eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
742 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢تخریب قبور عترت پیامبر(ص) در بقیع؛ نمایی دیگر از چهره خوارج و نواصب ✍️حجت‌الاسلام محمدجعفر طبسی 🔻 از جمله حوادث بسیار دردناک و ناگوار تاریخ، تخریب قبور مطهّر اهل‌بیت پیامبر(ص) در بقیع به دست وهابیت تکفیری است. این واقعه تلخ، در هشتم شوّال سال ۱۳۴۵ قمری در مدینه و کنار مرقد رسول‌خدا(ص) اتفاق افتاد؛ در حالی که اسناد فراوانی وجود دارد که مسلمانان در طی سده‌های متمادی نسبت به ساخت گنبد و بارگاه باشکوه در بقیع برای ائمه اطهار(ع) اهتمام داشته‌اند. این امر نشانه موافقت همه علمای مذاهب اسلامی ـ‌تا پیش از ابن تیمیه و حتی دوران پس از اوـ با ساخت گنبد در بقیع است. از این‌رو اقدام جاهلانه وهابیت در مقابل نظر قاطبه علمای اسلامی و خالی از پشتوانه مذهبی است و در واقع، نمایانگر چهره زشت خوارج و جریان ناصبی‌گری در زمان معاصر است. 👈 در این نوشتار به برخی از مدارک دالّ بر آبادانی قبور ائمه(ع) بقیع و وجود گنبد و بارگاه در آن، پرداخته می‌شود: https://b2n.ir/d74338 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مرمت بقیع مورد اتفاق فقهای مسلمان است 📝 نامه امام موسی صدر به شاهزاده سعودی دربارهٔ بقیع 🔻هشتم شوال برابر با سالروز واقعهٔ تخریب بقیع در سال ۱۳۴۴ هجری قمری است. روزی که قبرستان بقیع به دست وهابیون به طور کامل تخریب شد. امام موسی صدر پس از تلاش‌هایی که برای بازسازی قبرستان بقیع در دیدار با شاهزاده سعودی داشته، در محرم سال ۱۳۹۴ قمری نامه‌ای برای یادآوری و درخواست دوباره می‌نویسد. ترجمه فارسی این نامه را در ادامه می‌خوانید. ✍ به نام خداوند بخشنده مهربان سرور و برادر بزرگوارم، عالی‌جناب، شاهزاده امیر محسن عبدالمحسن بن عبد العزیز آل سعود سلام و رحمت و برکات خداوند بر شما باد که از حرمین و حجاج آن‌ محافظت و صیانت می‌کنید و پایه‌های حکومتتان را بر احکام الاهی بنا نهاده‌اید و جایگاه مسلمانان را بالا برده‌اید و چون آزمون فرا رسید، تحت رهبری آن رهبر پیروز، چنان موضعی اتخاذ کردید که سرزمین و امت و رهبری شما را در برابر دو ابر قدرت، به نیرویی الاهی و والا بدل کرد. آرزوها را بارور کردید و اعتماد و خرسندی را در جان اعراب و مسلمانان نشاندید. گوارایتان باد و پاینده باشید. در این‌جا، سفر برادر و خویشاوند خود حضرت علامه هادی قمی را برای ادای عمره غنیمت می‌شمرم و این نامه را بدو می‌سپارم تا به وسیله آن پیمانم را تجدید کنم و به برادری گرامی که دیدار کوتاهش باعث شد احساسی عمیق و دوست داشتنی با اخلاص و احترامی همراه با محبت داشته باشم، سلامی برسانم و سپس، گفت‌وگویی را به آن سرور شاهزاده یادآوری کنم که در دیدار سال ۱۳۹۲ در دفتر جناب‌عالی درباره برخی تعمیرات و سازمان‌دهی‌های اطراف بقیع داشتیم. در آن دیدار، با ملاحظه خاطر بزرگوار و همت بلند و روح مؤمن و دورنگری و روشن‌بینی جناب عالی، گفتم که ساختن بارگاه برای امامان اهل بیت، مورد اتفاق فقهای مسلمانان نیست و به همین سبب، برای پرهیز از حرج، چنین درخواستی نداریم، اما سر و سامان دادن به قبرستان و آسفالت یا سنگ‌فرش کردن راه‌های داخلی آن و کاشتن اطراف آن و تبدیل آن به بوستانی آزاد با فواره و آب‌نما و مرمت دیوارها و گذاشتن سنگ‌های زیبا در آن‌ها و تعبیه سایه‌بان‌های مرتب گرداگرد آن و اقداماتی از این دست، موضع اتفاق فقهاست و موجب تکریم صدها هزار نفر زائر و عمره‌گزار و حج‌گزار و دوست‌دار است و سبب تألیف قلوب گِردِ رهبریِ اسلامی درخشان و فزاینده شما خواهد بود؛ خصوصاً در این زمان که اعلی‌حضرت کوشش فراوانی برای وحدت مسلمین و هم‌دلی آنان دارد. سرور و برادر من امیر بزرگوار! خداوند شاهد است ـ و همو برای شاهد بودن کافی است ـ که این پیشنهاد از قلبی پرخلوص و ذهنی آگاه بر آمده که ابعاد مسئله را درک می‌کند و خیرخواه همه شما به خصوص شخص جناب‌عالی است؛ چراکه دوست‌دار شما هستم. پس خود را در صفحات تاریخ و در دل و زبان میلیون‌ها بلکه صدها میلیون مسلمان، بلکه‌ اجازه دهید بگویم‌، در جان رسول اکرم ـ که درود و سلام فراوان بر او باد ـ جاودانه کن. و از این فراتر، این کار را به مثابه دِینی بر گردن دوستارانت که من کوچک‌ترینشان هستم قرار ده؛ دِینی که با دوستی و خدمت و ایثار دار و ندار هم ادا کردنی نیست. من بی‌تابانه منتظر پاسخ هستم و بسیار شادمان خواهم شد اگر هنگامی که در بیروت به استقبال شما می‌آیم یا هنگامی که برای زیارت بارگاه پیامبر اکرم و دیدار با نگهبان و پاسدار آن، امیر، به مدینه مشرف می‌شوم، درباره بسیاری از مسائل با هم گفت‌وگو کنیم. در خاتمه، ای بزرگوار، دعا و سلام و درودها و اشتیاق مرا بپذیرید. والسلام برادر شما موسی صدر 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چهارگام ضروری برای صیانت از حرم‌های اهل‌بیت(ع) و حق زیارت در جهان اسلام ✍️بهمن دهستانی 🔻همزمان با سالروز تخریب مزار ائمه بقیع (ع) در مدینه منوره در سال ۱۳۴۴ هجری قمری، یاد و سخن از این هجمه کور وهابیت در محافل شیعی تازه می‌شود و مجالس عزاء برای احیاء اهمیت این واقعه در گوشه و کنار برگزار می‌گردد. در سال‌های گذشته برخی صاحب‌نظران و دلسوزان پیشنهاداتی برای جلب توجه جهان اسلام و حتی جامعه بین المللی به این رویداد و ایجاد فشار به حکومت سعودی برای بازسازی بقیع مطرح کردند؛ مواردی مانند نامه نگاری شیعیان به سازمان ملل. اما آیا یک عقیده و دلبستگی و ضرورت مذهبی شیعی‌ می‌تواند برای جهان اسلام یا جامعه بین المللی مهم و قابل اعتناء باشد؟ چرا باید دیگر مسلمانان یا مثلا سازمان‌های بین المللی به بازسازی مزارات و حرم أئمه اهل بیت(ع) اهمیت بدهند؟ و آیا اساسا راه جهانی سازی دیدگاه‌ها و مطالبات جهان تشیع از محافل و ارگان‌های جهانی و بین المللی با نامه نگاری آحاد شیعیان در گوشه و کنار به مجموعه‌ای مانند سازمان ملل محقق‌ می‌شود؟ اما‌ می‌توان این سؤال را مطرح نمود که آیا راهی عُقلایی و عقلانی برای جلب توجه افکار عمومی جهان اسلام یا حمایت سازمان‌های بین المللی از حقوق و مطالبات شیعیان وجود دارد؟ 👈 متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/u61156 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فیلسوف فقه می‌تواند «فقه» را به سمت پاسخ‌گویی و معاصرسازی بکشاند/ نظریه ترکیب روح شریعت و روح زندگی ✔️استاد احمد مبلغی: 🔹فقه معاصر به این معناست که فقه کلاسیک با تکیه‌بر قابلیت‌ و ظرفیت‌های روشی، تراثی و منابعی؛ اولاً ورود در حوزه‌‌ی زندگی معاصر پیدا کند و ثانیاً در پی پاسخگویی مؤثر و کارآمد، برای زندگی معاصر باشد... کسی که فیلسوف فقه است می‌تواند «فقه» را از حیث روشی اشباع کند و فقه را به سمت پاسخ‌گویی و معاصر سازی بکشاند. 🔸حوزه فلسفه‌‌ی فقه شهید مطهری جالب است، از یک طرف جهان‌بینی کلامی را مؤثر می‌بیند، اعتقاد به روند زندگی از حیث تاریخی را تأثیرگذار می‌بیند و از یک طرف آگاهی‌های معطوف به محتوای زندگی (و نیز در جاهایی هم اشاره به تخصّص و علم می‌کند؛) این سه را ایشان به‌عنوان عوامل ضروری برای استنباط شریعت و احکام شریعت در پاسخ به نیاز‌های زمان تلقّی می‌کند. 🔹در افکار ایشان یک عناصر روشی مشاهده می‌شود که در صورت بررسی و فعال شدن در حوزه‌‌ی علمیّه، می‌تواند فقه معاصر را تقویّت و پشتیبانی کند و نیز فقه معاصر را در مسیر پاسخگویی قرار بدهد 🔸شهید مطهری معتقد است در روش فقهیمان بیاییم و روح شریعت را از یک طرف و روح زندگی را از طرفی دیگر شناسایی کنیم و یک عنصر ترکیبی بسازیم که بتوانیم در فضای زندگی معاصر حرکت کنیم و فقه را آنجا حضور و تحرک ببخشیم. 👈 گزارش نشست «ظرفیت‌های فقه مطهری برای فقه معاصر»: https://b2n.ir/m86836 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست نقد و بررسی «بنیان‌های نظری تعاونی» 🎙حجت‌الاسلام احمدعلی سیفی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🎙حجت‌الاسلام علی نعمتی دبیر هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان 🎙حجت‌الاسلام سیدعباس دیانت مقدم پژوهشگر فقه‌الاقتصاد هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان 📆 زمان: امروز پنج‌شنبه 22 اردیبهشت 1401، ساعت ۱۴:۰۰ 📡 پیوند ورود به همایش: https://vroom.um.ac.ir/iish 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔هم‌اندیشی: رویکردشناسی فقه نظام ساز (2) 🔻چهارمین پیش نشست همایش ملی فقه نظام ساز ✔️ دیدگاه: 1. استاد سید محمدمهدی میرباقری 2. استاد محمدجواد فاضل لنکرانی 3. استاد مهدی هادوی تهرانی ✔️ مقررین: 1. حجت‌الاسلام سید پیمان غنایی 2. حجت‌الاسلام محمد قاسمی 3. حجت‌الاسلام حسن عابدی ✔️ دبیر علمی: حجت‌الاسلام محمد جواد تاکی 🕰 زمان: یکشنبه 25 اردیبهشت 1401، ساعت 17 تا 19:30 🔻 برنامه به صورت حضوری برگزار می‌گردد. 📎لینک شرکت در هم اندیشی: https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سیره مقدس اردبیلی در ایام تحصیل ✔️آیت‌الله‌نوری ‌همدانی در ابتدای درس خارج فقه: 🔹بر ما لازم است که درس بگوییم و درس بخوانیم؛ همانطور که در سیره علما بزرگ ما بوده که به هیچ وجه درس را تعطیل نمی‌کردند، حتی در حالات مقدس اردبیلی آمده که وقتی در ایام تحصیل به سفر کربلا با آن همه ثواب و عظمت می‌رفت، نماز را جمع می‌خواند؛ چون شبهه داشت زمانی که وظیفه درس است نباید درس را تعطیل کرد؛ به هرحال اهمیت برقراری درس بسیار مهم است. 🔹تقریر دروس با ادبیات خوب مهم است. همه باید نظم داشته باشند و عادت به حضور در درس ها داشته باشند و حوزه قم ان شاءالله به رونق دروس خود مثل گذشته زنده باشد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تفاوت اصولیان و اخباریان: شیخ جعفر کاشف الغطاء و تمثیل خدمتکار و شهریار ✍️ حمیدرضا تمدن 🔻مدّتی پیش کتابی با عنوان «الرسائل المتبادله بین الأخباریین و الأصولیین» منتشر شد که محقق آن، برخی از رساله‌های نوشته شده در این زمینه را جمع‌آوری و تحقیق نموده است. یکی از این رساله‌ها که پیش‌تر نیز مستقلاً در تهران به چاپ رسیده بود «الحقّ المبین فی تصویب رأی المجتهدین و تخطئه الأخباریین» به قلم شیخ جعفر کاشف الغطاء است که ظاهراً در ایام اقامتش در اصفهان آن را نگارش نموده و دربردارنده نکاتی بسیار مهم در دفاع از روش مجتهدان و نقد شیوه اخباریان در مواجهه با متون آیات، روایات و دیگر ادلّه است. کاشف الغطاء در این رساله با قلم رسا، استوار و دلنشین خود که در همه آثارش نمایان است، ذیل بخش هفتم از این رساله به نسبت قیاس‌گرایی که از سوی اخباریان علیه فقیهان/مجتهدان مطرح شده پاسخ گفته و در این مسیر از مثالی جالب توجه استفاده نموده که تفاوت میان این دو روش را دقیق و ماهرانه به تصویر کشیده است. کاشف الغطاء دلیل طرح این نسبت علیه مجتهدان از سوی اخباریان را ناتوانی آنها در فهم «تصریحات، تعریضات و تلویحات، رموز، اشارات و تنبیهات» و به طور خلاصه ناتوانی حدیث‌بسندگان از فهم زیر و بم خطابات و عبارات متون دینی می‌داند. وی سپس برای بیان دقیق‌تر مسأله به نکته‌ای مهم اشاره کرده و آن را با بیان یک مثال توضیح داده است. 👈ادامه مطلب: https://b2n.ir/k55135 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢نقدی بر سخنان استاد فاضل لنکرانی پیرامون «اجتهاد در ضروریات دین» 🔻دیدگاه و نظر؛ ✔️در گزارشی از قو
💢برداشتی ناصواب از ضروریِ دین و چند نکته ✔️اجتهاد در حجاب و تجدید نظر در استحاله جمع نقیضین؛ ✍️سید محمد حسینی احمدی 🔻یادداشتی با عنوان «نقدی بر سخنان استاد فاضل لنکرانی پیرامون اجتهاد در ضروریات دین» منتشر شد که به سبب خروج از موازین بحث علمی و گرایشِ آشکار و پیشداورانه به یک تفکر خاص، علی‌رغم کوتاه بودنش، مغالطات متعدد و خطاهای فاحشی در آن به چشم می‌خورد. ✂️ضروریات مسائلی هستند که از شدت وضوح و بداهت بی نیاز از دلیل هستند و این امری تکوینی و خارجی است که ربطی به فقیه ندارد. بله فقیه یا هرکسی ممکن است در تشخیص مصادیق آن ورود کند اما این به معنای (ضروری شدن چیزی توسط فقیه) نیست! نهایتاً ‌‌می‌توان گفت که تشخیص فقها از ضروریات الزاماً صحیح نیست. بله چنین چیزی ممکن ـ اگرچه نادر ـ است؛ اما در هرحال سخن راندن از اجتهاد در ضروریات همچنان سخنی واهی است. ✂ادعای خطای همه فقها یا قاطبه متدینان در تشخیص مصادیق ضروریات، در بسیاری از موارد جز دستاویزی برای شبهه افکنی و هجمه به تعالیم دینی نیست. هر از چندگاهی یک امیرحسین ترکاشوند یا عبدالکریم سروش یا آرش نراقی یافت ‌می‌شوند که سخن از تجدید نظر در برخی ضروریات دین می‌رانند. اینان اگر ادعای تجدید نظرطلبی درباره حقانیت اسلام یا ـ دست کم ـ تغییرپذیری دین در طول زمان را داشته باشند در وهله اول ادعای معقولی دارند که ممکن است قابل استماع باشد؛ اما اگر بخواهند مطالب خویش را به عنوان تعالیم اسلامی معرفی کنند، سخنانشان چیزی جز (شبهه در برابر بدیهه) نخواهد بود. 👈متن کامل یادداشت در «شبکه اجتهاد»: https://b2n.ir/t67104 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺گروه فقه و مبانی اجتهاد مرکز تخصصی آخوند خراسانی، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در رشته تخصصی «فقه مقارن» از طلاب علاقه مند جهت ثبت نام در آزمون سطح چهار حوزه دعوت به عمل می‌آورد. ⚡️ویژگی‌های دوره عبارتند از: 1. تسلط بر وجوه تمایز فقه شیعه 2. توانایی نقد اصول و مبانی فقهی مذاهب دیگر 3. فراگیری اصول فقه معاصر شیعه (حلقه ثالثه) 4. کارورزیِ حدیث شناسی به صورت نظری و عملی 5.فراگیری روش تحقیق و حل مسئله در فقه و اصول ⏰ زمان و مراحل پذیرش: * ثبت نام: تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ به صورت اینترنتی از طریق سایت (paziresh.dte.ir) *آزمون ورودی: ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۱ 📌آدرس: مشهد، چهارراه خسروی، ابتدای خیایان آیت‌الله خزعلی، دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، اداره امور آموزشی ☎️تلفن: ۰۵۱۳۲۲۳۳۸۰۲ و ۰۵۱۳۲۲۱۸۱۰۴ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله نشست‌های دانش افزايی اساتيد اصول در مشهد 🎙با حضور استاد سيد صادق محمدی 🔻موضوعات و سرفصل ها: 1. ثمرات فقهيه بحث معاني حرفيه 2. ثمرات فقهيه بحث اجتماع امر و نهی 3. ثمرات فقهيه عدم جواز تمسك به عام در شبهات مصداقيه 4. ثمرات فقهيه بحث استصحاب و قاعده يقين 5. ثمرات فقهيه بحث مشتق 6. ثمرات فقهيه بحث مفاهيم ⏰زمان: شنبه، يكشنبه، دوشنبه (24 و 25 و 26) ارديبهشت‌ماه ساعت 15تا 19 🏢 مكان: مشهد، مدرسه علمیه سليمانيه، چهارراه خسروی خیابان شهيد رجائی 1 (كوچه شوكت الدوله) كوچه پنجه لازم به ذكر است: اين جلسات به صورت حضوری و مجازی (سامانه ال ام اس) برگزار می‌گردد. 📎 لينك جلسه برای شركت اساتيد به صورت مجازی: https://amuzeshkh.lms2.hozehkh.com/ws/qcl16fgln0i 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢توقع از جهان عرب، ورود صریح به میدان عمل سیاسی در مقابل جنایت‌های آشکار صهیونیست‌هاست 🔹رهبر انقلاب اسلامی، ظلم چند ده‌ساله صهیونیستهای خبیث به مردم فلسطین را واقعیتی تلخ و ضربه‌ای به دنیای اسلام و جهان عرب خواندند و گفتند: در مقابل این جنایتها، توقع جمهوری اسلامی ایران از دنیای عرب ورود صریح به میدان عمل سیاسی است. 🔸ایشان با اشاره به سخنان امیر قطر درباره حوادث سال گذشته محله شیخ جرّاح، خاطرنشان کردند: در آن قضیه، حمایت برخی کشورهای عربی از مردم فلسطین حتی به اندازه بعضی اروپایی‌ها هم نبود و هیچ‌گونه موضع‌گیری نکردند که اکنون نیز همین‌گونه عمل می‌کنند. 🔹آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: این رویکرد کشورهای عربی اگر از ترس رژیم صهیونیستی یا از روی طمع به آن است، باید بدانند امروز رژیم اشغالگر نه در شرایطی است که می‌توان به او طمع داشت و نه از او ترسید. 👈 متن سخنان: https://b2n.ir/d53868 🆔 https://eitaa.com/ijtihad