eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
735 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 آموزش ما طوری نیست که طلاب را برای درس خارج آماده کند/ باید درس خارج را مرحله‌بندی کنیم ✔️ به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه (3)/ استاد محمدتقی هادی‌زاده🔻 🔹 اگر طلبه در درس خارج به خوبی پیش برود، یک اتفاق دیگر هم برای طلبه مستعد رخ می‌دهد و آن، نظریه‌پردازی در عرصه فقهی یا اصولی است که با برگزیدن مبنا تفاوت دارد. 🔹 امروزه یک بخش از آسیب‌هایی که طلاب و در مرحله بعد، حوزه و در ادامه، اجتماع، گرفتارش است، به این دلیل است که آن‌چه در حوزه، محور فعالیت و کار و تلاش قرار می‌گیرد، با نیاز جامعه فاصله دارد یا در اندازه نیاز جامعه نیست. 🔹 الآن آن‌چه به یک طلبه از آموزش حوزه القاء می‌شود، این است که اگر می‌خواهی استاد خوب باشی، باید روزی چند ساعت تدریس کنی و به خوبی از پس تدریس کفایه برآیی. او دیگر فرصت این را ندارد که وقتی بگذارد که به چهار تا طلبه رسیدگی، و با آن‌ها گفت‌وگو کند و به طلبه‌ای سر بزند که سر درسش می‌آید و ببیند چه وضعیتی دارد و مشکلش چیست و از حوزه چه می‌فهمد. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/607649 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 سبک‌های مختلف درس خارج ✔️ به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه (4)/ محمدعلی رضایی اصفهانی🔻 🔹 مرحوم آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی می‌فرمودند: «زیاد اصول خواندن ملّایی نمی‌آورد. انسان باید سعی و کوشش کند تا مذاق شارع را به دست آورد و بفهمد». 🔹 امام خمینی (ره) می‌فرماید: «روحانیت تا در همه مسائل و مشکلات حضور فعال نداشته باشد، نمی‌تواند درک کند که «اجتهاد مصطلح» برای اداره جامعه کافی نیست. حوزه‌ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکس‌العمل باشند». تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/999072 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نگاهی تاریخی، آسیب‌شناسانه و روشی به درس خارج/ چرا درس‌های خارج ما «اجتهاد» ایجاد نمی‌کند؟ ✔️ به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه (5)/ استاد احمد مبلغی🔻 🔹 به اندازه‌ای که استادان گذشته، تمرکز بر نوآوری داشتند و واقعاً به پیشرفت علم می‌اندیشیدند، الآن شاید جز در چند مورد، این معادله به هم خورده است و درس خارج هیچ‌گاه واجد حرف نو و فارغ از فضای درسی نیست. 🔹 شاگردها نیز مجرّب و آزموده نیستند و درس خارج را نمی‌شناسند و همان تعاملی را که با درس سطح دارند، به درس خارج سرایت داده‌اند. 🔹 مشکل ما در درس خارج این است که امور حاشیه‌ای را اصل و متعلق آموزش قرار داده‌ و امور اصلی را کنار گذاشته‌ایم. بعد فریادمان هم بلند است که چرا درس‌های خارج ما اجتهاد ایجاد نمی‌کند. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/917198 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✅ آیت‌الله شیخ یوسف صانعی در سن ۸۳ سالگی درگذشت ✔️ آیت‌الله یوسف صانعی متولد ۱۳۱۶ نیک‌آباد اصفهان بود. پدر وی، محمدعلی صانعی، و پدربزرگ وی، حاج ملایوسف، هر دو از روحانیون شناخته شده زمان خود بودند. 🔹 وی در سال ۱۳۲۵ وارد حوزه علمیه اصفهان شد و پس از گذراندن دروس مقدمات در سال ۱۳۳۰ برای ادامه تحصیل، به حوزه علمیه قم رفت. وی از جلسه درس امام خمینی (ره)، آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله اراکی و آیت‌الله محقق داماد کسب فیض کرد. 🔹 وی از جمله اعضای مجلس خبرگان بود که سال ۶۸ و در جریان انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی، ایشان را دارای اجتهاد مسلم می‌دانست و حتی اعلام کرد آیت‌الله خامنه‌ای در جایگاه مرجعیت تقلید هستند. ادامه مطلب + پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب، مراجع و علماء 👈 https://b2n.ir/245025 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 زاویه نگاه و اهداف در «درس خارج» ✔️ به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه (6)/ رضا حبیبی🔻 🔹 مادامی که حوزه به این باور نرسیده که بحث‌های روش‌شناسی، فن و علم است و این علم به آموزش نیاز دارد و برای تبدیل شدن این علم به مهارت، به کارگاه آموزشی نیاز داریم، حرکت‌ها آرام و کم اثر خواهد بود. 🔹 در زمینه روش‌ها ما دو مرحله داریم؛ یکی اینکه چه روشی به درد چه کسی می‌خورد و اینکه هر کس بتواند با توجه به شرایط و اهداف خود، روش متناسب با خودش را کشف کند و دیگری اینکه به صورت عملی، این روش را به اجرا در آورد. 🔹 توصیه‌ها می‌تواند خیلی شفاف و واضح باشد، ولی عادت نکردیم از روی حساب و کتاب نظر بدهیم و باید به سمتی برویم که این رسم شکسته شود و مستند حرف بزنیم. باید پیچیدگی را قبول کرد و به سمت حجت کردن حرف‌های خودمان برویم. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/753149 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 مراحل فقه آموزی در «درس خارج» ✔️ به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه (7)/ امیر غنوی🔻 🔹 اگر هسته آموزش درس خارج، آموزش فن استنباط و اجتهاد است، طلبه باید فنی را بیاموزد که به ظرافت‌ و دقت‌ فراوان نیاز دارد. از این رو، اولین حرکت علمی در درس خارج، باید فراگرفتن روش استاد در فرآیند اجتهاد باشد و طلبه باید مدتی ناظر دقیق فعالیت‌های استاد باشد تا روش و فرآیند را بیاموزد. 🔹 طلبه کتب اعلام سه‌گانه نائینی، اصفهانی و آقا ضیا و فضلای بعد از آن‌ها را ندیده است، در حالی‌ که آن‌ها حرف‌های فراوانی داشته‌اند و استدلال‌های امروز هم با زمان شیخ انصاری، تفاوت فراوانی دارد. طلبه در درس‌های خارج، نقش اصلی را ندارد و استاد درصدد نیست که نظارت بر کار علمی طلبه داشته باشد. طلبه باید بسازد و او نقد کند که با توجه به کثرت شاگردان دروس، حتی امکان اشکال کردن را هم فراهم نمی‌کند، چه برسد به اینکه استاد بر طلبه نظارت داشته باشد. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/993692 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 هویت درس خارج، پژوهشی است نه آموزشی/ پیش‌نیاز یک درس خارج، روش‌ تحقیق و روش تفکر است/ موضوع بسیاری از درس خارج‌ها موضوعات مبتلابه حکومتی باشد ✔️ به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه (8)/ استاد عبدالحمید واسطی🔻 🔹 در مقطع قبل از درس خارج، باید سطح فهم تحلیلی دنبال شود تا فراگیر بتواند حل‌های ارائه شده قبلی به مسئله‌های موردنظر را تحلیل کند، اجزا و روابط و تاثیر آن‌ها را کشف کند. 🔹 اگر ما در حوزه روی این جهت که طلبه‌هایمان در روش تفکر، تحلیل و استدلال و نقّادی دست برتر را داشته باشند به طور متمرکز کار بکنیم بهره بسیار زیادی خواهیم برد. 🔹 مقیاس اجتهاد و تفقّه در وضعیت فعلی، مقیاس فرد است. مقیاس فرد، قدرت نظام‌سازی ندارد لذا حتماً باید روی تغییر مقیاس از فرد به جامعه، از خُرد به کلان، از جامعه به فضای تمدّن و فقه تمدن‌ساز حرکت شود. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/518013 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نگاهی به شیوه‌های مباحثه و تقریرنویسی ✔️ یادداشت/ به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه (9)🔻 📜 در این یادداشت که به قلم محمدعلی رضایی اصفهانی نگاشته شده است عناوین ذیل را شرح می‌دهد: 1⃣ روش‌های تقریر درس خارج که شامل🔻 🔸 روش اوّل: نوشتن در جلسه درس به‌طور کامل 🔸 روش دوّم: نوشتن رئوس مطالب درس در جلسه 🔸 روش سوّم: نوشتن مشروح درس استاد بعد از کلاس 🔸 روش چهارم: نوشتن خلاصه درس بعد از کلاس 2⃣ شیوه‌های مباحثه درس خارج که شامل🔻 🔹 روش اول: روخوانی 🔹 روش دوّم: تقریر مباحث استاد 🔹 روش سوم: نقد و بررسی 🔹 روش چهارم: مباحثه و تحقیق جمعی 🔹 روش پنجم: پیش مباحثه تفصیل مطالب فوق + پیشنهادهایی در مورد درس خارج👈 https://b2n.ir/125894 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🎥 زندگینامه آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی در «مستند سعادتمندان» ✔️ جدیدترین قسمت مستند «سعادتمندان» با به تصویر کشیدن زندگینامه آیت‌الله شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی (از علماء و اساتید باسابقه حوزه علمیه مشهد و از شاگردان مطرح امام خمینی و آیت‌الله خویی) سه‌شنبه ۱۸ شهریور‌ماه ۹۹ به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت. مشاهده فیلم👈 https://b2n.ir/036329 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 درس خارج باید طلبه محور باشد نه استاد محور/ بازخوانی یک تجربه موفق در تدریس ✔️ به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه (10)/ استاد حسن معلمی🔻 🔹 در طول ده تا دوازده سال می‌توان به یک طلبه، با وجود استعداد متوسط به بالا و در حد دیپلم، توان داد و بعد از آن باید وارد رشته‌های تخصصی شود، خلاف آن چیزی که الآن دارد اتفاق می‌افتد. 🔹 الآن این مشکل در امتحانات درس خارج مطرح است، که شخص درس خارج می‌رود، ولی بلد نیست عبارت را درست بخواند، چون جایی از او این را نخواسته‌اند. همیشه استاد خودش درس را گفته و بر روی عبارت هم تطبیق داده و اصلاً مجال فکر کردن به طلبه نداده است. 🔹 خود طلبه می‌تواند هشتاد درصد متون را بفهمد. در آن بیست درصدی هم که اشکال دارد، اجازه دهیم گیر کند و متوقف شود، سپس بیاید مطرح کند تا جواب بگیرد. این خیلی بیشتر به دلش می‌چسبد. 🔹 درس‌های خارج عمومی، استادش خیلی با عظمت است، ولی چون شیوه‌اش نارساست، فایده‌ای ندارد. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/201907 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📁 پرونده ویژه «درس خارج» از سوی شبکه اجتهاد منتشر شد 🔹 این پرونده شامل آثار و گفتگوهایی از اساتید: احمد مبلغی، سید منذر حکیم، حسن معلمی، سید محمدجواد علوی بروجردی، علیرضا اعرافی، سید میرتقی حسینی گرگانی، عبدالحمید واسطی، سید حسن تبادکانی، حمید درایتی، امیر غنوی، محمدحسین احمدی فقیه یزدی، مهدی هادوی تهرانی، محمدعلی رضایی اصفهانی، محمدرضا نائینی، رضا حبیبی، محسن مهاجرنیا، حسن نظری شاهرودی، محمدحسین ملک‌زاده، سید رضا شیرازی، سعید هلالیان، سید کمیل باقرزاده، سیدعلی حسینی، مهدی مظهر و حسن انصاری است. 🔹 همچنین در بخش دیگری به معرفی سه کتاب « و گام‌های »، «چگونگی تدریس دروس خارج سبک‌ها، روش‌ها و الگوها» و «دانش تقریر نویسی» پرداخته شده و نیز «سامانه تقریرات دروس خارج» و سامانه آموزشی «درس گفتار» برای طلاب معرفی شده است. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/903367 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 مراقبت از خود در برابر کرونا واجب شرعی است ✔️ آیت الله بشیر حسین نجفی، با نزدیک شدن به مراسم امام حسین (ع)🔻 🔹 همه مؤمنان می‌دانند که محافظت از خود در برابر هر نوع بیماری از جمله کرونا، واجب شرعی است و دست کم گرفتن آن و کوتاهی کردن در آن شایسته نیست. 🔹 در سایه معضل ، امر واجب، اهتمام به توصیه‌های پزشکان تا حد ممکن است در حالی که تعطیل کردن واجبات شرعی و همچنین اموری که اساس زندگی را تشکیل می‌دهند و اموری که ارکان اسلام و ارکان مذهب حق بر آن بنا شده بویژه شعایر حسینی با همه انواع آن جایز نیست. 🔹 باید بدانیم که این شعائر، نعمت‌هایی از جانب خداوند سبحانه و تعالی برای ماست و ترک و کوتاهی در آن‌ها ممکن نیست و حتی تلاش برای کاهش آن‌ها هم جایز نیست و همه ما می‌دانیم که پدران و گذشتگان ما در راه بزرگداشت مراسم امام حسین (ع) جانفشانی می‌کردند و از ائمه عیلهم السلام چیزی مبنی بر ترک زیارت امام حسین (ع) نیامده و هر آنچه در این زمینه وارد شده، اصرار و تشویق به زیارت ایشان است. 🔹 کسی نباید تصور کند که ترس از ضرر، مسئولیت ما را در قبال برگزاری شعائر دینی ساقط می‌کند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad