eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
731 ویدیو
293 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢عاشورا یعنی نفی آنچه به نام اسلام جریان دارد اما خلاف اسلام است ✔️علامه محمدرضا حکیمی توحید و عدالت را سرآمد ارزش‌ها می‌داند و عاشورا را فریاد دفاع حسین علیه السلام از این دو حقیقت ازلی و ابدی. عاشورا برای حکیمی، در بستر تاریخ و برای همیشه روزگاران جریان دارد و مانند رودی خروشان، ویرانگر موانع رسیدن جامعه مظلوم به حقوق خود است. در نگاه وی، مصیبت خوانی در رثای شهدای طف گرچه پیوند انسان با غم‌های بزرگ را صورت‌بندی می‌کند و این امر رشد دهنده روح انسان است اما در حقیقت عاشورا، پرچم اجرای عدالت است که بر قله خورشید نصب شده است، و اگر شیعه کوتاهی نکرده بود و عاشورا را به جهانیان شناسانده بود، امروز عاشورا همه محیط‌های انسانی را با عدالت و انصاف آشنا کرده بود. به شرط اینکه خود طرفداران عاشورا و حکومت‌های مدعی اعتقاد به عاشورا، به عدالت و انصاف معتقد باشند، و جامعه را بر اساس عدل و داد بسازند، و این همه تفاوت‌های جهنمی و «دره‌های فقر» و «قله‌های ثروت» وجود نداشته باشد، و یزیدیانی که در زیر نام حسین(ع) خود را پنهان کرده‌اند در میان نباشد. حکیمی رسالت اصلی عاشورا را جداسازی حق از باطل و عدل از ظلم به منظور پایداری حق و عدل و نابودی باطل و ظلم می‌داند. در نظر حکیمی عاشورا قیامی جاودانه و زنده است، به همین دلیل با هیچ حاکمیتی در طول تاریخ بیعت نکرده است و همیشه پشتوانه حرکت‌های اصلاحی عظیم و سرود جهش‌های آزادی بخش در طول تاریخ بوده است. شهادت عاشورا به تعبیر حکیمی: نفی است و اثبات. نفی آنچه به نام اسلام مطرح بود و اثبات آنچه از اسلام فراموش گشته و انکار شده بود و این هر دو باهم یعنی احیای اسلام در دوران تاریکی‌ها و جهالت‌ها و انکار توحید و عدل. از این رو حکیمی با صراحت رسالت پیروان عاشورا را آگاهی بخشی و هشیار کردن مردم می‌داند تا مردم با اهداف عاشورا آشنا شوند و هرگز تسلیم طاغوتان سیاسی و اقتصادی نشوند و با موعظه‌های توجیه گرانه و تخدیرکننده منبرهای حکومتی تسلیم بی عدالتی‌ها نشوند. اما از نظر وی به دلیل سیر وقایع این بعد عاشورا کم رنگ شده است و حکیمی برای توجه دادن اذهان بیدار به این انحراف نوشت: «عاشورا، مظلومیتی مضاعف.» 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
4_5825617993035417916.pdf
7.53M
🔺دانلود کتاب «سرگذشت کتاب شهید جاوید» به ضمیمه دو رساله در علم امام از علامه طباطبایی(ره) ✍️تالیف: استاد رضا استادی، ۶۰۸ صفحه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢عزاداری به سبک زعیم فقید شیعه، آیت‌الله خوئی ✔️حجت‌الاسلام سید عبدالصاحب خوئی 🔻تا جایی که من از بیش از ۵۰ سال پیش در خاطر دارم مرحوم آیت‌الله خوئی هر پنجشنبه در بیرونی منزل شان اقامه مجلس عزاداری می‌کرد و مرحوم آقا شیخ محمدعلی واعظ خراسانی منبر می‌رفت و اکثر حاضرین از علما بودند و پس از ایشان، فرزندش آیت‌الله شیخ عبدالحسین واعظ خراسانی منبر می‌رفت. در آن زمان فضا در شهرهای مذهبی مانند نجف پیش از آغاز محرم به تدریج تغییر می‌کرد! به گونه‌ای که انسان این تغییر را احساس می‌کرد... چرا که محرم در راه بود و در این ایام مردم در کوی و برزن آماده محرم می‌شدند. پارچه‌ها و پرچم‌های سیاه و سبز کم کم در مساجد و معابر و فروشگاه‌ها افراشته می‌شد و مردم شروع به برپایی تکایا می‌کردند. در ۵۰ سال گذشته لباس مشکی به شکل کنونی فراهم نبود؛ خاطرم هست که در چنین ایامی از عطاری‌ها مقداری پودر رنگ می‌خریدیم و لباس‌هایمان را در دیگ‌های بزرگ آبجوش سیاه می‌کردیم. آیت‌الله خوئی مقید بود به اینکه در ماه‌های محرم حتما سیاه بپوشد و کراهتی برای لباس سیاه قائل نبود و با تمام اطرافیان به کربلا مشرف می‌شد و در حسینه‌ای به نام آذربایجانی‌ها که متولی‌اش بود وارد می‌شدند و مجالس عزاداری برپا می‌کردند. آیت‌الله خوئی بسیار اهتمام به اقامه هر چه بهتر عزا داشت و در این مجالس روضه خوانده می‌شد و ایشان بسیار می‌گریست. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢برداشتی نادرست از کلام شریف مرتضی درباره حادثه کربلا ✍️دکتر حسن انصاری: فهم سخنان شریف مرتضی همیشه ساده نیست. باید با ادبیات کلامی و جدلی دوران او و مکاتب کلامی شیعی و معتزلی کاملا آشنا بود تا بتوان مباحث کلامی او را حتی در موضوع امامت به خوبی درک کرد و فهمید. یکی از مواردی که سخنان او تاکنون به صورت کاملا ناصوابی فهم شده سخن مرتضی است در تنزیه الأنبیاء والأئمه درباره حادثه کربلا... 👈ادامه مطلب: https://b2n.ir/r74240 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔳 اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه‌السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً. 🏴 تاسوعای حسینی و ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) و اصحاب و یاران باوفایش تسلیت باد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 آینده‌سازی، معرفت‌یابی و انحراف‌زدایی از آثار عزاداری ✍️دکتر محسن اسماعیلی 🔻شاید هیچ عمل مستحبی به اندازه اقامه عزا بر حضرت سیدالشهدا(ع) مورد تاکید پیشوایان دینی ما نبوده است. تاکید و تشویقی که نسبت به بزرگداشت قیام عاشورا و یادآوری حوادث کربلا صورت گرفته است، هم از نظر کمّیت و شمار توصیه‌ها و هم از نظر کیفیت و مفاد وعده‌ها، شگفت‌انگیز است. بی‌تردید پاداش‌های بی‌نظیری که برای عزاداری حسین(ع) وعده داده شده بی‌دلیل نیست؛ بلکه ناشی و حاکی از آثار و برکات بی‌مانند آن است؛ خصوصاً با توجه به تاکید‌هایی که بر تکرار، علنی و جمعی بودن این گونه مراسم شده است؛ حتی اگر هزینه‌های جانی هم در پی‌داشته باشد. اینک باید دید آن آثار و برکات چیست و به چه دلیل عزاداری این همه ارزش دارد؟ پاسخ به این پرسش آسیب‌شناسی عزاداری را هم برای ما ممکن می‌سازد. ✔️ در یک جمع‌بندی ساده می‌توان با استفاده از منابع و متون دینی در این زمینه گفت 1- عزاداری درسی برای چگونه زیستن است و نه صرفاً برگذشته گریستن. عزاداری نگاه به گذشته است برای پیمودن راه آینده. 2- عزاداری مبتنی بر معرفت و به نوبه خود مولد معرفت‌های جدید است. 3- احیای «امر» است؛ امر خدا، پیامبران و امامان. وقتی عزم بر ساختن آینده آرمانی پیدا شد و معرفت نیز وجود داشت، آنچه اینان خواسته‌اند محقق می‌شود و همین است راز عظمت عاشورا و بزرگداشت آن. ✔️ اکنون ما مسلمانانیم و دو تجدید نظر ضروری: الف) تجدید نظر در شناخت عاشورا ب) تجدید نظر در چگونگی بهره‌وری از عاشورا …» 👈متن یادداشت در «شبکه اجتهاد»: https://b2n.ir/x47014 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 امام حسین(ع) و انتظار از نخبگان ✍️حجت‌الاسلام سیدجواد ورعی: در تاریخ کربلا و در زندگی سیدالشهدا(ع) بخشی از رهنمودهای آن بزرگوار متوجه نخبگان جامعه است. سیدالشهدا(ع) در مقاطع مختلفی سخنرانی‌ها و نامه‌هایی دارند که مخاطب آنها نخبگان هستند. نخبگانی که ظرفیت و جایگاه خودشان را فراموش کردند و از مسئولیتی که در آن جایگاه بر عهده دارند غفلت کردند. این باعث شده امام حسین(ع) در موقعیت‌های مختلفی نخبگان جامعه را مخاطب قرار دهد و آنها را به وظایف خودشان متوجه کند، از آنها گلایه کند و بگوید شما از جایگاهی که دارید به درستی استفاده نمی‌کنید و خودتان هم مشکلی در جامعه شده‌اید. 👈 بخوانید: استفاده سیدالشهدا از ظرفیت نخبگان: https://b2n.ir/g92929 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 همرزمان حسین(ع) 🔻«به جز حضرت امیر(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، باقی ائمه تلاش و کنش جدی در مبارزه با طاغوت و تشکیل حکومت نداشته‌اند!» هدف اصلی کتاب «همرزمان حسین(ع)» تلاشی برای اصلاح همین گزاره نادرست است. «همرزمان حسین(ع)» مجموعه ۱۰ سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در باب عنصر مبارزه در سیره ائمه معصومین(ع) ایراد شده است. این سخنرانی‌ها در ماه محرم و ایام عزای حسینی سال ۱۳۵۱ شمسی در هیات انصار الحسین(ع) تهران ایراد شده است. 👈 معرفی و تهیه اثر: https://b2n.ir/z53611 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴 قیام برای بیدار کردن وجدان‌ها 🔻امام حسین(ع) تصمیم گرفت برای رویارویی با دسیسه‌های علیه شخصیت امت خروج کند. ایشان در این راه نمی‌کوشید تا سلطنت سیاسی بنی‌امیه را از بین ببرد. امام حسین(ع) احتمال می‌داد که موفق شود سلطنت سیاسی بنی‌امیه را از بین ببرد ـ براساس آنچه از روایات برمی‌آید ـ اما فقط به‌عنوان یک احتمال و نه بیشتر. اخبار عمومی و همۀ شرایط عینی برای ایشان آشکار می‌ساخت که کشته خواهد شد. چگونه ممکن بود ایشان بر سلطنت سیاسی بنی‌امیه غلبه کند حال آنکه میان امتی مرده می‌زیست؟ باید از میان این مردم آن‌ کس که بیش از همه از ستم و دست‌درازی به منافع شخصی‌اش به کنار بود، انتقام ستمدیدگان را می‌گرفت تا آن ستمدیدگان احساس کنند هدفی بزرگ‌تر از این حدود کوچک وجود دارد. حسین(ع) در آن ستم فردی که هر مرد و زن مسلمان می‌دید، به‌سر نمی‌بُرد؛ زیرا حسین(ع) والاترین مقام را در میان مردم داشت و کسی را یارای تعدی به ایشان نبود و از ثروتمندترین و توانگرترینِ مردم بود. همۀ دنیا نزد حسین(ع) فراهم بود. همۀ مسلمانان با تمام تجلیل و تقدیس و تکریم حسین(ع) را در میان می‌گرفتند. ایشان نیازی به مقام و مال و تکریم نداشت. در هیچ‌یک از ستم‌های بنی‌امیه زندگی نمی‌کرد. خلفای بنی‌امیه با ایشان با مدارا و نرمی رفتار می‌کردند و از ایشان ترس و هراس داشتند. اما با وجود همۀ اینها حسین(ع) به‌پا خاست و هیچ‌یک از آنانی که پشتشان از تازیانه سرخ بود، به‌پا نخاستند. ایشان به‌پا خاست تا آنانی که پشتشان از تازیانه سرخ بود، احساس کنند که باید به‌پا خیزند. 📚کتاب امامان اهل‌بیت،صفحه ۴۵۸ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 دایره امر به معروف را محدود نکنیم/ نباید امر به معروف دولتی می‌شد ✔️حجت‌الاسلام سیدابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب 🔻امر به معروف و نهی از منکر، فقط یک مسئله دینی و در چارچوب دین نیست؛ امر به معروف و نهی از منکر را می‌بایست یک امر فرادینی و در تمام جنبه‌‌های حیات بشر در نظر گرفت. متأسفانه به جای اینکه به هنجارشکنی‌‌های مختلف که در متن دین ممکن است نیامده باشند، بپردازیم، فقط مسائل دینی را مورد توجه قرار داده ایم. اگر امر به معروف و نهی از منکر را محدود کنیم آن گاه مردم نیز پذیرای آن نخواهند بود؛ زیرا به عنوان مثال تمام منکرات در جامعه به بیرون بودن چند تار موی زنان و دختران خلاصه نمی‌شود؛ به دلیل همین محدودیت و عدم جامع نگری است که مردم می‌گویند به کسی ارتباطی ندارد و مثلاً نوع پوششی که دارند را مسئله شخصی خود می‌دانند. ما باید در مرحله اول سبدی از خوبی‌‌ها و سبدی از بدی‌‌ها را به معنی الاعم و به طور کلی طراحی و ترسیم کنیم و بعد از آن به سراغ کارهای جزئی برویم. یکی از خطاهای صورت گرفته، دولتی کردن مسئله امر به معروف و نهی از منکر است؛ این امر سبب شده هرگاه مردم از عملکرد دولت ناراضی شوند در مقابل این فریضه دینی نیز موضع گیری کنند. 👈اینجا بخوانید: https://b2n.ir/k99535 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 سیر نهضت حسینی بر اساس کهن‌ترین منابع 🔻در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی جدیدترین کتاب انتشارات به‌نشر با موضوع محرم و عنوان «شهادت‌نامه حسین (ع) و شهیدان کربلا» منتشر و روانه بازار کتاب شد. در این کتاب سیر تاریخی نهضت حسینی بر مبنای ۱۰ منبع کهن از آغاز ماجرای خلافت یزید و قیام و حرکت حضرت اباعبدالله(ع) مطرح شده است. 👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/h84218 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 فلسفه شهادت و عزاداری ✍️استاد محمد محمدی ری‌شهری 🔻تأمل در توصیه اهل بیت(ع) بر اقامه مجالس عزا برای شهدای کربلا و زنده نگاهداشتن خاطره عاشورا، تشویق آنان به سرودن شعر درباره این فاجعه بزرگ تاریخ اسلام، بشارت به پاداش‌های بزرگ در گریاندن و گریستن بر این مصیبت عظمی، تأکید بر اهمیت عزاداری در دهه اول محرم، خصوصا در روز عاشورا، به‌روشنی بیانگر این حقیقت است که عزاداری برای سیدالشهدا و یارانش، هدف بزرگی را تعقیب می‌کند که تا آن هدف تحقق نیافته، سنت عزاداری در میان پیروان اهل بیت باید تداوم یابد؛ بنابراین مسأله مهم این است که هدف و حکمت ضرورت تداوم عزاداری برای سیدالشهدا چیست؟ عزاداری بدون معرفت نه تنها ارزشی ندارد، بلکه چه بسا به زیان اهداف اصلی این حرکت ارزشمند نیز باشد. همه آنچه در تبیین فلسفه قیام و شهادت امام‌حسین(ع) ذکر شده، در فلسفه جهل‌زدایی خلاصه می‌شود. هر چه با فلسفه عزاداری (یعنی جهل‌زدایی جامعه اسلامی) و نیز با ویژگی‌های مجالس عزاداری هدفمند یعنی خدامحوری، ارائه تحلیل واقع‌بینانه از حادثه عاشورا و بهره گیری صحیح از احساسات و عواطف مردم نسبت به اهل بیت(ع)، در تضاد باشد، آفت مجالس عزاداری سیدالشهداست. 👈اینک برای توضیح این اجمال به مهمترین آسیب‌ها اشاره می‌کنیم: https://b2n.ir/p43989 🆔 https://eitaa.com/ijtihad