eitaa logo
اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
775 ویدیو
300 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 بسته ویژه به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری 🔘 شیخ فضل‌الله نوری؛ شهید پیوند دین و قانون/ محسن اسماعیلی: https://b2n.ir/j98956 🔘 ولایت فقیهان از دیدگاه شیخ فضل الله نوری و نقد دیدگاه مخالف/ علی احمدی‌خواه: https://b2n.ir/f93983 🔘 ویژگی‌های نظام سیاسی مطلوب در آرای شیخ فضل‌الله نوری/ سید محمدجواد قربی: https://b2n.ir/s30127 🔘 «ولایت فقهاى جامع الشرایط» در نگاه شیخ فضل‌الله نوری/ علی ابوالحسنی منذر: https://b2n.ir/p30241 🔘 سه‌گام تا شناخت اندیشه سیاسی شیخ فضل‌الله نوری/ مظفر نامدار: https://b2n.ir/f10924 🔘 خطر شیخ ابراهیم زنجانی‌ها همیشه وجود دارد!/ محمدصادق ابوالحسنی: https://b2n.ir/k28073 🔘 ساختارهای مشروطیت در بلاد غربی و تحقیر فرهنگی اسلامی/ محمد صالحی: https://b2n.ir/n27830 🔘 مشروطه در ذات خود غیر مشروع بود/ حمید پارسانیا: https://b2n.ir/r82593 🔘 تفاوت روحانیت مشروطه‌خواه و مشروعه‌خواه/ احمد رهدار: https://b2n.ir/q15781 🔘 در چالش شرع و قانون باید کدام سو ایستاد؟/ محسن اسماعیلی: https://b2n.ir/m03604 🔘 نکاتی درباره اعدام شیخ فضل‌الله: https://b2n.ir/p56137 🔘 معمای مشروعه، مغازله کفر و ایمان/ یحیی نوری وکیل‌آباد: https://b2n.ir/u40343 🔘 قانون‌گذاری در آرای «شیخ فضل‌الله نوری» و «میرزای نائینی»/ سیدجواد ورعی: https://b2n.ir/t52854 🔘 خوانشی نو از «حدیث نامکرر مشروطه»/ محمدحسن رجبی، موسی حقانی: https://b2n.ir/m35565 🔘 اسباب اختلاف بین مواضع آخوند با شیخ فضل‌الله/ محمدصادق ابوالحسنی: https://b2n.ir/y25233 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۱ مرداد ۱۴۰۱
🔔 برگزاری سلسله نشست‌های تحلیلی تبیینی «ره‌بر» ✔️موضوع: تحلیل بیانات دیدار ائمه جمعه با حضرت‌ آیت‌الله‌ ‌خامنه‌ای 🎙باحضور: حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، رئیس محترم شورای سیاستگذاری ائمه جمعه 📆زمان: سه‌شنبه ۱۱ مرداد ساعت ۱۰صبح 🖇لینک ورود به جلسه: https://www.skyroom.online/ch/alireza.taghvaie/tahlil 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۱ مرداد ۱۴۰۱
💢شورای بانکی حوزوی، چهار بار جلوی طرح بانکداری مجلس را گرفته است/ خلق پول، فعالیت‌های ربوی و بنگاهداری باید در طرح بانکداری حل شود ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی 🔹شورای بانکی حوزوی با تلاش همه فعالان حوزوی و دانشگاهی که دارای دغدغه اقتصاد اسلامی هستند چهار بار جلوی طرح بانکداری مجلس را گرفته است، زیرا این طرح‌ها مشکلات مردم را در ارتباط با بانک‌ها حل نمی‌‌‌کرد. همین روزها قرار است این طرح در مجلس مطرح شود. از نمایندگان مجلس می‌‌‌خواهیم از این فرصت تاریخی پس از چهل سال فراز و فرود استفاده کنند و اگر قرار است نظام بانکی اصلاح شود باید مسئله خلق پول، فعالیت‌های ربوی و بنگاهداری در طرح بانکداری حل شود. 🔸در جلسه‌‌ای که با حجت‌الاسلام بحرینی داشتیم، تعریفی از بانک بر اساس مبانی نظام سرمایه داری ارایه دادند که ما بر اساس مبانی نظام اقتصادی اسلامی آن را قبول نداریم. وی بیان می‌‌‌کند که بانک، همزاد خلق پول است که ما بر این تعریف نقد کامل داریم. بانک بر اساس نظام سرمایه داری همزاد رباخواری و خلق پول است. ما تعریف خود را بر اساس مبانی اسلامی داریم و بر اساس آن، مدل ارایه دادیم و قانون آن را نیز نوشتیم. ما می‌‌‌گوییم بانک نهادی است که وظیفه‌اش ارایه خدمات پولی و تجهیز منابع پولی و مالی مردم و تخصیص آن به بخش واقعی اقتصاد است. این تعریف با رباخواری و خلق پول همزاد نیست. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/t90698 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۱ مرداد ۱۴۰۱
💢خطوط قرمز سه‌گانه شورای بانکی حوزوی نسبت به طرح قانون بانک مرکزی 🔹رئیس گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس عدم ممانعت از«خلق پول توسط بانک‌های غیر دولتی»، «بنگاه داری بانک‌ها» و «حیله‌های ربا» را از ایرادات اساسی شورای بانکی حوزوی و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی به طرح قانون بانک مرکزی دانست و گفت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم این اشکالات را در بررسی طرح قانون بانک مرکزی مورد توجه جدی قرار دهند. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی خاطرنشان کرد: کسب درآمدهای هنگفت از طریق خلق پول توسط بانکهای غیر دولتی و استفاده از این ثروت‌ها در فعالیت‌های مضر و غیرمفید برای اقتصاد کشور، هیچ توجیه عقلی و شرعی ندارد. اینکه بانک‌های غیر دولتی از طریق قدرت خلق پول، بر اساس منافع سهام‌داران خود تصمیم بگیرند به نظر ما یک ماده فسادی در اقتصاد است که باید ریشه کن شود، بر همین اساس، ما در قانون پیشنهاد کردیم که بانک‌های غیردولتی اجازه خلق پول نداشته باشند و اصرار داریم نمایندگان محترم به این پیشنهاد رأی دهند. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/f82803 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۱ مرداد ۱۴۰۱
💢تبویب جدید فقه لازم است/ مباحثات شورای نگهبان فیش‌بندی و به ابواب سنتی فقه تبدیل شود ✔️استاد شیخ محمد سند: 🔹۳۰ سال قبل پیشنهاد دادم که مباحثات شورای نگهبان فیش‌بندی و به ابواب سنتی فقه تبدیل و به زبان عربی هم انجام شود در این صورت عروه الوثقی زمان ما خواهد بود زیرا تمامی مباحث مستحدثه در آن مورد توجه است. نوشتار و تبویب جدید فقه لازم است گرچه کار سختی است. 🔸ابزار دیگر آگاهی داشتن حوزویان از اخبار و تحولات علمی روز دنیاست و خودبخود سبب می‌شود تا فقه ما با مسائل روز درگیر و انسان سراغ ریشه‌های فقه برود و خواهیم دید کمبودی وجود ندارد و می‌توان با عالم شدن به زمانه مشکلات را حل کنیم. 🔹قانون جعفری در مشروطه به زبان فارسی نوشته شده است و اگر کانونی قانونمند در قم و نجف تشکیل داده شود و روحانیون و قانون‌دانها در آن باشند و همین قوانین به زبان‌های مختلف ترجمه شود، قوانین شیعه جعفری قابل ارائه به مجامع بین‌المللی و جهان اسلام خواهد بود. کما اینکه تاثیرپذیری قوانین فرانسه از آرای برخی عالمان شیعه را می‌بینیم. 👈 گزارش نشست «فلسفه حقوق جزا از دیدگاه اسلام و غرب»: https://b2n.ir/u65587 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۱ مرداد ۱۴۰۱
💢اصل «معاشرت به معروف» بر فتاوا و قوانین خانواده حاکم شود 🔸حجت‌الاسلام رضا دهقان‌نژاد، با اشاره به وجود ابهام در قوانین نشوز و مخالفت برخی فتاوا و قوانین با اصل قرآنی معاشرت به معروف، بیان کرد: اصل «معاشرت به معروف» باید بر فتاوا و قوانین خانواده حاکم شود. اصل معاشرت به معروف می‌تواند مانند اصل کرامت و عدالت به عنوان اصل اولیه مطرح باشد، در حالی که ما وقتی در بحث روابط زوجین به مشکل برخورد کنیم، به قواعد ثانوی مانند لاضرر و لاحرج مراجعه می‌کنیم، ولی به این قاعده استناد نمی‌شود. 🔹استادیار گروه آموزشی فقه و حقوق اسلامی دانشگاه شهید مدنی بیان داشت: اگر مردی بخواهد از حقوق خود در خانه استفاده کند، نباید موجب ایذاء روحی و روانی زن خود شود. بنابراین معروف باید منطبق بر دین و نظر عقلای جامعه باشد. بسیاری گفته‌اند زن مطلقا بدون اذن شوهر حق خروج از منزل را ندارد ولو برای عیادت بیمار خانواده خود، ولی آیا این مصداق معاشرت به معروف است؟ آیا این مسئله سبب دین‌گریزی نخواهد شد؟ به نظر بنده اصل معاشرت به معروف باید حاکم بر همه قوانین باشد. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/p52338 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۱ مرداد ۱۴۰۱
💢قلمرو متفاوت حجاب در اسلام سنّتی و اسلام سیاسی ✍️حجت‌الاسلام سیّدعلی بطحائی 🔻 موضوع حجاب قانونی (لطفا حجاب اجباری سکولارها خوانده نشود) از ابتکارات سردمداران اسلام سیاسی و ارکان فقه الحکومه است. با وجود اتفاق نظر دو گفتمان درباره پذیرش اصل قرآنی حجاب، درمورد قلمرو آن بین دو جریان سنّتی و سیاسی اختلاف نظر جدی وجود دارد. ضرورت طرح بحث حجاب قانونی، در برابر حجاب اجباری سکولارها، آنجا خود را نمایان می‌کند که برخی از دگراندیشان، با آگاهی از شکاف فکری این دو گفتمان، از این آب گل‌آلود صید خود را گرفته و ایده حجاب قانونی را تضعیف می‌‌‌کنند. سکولارها در این اختلاف نظری، این باور نادرست را تزریق می‌کنند که حجاب قانونی رایج در جامعه، یک تکلیف شرعی نیست و آبشخور آن، تنها یک قانون تحمیلی است که با ظهور اسلام سیاسی شکل گرفته است! در یادداشت پیش‌ رو، ضمن معرفی روش‌شناسیِ دو جریان، به آسیب‌شناسی اجتهاد سنّتی در مسئله حجاب پرداخته‌ایم و از این بستر روشن خواهد شد که حجاب قانونی یک تکلیف شرعی و الزام قانونی است. 👈 بخوانید: https://b2n.ir/s91111 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۱ مرداد ۱۴۰۱
💢از حجاب تا چندهمسری؛ در جست‌وجوی پایانی برای جدال‌های بی‌پایان ✍️سید محمدهادی گرامی 🔻هنگامی که با انبوهی از یادداشت‌ها درباره چندهمسری، حجاب اجباری و دیگر هنجارها/ضدهنجارهای مربوط به جامعه ایرانی ـ اسلامی مواجه شدم، اقتضائات و بازی‌های فضای مجازی را بهتر و بیشتر لمس کردم. آنچه بیان می‌شود با احترام به ایده‌های شرکت‌کنندگان در چنین مباحثاتی، تلاش می‌کند به‌جای «فرو غلطیدن در» و «تن‌دادن به» روندهای رایج، خوانشی حتی‌المقدور بی‌طرفانه نسبت به یک چالش روش‌شناختی در چنین جدال‌هایی ارائه کند. دلیل اصلی منجر نشدن چنین جدال‌هایی به‌فایده معرفت‌شناختی ـ هرچند ممکن است منافع غیرجمعی و غیرمعرفت‌شناختی را تأمین کند ـ فروکاستن سطح تحلیل به یک بُعد است. انگاره ما درباره حجاب، حجاب اجباری، چندهمسری و … هر چه باشد، بی‌گمان فروکاستن سطح تحلیل درباره این هنجارها/ضدهنجارها به یک بُعد یا سطح، و نگریستن به آن‌ها به‌مثابه امری صرفاً الهیاتی ـ جدلی، اجتماعی، شخصی، حقوقی، فقهی، تاریخی و … یک خطای روش‌شناختی است. برای چنین پدیده‌هایی عمدتاً پنج رویکرد تحلیلی ـ نه در معنای فلسفی آن ـ وجود دارد و یا می‌توان پیشنهاد داد: 👈 متن یادداشت را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/m99986 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۱ مرداد ۱۴۰۱
◾️قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله): «اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.» (جامع ‌الاحادیث الشیعه، ج۱۲، ص۵۵۶) ◾️الإمامُ الرِّضا عليه السلام: يَا بنَ شَبيبٍ، إن كُنتَ باكِيا لِشَيءٍ فَابكِ لِلحُسَينِ [بنِ عليِّ ]بنِ أبي طالِبٍ عليهما السلام ؛ فإنَّهُ ذُبِحَ كَما يُذبَحُ الكَبشُ.(عيون أخبار الرِّضا: 1/299/58) 🏴ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی را به همه دوستداران و پیروان آن حضرت تسلیت عرض می‌کنیم. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۶ مرداد ۱۴۰۱
◼️قیام سیدالشهداء استثناء یا قاعده؟ درنگی در تفاوت نگاه اسلام سنتی و اسلام سیاسی به قیام امام حسین (ع) ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان 🔻یکی از سوالاتی که همیشه در طول تاریخ برای علمای شیعه مطرح بوده،‌ این است که قیام امام حسین علیه‌السلام استثناء است یا قاعده؟ 1. دیدگاه اسلام سنتی: به نظر می‌رسد اکثر فقهای اسلام سنتی در طول تاریخ معتقد بوده‌اند؛ قیام امام حسین علیه‌السلام یک استثناء است و لذا قابل الگوبرداری نیست. این بزرگان به سه دسته از روایات استناد می‌کردند؛ یکم: در روایات متعددی هنگامی که از معصومین (ع) درباره زمان قیام سوال می‌شود، امامان آن را به قیام قائم وصل کرده و قیام را به تاخیر می‌انداختند. دوم: روایات تقیه که از سوی ائمه اطهار علیهم‌السلام در مکان‌ها و زمان‌های مختلف صادر شده است. شیخ صدوق(ره) به خاطر این روایات، تقیه را تا ظهور امام زمان علیه السلام واجب می‌داند. سوم: روایاتی که بیان می‌کند هر قیامی قبل از قیام قائم محکوم به شکست است. در کنار این سه دسته از روایات، احادیثی همانند «ان الله شاء ان یراک قتیلا» نیز مورد تمسک اسلام سنتی قرار گرفته است. 2. دیدگاه اسلام سیاسی: اما بزرگان اسلام سیاسی معتقداند شرایط زمان امام حسین علیه‌السلام به گونه‌ای بود اگر هر امامی به جای امام حسین (ع) نیز بود،‌ قیام می‌کرد. ائمه اطهار علیهم‌السلام یک انسان ۲۵۰ ساله اند. بنابراین قیام امام حسین (ع) با آن شرایط یک قاعده است و می‌تواند هر زمان کل یوم عاشورا و کل یوم کربلا باشد. مهم آن است که شرایط آن مهیا باشد. بنابراین هر گاه آن شرایط، برای هر فقیه و عالمی پیش بیاید، تمسک به قیام امام حسین (ع) قابل پذیرش و یک قاعده است. در نگاه اسلام سیاسی سه قاعده در روش اهل بیت (ع) وجود دارد: «قیام، صلح و سکوت». هر یک از این روش‌ها برای شرایط خاصی است که هر امامی اگر به جای دیگری بود همان کاری را می‌کرد که دیگری انجام داده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۶ مرداد ۱۴۰۱
◼️ کدام روایت از عاشورا ؟ ✍️ دکتر مهدی جمشیدی/ دیدگاه و نظر ۱. یکی از فعالیت‌های فرهنگیِ بسیار ضروری که مساجد و هیئت‌ها می‌توانستند در دهۀ محرّم انجام بدهند، معرفی "کتاب‌ها"یی دربارۀ قیام عاشورا است که با "رویکرد سیاسی و اجتماعی" نوشته شده‌اند و از این جهت، می‌توانند برای امروز ما، "الگو" و "اقتباس‌پذیر" باشند. ۲. اگر روایت سیاسی و اجتماعی از عاشورا نداشته باشیم، در واقع، "انقلابی" نیستیم و عاشورا را در یک "عزاداری ساده و محض"، خلاصه کرده‌ایم. باید عاشورا را به "امروز" و "اکنون" آورد و این میسّر نیست جز با "تصویرسازیِ انقلابی و حماسی" از عاشورا. ۳. تلقّی "رهبر معظّم انقلاب" از عاشورا، سرشار از این جنبه است. رساترین و دقیق‌ترین تعابیر "انقلابی" و "اجتماعی" دربارۀ عاشورا، در سخنان ایشان بیان شده است؛ به خصوص چهار سخنرانی ایشان که در آنها به مسألۀ "عبرت‌های عاشورا" پرداخته شده است. ۴. در مرتبۀ بعد، باید به علامه مصباح اشاره کرد که در کتاب "آذرخشی از آسمان کربلا"، روایتی از عاشورا آفریده که در همین امتداد قرار دارد و در آن از زاویۀ "انقلابی" و "اجتماعی" به قیام کربلا نگریسته شده است. این کتاب می‌تواند مخاطب را به عمق انگیزه‌ها و اندیشه‌های "اصلاحی" و "اجتماعی" حسین‌بن‌علی -علیه‌السلام- ببرد و نشان دهد که عاشورا، ریشه در "امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر" در لایۀ "کلان" و "ساختاری" داشت. ۵. ما امروز در میدان "بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی" به سر می‌بریم و باید گام‌های بلند و جدّی در راستای آن برداریم. این امر بیش از هر چیز، محتاج "باورمندی" و "قاطعیّت" است. "فهمِ انقلابی از عاشورا" می‌تواند چنین تحوّلی در درون ما ایجاد کند. باید به این اندختۀ معنوی و ایمانی توسّل جُست و آن را متناسب با اقتضای کنونیِ انقلاب، "بازتعریف عملیاتی" کرد. ۶. جالب است که در چند سال اخیر، "جریان غیرانقلابی و سکولار" - که وجودش، ریشۀ دشواری‌های معیشتی مردم است - کوشیده است با پناه‌بردن به شبیه‌سازیِ تاریخی، "عاشورا" را در برابر "انقلاب" بنشاند و انقلاب را چونان "ساختار سیاسیِ جور" ترسیم نماید. مجالس و هیئت‌های اینان، به محفلی برای "درهم‌شکستن مقاومت انقلابی" و "تردیدافکنی در جبهۀ حقّ" تبدیل شده‌اند. اینان، همان "جبهۀ باطل و یزیدی" هستند که فقط، "جامۀ حقّ" به تن کرده‌اند و از عاشورا، بر ضدّ "خطّ اصیلِ عاشورا" بهره می‌برند. "تزویر" یعنی باطل را پنهان نگاه داشتن و از حقّ برای توجیه آن استفاده کردن. "جنگ ترکیبی" یعنی "تزویر" را به "تحریف" ضمیمه می‌کنند و در سایۀ "سوگواری حسین‌بن‌علی"، به "پرچم‌دار حسین‌بن‌علی" می‌تازند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۶ مرداد ۱۴۰۱
◼️تفاوت‌های حکمرانی اسلامی و اموی ✔️حجت‌الاسلام ‌والمسلمین نجف لک‌زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به تقدم مصالح اخروی بر منافع دنیوی در حکمرانی حسینی، تفاوت‌های حکمرانی اسلامی و اموی را برشمرد. 👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/z89110 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۶ مرداد ۱۴۰۱