوّل: نوشتن در جلسه درس بهطور کامل
🔸 روش دوّم: نوشتن رئوس مطالب درس در جلسه
🔸 روش سوّم: نوشتن مشروح درس استاد بعد از کلاس
🔸 روش چهارم: نوشتن خلاصه درس بعد از کلاس
2⃣ شیوههای مباحثه درس خارج که شامل🔻
🔹 روش اول: روخوانی
🔹 روش دوّم: تقریر مباحث استاد
🔹 روش سوم: نقد و بررسی
🔹 روش چهارم: مباحثه و تحقیق جمعی
🔹 روش پنجم: پیش مباحثه
تفصیل مطالب فوق + پیشنهادهایی در مورد درس خارج👈 https://b2n.ir/125894
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🎥 زندگینامه آیتالله مصطفی اشرفی شاهرودی در «مستند سعادتمندان»
✔️ جدیدترین قسمت مستند «سعادتمندان» با به تصویر کشیدن زندگینامه آیتالله شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی (از علماء و اساتید باسابقه حوزه علمیه مشهد و از شاگردان مطرح امام خمینی و آیتالله خویی) سهشنبه ۱۸ شهریورماه ۹۹ به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.
مشاهده فیلم👈 https://b2n.ir/036329
🆔 https://eitaa.com/ijtihad