📲 اپلیکیشن اندرویدی «صراط محرم»
🏴احکام عزاداری و پرسشهای عاشورایی
✔️ تهیه شده توسط شبکه اجتهاد
دانلود از کافه بازار goo.gl/ZNVB47
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir
💢هیئت انقلابی و هیهات از جا ماندن در تاریخ
http://yon.ir/UvlPl
✔️ یادداشت روز/محرم فرصتی برای رونمایی از فقه پویا و دوری از منبرهای تکراری
🔹نزدیک فصلی شدیم که بار دیگر میتواند از فقه پویا رونمایی کرده و نشان دهد که عالم واقعی میتواند با علم دینی به مردم نزدیک شود و حتی سیاست را برایشان تشریح کند چون دین، سیاست و مسایل حکومت جداناشدنی است.
🔸روز گذشته حجتالاسلام محسن قرائتی در سخنرانی خود نکتهای گفت که قابل تامل بود، او گفت: «سخنرانی تکراری در شبهای محرم فایدهای ندارد و منبرها باید براساس نیاز جامعه باشد. سخنرانیها باید به گونهای باشد که عوام بفهمند و خواص بپسندند.»
🔹نکته مهم این است که عدهای همین گریه را بس دانسته و میپرسند چرا باید در منبرهای محرم سخنرانی صورت گیرد؟ غافل از اینکه همین سخنرانیها و آگاهیبخشیها بود که باعث شد، انقلاب اسلامی شکل بگیرد.
🔸درباره نحوه سخنرانی کردن در محرم همان سخنرانی معروف شهید مطهری شاید یک نشان عینی از فقه پویا و تلاش فقها برای با مردم بودن و به روز بودن را به نمایش گذارد.
شهید مطهری در سخنرانیهای به روز میگفت: آنچه دل حسین(ع) را خون کرده، مسئله فلسطین است، او میگفت اگر امام حسین(ع) امروز در میان ما حضور داشت از عزادارانش میخواست که اگر برای او سینه و زنجیر میزنند شعارشان باید فلسطین باشد، شعارشان باید لعن و نفرین اسرائیل باشد.
🔹شهید مطهری به ولله و بالله قسم میخورد که پیغمبر در قبر مقدساش امروز از یهود میلرزد، او میگفت اگر کسی این را نگوید گناه کرده است، من اگر نگویم ولله مرتکب گناه شدهام، اگر خطیب و واعظی این را نگوید گناه کرده است.
🔸مطهری معتقد بود سخن گفتن از احکام، کفر، شرک، غیبت، تهمت، دروغ و خیانت که هزینه ندارد، اگر مرد میدان کربلا هستیم باید از مصادیق کفر، شرک، خیانت و... بگوییم. سر دادن شعار امر به معروف و نهی از منکر و سپس محدود کردن آن به اموری که هزینهای برای ما درپی نداشته باشد که هنر نیست، نهی از منکر حقیقی نهی از فساد اقتصادی است، نهی از نفوذ جبهه کفر بر مسلمانان است. امر به معروف حقیقی، امر بر قانونمداری است، امر بر شایستهسالاری است.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢نظر رهبر معظم انقلاب در خصوص قمه زنی، گرفتن پول توسط مداحان، شنیده شدن صدای گریه ی زنان، تکرار ذکر حسین (ع) در نوحه ها
http://yon.ir/MD1KN
✔️پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب در پاسخ به برخی سوالات شرعی مخاطبان در خصوص برخی مسائل در ایام عزاداری محرم:
🔹اگر نامحرم صدای نوحهخوانی یا گریه یا نالهزدن زنان را بشنود اشکال دارد؟
اگر موجب جلب توجه نامحرم باشد یا مفسدهای بر آن مترتب باشد اشکال دارد. اما اگر در آن حد نباشد، به نظر حضرت آقا حرام نیست ، اما شایسته هم نیست که صدای گریه و ناله و ضجه و عزاداری خانمها را مردان نامحرم بشنوند.
🔸آیا گرفتن پول برای روضهخوانی اشکال دارد؟
هر چند تعیین نرخ برای این کارها مناسب نیست، شایسته نیست. اما حالا بنده خدا منبری رفته مثلا یا مداحی داشته، مزدی میدهند ،وجهی میدهند پاکتی میدهند، گرفتن آنها اشکالی ندارد و پیشتر هم ما گفتیم که به هر حال مجالسی که برای عزای معصومین علیهمالسلام و اباعبدالله حسین علیهالسلام برپا میشود چه سخنران و چه روضهخوان یا به اصطلاح مداح، غرض اصلیاش این چیزها نباشد تا آن اجر و ثواب عزاداری اباعبدالله علیهالسلام - که به تعبیر حضرت آقا و امام راحل از افضل قربات است و آدمساز است - انشاالله محفوظ بماند و بهره مند باشند.
🔹آیا گفتن ذکر حسین علیهالسلام در سینهزنی و به اصطلاح شور تند و پشت سر هم، بی احترامی است و اشکال شرعی دارد؟ آیا این مصداق غنای روضهخوانی است؟
نمیتوانیم به طور کلی بگوییم حرام است؛ نه، حرام نیست و به عنوان یک فتوا نیست. به عنوان یک توصیه که به جای تکرار این الفاظ مطالبی گفته شود که برای مخاطبین ضمن اینکه عزاداری هست مفید هم باشد و بر معرفت آنها بیفزاید و چیز یاد بگیرند.
🔸راجع به قمهزنی نظر حضرت آقا را پرسیدند که به نظر ایشان چه حکمی دارد؟ آیا مقلدین سایر مراجع هم باید از این دستور تبعیت کنند؟ و نکته دوم اینکه آیا مخفیانه بودن یا مخفیانه نبودن آن با هم فرقی دارد؟
این کار به نظر حضرت آقا حرام است و باید از این کار پرهیز شود و فراتر از فتوا، ایشان تعبیرشان این بوده که این عزاداری نیست،بلکه تخریب عزاداری است.بنابراین همه مومنین و مقلدین سایر مراجع با کمال احترام به مراجع معظم تقلید، از این دستور باید تبعیت کنند و از اینگونه کارها در عزاداری که اینها عزاداری نیست، بلکه به ضرر مکتب اهلبیت علیهمالسلام است پرهیز کنند. و فرقی هم بین قمهزنی مخفیانه یا علنی نگذاشتند؛ بنابراین حتی جداگانه هم سوال شده است در مورد اینکه مخفیانه بروند قمه بزنند، فرمودند نه این کار را هم نباید بکنند و منع کردند.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢بایستههای مکتب «نص گرایی» و چالشهای آن در حل مسائل فقه شهر
http://yon.ir/JrFzP
✔️گزارش نشست علمی؛مصطفی دری
🔹حجتالاسلام درّی، «تعارض با کرامت انسانی»، «ناکارآمدی در عمل»، «تضییع حقوق مردم» و «ترویج بیاخلاقی در جامعه» را چهار چالشهای مهم رویکرد نص گرایی در حل مسائل فقه شهر دانست.
🔸بیان این چالشها، نه به معنای عدم وجود راهحل برای آنهاست و نه به معنای پیراستگی رویکردهای مقابل آن از چالش و دشواری در حل مسائل فقهی؛ بلکه صرفاً توضیحی در رابطه با چالشهای پیش روی متعاطیان این رویکرد است.
🔹درّی در آغاز با اشاره به اینکه رویکرد نص گرائی نه تنها در فقه، بلکه در سایر دانشهای اسلامی نظیر کلام نیز به عنوان رویکردی در مقابل رویکرد «عقلگرایی» مطرح است، گفت: متعاطیان این رویکرد به مانند عقلگرایان، معتقد به درستی و کارآمدی انحصاری رویکرد خود در حل مسائل فقهی هستند.
🔸مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه نص گرایی در مقابل عقلگرائی قرار دارد، بایستههای مکتب نص گرایی را در این امور برشمرد:
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/Va6N
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢مواردی که در عزاداری امام حسین (ع) بلامانع است
http://yon.ir/wSdTw
✔️فتوای حضرت آیت الله سیستانی
🔹پرسش: آیا در مجالس عزاداری حضرت امام حسین (علیه السلام)، ناله وشیون بلند سردادن و به سر و صورت زدن جایز است ؟
پاسخ: اشکال ندارد.
🔸پرسش: آیا اشکالی دارد در ابتدای دسته های عزاداری چهلچراغ یا علم قرار داشته باشد ؟
پاسخ: مانعی ندارد.
🔹پرسش: میخواستم نظر حضرت عالی درباره لخت شدن افراد در هیئت های مذهبی که جهت سینه زنی انجام می گیرد را بدانم؟
پاسخ: اشکال ندارد.
🔸پرسش: ما حدود سی سال است که در شب تاسوعا در مسجد شمع میگذاریم آیا می شود به جای شمع چیز دیگری مانند لامپ به مسجد داد؟
پاسخ: اشکال ندارد.
🔹پرسش: استفاده از طبل و سنج در دسته جات سینه زنی سید الشهداء (علیه السلام) آیا جائز است ؟
پاسخ: مانعی ندارد.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢حضرت آیت الله سیستانی: آیت الله مرتضی اشرفی شاهرودی به حق از خدمتگزاران صادق دین و مذهب بودند
http://yon.ir/W0V2q
✔️درپی ارتحال آیت الله مرتضی اشرفی شاهرودی، حضرت آیت الله العظمی سیستانی پیام تسلیتی صادر کرد.
📜متن پیام این مرجع عالیقدرشیعیان جهان بدین شرح است:
🔹جناب مستطاب آیه الله آقای حاج شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی دامت برکاته
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
🔸خبر ارتحال اخوی معظم جناب آیه الله آقای حاج شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی (رضوان الله علیه) موجب تأثر و تأسف فراوان گردید. آن بزرگوار سالیان متمادی از عمر شریفشان را در راه ترویج معارف ائمه هدی علیهم السلام و خدمت به اهل علم و عموم مؤمنین صرف نمودند، و به حق از خدمتگزارانی صادق دین و مذهب بودند.
🔹اینجانب ضایعه فقدان آن عالم جلیل القدر را به جنابعالی و دیگر بستگان محترمشان، به خصوص جناب حجه الاسلام آقای حاج شیخ محمد و دامت تأیبداته و به حوزه علمیه شاهرود و مردم شریف این شهر تسلیت عرض نموده و از خداوند منان برای آن فقید سعید علو درجات و برای همه بازماندگان صبر جمیل و أجر جزیل مسألت دارم.
و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢دیدگاههای شهید مطهری درباره «عقد بیمه»
http://yon.ir/proAs
✔️محمدهادی کمالی:
🔹ما هیچ دلیلی نداریم که همه معاملات صحیح باید داخل در یکی از معاملات متعارفی که در فقه مطرح است، باشد.
🔸نظر علمای فعلی در مورد بیمه این است که بیمه یک معامله مستقلی است و بنابراین، این معامله صحیح است و آن موانعی هم که میتواند یک معامله را فاسد کند، در آن الزاما وجود ندارد.
🔹عقد بیمه هدف عقلایی دارد و از این ناحیه دارای اشکال نیست. انسان تأمین میگیرد و در مواردی اگر خسارتی یا حادثهای پیش آید غیر از تأمین، پول هم میگیرد.
🔸بیمه قهرا تصرف در سلطه دو طرف است: بیمه گر و بیمه گزار، و بنابراین بیمه عقد است، نه ایقاع.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/Mzp3
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢فتوای مراجع تقلید درباره استفاده از آلات موسیقی درمراسم عزاداری سالار شهیدان (ع)
http://yon.ir/VEoX8
✔️با این توصیف که نگهداری آلات موسیقی از نظر برخی از مراجع تقلید حرام است، حکم شرعی استفاده از آن در هیئت های مذهبی چیست؟
🔹مقام معظم رهبری: اگر استفاده از زنجیرهای مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنی قابل توجهی گردد، جایز نیست ولی استفاده از شیپور و طبل و سنج به نحو متعارف اشکال ندارد.
🔸آیت الله العظمی سیستانی: استفاده از طبل و سنج در دستههای سینهزنی سیدالشهدا (ع) مانعی ندارد.
🔹آیت الله العظمی مکارم شیرازی: استفاده از طبل و سنج در این مراسم آن چنان که معمول است و آهنگ لهوی در آن نیست، اشکالی ندارد.
🔸آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: استفاده از این دسته آلات موسیقی اشکال دارد و حرام است.
🔹آیت الله العظمی بهجت: استفاده از طبل و سنج به احتیاط واجب استفاده نشود. ولی زنجیر زدن اشکال ندارد اجماع برخی از مراجع: اگر به نحو متعارف و غیر لهوی نواخته شود، اشکال ندارد.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad