💢طرح لزوم قوه مقننه دو مجلسی در ساختار نظام جمهوری اسلامی
✔️کرسی علمی- ترویجی «ترجیج قوه مقننه یک مجلسی بر دو مجلسی در ساختار نظامهای تک ساخت (بسیط و یکپارچه) از جمله نظام جمهوری اسلامی ایران» از سوی پژوهشکده علوم اسلامی چندی قبل به صورت وبینار برگزار شد.
🔻حجتالاسلام حسین جوان آراسته عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به ارائه طرح لزوم قوه مقننه دو مجلسی در ساختار نظام جمهوری اسلامی پرداخت و حجتالاسلام ابراهیم موسی زاده، هیئت علمی دانشگاه تهران، احمد تقی زاده، مدرس دانشگاه تهران و مهدی عبدالملکی معاون حقوقی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به عنوان ناقدان و موافقان اظهار نظر کردند.
👈 این گزارش را بخوانید: https://b2n.ir/r43191
🆔 @ijtihad
📚«اسباب ورود حدیث» اثر جدید استاد ربانی بیرجندی
✔️این اثر توانسته بخشی از جایگاه فقه الحدیث و غریب الحدیث را نشان داده و اهمیت این دو دانش را بیان کند، ولی در فهم محتوای حدیث و بلکه لغات حدیث در قواعدی میتواند ما را کمک کند که آن قواعد نقشی بسزا در فهم حدیث دارند.
در این اثر به بررسی قواعدی پرداخته شده که به فهم بیشتر احادیث کمک میکند و ما را به اندرون حدیث میکشاند، مثل قضیه سبب ورود حدیث که نقشی کلیدی در فهم حدیث دارد و سبب میشود تا فقه الحدیث در آن روان و آسان شود.
👈آشنایی با کتاب: https://b2n.ir/z40961
🆔 @ijtihad
📚«ملحق العروه الوثقی» و «المکاسب المحرمه» رونمایی شد
✔️مراسم رونمایی از کتابهای «ملحق العروه الوثقی» و «المکاسب المحرمه» دو اثر قلمی مرحوم آیتالله یوسف صانعی، با حضور جمعی از علماء و فضلای حوزه و دانشگاه در دفتر این عالم فقید برگزار شد.
👈 جزئیات: https://b2n.ir/u28072
🆔 @ijtihad
💢سامانه «انتشارات حوزه علمیه خراسان» راه اندازی شد
✔️سامانه انتشارات حوزه علمیه خراسان و نمایشگاه دائمی کتاب به همت معاونت پژوهش، با همکاری دفتر فناوری اطلاعات حوزه علمیه خراسان رونمایی و معرفی شد.
همه مخاطبان حوزوی و غیر حوزوی در سراسر کشور میتوانند به سامانه انتشارات حوزه علمیه خراسان و نمایشگاه دائمی کتاب به نشانی https://book.hozehkh.com برای تهیه کتابهای معارفی و درسی و کمک درسی حوزه دسترسی داشته باشند.
👈 اطلاعات بیشتر: https://b2n.ir/t49318
🆔 @ijtihad
💢راهکاری برای قرض دادن پول و کسب سود حلال
✔️حجتالاسلام عباس نیکان کازرونی از پژوهشگران عرصه بانکداری اسلامی در نوشتاری به موضوع معامله سلف طلا پرداخته و راهکاری برای قرض دادن پول و حفظ ارزش آن ارائه داده است که میخوانید: https://b2n.ir/t52331
🆔 @ijtihad
💢بررسی فقهی عقلایی مالیت در فضای مجازی
✔️دو تلقی از مفهوم فضای مجازی مطرح است. یکی از تلقیها، تلقی دو فضایی شدن است؛ یعنی یک فضا به فضای قبلی اضافه شده و یک فضای حقیقی و واقعی و یک فضای مجازی داریم. برخی قائل به دوگانگی این دو هستند و تفاوتهای زیادی را برای این دو بر میشمارند.
تلقی دیگر، امتداد داشتن فضای مجازی در ادامه فضای خارجی و حقیقی است. فضای واقعی تسامح است و تعبیر فضای حقیقی و مجازی بهتر است. در اینجا دو فضا نداریم. ارتباط تنگاتنگی بین این دو وجود دارد و در واقع فضای مجازی گسترش فضای حقیقی است. به نظر میرسد، این تلقی دوم قریببه واقع و صحیحتر است.
با توجه به هر دو تلقی، نسبت مالیت و مال در فضای حقیقی و خارجی و عینی با فضای مجازی چیست؟ به لحاظ مفهوم و مصداق عینیت است یا در مصادیق مختلفاند یا واحد؟ مالیت اشیاء در فضای مجازی چگونه است؟ معیارهای مشترک و مایزی برای مالیت میان فضای مجازی و حقیقی وجود دارد؟
👈 ارائه حجتالاسلام عسگر درخشاندوست با موضوع «بررسی فقهی عقلایی مالیت در فضای مجازی» و نقد حججاسلام ابوالحسن حسنی و حسین حجامی را بخوانید: https://b2n.ir/m05761
🆔 @ijtihad
💢مدارس فکری نجف؛ تمایز نظر و میدان عمل (1)
✔️دکتر عبدالوهاب فراتی:
🔸در آینده ما بیشتر از حال حاضر از نجف خواهیم شنید چون قرائت نجف، رقیب قرائت قم است. به اضافه که جریان روشنفکری به این نتیجه رسیده که آلترناتیو نظریه جمهوری اسلامی در میان محافل روشنفکری ظهور نمیکند بلکه در محافل حوزوی ظهور خواهد کرد و احتمال اینکه تفسیر نجف این آلترناتیو را تدارک کند و این تفسیر به عنوان روایت بدیل بیاید زیاد است.
🔹 آقای سیستانی فراتر از آنچه مدرسه خویی دارد، در وجه ایجابی، بیشتر به تدبیر دولت فکر میکند و تا جایی که در توانش هست، به تعبیر آقای سید جواد شهرستانی، در امر حسبه اتساع میدهد، اما تا به مرز حکومت میرسد، دایره امور حسبه را میبندد.
🔸فقهای مدرسه سیستانی و خویی، تلاش میکنند حوزههای خالی از نص را پر از احکام شرعی نکنند و به اراده آزاد انسانها احترام زیادی بگذارند؛ اما مدرسه صدر اول تلاش زیادی میکند که حوزههای خالی از نص، یا منطقه فراغ تشریع را، پر از احکام شرعی کند و نقش فقیه را در زندگی بالا ببرد و به نقد نگاه مدرسه خویی در باب زعامت فقها در عصر غیبت میپردازد و یک نظریه ایجابی در باب اداره دولت در عصر غیبت دارد.
🔹امروز در حوزه نجف اراده و علاقهای برای بازگشت به صدر اول دیده نمیشود. فقط در یک یا دو درس، به آرای اصولی ایشان اشاره میشود و عملا صدر اول حضور جدی در نجف ندارد و این نشان میدهد این اندیشه مورد اقبال نجفیان قرار نگرفته و به همین دلیل صدر اول آرزوهای برآورده نشده خودش را در ایران دنبال میکند.
🔸در بیت صدر دوم دو طیف حضور داشتند که خودشان عنوانِ معتدلین و متطرفین میدهد؛ آقای شیخ محمد یعقوبی رهبر جناح معتدل بوده و غیر یعقوبی که بعدا پشت مقتدی ایستادند جزو متطرفین بودند. بیشتر شخصیها و برخی طلاب تند دفتر، به تدریج بعد از شهادت صدر دوم، یعقوبی را از دفتر بیرون کردند. یعقوبی در مدرسه کاشف الغطا تدریس را شروع کرد و آنقدر فشار آوردند که از نجف به حی الزهرا رفت و آنجا مستقر شد؛ اما بخش عظیمی از جریان اعتدالی صدر را دور خود جمع کرد.
🔹ما باید بین مرامنامههای فقهی علمای نجف در باب دولت مشروع، پذیرش یا عدم پذیرش ولایت و بین طرحوارههایی که آنها بلحاظ عینی در باب اداره دولت در عراق دارند تمایز بگذاریم. ما نمیتوانیم از طریق آثار فقهی آنها بفهمیم که آنها در باب تغییر دولت در عراق چگونه فکر میکنند. به همین دلیل کسانی که طرفدار ولایت عامه اتساعی فقها هستند که عمدتا صدر دومیها اینطور هستند، وقتی به اداره میرسند میگویند ولایت فقیه یک اندیشه مدرسهای است و ما در نهایت اگر بخواهیم نقش فقیه را در عرصه سیاست برجسته کنیم، فقیه فقط نظارت روحی دارد. اصطلاح «نظارت روحی» در قم قابل فهم نیست و با نظارتی که اینجا ما در اصطلاح فقهی میگوییم تفاوت دارد.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/m47024
🆔 @ijtihad
💢مدارس فکری نجف؛ تمایز نظر و میدان عمل (2)
✔️حجتالاسلام احمد رهدار:
🔹ادبیاتِ «دوگانه مکتب نجف و قم» در ایران خاستگاه سیاسی پررنگی دارد. اخیراً جریانی معترض به نظام سیاسی ایران و الگوی مدیریت قم، این دوگانه را مطرح کردند. بعضی از آقایان از طرح این دوگانه استفاده کردند و به شکل عمیقتری مباحث روششناسی اجتهاد این دو مکتب را به بحث گذاشتند که آقایان علیدوست و مبلغی به این بحث پرداختند و زاویه بحث صرفا بررسی مناهج اجتهادی بود؛ اما ادبیاتی که پررنگتر دامن زد به دوگانه مکتب قم و نجف، ادبیات سیاسی بود.
🔸۴ـ۵ سال قبل تلاش نسبتا گسترده اما ناموفقی، جهت اقناع برخی آقایانِ معترض به نظام سیاسی و الگوی مدیریت حوزه علمیه قم، برای هجرت به نجف صورت گرفت. این در بخش علما تقریبا ناموفق بود ولی در بخش طلاب عدهای رفتند. شنیدم برخی آقایان مثل آقای کعبی بخش از طلاب خودشان را به نجف بردند و نقشه را بهم زدند و انحصار هجرت طلاب معترض به نجف را شکستند.
🔹غربیها آگاهانه دوگانه نجف و قم و آقای سیستانی و آقای خامنهای را دامن میزنند که البته جدید هم نیست! ما شاید بتوانیم بگوییم این دوگانه نیست، بلکه یگانه تشکیکی است. در سهگانه وکالت فقیه، نظارت فقیه، ولایت فقیه، آنکه بیگانه است وکالت فقیه است.
🔸برخی اینگونه القا میکنند که وکالت و نظارت فقیه در کنار همدیگر هستند و ولایت فقیه در مقابل آن دو است؛ اما به نظرم بصورت منطقی، نظارت و ولایت فقیه در کنار همدیگر است و در برابر وکالت فقیه است که جریانی وارداتی از روشنفکری غرب است.
🔹تحولاتی رخ داده که میتواند در تحلیل آینده این دو مکتب کمک کند؛ مثلا تحریم المصطفی باعث شده برخی طلاب خارجی که به حوزه قم میآمدند روانه حوزه نجف بشوند...نجف نشان میدهد برای طلاب خارج از قم و نجف، مکتب کارآمدتری است. احتمالا نتایج شوم استمرار تحریم در ایران بتواند عراقیها و خیلی افراد دیگر را متقاعد کند که به سمت الگوی نجف و قرائت نجف از اسلام بروند که مواجهه حداقلی با سیاست است.
🔸معتقدم خیلی از اوقات سکوت آقای سیستانی و حتی آقای خویی یک کنش سیاسی بوده است. هوش سیاسیِ فقیهی که مدلی بازی میکند که هم پروژهاش را جلو میبرد هم گیر نمیافتد را نمیشود نادیده گرفت! این نگاه، یک مدل نگاه دیگر به مرحوم آقای خویی و بروجردی است! نسبت دستگاه فقاهت نجف به مقوله سیاست را، اگر با این زاویه نگاه ببینید احتمالا طور دیگری جمعبندی خواهید کرد.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/m47024
🆔 @ijtihad
🏴السلام علیک ایتها الصدیقة الشهيدة فاطمة الزهرا
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ
🔳فرا رسیدن سالروز شهادت بزرگ بانوی مدافع ولایت و اولین شهیده ولایت و امامت، ام ابیها حضرت صدیقه شهیده فاطمه زهرا سلام الله علیها و ایام فاطمیه بر همه شیعیان و محبان آن حضرت تسلیت باد.
🆔 @ijtihad
🔺جریان شناسی مطالعات حدیثی معاصر
🎙ارائه کننده: حجتالاسلام رحمان ستایش
🎙ارائه کنند: دکتر روحانی الله شهیدی
🔶 مدیر جلسه: حجتالاسلام دکتر علی راد
🗓 زمان: شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰، ساعت: ۱۳
🔗 لینک ورود به جلسه
🌐 webinar.aqr.ir/qom
و
🌐 instagram.com/qomislamic
و
🌐aparat.com/qomislamic/live
🆔 @ijtihad
🔺چالشهای فقهی حقوق شهروندی
🎙ارائه دهنده: حجتالاسلام دکتر سید جواد ورعی
👤دبیر علمی: حجتالاسلام دکتر علی شریفی
⏳زمان: شنبه 27 آذر 1400
⏰ساعت: 18:00 الی 19:30
👈لینک/ لطفا به صورت میهمان وارد شوید: https://vcpro.ir/riicj1
🆔 @ijtihad
🔺صد سالگی حوزه قم و مسائل جامعه ایران
🎙سخنرانان:
👤استاد سیدمصطفی محقق داماد
👤استاد رسول جعفریان
👤استاد رضا مختاری
👤استاد اکبر ثبوت
📚با نگاهی به کتاب صد سالگی حوزه قم
🗓 زمان: یکشنبه ۲۸ آذر، ساعت ۱۸
📍مکان: تهران، سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی
📺پخش از اینستاگرام انجمن اندیشه و قلم: https://instagram.com/andisheqalam?utm_medium=copy_link
🆔 @ijtihad
💢تعبیر اسلام سیاسی غلط است، سیاست باید اسلامی باشد/ فرق نواندیشی دینی با عقلانیت اسلامی
✔️استاد عبدالحسین خسروپناه:
🔹من تعبیر اسلام سیاسی را قبول ندارم. سیاست باید اسلامی باشد اما چیزی تحت عنوان اسلام سیاسی نداریم. امام خمینی (ره) به اسلام جامع نگر قائل بود اما تفاوتشان با آیتالله خویی در این بود که امام اسلام جامع نگر را با چالشهای دنیای مدرن درگیر کرد.
🔸عنوان «اسلام سیاسی رادیکال» به آیتالله مصباح نسبت داده شود یا عنوان «اسلام سیاسی اعتدال» به شهید مطهری نسبت داده شود جفا به ایشان است. رهبری درباره این موضوعات که ولایت فقیه انتصابی است یا انتخابی یا ترکیبی از هردو مبسوط بحث نکردند و نمیتوان هیچکدام از این نظریات را به ایشان نسبت داد.
🔹جریان عقلانیت اسلامی یا اسلام ولایی معتقد به سیاست اسلامی است نه اسلام سیاسی. این جریان دنیای مدرن را میشناسد، میراث سنت را هم پذیرفته است اما خرافههای جریان سنت را میزداید و از سنت اسلامی و علوم اسلامی کمک میگیرد که پرسشهایی که تفکر مدرن از عقلانیت تا سبک زندگی به روی ما باز کرده را پاسخ دهد.
🔸چیزی که از نواندیشی دینی بنده به وسیله آثار مرحوم فیرحی که چهره شاخص این حوزه بودند فهمیدم این است که سوال و جواب را از مدرن میگرفتند ولی تلاش میکردند از سنت اسلامی توجیه این پاسخ را پیدا کنند. فرق عقلانیت اسلامی با نواندیشی دینی در اینجاست که نواندیشی دینی سوال و جواب را از غرب میگیرد و بعد دنبال مشابه سازی در سنت اسلامی است و ما این روش را قبول نداریم و میگوییم غلط است.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/a49265
🆔 @ijtihad
💢زوایای عدالت در حکمرانی اسلامی
✔️حجتالاسلام حسنعلی علیاکبریان:
🔹محورهای عدالت در حکمرانی را در دو بخش دستهبندی میکنیم؛ یک بخش، قانون است. برای اینکه یک حکومت بتواند حاکمیت خود را ایفا کند از ابزار قانون استفاده میکند.
🔸در موضوع قانون، در چهار مرحله بحث از عدالت مطرح میشود.
مورد اول رعایت عدالت در وضع قانون است.
مورد دوم آنجایی است که قانون باید سکونت کند یعنی چه زمانی عدالت اقتضا میکند که قانون درباره مسئلهای سکوت کند.
مورد سوم این است که وقتی قانون نیازمند تفسیر است، عدالت چه نقشی در تفسیر قانون دارم.
در نهایت وقتی نظام قانونگذاری وظایف خود را اجرا کرد و قانون برای اجرا به دست مجریان، عدالت در چه نقشی در عملکرد آنها خواهد داشت.
✂️ما یقین داریم احکام از روی عدالت وضع شده است. با این حال چطور میشود دغدغه جدیدی به نام عدالت داشته باشیم؟ این چالش اینطور حل میشود که بگوییم اجرای احکام در طول تاریخ به طور کلی عادلانه است، اما در ظرف خاص یک جامعه و در یک زمان خاص به دلیل بروز عوارضی امکان دارد اجرای یک حکم ظالمانه باشد یعنی عوارضی باعث میشود حکمی ظالمانه تلقی شود. حکومت باید در قانونگذاری و اجرای احکام شریعت به این ظلم هم توجه کند که مبادا اجرای احکام به ظلم بینجامد.
👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/j25935
🆔 @ijtihad
💢آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی افتتاح میشود
✔️مرکز نور طی این سالها زیست بوم موردنیاز برای کاربست هوش مصنوعی در حوزه علوم اسلامی و انسانی را فراهم و تکمیل نموده است و در حال حاضر توانایی تولید و عرضه پیکرههای استاندارد و سرویسهای مورد نیاز در پردازش هوشمند محتوا در مرکز فراهم گردیده است.
👈 برخی از دستاوردهای مرکز در حوزه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی: https://b2n.ir/d19718
🆔 @ijtihad
💢بانکداری اسلامی یا عقود اسلامی صوری؟
🔻ماهیت عقود اسلامی (غیرعقد قرضالحسنه) موجب میشود ماهیت فعالیت بانک کلا تغییر کند و از فعالیت در بازار پول (جذب سپرده و دادن وام با نرخ بهره مشخص) به فعالیت در بازار کالا و دارایی (مشارکت مدنی، فروش اقساطی و سایر عقود اسلامی) منتقل شود. اکنون ۳۷ سال از اجرای قانون بانکداری بدون ربا در کشور میگذرد و هنوز موضوع ربا یکی از مسائل اصلی اقتصاد کشور است، بهگونهای که اعتراض برخی مراجع تقلید را نیز موجب شده است.
در شرایط فعلی بیش از ۹۰درصد از رشد نقدینگی کشور ناشی از عملکرد نظام بانکی است. اگر عقود اسلامی بهطور واقعی در کشور توسط نظام بانکی انجام میشد، بین رشد نقدینگی و رشد اقتصادی تناسب برقرار میشد. براساس آمار اعلامی بانک مرکزی درحالی رشد نقدینگی در سال ۱۳۹۹، ۴۰.۶درصد بوده که رشد اقتصادی براساس اطلاعات مرکز آمار ایران یک درصد اعلام شده است.
👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/m07811
🆔 @ijtihad
💢نارساییهای قانونی چه تاثیری بر ناپایداری خانواده دارد؟
✔️حجتالاسلام فرجالله هدایتنیا:
🔻قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۵۳ در موارد ۱۶ و ۱۷ به مرد اجازه مشروط برای چند همسری داده بود، به ویژه در ماده ۱۷ ضمانت اجرای مهم و بازدارندهای برای ازدواج مجدد مرد پیش بینی کرده بود، این ماده تا حدود زیادی میتوانست اجرای قانون را تحکیم کند و مرد به احتمال زیاد این کار را انجام نمیداد.
فقهای شورای نگهبان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ضمانت اجرایی ماده ۱۷ را خلاف شرع فرض و حذف کردند. این قانون از آن زمان به بعد اصلاح نشد یعنی خود قانون باقی است در حالی که ضمانت اجرای آن ابطال شده است و به دلیل اینکه قانون فاقد ضمانت اجرا است با مردان زیادی مواجه میشویم که اقدام به ازدواج مجدد میکنند و شاهد مشاجرات فراوانی بین مرد با همسر اول و دوم او و در پی آن دعاوی قضایی هستیم.
تنها موضوعی که دامن مردان را برای چند همسری میگیرد عدم ثبت نکاح است و گرنه راهی برای بازخواست فردی که ازدواج مجدد کرده وجود ندارد. این قانون میتواند منشأ برخی ناسازگاریها، دعاوی و مشاجرات خانوادگی شود، بنابراین قانونگذار باید تکلیف این قانون را مشخص کند.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/z36764
🆔 @ijtihad
💢بهجای انگشت اتهام، از دستاوردهای علمی حوزه «حمایت» و «بهرهبرداری» کنید
✔️استاد مهدی هادوی تهرانی:
🔹امروز اگر یک موضوع تخصصی در مجلس شورای اسلامی یا در دولت یا در قوه قضاییه مطرح هست و توقع است که حوزههای علمیه پاسخگو باشند، از سوی دیگر توقع هست که مجلس شورای اسلامی یا دولت یا قوه قضاییه نیز از تولید چنین بحثی اولاً حمایت و ثانیاً بهره برداری کنند، نه اینکه توقع داشته باشند حوزه اظهار نظر کند و پس از آن اگر خواستند و مایل بودند و با نظرات آنها سازگاری داشت، از نظرات حوزه بهره ببرند و اگر نظر حوزه با نظرشان سازگار نبود، آن را کنار بگذارند. نمونه بارز این عدم حمایت اتفاقی بود که چند سال قبل در موضوع رمز ارزها افتاد.
🔸طبعاً وقتی با مباحث علمی حوزههای علمیه با بی اعتنایی و بی توجهی برخورد میشود، نمیتوان توقع داشت که حوزه به صورت بسیار جدی تر از اینکه تاکنون اقدام کرده و در مباحث مختلف پاسخگو بوده، به مسایل ورود کند. آن هم حوزهای که اکثریت طلاب و حتی مدرسین و علمای آن به شدت تحت فشار اقتصادی هستند.
🔹به اعتقاد من کم کاری جدی از ناحیه کسانی است که امکانات در اختیار آنهاست و به جای اینکه به علما و دانشمندان حوزوی اعتماد کنند، خودشان به ایجاد مراکز تحقیقاتی اقدام میکنند و در این مراکز از سطوح بسیار پایین علمی استفاده میکنند و قصد دارند در زمینههایی که مورد نیازشان هست به دیدگاههای دینی و شرعی و اسلامی دست پیدا کنند.
👈 اصل مطلب: http://ijtihadnet.ir/62545-2/
🆔 @ijtihad
📚«مشکاه الهدایه» تعلیقه سیدعلی خمینی بر «کفایه الاصول»
✔️کتاب «مشکاه الهدایه فی الشرح والتعلیق الکفایه» شرحی بر "کفایه الاصول" آیتالله شیخ محمد کاظم خراسانی، معروف به “آخوند خراسانی” به قلم حجتالاسلام سیدعلی خمینی، به زیور طبع آراسته و توسط بوستان کتابِ دفتر تبلیعات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد.
👈 معرفی اثر + لینک خرید با تخفیف: https://b2n.ir/n85547
🆔 @ijtihad
💢پروتستان و اخباریگری
✍️محمدباقر ملکیان
🔻اخباریگری یک جنبش چند وجهی است، یعنی همان طور که نمیتوان تأسیس حکومت صفوی و رابطه خصمانهاش با دولت عثمانی را در پیدایش ـ و یا لا اقل رونق گرفتن ـ اخباریگری نادیده گرفت، نمیتوان اخباریگری را فقط در این بستر تحلیل کرد و از جنبههای دیگر (مثل برخی از مبانی اصولی و حدیثی مدرسه حله) غافل بود؛ بنابراین باید در تحلیل این مدرسه شیعی به بسیاری از جهات در کنار هم توجه داشت.
شاید از این جهت است که مرحوم آیتالله بروجردی ـ بنابر آنچه مرحوم مطهری از ایشان نقل میکند ـ بر این باور بودند که اخباریگری در پی جریان حس گرایان اروپا (دیوید هیوم و جان لاک) سرو کلهاش پیدا شده است، گویا ایشان ـ علاوه بر جهاتِ معرفتیِ درون شیعیِ مؤثر در تشکیل مدرسه اخباریگری ـ دنبال جهات تأثیر گذار دیگر بوده اند. البته نظر مرحوم آیتالله بروجردی از نظر تاریخی صحیح نمینماید، یعنی دیوید هیوم و جان لاک صد سال پس از امین استرآبادی میزیسته اند و تأثیر پذیری استرآبادی از آنها غریب مینماید.
سخن در مورد شباهت اخباریه با پروتستانها و یا متأثّر بودن بزرگان اخباریه از مبانی جنبش اصلاحات مسیحی (مانند لوتر) از این نگاه قابل بررسی است.
👈 در مورد مبانی مدرسه اخباریه، کتب و رسائل فراوانی نوشته شده است. برخی از این مبانی شباهت تام و تمام به مبانی جنبش اصلاحات مسیحی دارد که در اینجا به نمونهای اشاره میشود: https://b2n.ir/a92687
🆔 @ijtihad
💢تأملی در باب منازعات اخیر در باب فقه نظامساز
✔️فقه حکومتی، فقه مضاف، فقه نظامساز، فقه سیاسی، فقه التربیه، فقه اقتصادی مجموعهای از کلیدواژههایی است که طی سالهای گذشته، جریانات حوزوی برای پیگیری پروژه امتداد فقه به کار بردهاند.
چه این عبارات را مضاف و مضافالیه بدانیم و چه صفت و موصوف به نظر میرسد برخی جریانات حوزوی منتقد این رویکردها بوده و این انتقادات در سالهای اخیر علنی و رسانهای شده است. گفتنی است که هم اکنون در سطحی از دروس رسمی حوزه پروژههای فقه مضاف در حال پیگیری است؛ پروژهای که با اضافه شدن چندین استاد مطرح در حال قوت گرفتن بوده و به غیر از مؤسسات تخصصی در قم، تعدادی از اساتید حوزه به مسائل مستحدثه و جدیدی ورود کردهاند که متضمن شکلگیری گستردهای از مباحث جدید در حوزه فقه و فقاهت است.
در کنار این روند هر از چند گاهی سخن از نظامسازی فقه و فقه اقتصادی و سایر مباحث مشابه، در رسانهها و مجامع حوزوی ضریب میگیرد. تاکنون دو موج فکری و رسانهای در این خصوص راه افتاده که واکنشهای گسترده حوزویان را در پی داشته است. موج اول پس از اظهارات فرزند مرحوم آیتالله فاضل در سال ۹۷ و موج دوم در مصاحبه نوه دختری مرحوم آیتالله بروجردی با رسانه اکوایران مطرح شد. هر دو موج مدتی حوزه و اندیشمندان حوزوی را مشغول پاسخ و نگارش یادداشتهای متعدد در فضای مجازی نمود که در این یادداشت تلاش میکنیم صورتبندی مناسبی از انواع کنشها و واکنشها ارائه کنیم.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/g51676
🆔 @ijtihad
🔺کاربرد منطق سیستمها در اجتهاد
👤ارائه: حجتالاسلام عبدالحمید واسطی
🎙ناقدان:
👤حجتالاسلام رضا اسلامی
👤حجتالاسلام عبدالهادی مسعودی
👤حجتالاسلام مجتبی الهی خراسانی
🔸دبیر علمی: حجتالاسلام محمد علی سوادی
⏰زمان: دوشنبه 29 آذرماه 1400، ساعت 15
🖇لینک ورود به جلسه: http://join.skype.com/DUdZmweYH3Kg
🆔 @ijtihad
💢رسالههای عملیه پاسخگوی نیازهای تازهمسلمانان نیستند
✔️حجتالاسلام محمدحسین ملکزاده، مدرس سطح خارج حوزه علمیه و از پژوهشگران حوزه است که سالها در برخی کشورهای اروپایی و آفریقایی تجربه تبلیغ داشته و با دغدغههای شرعی تازهمسلمانان و مسلمانانی که متولد این کشورها هستند آشناست.
وی معتقد است که رسالههای عملیه کنونی پاسخگوی نیازهای شرعی تازهمسلمانان نیست؛ بنابراین کتابی با موضوع فقه بینالملل نوشته و احکام شرعی مورد نیاز را تبیین کرده است.
👈 متن گفتگو: https://b2n.ir/p51722
🆔 @ijtihad
💢حکومت اسلام حکومت قانون
✔️کشور ایران، در دوره طولانی پیشامشروطه، حکومت فردمحور داشته تا اینکه «عدالت خواهی» در یکی دو دهه پایانی قرن گذشته به «مشروطه خواهی» ارتقاء یافت و خواست عمومی ملت بر این قرار گرفت که برای اصلاح حکمرانی باید «حکومت قانون» به اجرا در آید تا ملت از مفاسد «حکومت دلبخواهانه» نجات یابد و اینجا بود که اولین قانون اساسی تکوّن و تولد یافت.
حضرت امام در مباحث و اظهارات خود، آنجا که حکومت سلطنتی را غیر معقول و بی ارزش میدانست، به این مهم متذکر شد که حکومت اسلام حکومت قانون است. ایشان در درسهای معروف حکومت اسلامی و ولایت فقیه در سال ۱۳۴۸ اظهار داشتند:
«حکومت اسلام حکومت قانون است. در این طرز حکومت، حاکمیت منحصر به خداست و قانون فرمان و حکم خداست. قانون خدا، بر همه افراد و بر دولت اسلامی حکومت تام دارد… حکومت در اسلام به مفهوم تبعیت از قانون است و فقط قانون بر جامعه حکمفرمایی دارد.
👈 یادداشت حجتالاسلام تقوی را بخوانید: https://b2n.ir/t64096
🆔 @ijtihad
💢شرایط بسیار بحرانی آب را درک کنیم!
✍️حجتالاسلام علی نصیری
🔻مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب شریف وسائل الشیعه در باب «استحباب الوضوء بمد من ماء والغسل بصاع، وعدم جواز استقلال ذلک» چند روایت را آورده است از جمله دو روایت؛
در روایت نخست سیره قولی و در روایت دوم سیره عملی رسول خدا (ص) در باره میزان مصرف آب در وضو و غسل بازتاب یافته است. طبق روایت اول پیامبر اکرم (ص) برای وضو یک مدّ؛ یعنی هفتصد و پنجاه گرم آب و برای غسل یک صاع؛ یعنی سه کیلو آب مصرف میکرد.
طبق روایت دوم آن حضرت تاکید فرمود که وضو باید در نهایت با هفتصد و پنجاه گرم آب و غسل با سه کیلو انجام شود. آن گاه پیش بینی فرمود که اقوامی میآیند و این میزان را اندک میشمارند. آنان بر سنت من نیستند!
پیداست همان گونه که مرحوم شیخ حر در عنوان باب آورده است، نمیتوان از روایت وجوب مصرف آب به میزان اعلام شده در وضو و غسل را برداشت کرد، بلکه مفاد آن استحباب است.
اما در نظر داشته باشید که این گفتار آن حضرت ناظر به شرایط عادی و وجود آب به اندازه کافی در محیط زندگی است. حال اگر شرایط یک شهر یا کشور بحرانی باشد، آیا هم چنان از آن استحباب برداشت میشود؟!
👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/b87132
🆔 @ijtihad