eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
740 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 آینده فقه تربیت و بایسته‌های آن ✅ جلسه اختتامیه مدرسه پائیزه «فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی» با حضور مدیر مؤسسه اشراق و عرفان حجت‌الاسلام دکتر سیدنقی موسوی و برخی اساتید دوره 🗓 زمان: پنج‌شنبه 25 آذرماه، ساعت 16 ◀️ ورود به جلسه از طریق لینک: https://www.skyroom.online/ch/saman2/302-21979-daneh.ir 🆔 @ijtihad
🔺توسعه مساحت تفسیر تطبیقی در آیات الاحکام 🎙ارائه دهنده: حجت‌الاسلام دکتر طاهر غرباوی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) 🔶 ناقد اول: حجت‌الاسلام دکتر نجار زادگان، استاد تمام پردیس فارابی دانشگاه تهران 🔶 ناقد دوم: حجت‌الاسلام دکتر محسن قمر زاده، مدیر گروه پژوهشی فقه قرآن و حدیث مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 🔹 دبیرعلمی: حجت‌الاسلام حسین شم آبادی، دبیر گروه پژوهشی فقه قرآن و حدیث مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ⏰زمان: پنج شنبه، 1400/9/25، ساعت 8/30 لغایت 10 🏢مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، طبقه دوم، سالن جلسات. 🌐 لینک وبینار: http://www.markazfeqhi.com/live 🆔 @ijtihad
🔺 آیین رونمایی از کتاب «رجال تفسیری» اثر آیت‌الله جوادی آملی ✔️ همزمان با هفته پژوهش، آیین رونمایی از کتاب «رجال تفسیری» اثر ارزشمند آیت‌الله جوادی آملی برگزار می‌گردد. 🎙در این مراسم آیت‌الله حسینی بوشهری، حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی و حجت‌الاسلام رحمان ستایش به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت. 📅 آیین رونمایی از کتاب گرانسنگ رجال تفسیری پنج‌شنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۰ ساعت ۹ الی ۱۱ در سالن آمفی تئاتر بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا برگزار خواهد شد. 📌گفتنی است کتاب رجال تفسیری اختصاص به شرح حال «راویان روایات تفسیری» دارد و در نوع خود یک اثر علمی جدید محسوب می‌گردد، زیرا تاکنون اثر مستقلی در خصوص راویان تفسیری، توسط علمای اسلامی نگاشته نشده است. 🆔 @ijtihad
💢راهبردهای تحولی حوزه و اقدامات دفتر فقه معاصر ✔️ استاد علیرضا اعرافی: 🔹جریاناتی وجود دارد که تراث گذشته را کم می‌شمارد و بزرگان را در سطح و جایگاه خود نمی‌بیند و دچار سطحی‌نگری و شتاب‌زدگی است و در نقطه مقابل هم تحول‌هراسی و غفلت از حرکات جدید و نیازهای نو و آفاق جدید صورت می‌گیرد که موجب توقف حوزه می‌شود. 🔸منهجی که مدیریت حوزه دنبال می‌کند منهجی متعادل و مبتنی بر نگاه درست اجتماعی و دور از افراط و تفریط است؛ ما در مسیر تحول نباید شتاب‌زده و سطحی‌نگر باشیم و تراث گذشته را ناچیز بدانیم. تحول در حوزه با شتاب‌زدگی و سطحی‌نگری و افراط و تفریط در تعامل بین سنت و نوگرایی ایجاد نمی‌شود. 🔹اصلاح نظام آموزشی و تدوین متون جدید از جمله کارهای صورت گرفته، در سطوح عالی کتب مکمل مکاسب و کفایه به صورت آزاد در قالب الفائق تدوین شد. همچنین ترسیم حوزه دانشی حوزه‌های علمیه در قالب دانشواره انجام شده است. 🔸۵۰ درس خارج در طول دو سال رسمیت یافته و ۸۰ رشته و گرایش در حال اجرا است. طراحی آموزش‌های هدفمند برای خروجی‌های هدفمند در ۳۰ محور، استفاده از فناوری‌های پیشرفته و هوش مصنوعی، توسعه گروه‌های علمی، رتبه‌بندی مبلغان و… از جمله دیگر موضوعات پیگیری شده است. 🔹دفتر فقه معاصر مدعی حصر در دروس نیست. ما تاکید بر حوزه آزاد با سنت‌های آزاد حوزه داریم؛ قلب حوزه، حوزه آزاد و مبتنی بر سنت‌های اصیل بزرگان است و به هیچ نحو ساختاردهی ظاهری را مد نظر نداریم، دفتر فقه معاصر به سنت‌های حوزه پایبند است و آن را متزلزل نخواهد کرد. 👈 گزارش فعالیت‌های پنج ساله دفتر فقه معاصر: https://b2n.ir/b27521 🆔 @ijtihad
🔺 نمودار فراوانی کرسی های درس خارج فقه و خارج فقه معاصر حوزه های علمیه در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ ✅ موضوع فقه معاصر با اختلاف چشمگیر و معناداری بیشترین تعداد درس و تعداد طلاب را نسبت به سایر ابواب فقهی در حوزه به دست آورده است. ✅ موضوعات دروس خارج فقه معاصر: فقه پول، فقه بانکداری، فقه بورس، فقه رمزارزها، فقه پزشکی، فقه تربیت، نظام خانواده، فقه جمعیت، فقه فضای مجازی، فقه سیاسی، فقه کاربردی، نظام اقتصادی اسلام، مالکیت معنوی، احکام بیمه، قوانین حقوقی و تجاری و... ✅ قریب به ۴۵ درصد از طلاب دروس خارج، در دروس خارج فقه معاصر شرکت می‌کنند. 🆔 @ijtihad
💢طرح لزوم قوه مقننه دو مجلسی در ساختار نظام جمهوری اسلامی ✔️کرسی علمی- ترویجی «ترجیج قوه مقننه یک مجلسی بر دو مجلسی در ساختار نظام‌های تک ساخت (بسیط و یکپارچه) از جمله نظام جمهوری اسلامی ایران» از سوی پژوهشکده علوم اسلامی چندی قبل به صورت وبینار برگزار شد. 🔻حجت‌الاسلام حسین جوان آراسته عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به ارائه طرح لزوم قوه مقننه دو مجلسی در ساختار نظام جمهوری اسلامی پرداخت و حجت‌الاسلام ابراهیم موسی زاده، هیئت علمی دانشگاه تهران، احمد تقی زاده، مدرس دانشگاه تهران و مهدی عبدالملکی معاون حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به عنوان ناقدان و موافقان اظهار نظر کردند. 👈 این گزارش را بخوانید: https://b2n.ir/r43191 🆔 @ijtihad
📚«اسباب ورود حدیث» اثر جدید استاد ربانی بیرجندی ✔️این اثر توانسته بخشی از جایگاه فقه الحدیث و غریب الحدیث را نشان داده و اهمیت این دو دانش را بیان کند، ولی در فهم محتوای حدیث و بلکه لغات حدیث در قواعدی می‌تواند ما را کمک کند که آن قواعد نقشی بسزا در فهم حدیث دارند. در این اثر به بررسی قواعدی پرداخته شده که به فهم بیشتر احادیث کمک می‌کند و ما را به اندرون حدیث می‌کشاند، مثل قضیه سبب ورود حدیث که نقشی کلیدی در فهم حدیث دارد و سبب می‌شود تا فقه الحدیث در آن روان و آسان شود. 👈آشنایی با کتاب: https://b2n.ir/z40961 🆔 @ijtihad
📚«ملحق العروه الوثقی» و «المکاسب المحرمه» رونمایی شد ✔️مراسم رونمایی از کتاب‌های «ملحق العروه الوثقی» و «المکاسب المحرمه» دو اثر قلمی مرحوم آیت‌الله یوسف صانعی، با حضور جمعی از علماء و فضلای حوزه و دانشگاه در دفتر این عالم فقید برگزار شد. 👈 جزئیات: https://b2n.ir/u28072 🆔 @ijtihad
💢سامانه «انتشارات حوزه علمیه خراسان» راه اندازی شد ✔️سامانه انتشارات حوزه علمیه خراسان و نمایشگاه دائمی کتاب به همت معاونت پژوهش، با همکاری دفتر فناوری اطلاعات حوزه علمیه خراسان رونمایی و معرفی شد. همه مخاطبان حوزوی و غیر حوزوی در سراسر کشور می‌توانند به سامانه انتشارات حوزه علمیه خراسان و نمایشگاه دائمی کتاب به نشانی https://book.hozehkh.com برای تهیه کتاب‌های معارفی و درسی و کمک درسی حوزه دسترسی داشته باشند. 👈 اطلاعات بیشتر: https://b2n.ir/t49318 🆔 @ijtihad
💢راهکاری برای قرض دادن پول و کسب سود حلال ✔️حجت‌الاسلام عباس نیکان کازرونی از پژوهشگران عرصه بانکداری اسلامی در نوشتاری به موضوع معامله سلف طلا پرداخته و راهکاری برای قرض دادن پول و حفظ ارزش آن ارائه داده است که می‌خوانید: https://b2n.ir/t52331 🆔 @ijtihad
💢بررسی فقهی عقلایی مالیت در فضای مجازی ✔️دو تلقی از مفهوم فضای مجازی مطرح است. یکی از تلقی‌ها، تلقی دو فضایی شدن است؛ یعنی یک فضا به فضای قبلی اضافه شده و یک فضای حقیقی و واقعی و یک فضای مجازی داریم. برخی قائل به دوگانگی این دو هستند و تفاوت‌های زیادی را برای این دو بر می‌شمارند. تلقی دیگر، امتداد داشتن فضای مجازی در ادامه فضای خارجی و حقیقی است. فضای واقعی تسامح است و تعبیر فضای حقیقی و مجازی بهتر است. در این‌جا دو فضا نداریم. ارتباط تنگاتنگی بین این دو وجود دارد و در واقع فضای مجازی گسترش فضای حقیقی است. به نظر می‌رسد، این تلقی دوم قریب‌به واقع و صحیح‌تر است. با توجه به هر دو تلقی، نسبت مالیت و مال در فضای حقیقی و خارجی و عینی با فضای مجازی چیست؟ به لحاظ مفهوم و مصداق عینیت است یا در مصادیق مختلف‌اند یا واحد؟ مالیت اشیاء در فضای مجازی چگونه است؟ معیارهای مشترک و مایزی برای مالیت میان فضای مجازی و حقیقی وجود دارد؟ 👈 ارائه حجت‌الاسلام عسگر درخشان‌دوست با موضوع «بررسی فقهی عقلایی مالیت در فضای مجازی» و نقد حجج‌اسلام ابوالحسن حسنی و حسین حجامی را بخوانید: https://b2n.ir/m05761 🆔 @ijtihad
💢مدارس فکری نجف؛ تمایز نظر و میدان عمل (1) ✔️دکتر عبدالوهاب فراتی: 🔸در آینده ما بیشتر از حال حاضر از نجف خواهیم شنید چون قرائت نجف، رقیب قرائت قم است. به اضافه که جریان روشنفکری به این نتیجه رسیده که آلترناتیو نظریه جمهوری اسلامی در میان محافل روشنفکری ظهور نمی‌‌‌کند بلکه در محافل حوزوی ظهور خواهد کرد و احتمال اینکه تفسیر نجف این آلترناتیو را تدارک کند و این تفسیر به عنوان روایت بدیل بیاید زیاد است. 🔹 آقای سیستانی فراتر از آنچه مدرسه خویی دارد، در وجه ایجابی، بیشتر به تدبیر دولت فکر می‌‌‌کند و تا جایی که در توانش هست، به تعبیر آقای سید جواد شهرستانی، در امر حسبه اتساع می‌‌‌دهد، اما تا به مرز حکومت می‌‌‌رسد، دایره امور حسبه را می‌‌‌‌بندد. 🔸فقهای مدرسه سیستانی و خویی، تلاش می‌‌‌کنند حوزه‌‌‌‌های خالی از نص را پر از احکام شرعی نکنند و به اراده آزاد انسان‌‌‌ها احترام زیادی بگذارند؛ اما مدرسه صدر اول تلاش زیادی می‌‌‌کند که حوزه‌‌‌‌های خالی از نص، یا منطقه فراغ تشریع را، پر از احکام شرعی کند و نقش فقیه را در زندگی بالا ببرد و به نقد نگاه مدرسه خویی در باب زعامت فقها در عصر غیبت می‌‌‌‌پردازد و یک نظریه ایجابی در باب اداره دولت در عصر غیبت دارد. 🔹امروز در حوزه نجف اراده و علاقه‌‌‌‌ای برای بازگشت به صدر اول دیده نمی‌‌‌شود. فقط در یک یا دو درس، به آرای اصولی ایشان اشاره می‌‌‌شود و عملا صدر اول حضور جدی در نجف ندارد و این نشان می‌‌‌دهد این اندیشه مورد اقبال نجفیان قرار نگرفته و به همین دلیل صدر اول آرزوهای برآورده نشده خودش را در ایران دنبال می‌‌‌کند. 🔸در بیت صدر دوم دو طیف حضور داشتند که خودشان عنوانِ معتدلین و متطرفین می‌‌‌دهد؛ آقای شیخ محمد یعقوبی رهبر جناح معتدل بوده و غیر یعقوبی که بعدا پشت مقتدی ایستادند جزو متطرفین بودند. بیشتر شخصی‌‌‌ها و برخی طلاب تند دفتر، به تدریج بعد از شهادت صدر دوم، یعقوبی را از دفتر بیرون کردند. یعقوبی در مدرسه کاشف الغطا تدریس را شروع کرد و آنقدر فشار آوردند که از نجف به حی الزهرا رفت و آنجا مستقر شد؛ اما بخش عظیمی از جریان اعتدالی صدر را دور خود جمع کرد. 🔹ما باید بین مرام‌نامه‌‌‌‌های فقهی علمای نجف در باب دولت مشروع، پذیرش یا عدم پذیرش ولایت و بین طرح‌واره‌‌‌‌هایی که آنها بلحاظ عینی در باب اداره دولت در عراق دارند تمایز بگذاریم. ما نمی‌‌‌توانیم از طریق آثار فقهی آنها بفهمیم که آنها در باب تغییر دولت در عراق چگونه فکر می‌‌‌کنند. به همین دلیل کسانی که طرفدار ولایت عامه اتساعی فقها هستند که عمدتا صدر دومی‌‌‌‌ها اینطور هستند، وقتی به اداره می‌‌‌‌رسند می‌‌‌گویند ولایت فقیه یک اندیشه مدرسه‌‌‌‌ای است و ما در نهایت اگر بخواهیم نقش فقیه را در عرصه سیاست برجسته کنیم، فقیه فقط نظارت روحی دارد. اصطلاح «نظارت روحی» در قم قابل فهم نیست و با نظارتی که اینجا ما در اصطلاح فقهی می‌‌‌گوییم تفاوت دارد. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/m47024 🆔 @ijtihad