eitaa logo
اجتهاد
7.8هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
912 ویدیو
325 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢لایحه پیشگیری و حمایت از زنان در برابر بزه دیدگی، نیازمند بررسی فقهی است ✔️دکتر محمود ‌‌‌‌حکمت‌نیا با تقدیر از دست اندرکاران لایحه پیشگیری و حمایت از زنان در برابر بزه دیدگی، در مورد این لایحه به برخی اشکالات آن نقدهایی وارد کرد و گفت: لایحه دارای نقطه قوت بسیاری است، اما برای اتقان کار و تقویت بیشتر آن نیاز به بررسی فقهی بیشتری دارد. مدیر گروه حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که در این لایحه بحث رابطه ارتکاب حرام شرعی با بزه چگونه برقرار می‌شود؟ گفت: با ادبیات فقهی ما، برقراری ارتباط نامشروع ولو با رضایت چه در محیط کار و چه در محیط بیرون کار، حرام است، خیلی از زمینه‌‌‌‌ها از آنجا شروع می‌شود. این بزه که در لایحه آمده، بر اساس ادبیات حقوقی هست که برقراری رضایتمندانه‌‌ی رابطه جنسی بالای سن ۱۴ سال را جرم نمی‌داند، بلکه تشویق هم می‌کند، ولی ما آن را جرم می‌دانیم. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/h06288 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مبانی فقهی حکم اعدام سلمان رشدی و بررسی چند شبهه 🔹استاد سیفی مازندرانی در پاسخ به این شبهه که «سلمان رشدی سنی مذهب و حنفی مسلک است و بنابر قول مشهور که «ألزموا بما ألزموا به أنفسهم» پس لازم است که حاکم سنی حکم را صادر کند بیان نمود: اولاً این حکم قتل برای ساب النبی اختصاص به امامیه ندارد و ثانیاً در مذهب شیعه فقیه جامع بر همه‌‌ی مسلمین ولایت دارد. 🔸ایشان در پاسخ به شبهه «آیا حد شرعی در سرزمین دشمن جاری نمی‌شود؟» بیان نمود: اولاً عدم جواز اقامۀ حد در سرزمین دشمن کافر، در صورت امکان اقامۀ آن حد در سرزمین مسلمین، نه در صورت عدم امکان اقامه حد در سرزمین مسلمین؛ ثانیا مستحق حد است که بعد از ارتکاب جنایت بر اسلام باقی باشد نه در مورد ساب النبی که به فعل سب از اسلام خارج و کافر گردید. 🔹استاد حوزه علمیه قم در جواب به این شبه که مگر شرط اجرای حد آن نیست که کسی که حد را اجراء می‌کند خطری از نظر جانی او را تهدید نکند؟ بیان نمود: این شرط زمانی است که کیان اسلام در خطر نباشد و البته در مورد سلمان رشدی چون به پشتوانه‌‌ی امپراطور رسانه ای، استکباری انگلیسی صهیونیستی و آمریکایی بوده است لذا کیان و بیضه اسلام و ذکر شأن پیامبر اسلام و یاد رسالت و منزلت آن حضرت در معرض خطر بوده است و در واقع جان دادن در صورت توقف حفظ و کیان اسلام واجب است. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/s36985 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پاسخ به شبهات در مورد حکم اعدام سلمان رشدی ✔️با توجه به شبهات و سؤالات مطرح شده راجع به حکم اعدام سلمان رشدی و فتوای تاریخی حضرت امام خمینی (ره)، مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی، پاسخ‌های مکتوب و رسانه ای ارائه کرد. 🔻در پی اقدام اخیر یک جوان مسلمان در اجرای حکم سلمان رشدی، سؤالات و شبهات متعددی از سوی مخاطبین طی تماس های تلفنی و مکتوب مطرح شد؛ لذا خلاصه‌ای از این پاسخ‌ها را در قالب مکتوب و رسانه در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد. 📲 10 کلیپ با عناوین: عقلانیت در اسلام و رابطه آن با حکم مجازات سلمان رشدی http://aparat.com/v/Yf0HL نظر مذاهب اسلامی راجع به حکم توهین به پیامبر ص http://aparat.com/v/awJ2Y سیره پیامبر (ص) در مواجهه با توهین کنندگان به مقدسات http://aparat.com/v/eVSdH حکم سلمان رشدی و حق دفاع http://aparat.com/v/UvqZm چرایی مجازات سنگین قتل برای مرتد http://aparat.com/v/rELko پذیرش توبه مرتد آری یا نه؟ http://aparat.com/v/Dztj5 لا اکراه فی الدین و حکم ارتداد http://aparat.com/v/RJfgP ترور در اسلام، آری یا نه؟ http://aparat.com/v/h9IaJ رابطه تقلیدی نبودن اعتقادات با حکم ارتداد http://aparat.com/v/fYhCU آزادی بیان و حکم ارتداد https://www.aparat.com/v/rzWpf 📱همچنین سؤالاتی با این موضوع با عناوین زیر تهیه گردید: 1- دلایل مجازات مرتد در آیات و روایات https://pasokhgoo.ir/node/98753 2- مجازات مرتد و آزادی عقیده در انتخاب دین https://pasokhgoo.ir/node/98754 3- توبه مرتد فطری مرد و مجازات مرگ https://pasokhgoo.ir/node/98755 4- شباهت میان مجازات مرتد و تکفیرهای داعش https://pasokhgoo.ir/node/98756 5- نقد علمی کتاب آیات شیطانی یا تهدید نویسنده به مرگ https://pasokhgoo.ir/node/98757 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚بررسی فقهی اقتصادی حمایت از کالای ایرانی 🔻کتاب «بررسی فقهی اقتصادی حمایت از کالای ایرانی» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی گیلانی در گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی، توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به زیور طبع آراسته شد. برای اثبات فرضیه تحقیق با استفاده از ادله فقهی، موضوع حمایت از کالای ایرانی و نیز پرهیز از مصرف کالای خارجی به روش اجتهاد مرسوم در حوزه‌های علمیه بررسی و نتایج مطلوب حاصل گردید. همچنین تلاش شد تا نتایج بخش فقهی تحقیق در اختیار دستگاه فقه و افتاء قرار گیرد و از مراجع تقلید، نظر فقهی اخذ شود تا مردم، نهادهای واسط و دولتی با اطمینان بیشتری نتایج تحقیق را دنبال کنند. 👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/a12611 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢برادر به روایت برادر ✔️استاد محمدرضا حکیمی، از تبار معدود متفکرینی است که هرچند در حوزه علمیه نشو و نما یافت اما هرگز خود را در مسائلی نظیر فقه فردی محصور نکرد بلکه با نگاهی متفاوت به بازخوانی و تأمل در تراث اسلامی پرداخت و فریاد عدالت و انسانیت برآورد. بی‌راه نیست که او را «فیلسوف عدالت» می‌خوانند؛ چه‌ اینکه محوری‌ترین کلیدواژه‌ها در بیان و بنانش عدل و انسان بود. حکیمی که از همان دوران ابتدایی تحصیل به ادبیات هم اهتمام ویژه‌ای داشت، کتاب‌های مختلفی را نگاشت که در این بین، درخشان‌ترین اثرش که می‌تواند معرف منظومه فکری او باشد، دایره المعارف «الحیات» است؛ دایره‌المعارفی که در آن دغدغه‌های مربوط به عدالت و انسانیت بازتاب وسیعی یافته؛ چنانکه در مجلدات چهارم تا ششم از مسائل مربوط به عدالت سخن رفته و در برخی از مجلدات نیز، انسان مورد توجه قرار گرفته است. همزمان با سالروز درگذشت علامه حکیمی و به‌منظور آشنایی بیشتر با شخص و شخصیت او و آثاری که طی سال‌های متمادی به رشته تحریر درآورده و نسبت این متفکر برجسته با انقلاب اسلامی، با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حکیمی، یکی از برادران محمدرضا حکیمی و نویسندگان کتاب گرانسنگ «الحیات» به گفت‌وگو نشستیم که از دوران نوجوانی همراه با برادر بزرگ‌تر بوده و سپس، این همراهی با همکاری‌های علمی تداوم یافته است. 👈بخوانید: https://b2n.ir/s82122 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کدام عدالت؟ کدام واقعیت؟ نسبت نظریه عدالت علامه حکیمی و نیازهای روز در یک‌سالگی درگذشت او ✍️ دکتر محمدرضا قائمی‌نیک سخن گفتن از عدالت در نظر مرحوم علامه محمدرضا حکیمی به دو جهت کار دشواری است. اول اینکه مرحوم علامه حکیمی عدالت را زیسته‌اند و سخن گفتن درباره کسی که عمری با عدالت زندگی کرده است -و نه‌فقط درباره آن حرف زده است- سخت است. وقتی که خود انسان در مقام آن عمل قرار نمی‌گیرد و می‌خواهد درباره موضوعی حرف بزند که انسان بزرگی چون علامه حکیمی هم درباره آن حرف زده و سخن گفته است و هم با آن زندگی کرده است، امری دشوار است؛ اما سختی و دشواری بعدی نظر دادن درباره این بزرگوار یا دیدگاه او درباره عدالت از اینجا ناشی می‌شود که محل طرح دیدگاه در این متفکر، انتساب به فرمایشات ائمه معصومین(ع) و قرآن و آیات و روایات شیعی و اسلامی دارد؛ بنابراین در اینجا ما با دشواری دیگری روبه‌رو هستیم که فهم این نظریه را سخت می‌کند؛ لذا من از ابتدا نمی‌خواهم در مقام نقد یا تعریضی به این نظریه وارد شوم و بیشتر پرسشی را از جانب درگیری‌های خود به‌عنوان یک مخاطب آثار و آرا مرحوم علامه حکیمی طرح می‌کنم و بحثم بیشتر بسط و توضیح این پرسش از دیدگاه مرحوم علامه حکیمی و آثار و آرای ایشان است. 👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/w69577 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سیری در حیات علمی و اندیشه‌ استاد محمدرضا حکیمی ✍️حجت‌الاسلام حسن طالبیان شریف 🔹استاد حکیمی فرمودند: جلدین کفایه را در مدت یک سال، نزد آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی فراگرفتم. پس از اتمام درس کفایه، ایشان فرمودند: «من طلبه خوش استعدادی مانند شما ندیده‌ام که بتواند کفایه را در مدت یک سال بخواند و تمام کند و خوب نیز بفهمد. شما کفایه را خوب فهمیده‌ای و دیگر نیازی به شرکت در درس کفایه کس دیگری نداری و شما خودت‌ می‌توانی کفایه تدریس کنی.» 🔸استاد حکیمی می‌فرمودند: هنگامی که من در درس آیت‌الله میلانی سؤال و اشکالی مطرح‌ می‌کردم، ایشان توجه نموده و گوش‌ می‌کردند و پاسخ‌ می‌دادند و به من لطف خاصی داشتند. یک‌بار هنوز درس ایشان شروع نشده بود که من در جلسه درس حاضر بودم ولی درجایی بودم (پشت ستون) ایشان من را ندیده و متوجه حضور من نشدند. فرمودند: آقای حکیمی نیامده است؟ گفتم: من اینجا هستم. بعد ایشان فرمودند: افلاطون، وقتی‌ می‌خواست درس بگوید تا ارسطو شرکت‌ نمی‌کرد، درس را شروع‌ نمی‌نمود. خلاصه ایشان را به ارسطوی درس خود تشبیه نموده بود. 🔹علامه حکیمی، تقریرات درس خارج فقه و اصول ایشان را با دقت نگاشت و بخشی را از مباحث اصول آن از اوامر به بعد را به عربی برگرداند و به رؤیت ایشان رساند. آیت‌الله میلانی هنگامی که ضبط دقیق و تقریر عربی زیبای ایشان را دید، ایشان را تشویق نمود و فرمود: اگر به همین‌گونه تقریرات را بنویسید و من ببینم و بعد منتشر شود، کتاب درسی حوزه گردیده و «کفایه» را منسوخ خواهد نمود. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/s52894 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حکیمی در دو مجلس ✔️این روزها شهر مشهد شاهد برگزاری دو مراسم نکوداشت برای استاد محمدرضا حکیمی (ره) به مناسبت اولین سالگرد ارتحال این اسلام‌شناس عدالت‌خواه بود. اولی در بنیاد پژوهش‌‌‌‌های آستان قدس رضوی با حضور علما، طلاب و اساتید حوزوی برگزار شد و جمعی از اندیشمندان و نزدیکان آن مرحوم به سخنرانی پرداخته و از تألیفات و شخصیت این عالم فقید فرزانه سخن گفتند. دومین مراسم به فاصله چند روز، در بزرگداشت این اندیشمند فاضل با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه و روشنفکران و علاقه‌مندان به حوزه‌های معرفتی و اجتماعی در فرهنگسرای جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد. در این مراسمات اساتید معظم و اندیشوران: آیت‌الله سید جعفر سیدان، محمدعلی مهدوی‌راد، محمدتقی سبحانی، محمدمهدی رکنی و سیدعباس صالحی، مهدی مهریزی، محمد اسفندیاری، محمدرضا موحدی، سارا شریعتی، آرمان ذاکری و یوسف بینا؛ از شخصیت و اندیشه فاخر استاد محمدرضا حکیمی سخن گفتند. 👈آنچه پیش‌روی قرار می‌گیرد گزیده‌ای از سخنان و تصاویر این دو نکوداشت است: https://b2n.ir/d50519 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مشروطه به روایت نائینی 🔹اولین بحث در اندیشه سیاسی علامه فقیه، شیخ‌محمدحسین نائینی حکومت آرمانی است. از آنجا که بعضی نویسندگان و تحلیلگران اندیشه سیاسی نائینی از این نکته غفلت یا تغافل کرده و (مشروطه سلطنتی) را تنها حکومت مطلوب او دانسته‌اند، بررسی این مساله لازم و ضروری است، به‌ویژه که در تبیین اندیشه شخصیتی چون نائینی که هم دارای مبنای فکری در علوم اسلامی است و هم به واقعیات و مقتضیات عصر خویش عنایت دارد، نمی‌توان از آرمان‌های او سخن نگفت و تنها آنچه به‌عنوان تنها راه ممکن در شرایط آن روز تبیین کرده، درنظر گرفت و آن را از نظر او اندیشه‌ای ثابت و قابل عرضه در هر شرایطی تلقی کرد‌. 🔸بررسی این مساله ازاین‌رو اهمیت دارد که آیا آنچه نائینی به‌عنوان یک نظام سیاسی برای عصر خویش ارائه کرده و به بیان روشن‌تر، آنچه در مقام دفاع از نظام نوپای سیاسی عصر خویش مطرح کرده، از نظر او برای هر زمان و مکانی، نظامی مطلوب و شایسته است؟ آیا از نظر این فقیه برجسته، آخرین نظریه در عرصه سیاست، نظامی است که او ترسیم کرده یا می‌توان برای شرایطی دیگر و با مقتضیاتی متفاوت با عصر او، نظام دیگری را با مولفه‌هایی متفاوت عرضه کرد؟ با بررسی این مساله مشخص خواهد شد که نظام مشروطه سلطنتی، که او درصدد اثبات مشروعیت آن از منظر دین بود، یک نظام حداقلی و از روی ناچاری بود و بس، هرچند پاره‌ای از عناصری که او در این کتاب به بحث درباره آنها پرداخته، اختصاص به نظام مشروطه سلطنتی نداشته و لازمه لاینفک یک نظام سیاسی مطلوب در فرهنگ اسلامی است. 👈 متن کامل گزارش: https://b2n.ir/q35584 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚اندیشه سیاسی «شیخ بهایی» کتاب شد 📖کتاب «اندیشه سیاسی شیخ بهایی» اثر ابوالفضل سلطان‌محمدی، دو هدف اساسی را مورد توجه خود قرار داده است؛ هدف نخست، شفاف‌سازی رفتار سیاسی شیخ بهایی و پاسخ به چالش فکری در زمینه تعامل وی با پادشاهان صفوی و زدودن ابهامات موجود از چهره سیاسی این عالم بزرگ شیعی است و هدف دوم، شناساندن اندیشه سیاسی شیخ بهایی و ساماندهی و تبیین نظام‌مند افکار و آرای وی در حوزه سیاست و حکومت با استناد به آثار و تألیف‌های ایشان است. 👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/e15956 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «ولایت فقیه؛ گستره، ادله، شبهات» 🎙با حضور استاد الغریفی (مدرس خارج فقه و اصول و رجال حوزه علمیه نجف) ⏳زمان: یکشنبه ۶ شهریور، ساعت ۱۱ صبح 🏢 مکان: مشهد مقدس، مدرسه عالی نواب، سالن کنفرانس 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بیانیه جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه درباره طرح «اصلاح نظام بانکداری» 📝جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه درباره طرح اصلاح نظام بانکداری بیانیه‌‌‌ای صادر و تاکید کردند تصویب نهایی آن به این شکل، با توجه به تأثیرات این طرح بر مقدرات چند دهه آینده اقتصادی کشور، هزینه‌های جبران‌ناپذیری را به اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد. 👈 متن بیانیه + مهمترین اشکالات + امضاء کنندگان: https://b2n.ir/w46532 🆔 https://eitaa.com/ijtihad