eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
735 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
فهرست کتاب الشخص الاعتباری.pdf
687.4K
📗فهرست کتاب الشخص الاعتباری 🔻بخش اول کتاب "الشخص الاعتباري" از مجموعه کتب موسوعة الفقه المعاصر، تالیف دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه تا هفته اول شهریورماه ۱۴۰۱ در اختیار طلاب و اساتید معظم قرار خواهد گرفت. این کتاب در مدت ۳ کار گروهی اساتید دانشگاهی و حقوقدانان مطرح کشور و هم‌فکری فقهای دفتر فقه معاصر تالیف گشته و از معروفترین منابع فارسی، عربی و انگلیسی و پرونده‌ها قضایی بین المللی و مانند آن در موضوع شناسی کتاب استفاده شده است. جنبه‌هایی از شخص حقوقی در این کتاب بررسی شده است که کمتر در کتب فقهی شیعه با آن مواجه می‌شوید. مهم‌ترین موضوع این است که شخص حقوقی امروز جا به جای زندگی بشر را در قالب عملکرد معاملاتی دولت‌ها، بانک‌ها، شرکت‌های سهامی و ‌... پر کرده است. هر روز هم نظام اسلامی با ابهامی جدید همچون ولایت و وکالت آن، یا جرم‌انگاری و احکام قضایی یا معاملات ربوی و غیر آن مواجه است. همین حالا پرونده‌ها مهم ملی روی میز مسوولین نظام است که باید پس از تعیین تکلیف ماهیت و احکام شخص حقوقی نسبت به آن به تصمیم‌گیری رسید. شخص اعتباری یکی از پایه‌ای‌ترین موضوعات بین‌المللی است که باید در مسائل معاصر جهان در اقتصاد و حقوق نسبت به آن تعیین تکلیف شود. عدم بررسی جامع این موضوع سبب مشکلات متعدد فقهی شده است. در این کتاب طلاب یک دور ابواب معاملات از ملکیت، اعراض، بیع و خیارات تا حیازت، حق تحجیر، اقاله، شفعه و تا مسائل پیچیده وکالت و ربا و ... را خواهند خواند. محدوده نیم‌سال اول تا ابتدای احکام شخص اعتباری و محدوده نیم‌سال دوم از احکام شخص اعتباری تا آخر است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «مبانی فقهی حکم اعدام سلمان رشدی» (با رویکرد پاسخ به شبهات) 🎙ارائه: استاد علی‌اکبر سیفی مازندرانی 📆 زمان: چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت 10:30 الی 12 🖥تلویزیون اینترنتی فقه نظام ساز: http://heyatonline.ir/irsi 🖇 اسکایپ: https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔فراخوان چهارمین دوره توانمندسازی و آموزش کنشگران حقوق بشر و شهروندی/ (دوره کرامت ۱۴۰۱) 📌محورهای اصلی دوره مجازی: - تاریخ تحلیلی و فلسفه حقوق بشر؛ - مسائل ایران در حقوق بشر و شهروندی؛ - حقوق زنان و کودکان؛ - سازکارهای مطالبه‌گری؛ - احیای حقوق عامه؛ - نقد دیپلماسی حقوق بشری ایران 📜 با اعطای گواهی معتبر و معرفی برگزیدگان برای جذب در اندیشکده 📆 زمان: 10 الی 19 شهریورماه 1401 📣 ثبت نام و شرکت در دوره برای عموم علاقه‌مندان امکان پذیر است. 📲 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر (واتس اپ، تلگرام، بله): ۰۹۳۰۳۸۰۶۲۱۷ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست «تحلیل روایات متعه در کتب اربعه و بررسی حیطه جواز متعه» 🎙ارائه: زهره سادات موسوی 👤دبیر نشست: نفیسه مرادی 📆زمان: چهارشنبه ٢۶ مرداد ١۴٠١، ساعت: ١٨ 🖇لینک ورود: https://meet.google.com/uur-bmsx-cep 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 فراخوان پذیرش طلاب در رشتۀ تخصصی فقه و حقوق مالکیت معنوی (سطح 3 و سطح 4) ✔️مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام‌رضا علیه‌السلام (با رویکرد فقه نظام‌ساز و تحت اشراف استاد علی‌اکبر رشاد) 📌شرایط : 🔸داشتن استعداد و فرصت کافی برای پرداختن به امور آموزش و پژوهش 🔸اتمام سطح 2 برای پذیرش سطح 3 🔸اتمام سطح 3 برای پذیرش سطح 4 🔸قبولی در مصاحبه علمی برای پذیرش سطح 3 🔸قبولی در آزمون کتبی و شفاهی برای پذیرش سطح 4 📌مزایا: 🔸ارائه مدرک تخصصی معتبر 🔸آموزش بر اساس نظام پرورش مآل 🔸بهره‌مندی از کمک‌هزینۀ تحصیلی 🔸بهره‌مندی از منابع و کتابخانه تخصصی 📌زمان مصاحبه: 🔸هفتۀ سوم شهریور 1401 (زمان دقیق آزمون،منابع و مصاحبه متعاقبا اعلام خواهد شد) 🏢آدرس: تهران، بزرگراه شهید باقری شمال، خروجی استقلال شرق، خیابان شهید برادران قزوینی (خیابان توحید شمالی)، جنب شهرک پارس، پلاک 5 ☎️شماره تماس: 77078457-021 ✉️اطلاعات بیشتر و ارتباط با ادمین: @mahdisoltanifard و @mahdimousavi66 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 فراخوان چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی 🔹محورهای همایش: 🔸فقه حکومتی 🔸اندیشه سیاسی 🔸حقوق عمومی 📚کتاب ها، پایان نامه ها و مقالات علمی-پژوهشی تالیفی سال‌ ۱۴۰۰ ⏳مهلت ارسال آثار: پایان آبان ۱۴۰۱ 📬ارسال آثار به آدرس پستی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی: قم-میدان رسالت-ابتدای بلوار بسیج-نبش کوچه۲-ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری. صندوق پستی: ۳۳۱۷ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔳 مراسم نکوداشت آیت‌الله سیدحسن شیرازی(ره) در مشهد ✔️در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه السلام، مراسم نکوداشت و اولین سالگرد ارتحال آیت‌الله سید حسن شیرازی، مؤسس و مدیر مدرسه مبارکه امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) و فرزند مرجع عالیقدر آیت‌الله العظمی سیدعبدالله شیرازی برگزار می‌‌گردد. 📆 زمان: چهارشنبه ۲۶ مردادماه از ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🏛مکان: مشهد مقدس، مؤسسه صاحب‌الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، واقع در خیابان آیت‌الله شیرازی، کوچه ۱۷ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔳بزرگداشت عالم مردمی و احیاگر شعائر حسینی، آیت‌الله محمدحسین سیبویه (ره) 🔸همراه با: 🔹نمایش فیلم مستند فقیه مبلغ 🔹اعلام برنامه‌های نکوداشت آیت‌الله سیبویه در سال آینده 🔹رونمایی از نمایشگاه تصویری و اسناد خاندان سیبویه 🔹اهداء نخستین شمعدانی خاندان‌های بافت تاریخی مشهد 📆 زمان: چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷/۳۰ 🏛مکان: مشهدمقدس - بلوار وحدت - وحدت ۳/۱ ساختمان مکتب بافت 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اختیارات قضایی حکومت نبوی ✍️حجت‌الاسلام محمد عابدی تامین عدالت به‌ویژه در حوزه قضایی از مهم‌ترین رسالت‌های پیامبران الهی است و چون رسیدن به آن بدون حاکمیت ممکن نیست، تامین عدالت جزو اهداف نظام سیاسی الهی قرا می‌گیرد و رهبری نظام در این حوزه برخوردار از اختیارات و وظایفی می‌شود. پیامبر اکرم(ص) علاوه بر وظیفه ابلاغ (رسالت و قانون) و اجرای شریعت (رئیس قوه مجریه)، شان قضاوت هم داشت. او افرادی را برای ازدواج و طلاق، ثبت اسناد و املاک، نظارت برخرید و فروش در بازار معین یا در برخی مناطق قاضی نصب می‌کرد. در مورد آیات قضاوت می‌توان گفت این آیات چند دسته هستند. 👈 بخوانید: https://b2n.ir/b66959 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هر چیز که با اختیار انسان در مقام اجتهاد منافات پیدا کند، شرعاً حرام است!/ ربات هیچ‌گاه مُدرِک نمی‌شود/ بزرگترین آسیب هوش مصنوعی، مرعوب‌شدن انسان در برابر ابزار است ✔️ماجرای هوش مصنوعی، دو دهه‌ای است که با تشکیل مؤسسه تحقیقاتی علوم کامپیوتری نور، وارد حوزه اجتهاد و علوم اسلامی شده است. پیش از آن، نگاه فقها و حوزویان به هوش مصنوعی، نگاهی از بیرون بود؛ اما با ورود نرم افزارهای علوم اسلامی به درون حوزه و استفاده فراوان از آن در عملیات اجتهاد، این فنآوری جدید، حال حوزویان را نیز به چالش کشانده است. اگر تا دیروز تنها از هوشمند کردن وسائل خانه و ابزارآلات صنعتی کارخانجات سخن گفته می‌شد، اما امروز کار به هوشمند کردن اجتهاد و نظریاتی همچون اجتهاد سیستمی و مانند آن کشیده است. 🔻به همین منظور، با حجت‌الاسلام دکتر سید امیر سخاوتیان، استاد سطح عالی حوزه علمیه گفتگو کردیم. او که از قدیمی‌‎های آی‌تی قم نیز به شمار می‌رود معتقد است اجتهاد سیستمی غیر از اجتهاد به وسیله سیستم است. عضو ارشد ستاد راهبری فن‌آوری‌های هوشمند حوزه علمیه همچنین معتقد است سوءبرداشت‌های از نقش سیستم در اجتهاد، بسیار فراوان است. 👈مشروح گفتگوی «اجتهاد» با این استاد فن‌آور حوزه علمیه قم، از نگاه شما می‌گذرد: https://b2n.ir/a28286 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اندیشه‌های فقهی و اصولی شیخ طوسی ✍️عبدالله صلواتی شیخ طوسی یکی از معدود فقهای صاحب روش و سبک فقهی است که سالیان متمادی، فقهای متأخر را به پرورش و تکامل روش‌های فقهی خویش واداشت و توانست در این راه به نوآوری‌ها و اصلاحاتی دست زند که از زوایای مختلف قابل بررسی است. در واقع، بدون کم کردن از محتوای عمیق و مبانی فقهی مستحکم وی به صراحت‌ می‌توان گفت که تکامل و جاودانگی فقه شیعه در گرو روش‌های پایدار و بدیع وی در فقه بوده است. شیخ طوسی، پس از نگارش آثاری چون النهایه، تهذیب و الاستبصار، حدوداً در مرحله پایانی زندگی، فقه استدلالی، تفریعی و اجتهادی را ارائه‌ می‌کند، فقه اجتهادی او نه تنها مورد بی مهری قرار‌ نمی‌گیرد بلکه فقیهان، ‌حدود یک قرن پس از وی، بر پایه‌‌ی آرای او فتوا‌ می‌دهند. نخستین کسی که به نقد و ایراد نظرات شیخ پرداخت؛ ابن ادریس حلی بود. یکی از مسائل محوری و مؤثر در فقاهت شیخ طوسی، موضع گیری ایشان در قبال خبر واحد است که در این بخش به برخی از لوازم و پیامدهای آن اشاره‌ می‌شود و در مبحث علم اصول، به تفصیل از جهت گیری شیخ سخن خواهیم گفت. 👈 بخوانید: https://b2n.ir/w77028 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقش کلیدی شیخ طوسی در فرایند عقل گرایی در فقه شیعه ✍️آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی به نظر می‌رسد مهم ترین علّت پیدایش تفکّر اخبارى گرى، سخت گیرى جمعى از فقها در امر حدیث و توجّه بیشتر به عقل و استدلالات عقلى بود. به واقع گرایش شدید به اخبار را می‌توان عکس العمل شدید در برابر عقل گرایى مرحوم محقّق اردبیلى و شاگردان و پیروانش دانست. در گذشته جمعى از فقها در استنباطات خویش فقط به کتاب و سنّت توجّه داشتند و از ورود عقل به مباحث فقهى براى دورى جستن از عمل به قیاس و رأى- اجتناب می‌کردند، ولى برخى دیگر از فقها، مانند عمّانى و اسکافى، از استنباط عقلى در مسائل شرعى و فقهى بهره‌ها می‌گرفتند، تا اینکه شیخ مفید و شیخ طوسى با بهره گیرى از هر دو مکتب، تعادلى میان آن دو روش برقرار ساختند و این خط و مسیر، سالها ادامه داشت. هر چند پیش از شیخ طوسى کتابهایى در فقه مقارن نوشته شده بود، ولى وى با نوشتن کتاب «خلاف » به طور گسترده ترى وارد این عرصه شد و مسائل مورد اختلاف مذهب امامیّه و مذاهب اهل سنّت را مورد توجّه قرار داد و به مسأله فقه مقارن به صورت گسترده ترتوجه نمود. از سوی دیگر تا زمان سیّد مرتضى، امامیّه در مسائل فقهى به اجماع استدلال نمی‌کرد و تنها اهل سنّت از آن بهره می‌گرفت؛ ولى از زمان سیّد مرتضى و مخصوصاً از عصر شیخ طوسى، نزد امامیّه، ورود «اجماع» به ادلّه فقه به عنوان یکى از ادلّه مورد پذیرش قرار گرفت، هر چند حجیّت آن را از راه «لطف» و مانند آن می‌دانستند. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/t95722 🆔 https://eitaa.com/ijtihad