💢مسأله ثبوت هلال ماه؛ جدال حکم واقعی و ظاهری
✔️استاد خسروپناه: منشأ اختلاف در تفاوت مبنایی در حقیقت رؤیت است. روایات شیعه و اهل سنت بر رؤیت تاکید میکند و بیشک مقصود از رؤیت، رؤیت متعارف در عرف جامعه است. پس موضوع افطار و امساک شرعی، تولد هلال نیست که با محاسبات ریاضی به صورت یقینی کشف میشود چون متعلق چنین یقین ریاضی، تولد هلال است؛ نه رویت هلال که موضوع حکم شرعی است. موضوع حکم شرعی، رؤیت معرفتشناسانه است نه تولد هستیشناسانه هلال.
✔️حجتالاسلام محمدعلی میرزایی: برخلاف دعوی اخیر که موضوع اصلی در موضوع هلال، جنبه معرفتشناسی آن از راه رؤیت است نه جنبه هستیشناسی ولادت ماه! باید از این نگاه و هزینههای سرسامآورش برای اندیشه دینی برائت جست، زیرا با کمی دقت در طبع طبیعی، عقلانی، عقلی، علمی و عرفی ادبیات دین اسلام، میتوان فهمید که دین و شریعت تشخیص مصادیق موضوعات را به عقلانیت علمی بشر وانهاده است و صرفاً به موضوعات شرعی خاص و احکام آن پرداخته است.
✔️حجتالاسلام محمد متقیان تبریزی: توصیه جناب میرزایی بهبهرهگیری از روش علمی در موضوع شناسیهای عرفی، به دلیل اعتقادی است که به دستیابی علم و ابزار تکنولوژیکی بهواقع موضوعات و مصادیق دارد؛ و همین امر سبب میگردد که ایشان و کسانی که چنین باوری دارند، در مواجهه با دستگاه فقاهتی، لب به اعتراض گشوده و عدم استفاده از علم روز در فرآیند موضوع شناسی را مورد نقد قرار دهند.
👈 گزارش کامل این گفتگوی علمی مکتوب و پاسخ به نقدها را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/t72656
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 کتاب ارزشمند «ابراهیم بن هاشم» تألیف استاد علی عندلیبی (استاد درس خارج مدرسه شهیدین) توسط انتشارات جامعة المصطفی العالمیة منتشر شد.
✔️ابراهیم بن هاشم یکی از روات پر روایت است، که در این کتاب بیش از 30 وجه عام وثاقت برای وی مطرح شده است. این وجوه برای اثبات توثیق روات دیگر نیز قابل استفاده است. مطالعه و مراجعه به این کتاب که از معدود کتب رجالی است که به بحث مهم «وجوه عامه توثیق» پرداخته، به همه طلاب سطوح عالی و خارج سفارش میشود.
🔹تعداد صفحات: 294
🔹چاپ اول: 1400
🔹زبان: فارسی
🔹قطع: رقعی
🔹قیمت: 65,000 هزار تومان
👈خرید آنلاین از طریق سایت انتشارات: https://buy-pub.miu.ac.ir/product/4066788
📌 همچنین خرید کتاب با تخفیف 20 درصد از نمایشگاه کتاب امکانپذیر است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺درس خارج فقه خلق پول
📌موضوع: «بررسی مشروعیت خلق پول و احکام مرتبط به آن»
👤استاد: سید محمدرضا مدرسی طباطبایی
⏰ زمان: سه شنبهها/ ساعت: ۹- ۱۰
🔗درس به صورت حضوری و غیرحضوری (آنلاین) برگزار می شود: https://rubika.ir/qommpth
🏢 مکان: قم، صفائیه، کوچه ۳۷، فرعی پنجم، پلاک ۱۷۲، موسسه پرتو ثقلین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی «الزامات کلامی فقه نظام ساز»
👤ارائه: حجتالاسلام والمسلمین ابوالحسن حسنی، پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه
👤ناقد: حجتالاسلام عبدالحسین مشکانی، مدرس حوزه و دانشگاه و مدیر گروه جامعه و نظام مرکز مطالعات راهبردی حوزه علمیه قم
📆 زمان: سه شنبه 20 اردیبهشت 1401، ساعت11 تا 13
🏢 مکان: قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
📡 حضور مجازی از طریق: https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 کرسی علمی ترویجی «فلسفه اصول»
👤ارائه: استاد علی اکبر رشاد
👥 ناقدان: استاد احمد مبلغی و استاد علیرضا قائمینیا
👤دبیر علمی: حجتالاسلام والمسلمین ذبیحالله نعیمیان
📆 زمان: چهارشنبه 21 اردیبهشت، ساعت 17
🏢 مکان: قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
📡 حضور مجازی از طریق: join.skype.com/I7qOg2slYw3U
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔳 مراسم بزرگداشت مقام مرجعیت و علم و فضیلت آیتالله علوی گرگانی (قدس سره)
🕌 مکان: حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها (شبستان امام خمینی)
📆 زمان: روز چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۱ بعد از نماز مغرب و عشا
🔗 ضمنا مراسم زنانه همزمان در حسینیه شهدا (خیابان صفاییه) بعد از نماز مغرب و عشا برگزار میگردد.
📌حضور مراجع عظام تقلید، علما، فضلا و اساتید محترم و سایر اقشار مومن موجب تکریم مقام مرجعیت و علم و فضیلت خواهد بود.
💠 جامعه مدرسین، شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم و مجمع عمومی جامعه مدرسین، بیت معظمله
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 مناسبات اخلاق و فقه در گفتوگوی اندیشوران
📖چاپ دوم کتاب «مناسبات اخلاق و فقه در گفتوگوی اندیشوران» اثر محمد هدایتی در پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۴۷ صفحه منتشر شد.
🔻این اثر در سه بخش تهیه و تدوین شده است؛ در بخش اول که تحت عنوان "مقدمه ای تحلیلی بر مناسبات اخلاق و فقه" تالیف شده، ضمن تعریف اجمالی اخلاق و فقه، به انواع مقایسه و نسبت سنجی اشاره شده است؛ همچنین بر لزوم یا ترجیح همگرایی یا وحدت اشاره گردیده و سپس راهکارهای کشف وحدت و همگرایی در سه سطح مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
در بخش دوم و سوم "متن گفتگوهای اخلاق و فقه" با آیات جعفر سبحانی، محمدعلی گرامی و محی الدین حائری شیرازی و اساتید احمد احمدی، محسن اراکی، علیرضا اعرافی، عبدالحسین خسروپناه، محمدتقی سبحانی، ابوالقاسم علیدوست، سید مصطفی محقق داماد، محمد عندلیب همدانی و غیره آمده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢عقلانیت حاج شیخ عبدالکریم حائری در شکلگیری، گسترش و ماندگاری حوزه علمیه قم
✍️ استاد سیدضیاء مرتضوی
✂️آنچه بیش از همه در این بنیانگذاری نقش داشته و زمینه دیگر عوامل را فراهم ساخته، «عقلانیت» و خردمندی حاجشیخ بوده است؛ عقلانیتی که به درک درست موقعیت خود و جامعه، شناخت درست اهم و مهم، بازشناسی اهداف کوتاه و محدود از هدف بزرگ و نهایی، شناخت نقشی که حوزه و روحانیت و مرجعیت در آینده جامعه و کشور دارد، و شناخت درست ماهیت استبداد رضاخانی و دینستیزی او و چگونگی تعامل با آن انجامیده است و سایر عوامل و ابزارها را که هر یک در جایگاه خود نقشآفرین و ارزنده هستند، در خدمت همین عقلانیت گرفته است. عقلانیت حاجشیخ مظاهر و دستاوردهای مختلفی داشته، اما آنچه سرآمد همه آنهاست، همان برپا ساختن حوزه علمیه قم است.
🔻سرفصلها:
🔹انسان و جامعه بر مدار عقلانیت
🔹حائری، خردمندی بزرگ
🔹نمونههایی از عقلانیت حاجشیخ
🔹عقلانیت در برپایی و استمرار حوزه قم
🔹نمونههایی از درایت و عقلانیت در ماندگاری حوزه
1️⃣ ناهمراهی با مخالفان سربازی اجباری در قم
2️⃣ ناهمراهی با بافقی، مدرّس و عالمان تبعیدی
🔸عدم حمایت از آیتالله بافقی
🔸نهی از واکنش و پیگیری
🔸عدم حمایت از مدرّس
🔸عدم همراهی کامل با عالمان تبعیدی
🔸سیاست در عین عدم دخالت سیاسی
3️⃣ بردباری در برابر غائله همسانسازی لباس
4️⃣ عدم موضعگیری در کشتار مسجد گوهرشاد
5️⃣ بردباری در برابر جام زهر کشف حجاب
🔹رویکرد کلی حاجشیخ در میانه حوزه و رژیم
🔹رویه امام صادق(ع) الگویی برای حاجشیخ
👈 بخوانید: https://b2n.ir/j70143
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣 پویش آموزشی پژوهشی با محوریت دروس خارج فقه رهبر معظّم انقلاب
✔️ با هدفِ آشنایی:
۱- شیوهی اجتهاد جواهری با تأکید بر روش فقهی حضرت آیتالله خامنهای
۲- ویژگیهای اختصاصی روش فقاهت معظّمٌله
🔻مزایای دوره:
۱- بهرهمندی از اساتید مبرّز و استادیاران فاضل
۲- بهرهمندی از محتوای مکمّل و جانبی
۳- احتساب اتمام دوره، معادل یک سال حضور در درس خارج فقه
۵- اختصاص بن تخفیف ویژه برای شرکتکنندگان دوره جهت تهیّه آثار معظّمٌله
🔷 شرایط ثبتنام :
🔸اتمام امتحان کتبی و شفاهی پایهی ۱۰ در سال ۱۴۰۰
🔸معدل ۱۶ به بالا
🔸حداکثر سن ۳۵ سال
🔸ویژه نخبگان حوزوی و محصلین مراکز تخصصی فقهی
🔸التزام به آییننامهی انضباطی و اتمام دوره
🔷 مهلت ثبت نام: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
📍ظرفیت محدود
🆔 جزئیات بیشتر + پیوند ثبت نام: https://b2n.ir/k25332
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترويجی «ماهیت دولت اسلامی»
👤ارائه: دکتر محمدتقی دشتی، رئیس مرکز پژوهشی مبنا و عضو هیئت علمی دانشگاه
👤ناقد: حجتالاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، استاد حوزه و دانشگاه و رئیس انجمن مطالعات سیاسی حوزه
👤دبیر علمی: دکتر علیرضا نائیج، نائب رئیس انجمن مطالعات سیاسی حوزه
🗓 زمان: امروز سه شنبه، 20 اردیبهشت 1401، ساعت 16
🏢 مکان: قم-بلوار جمهوری اسلامی- کوچه 2- ساختمان انجمن های علمی حوزه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هتک حرمت مراقد امامان معصوم در بقیع، عاشورای دوم است
✔️پیام آیتالله سبحانی به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (ع)🔻
سالروز تخریب بارگاه ملکوتی اهل بیت نبوت، و هتک حرمت مراقد امامان معصومین در بقیع، عاشورای دوم است و باید مسلمانان جهان به ویژه شیعیان مراتب نفرت، انزجار خود را از عاملان این جنایت به گوش جهانیان برسانند.
حدود ۱۰۰ سال پیش لشکر جهل و ظلالت، در چنین روزی، با بیل و کلنگ نصب و عداوت به حرم شریف ائمه چهارگانه و دیگر وابستگان خاندان رسالت در بقیع یورش برده و آنها را با خاک یکسان کردند.
بار دیگر عمل زشت و نفرت بار متوکل عباسی را در تخریب گنبد و بارگاه حسینی و شخم زدن زمین آن را تکرار کردند «یُریدُونَ لِیُطفِئُوا نُور الله واللهُ مُتِمٌ نُورِهِ وَلَو کَرِهَ الکافِرُون» قرآن مجید، مسلمانان جهان را به ترفیع و تکریم بیوتی که مرکز حمد و تسبیح الهی است، دعوت مینماید و میفرماید: «فی بُیُوتٍ أَذن الله أَن تُرفَعَ»
جلالالدین سیوطی در کتاب «درّ منثور» مینویسد پیامبر اکرم (ص) این آیه را در مسجد تلاوت کرد. مردی پرسید مقصود از این «بیوت» چیست؟ پیامبر (ص) فرمود: «خانههای پیامبران است». در این هنگام، ابوبکر در حالی که به خانه حضرت زهرا (س) اشاره میکرد، پرسید: آیا این خانه هم از آنهاست؟ حضرت فرمود: «نعم من افاضلها» (یعنی آری از برترین و والاترین آنهاست).
مرقد عسکریین (علیهما السلام) که اخیراً به دست همین عاملان ویران گشت، خانههای آنان بود که در آن، امامان و مادر گرامی ایشان، خدا را عبادت کرده و به حمد و ثنای او میپرداختند. متأسفانه به جای ترفیع و تعمیر، منهدم گردید.
رسم خردمندان جهان، حتی رسم پیروان شرایع پیشین این بود که قبور بزرگان و پیامبران را تکریم نموده و با ساختن بنا بر قبور آنان، ادای احترام میکردند و هم اکنون قبر خلیل الرحمن در فلسطین اشغالی، و قبور دیگر پیامبران و اوصیای آنان در کشورهای اردن و سوریه و مصر و عراق گواه این مطلب است.
متأسفانه اعراب نجد، از فرهنگ اسلامی دور بوده و به جای عمل به آیه «قُل لا اساَلکُم عَلَیهِ أَجراً إلا المَوَدّة فِی القُربی» به دشمنی برخاسته و آثار آنان را همراه با آثار دهها وابسته به خاندان رسالت و دیگر بزرگان دین، منهدم کردند.
روزی نیست که در حرمین شریفین آثار اسلامی تازهای به بهانه توسعه حرمین نابود نگردد و چیزی نمیگذرد که شهرهای مکه مکرمه و مدینه منوره به صورت دو شهر غربی به تمام معنی در آیند.
مسلمانان جهان، از حاکمان نجد و حجاز میخواهند حریت و آزادی را به حرمین شریفین باز گردانند و اجازه دهند با نظم و آرامش، محبان اهل بیت (ع) قبور آنان را تجدید بنا کنند و همه طوایف اسلامی را در انجام فرایض خود در زمان حج و عمره، آزاد بگذارند تا حرم امن الهی برای همه «حرم امن» گردد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚تخریب بقیع؛ ضربهای بر تاریخ اسلام
📖 کتاب «تخریب بقیع؛ ضربه ای بر تاریخ اسلام» تالیف آیتالله صافی گلپایگانی (ره)، مجموعهای از پیامها، یادداشتها، نامهها و اشعار درباره قبرستان بقیع و حادثه جانسوز تخریب قبور ائمه است که دفتر تنظیم و نشر آثار ایشان با توجه به اهمیت تاریخی این زیارتگاه و گسترده بودن ابعاد تاریخی مذهبی تخریب این مکان مقدس توسط وهابیها؛ مطالب این مرجع را به صورت یکجا گردآوری و منتشر کرده است. این کتاب ۷۱ صفحه میباشد و پاسخ آیتالله هاشمی رفسنجانی به نامه حضرت آیتالله صافی گلپایگانی پایان بخش این کتاب است.
👈 دانلود کتاب: https://saafi.com/sites/default/files/baghie.pdf
🆔 https://eitaa.com/ijtihad