🔺خاندان مجلسى از پرافتخارترين خاندانهاى شيعه در قرون اخير است. در اين خانواده، نزديك به يكصد عالم وارسته ديده مىشود و از اين تبار پس از بررسى، تنها علم و فضل، مشاهده مى شود، اما در اين بين دو خورشيد خاندان مجلسى بيش از همه خود نمايى و جلوه مىكنند: ملا محمد تقى معروف به "مجلسى اول" و "مجلسى بزرگ" و ملا محمد باقر معروف به "علامه مجلسى" و "مجلسى دوم". آنچه نظر همه علما و انديشمندان را به خود معطوف داشته كتاب پر ارجى است كه تا قيامت بر تارك آثار مكتوب معارف بلند اهل بيت(عليهم السلام) خواهد درخشيد، اين كتاب كه "بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار أئمة الأطهار" ناميده شده است، حاصل 36 سال تلاش مداوم علامه مجلسى است كه در بيست و پنج جلد به انجام رسيده و در چاپ جديد در 110 جلد به زيور طبع آراسته شده است.
📚مجموعه آثار ملا محمد تقی مجلسی و علامه مجلسی رحمهما الله شامل بیش از 253 جلد کتاب از آثار ملا محمد تقی مجلسی (رحمه الله) و علامه مجلسی (رحمه الله)، ارائه بیش از ۸۰ تصویر، صوت و فیلم مرتبط با علامه مجلسیین (رحمهم الله) و ...
👈 اینجا: www.noorsoft.org/fa/software/View/6287
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ستاد امر به معروف و نهی از منکر قانونگذار نیست
✔️استاد عباس کعبی در دیدار هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در تذکراتی نسبت به ورود رسانهای به مقوله برخورد با بی حجابی، بر لزوم اتخاذ مواضع هوشمندانه در این زمینه تاکید و تصریح کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر قانونگذار نیست؛ قانون را یا دولت در قالب لایحه و یا مجلس در قالب طرح پیشنهاد میدهد و اظهار نظرها و برداشتهای شخصی اگرچه قابل قبول اما تا زمانی که مبدل به قانون نشده باشد رسانهای کردن بر خلاف قانون فعلی که اجرای آن لازم است میباشد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تقابل کلینی و ابن قبه؛ نگاهی بستر شناسانه
✍️مصطفی قناعتگر
🔻 محمد بن یعقوب کلینی رازی و محمد بن عبدالرحمن بن قبه رازی، هر دو از بزرگان امامیه در نیمه دوم قرن سوم و نیمه اول قرن چهارم هستند. با وجود همعصریِ کلینی و ابن قِبَه/ابن قُبَّه، گزارشی که نوع تعامل آن دو با یکدیگر را بازگو کند وجود ندارد. در این یادداشت پیرو مجموعهای از قرائن تاریخی در جایگاه بستر سخنان کلینی، ابن قبه و شریف مرتضی، این گمانه را مطرح خواهم کرد: یکی از عوامل تالیف الکافی توسط کلینی، مقابله با تفکر ابن قبه بوده است. گرچه بحثهایی که به تاریخ مرتبط است، کثیرا ما را به قطع نمیرساند؛ اما میتواند گمانههایی قوی برای ذهن دانشیان و راهگشاهایی برای تحقیقات آیندهگان باشد.
👈 در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/a42951
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔ثبتنام درس خارج استاد «سید مجتبی خامنهای» در سال تحصیلی 1401- 1402
📚بحث خارج فقه «مُستَثنَیات غیبت» و بحث خارج اصول «برائت»
📌طلاب و فضلای مقطع خارج برای شرکت در این درس میتواند از طریق لینک https://formafzar.com/form/akaxi برای ثبت نام اقدام نمایند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «فقه هنر و اسلامِ قانون اساسی در ایران، با نگاهی به نمودهایی در سینما و موسیقی»
🎙ارائه: دکتر وحید آگاه، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی
👥 ناقدین: حجتالاسلام سید محسن قائمی، دکترای حقوق عمومی و دکتر علی اکبر گرجی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
👤 دبیرجلسه: نواب حضرتی، کارشناس فقه هنر
🕣 زمان: شنبه 5شهریور ماه، ساعت 14
🖇 لینک جلسه: https://lms.itaihe.ac.ir/mod/bigbluebuttonbn/view.php?id=753
👈نام کاربری و رمز: 2222
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢لزوم موضوع شناسی دقیق و پیوسته مسائل فقهی
آیتالله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار هیئت امنای مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با اشاره به اهمیت موضوع شناسی در فرایند صدور احکام فقهی گفت: اگر چه حقایق یک علم تغییر پیدا نمیکنند؛ اما شاخهها و موضوعات آن، در طول زمان دچار تغییر و تحول میشوند و این امر در رابطه با فقه دو چندان است.
امروزه نیازها در رابطه با فقه با گذشته خود اصلاً قابل مقایسه نیست. چرا که شاخه ها و تفریعات زیادی پیدا کرده و موضوعات بسیاری به وجود آمدهاند که تا پیش از این سخنی از آنها وجود نداشته است. علاوه بر اینها، مطابق فرمایش امام خمینی، گاهی موضوعی در یک زمان متفاوت با آن در زمانی دیگر است و این نشان از اهمیت بالا و لزوم موضوع شناسی دقیق و پیوسته مسائل فقهی دارد.
تناسب حکم و موضوع و تغییر احکام به واسطه تغییر در موضوعات نشان از پویایی فقه است. اینگونه نیست که اگر مرجع تقلیدی حکمی را بر اساس فرض موضوعی صادر کرد، از تغییر آن با تغییر موضوع ابایی داشته باشد.
نزدیک شدن دیدگاه مراجع تقلید (دامت برکاتهم) و امکان دست یابی به وحدت رویه از دیگر فواید موضوع شناسی احکام فقهی میباشد، همچنین از دیگر فواید موضوع شناسی دقیق در رابطه با فروعات فقهی، ایجاد وحدت رویه و نزدیک شدن دیدگاه مراجع عظام تقلید در مسائل مختلف فقهی است.
استقبال مراجع عظام تقلید از فعالیتهای مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی نشان از اهمیت بالا و جایگاه ویژه مسئله موضوع شناسی در دیدگاه مراجع تقلید است و این فرصتی بزرگ به منظور گسترش و تقویت فعالیتهای این مؤسسه خواهد بود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مکاسب و رسائل شیخ را مثله کردهاند، بسیار نگرانیم!/ این کار موجب انهدام فقاهت در حوزه خواهد شد
✔️ استاد محمدجواد فاضل لنکرانی:
🔻ما از این طرحی که امسال برای مدارس ابلاغ شده و مکاسب و رسائل شیخ را مثله کردهاند، بسیار نگرانیم! من در جلسات خصوصی به حضرات آقایان شورای عالی حوزه عرض کردم که این طرح، نتایج غیر معین و بلکه غیر صحیحی به دنبال دارد. ما از آقایان خواهش کردیم و گفتیم این طرح را بهصورت آزمایشی در بعضی از مدارس اجرا کنید و ثمرهاش را ملاحظه نمایید. اما نمیدانم نظرشان تغییر کرده یا نه؟
🔸امروز محور فقه و اصول ما این سه کتاب مکاسب و رسائل و کفایه است، اگر ما اینها را تقطیع کنیم؛
🔹اولاً کسی که بخشی از یک کتابی را میخواند بخش دیگر را نخواهد خواند، البته آقایان میگویند ما نگفتیم نخوانند، خودشان بخوانند و ما سؤال امتحانی نمیدهیم!
🔹ثانیاً؛ وقتی تقطیع شد شما چطور روش اجتهادی شیخ انصاری را در میآورید، چطور میتوانید بفهمید روش اجتهادی مرحوم امام و آقای خوئی یا دیگران با شیخ متفاوت است و طلبه تا روش اجتهادی به دستش نیاید نمیتواند فقیه شود. ارزش بزرگ مکاسب در این است که انسان روش اجتهادی شیخ را به دست میآورد و آن را با روش اجتهادی شیخ طوسی، شیخ مفید، علامه حلی، مرحوم نراقی، شهیدین مقایسه میکند و یکی را انتخاب میکند. اما اگر تقطیع شد نمیشود روش اجتهادی را به دست آورد.
🔹ثالثاً اگر تقطیع شد ارتباط طلبه و استاد با تمام این حواشی که در کنار این کتابها وجود دارد قطع میشود و به تعبیر بعضی از اساتید معظم، موجب قطع ارتباط با تراث میشود.
🔹رابعا اشکال اساسیتر اینکه شما بهعنوان مثال در مکاسب محرمه چهار روایت اول که روایت تحف العقول و بقیه روایات است را حذف کردهاید. طلبه که این را نمیخواند و استاد هم اگر اینها را درس ندهد، جا بجا مرحوم شیخ انصاری در صفحه به صفحه مکاسب به فقرهای از فقرات این روایات استدلال کرده، حالا مرحوم آقای خوئی سندش را قبول ندارند اما بزرگانی مثل خود شیخ انصاری و مرحوم نائینی و مرحوم یزدی در حاشیه مکاسب به این روایات استدلال کردهاند.
🔸مرحوم سیدمحمد کاظم میگوید ۱۲ قاعدهی فقهی از روایت تحف العقول استفاده میشود، بعد ما بیاییم این روایت را حذف کنیم و بگوییم خود طلبه مطالعه کند؟! طلبه که مطالعه نمیکند، استاد هم وقتی میبیند این قسمت را نباید درس بگوید نمیفهمد چطور میتواند در بقیهی مکاسب این بحث و مباحث را ادامه بدهد.
🔺به عنوان یک وظیفه شرعی عرض میکنم که کار بسیار خطرناکی میکنند! این کار موجب انهدام فقاهت در حوزه خواهد شد، امسال مکاسب و رسائل را تقطیع میکنید، دو سال بعد مکاسب و رسائل هم کنار میرود، معالم را کنار زدند، فصول و قوانین را کنار زدند، فکر میکنید آنچه که جایش آمد خلأ آنها را پر کرده است؟
👈 ادامه سخنان مهم استاد فاضل لنکرانی را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/n39900
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙پیشبینی رؤیتپذیری هلال ماه صفر ۱۴۴۴ قمری در ایران
🔻مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی حضرت آیتالله خامنهای)
۱- رؤیت هلال با چشم مسلّح در غروب شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۲۷ آگوست ۲۰۲۲ میلادی، در سراسرِ ایران، ناممکن است.
۲- در غروب یکشنبه (۳۰ محرّم ۱۴۴۴ قمری در ایران)، هلال در سراسر ایران با چشم مسلّح و عادی دیده میشود و دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۲۹ آگوست ۲۰۲۲ میلادی، روز اوّل ماه صفر ۱۴۴۴ قمری خواهد بود.
👈 دیگر مبانی فقهی: https://b2n.ir/a60209
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️ پیام تسلیت رهبر انقلاب و مراجع تقلید در پی درگذشت عالم ربانی آیتالله ناصری
✔️آیتالله خامنهای: رحلت عالم ربانی و سالک الی الله آیتالله آقای حاج شیخ محمدعلی ناصری رحمةاللهعلیه را به عموم مردم اصفهان و به همهی ارادتمندان و مستفیدان از فیوضات آن مرحوم، و بالخصوص به فرزندان محترم و مکرّم ایشان تسلیت عرض میکنم. این عالم بزرگوار و معلّم اخلاق، وظیفهی بزرگ تزکیه و نشر معارف اخلاقی اسلام را تکلیف خویش دانسته و با بهرهمندی از خشیت و خضوع دل نورانی خود، بیان اثرگذار و نافذی را در این جهت به کار میبردند؛ رحمت و رضوان خدا بر ایشان باد. از خداوند متعال قبول خدمات و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت میکنم.
✔️آیتالله مکارم شیرازی: خبر ارتحال عالم ربانی و استاد اخلاق مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد علی ناصری طاب ثراه موجب نهایت تأسف و تأثر گردید. این عالم وارسته پس از بهرهمندی از محضر اساتید بزرگ، با حضور در خطه اصفهان سالیان متمادی به تربیت شاگردان، پرورش طلّاب، خدمت به مردم و حمایت از محرومان پرداخت.
تأسیس مدارس علوم دینی، مؤسسات تخصصی و تحقیقاتی حوزوی، مراکز درمانی و خیریّه، آثار مکتوب، سخنرانیها و پرورش هزاران شاگرد بخشی از برکات عمر نورانی ایشان بود.
توصیههای اخلاقی و اجتماعی آن فقید سعید همواره راهنما و راهگشای مریدان بود. خاطرات مصاحبت و همنشینی با وی، منش اخلاقی و دقتهای حکیمانه ایشان همیشه در یاد میماند.
اینجانب این مصیبت مؤلمه را به محضر حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداه، حوزههای علمیه، جامعه روحانیت، مردم مؤمن و متدیّن اصفهان بویژه به شاگردان، علاقمندان و ارادتمندان وی، بالاخص به فرزندان و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض مینمایم و از درگاه خداوند متعال علو درجات و حشر وی با اولیاء طاهرینش را مسئلت نموده و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را خواستارم.
✔️آیتالله جوادی آملی: ارتحال عالم متخلّق حضرت آيتالله ناصرى را به حوزه علميّه و مردم بزرگوار اصفهان و بيت شريف آن فقيد سعيد تسليت و علوّ درجات آن فقيه راحل و صبر جميل بازماندگان از خداى سبحان مسئلت مىشود.
✔️دفتر آیتالله صافی گلپایگانی: عالم وارسته ای که عمر مبارک خود را در ترویج و نشر معارف نورانی اهل بیت علیهم السلام و تربیت شاگردان برجسته و تهذیب نفوس سپری کرد و با رفتار و اخلاق حسنه و صفات حمیده خود مومنین را هدایت و ارشاد نمود.
خدمات عام المنفعه ایشان در اصفهان و تاسیس مدارس دینی و مراکز تحقیقاتی از آثار ماندگار آن عالم جلیل القدر است ارادت و علاقه ایشان به ساحت مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء . در کارنامه ی حیات این عالم پارسا و معلم اخلاق الگویی درخشان برای منتظران آن حضرت است. فقدان اسفناک ایشان را به حوزه های علمیه و حضرات علمای اعلام و مردم شریف اصفهان و به بیت مکرم به ویژه آقازادگان معظم تسلیت عرض نموده، علو درجات آن فقید سعید را از خداوند متعال مسئلت دارم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺در پی سیل اخیر در سند و پنجاب پاکستان،آیتالله سیستانی اجازۀ مصرف دو سوم از سهم امام در نیازهای ضروری سیلزدگان را صادر کرد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢لایحه پیشگیری و حمایت از زنان در برابر بزه دیدگی، نیازمند بررسی فقهی است
✔️دکتر محمود حکمتنیا با تقدیر از دست اندرکاران لایحه پیشگیری و حمایت از زنان در برابر بزه دیدگی، در مورد این لایحه به برخی اشکالات آن نقدهایی وارد کرد و گفت: لایحه دارای نقطه قوت بسیاری است، اما برای اتقان کار و تقویت بیشتر آن نیاز به بررسی فقهی بیشتری دارد.
مدیر گروه حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که در این لایحه بحث رابطه ارتکاب حرام شرعی با بزه چگونه برقرار میشود؟ گفت: با ادبیات فقهی ما، برقراری ارتباط نامشروع ولو با رضایت چه در محیط کار و چه در محیط بیرون کار، حرام است، خیلی از زمینهها از آنجا شروع میشود. این بزه که در لایحه آمده، بر اساس ادبیات حقوقی هست که برقراری رضایتمندانهی رابطه جنسی بالای سن ۱۴ سال را جرم نمیداند، بلکه تشویق هم میکند، ولی ما آن را جرم میدانیم.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/h06288
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مبانی فقهی حکم اعدام سلمان رشدی و بررسی چند شبهه
🔹استاد سیفی مازندرانی در پاسخ به این شبهه که «سلمان رشدی سنی مذهب و حنفی مسلک است و بنابر قول مشهور که «ألزموا بما ألزموا به أنفسهم» پس لازم است که حاکم سنی حکم را صادر کند بیان نمود: اولاً این حکم قتل برای ساب النبی اختصاص به امامیه ندارد و ثانیاً در مذهب شیعه فقیه جامع بر همهی مسلمین ولایت دارد.
🔸ایشان در پاسخ به شبهه «آیا حد شرعی در سرزمین دشمن جاری نمیشود؟» بیان نمود: اولاً عدم جواز اقامۀ حد در سرزمین دشمن کافر، در صورت امکان اقامۀ آن حد در سرزمین مسلمین، نه در صورت عدم امکان اقامه حد در سرزمین مسلمین؛ ثانیا مستحق حد است که بعد از ارتکاب جنایت بر اسلام باقی باشد نه در مورد ساب النبی که به فعل سب از اسلام خارج و کافر گردید.
🔹استاد حوزه علمیه قم در جواب به این شبه که مگر شرط اجرای حد آن نیست که کسی که حد را اجراء میکند خطری از نظر جانی او را تهدید نکند؟ بیان نمود: این شرط زمانی است که کیان اسلام در خطر نباشد و البته در مورد سلمان رشدی چون به پشتوانهی امپراطور رسانه ای، استکباری انگلیسی صهیونیستی و آمریکایی بوده است لذا کیان و بیضه اسلام و ذکر شأن پیامبر اسلام و یاد رسالت و منزلت آن حضرت در معرض خطر بوده است و در واقع جان دادن در صورت توقف حفظ و کیان اسلام واجب است.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/s36985
🆔 https://eitaa.com/ijtihad