📚بررسی فقهی اقتصادی حمایت از کالای ایرانی
🔻کتاب «بررسی فقهی اقتصادی حمایت از کالای ایرانی» به قلم حجتالاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی گیلانی در گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظامهای اسلامی، توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به زیور طبع آراسته شد.
برای اثبات فرضیه تحقیق با استفاده از ادله فقهی، موضوع حمایت از کالای ایرانی و نیز پرهیز از مصرف کالای خارجی به روش اجتهاد مرسوم در حوزههای علمیه بررسی و نتایج مطلوب حاصل گردید. همچنین تلاش شد تا نتایج بخش فقهی تحقیق در اختیار دستگاه فقه و افتاء قرار گیرد و از مراجع تقلید، نظر فقهی اخذ شود تا مردم، نهادهای واسط و دولتی با اطمینان بیشتری نتایج تحقیق را دنبال کنند.
👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/a12611
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢برادر به روایت برادر
✔️استاد محمدرضا حکیمی، از تبار معدود متفکرینی است که هرچند در حوزه علمیه نشو و نما یافت اما هرگز خود را در مسائلی نظیر فقه فردی محصور نکرد بلکه با نگاهی متفاوت به بازخوانی و تأمل در تراث اسلامی پرداخت و فریاد عدالت و انسانیت برآورد. بیراه نیست که او را «فیلسوف عدالت» میخوانند؛ چه اینکه محوریترین کلیدواژهها در بیان و بنانش عدل و انسان بود.
حکیمی که از همان دوران ابتدایی تحصیل به ادبیات هم اهتمام ویژهای داشت، کتابهای مختلفی را نگاشت که در این بین، درخشانترین اثرش که میتواند معرف منظومه فکری او باشد، دایره المعارف «الحیات» است؛ دایرهالمعارفی که در آن دغدغههای مربوط به عدالت و انسانیت بازتاب وسیعی یافته؛ چنانکه در مجلدات چهارم تا ششم از مسائل مربوط به عدالت سخن رفته و در برخی از مجلدات نیز، انسان مورد توجه قرار گرفته است.
همزمان با سالروز درگذشت علامه حکیمی و بهمنظور آشنایی بیشتر با شخص و شخصیت او و آثاری که طی سالهای متمادی به رشته تحریر درآورده و نسبت این متفکر برجسته با انقلاب اسلامی، با حجتالاسلام والمسلمین محمد حکیمی، یکی از برادران محمدرضا حکیمی و نویسندگان کتاب گرانسنگ «الحیات» به گفتوگو نشستیم که از دوران نوجوانی همراه با برادر بزرگتر بوده و سپس، این همراهی با همکاریهای علمی تداوم یافته است.
👈بخوانید: https://b2n.ir/s82122
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کدام عدالت؟ کدام واقعیت؟
نسبت نظریه عدالت علامه حکیمی و نیازهای روز در یکسالگی درگذشت او
✍️ دکتر محمدرضا قائمینیک
سخن گفتن از عدالت در نظر مرحوم علامه محمدرضا حکیمی به دو جهت کار دشواری است. اول اینکه مرحوم علامه حکیمی عدالت را زیستهاند و سخن گفتن درباره کسی که عمری با عدالت زندگی کرده است -و نهفقط درباره آن حرف زده است- سخت است. وقتی که خود انسان در مقام آن عمل قرار نمیگیرد و میخواهد درباره موضوعی حرف بزند که انسان بزرگی چون علامه حکیمی هم درباره آن حرف زده و سخن گفته است و هم با آن زندگی کرده است، امری دشوار است؛ اما سختی و دشواری بعدی نظر دادن درباره این بزرگوار یا دیدگاه او درباره عدالت از اینجا ناشی میشود که محل طرح دیدگاه در این متفکر، انتساب به فرمایشات ائمه معصومین(ع) و قرآن و آیات و روایات شیعی و اسلامی دارد؛ بنابراین در اینجا ما با دشواری دیگری روبهرو هستیم که فهم این نظریه را سخت میکند؛ لذا من از ابتدا نمیخواهم در مقام نقد یا تعریضی به این نظریه وارد شوم و بیشتر پرسشی را از جانب درگیریهای خود بهعنوان یک مخاطب آثار و آرا مرحوم علامه حکیمی طرح میکنم و بحثم بیشتر بسط و توضیح این پرسش از دیدگاه مرحوم علامه حکیمی و آثار و آرای ایشان است.
👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/w69577
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سیری در حیات علمی و اندیشه استاد محمدرضا حکیمی
✍️حجتالاسلام حسن طالبیان شریف
🔹استاد حکیمی فرمودند: جلدین کفایه را در مدت یک سال، نزد آیتالله شیخ مجتبی قزوینی فراگرفتم. پس از اتمام درس کفایه، ایشان فرمودند: «من طلبه خوش استعدادی مانند شما ندیدهام که بتواند کفایه را در مدت یک سال بخواند و تمام کند و خوب نیز بفهمد. شما کفایه را خوب فهمیدهای و دیگر نیازی به شرکت در درس کفایه کس دیگری نداری و شما خودت میتوانی کفایه تدریس کنی.»
🔸استاد حکیمی میفرمودند: هنگامی که من در درس آیتالله میلانی سؤال و اشکالی مطرح میکردم، ایشان توجه نموده و گوش میکردند و پاسخ میدادند و به من لطف خاصی داشتند. یکبار هنوز درس ایشان شروع نشده بود که من در جلسه درس حاضر بودم ولی درجایی بودم (پشت ستون) ایشان من را ندیده و متوجه حضور من نشدند. فرمودند: آقای حکیمی نیامده است؟ گفتم: من اینجا هستم. بعد ایشان فرمودند: افلاطون، وقتی میخواست درس بگوید تا ارسطو شرکت نمیکرد، درس را شروع نمینمود. خلاصه ایشان را به ارسطوی درس خود تشبیه نموده بود.
🔹علامه حکیمی، تقریرات درس خارج فقه و اصول ایشان را با دقت نگاشت و بخشی را از مباحث اصول آن از اوامر به بعد را به عربی برگرداند و به رؤیت ایشان رساند. آیتالله میلانی هنگامی که ضبط دقیق و تقریر عربی زیبای ایشان را دید، ایشان را تشویق نمود و فرمود: اگر به همینگونه تقریرات را بنویسید و من ببینم و بعد منتشر شود، کتاب درسی حوزه گردیده و «کفایه» را منسوخ خواهد نمود.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/s52894
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حکیمی در دو مجلس
✔️این روزها شهر مشهد شاهد برگزاری دو مراسم نکوداشت برای استاد محمدرضا حکیمی (ره) به مناسبت اولین سالگرد ارتحال این اسلامشناس عدالتخواه بود. اولی در بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی با حضور علما، طلاب و اساتید حوزوی برگزار شد و جمعی از اندیشمندان و نزدیکان آن مرحوم به سخنرانی پرداخته و از تألیفات و شخصیت این عالم فقید فرزانه سخن گفتند. دومین مراسم به فاصله چند روز، در بزرگداشت این اندیشمند فاضل با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه و روشنفکران و علاقهمندان به حوزههای معرفتی و اجتماعی در فرهنگسرای جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد.
در این مراسمات اساتید معظم و اندیشوران: آیتالله سید جعفر سیدان، محمدعلی مهدویراد، محمدتقی سبحانی، محمدمهدی رکنی و سیدعباس صالحی، مهدی مهریزی، محمد اسفندیاری، محمدرضا موحدی، سارا شریعتی، آرمان ذاکری و یوسف بینا؛ از شخصیت و اندیشه فاخر استاد محمدرضا حکیمی سخن گفتند.
👈آنچه پیشروی قرار میگیرد گزیدهای از سخنان و تصاویر این دو نکوداشت است: https://b2n.ir/d50519
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مشروطه به روایت نائینی
🔹اولین بحث در اندیشه سیاسی علامه فقیه، شیخمحمدحسین نائینی حکومت آرمانی است. از آنجا که بعضی نویسندگان و تحلیلگران اندیشه سیاسی نائینی از این نکته غفلت یا تغافل کرده و (مشروطه سلطنتی) را تنها حکومت مطلوب او دانستهاند، بررسی این مساله لازم و ضروری است، بهویژه که در تبیین اندیشه شخصیتی چون نائینی که هم دارای مبنای فکری در علوم اسلامی است و هم به واقعیات و مقتضیات عصر خویش عنایت دارد، نمیتوان از آرمانهای او سخن نگفت و تنها آنچه بهعنوان تنها راه ممکن در شرایط آن روز تبیین کرده، درنظر گرفت و آن را از نظر او اندیشهای ثابت و قابل عرضه در هر شرایطی تلقی کرد.
🔸بررسی این مساله ازاینرو اهمیت دارد که آیا آنچه نائینی بهعنوان یک نظام سیاسی برای عصر خویش ارائه کرده و به بیان روشنتر، آنچه در مقام دفاع از نظام نوپای سیاسی عصر خویش مطرح کرده، از نظر او برای هر زمان و مکانی، نظامی مطلوب و شایسته است؟ آیا از نظر این فقیه برجسته، آخرین نظریه در عرصه سیاست، نظامی است که او ترسیم کرده یا میتوان برای شرایطی دیگر و با مقتضیاتی متفاوت با عصر او، نظام دیگری را با مولفههایی متفاوت عرضه کرد؟ با بررسی این مساله مشخص خواهد شد که نظام مشروطه سلطنتی، که او درصدد اثبات مشروعیت آن از منظر دین بود، یک نظام حداقلی و از روی ناچاری بود و بس، هرچند پارهای از عناصری که او در این کتاب به بحث درباره آنها پرداخته، اختصاص به نظام مشروطه سلطنتی نداشته و لازمه لاینفک یک نظام سیاسی مطلوب در فرهنگ اسلامی است.
👈 متن کامل گزارش: https://b2n.ir/q35584
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚اندیشه سیاسی «شیخ بهایی» کتاب شد
📖کتاب «اندیشه سیاسی شیخ بهایی» اثر ابوالفضل سلطانمحمدی، دو هدف اساسی را مورد توجه خود قرار داده است؛ هدف نخست، شفافسازی رفتار سیاسی شیخ بهایی و پاسخ به چالش فکری در زمینه تعامل وی با پادشاهان صفوی و زدودن ابهامات موجود از چهره سیاسی این عالم بزرگ شیعی است و هدف دوم، شناساندن اندیشه سیاسی شیخ بهایی و ساماندهی و تبیین نظاممند افکار و آرای وی در حوزه سیاست و حکومت با استناد به آثار و تألیفهای ایشان است.
👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/e15956
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «ولایت فقیه؛ گستره، ادله، شبهات»
🎙با حضور استاد الغریفی (مدرس خارج فقه و اصول و رجال حوزه علمیه نجف)
⏳زمان: یکشنبه ۶ شهریور، ساعت ۱۱ صبح
🏢 مکان: مشهد مقدس، مدرسه عالی نواب، سالن کنفرانس
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بیانیه جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه درباره طرح «اصلاح نظام بانکداری»
📝جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه درباره طرح اصلاح نظام بانکداری بیانیهای صادر و تاکید کردند تصویب نهایی آن به این شکل، با توجه به تأثیرات این طرح بر مقدرات چند دهه آینده اقتصادی کشور، هزینههای جبرانناپذیری را به اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد.
👈 متن بیانیه + مهمترین اشکالات + امضاء کنندگان: https://b2n.ir/w46532
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 دیدار آیتالله مرتضوی و آیتالله موسوی شاهرودی با مرجع عالیقدر آیتالله شبیری زنجانی در سفر ایشان به مشهد مقدس ـ پنجم شهریورماه ۱۴٠۱
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | گزارش ویدئویی از مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه
مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه، شنبه ۵ شهریورماه ۱۴۰۱ با سخنرانی آیتالله نوری همدانی و با حضور، علما، نمایندگان بیوت مراجع تقلید، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اعضای شورای عالی حوزههای علمیه، اساتید، فضلا و طلاب در مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢احکام امضایی را باید باتوجه به نحوه تنفیذ شارع ملاحظه کرد/ احکام امضایی صرفاً عرفی و عقلایی را نباید به شارع نسبت داد
✔️استاد علیدوست در گفتگو با «اجتهاد»:
🔹وقتی حکمی بین عقلا امضا میشود ما لسان امضا را کشف میکنیم که بهعنوان یک حکم ابدی امضا میشود مثلاً «احل الله البیع» حکم امضایی در عقلا بوده است، اما وقتی امضا شده، بهعنوان یک حکم شرعی بیان میشود؛ اگر فرض کنید بشر زمانی در اثر هر چیزی به اینجا رسید که مرد با مرد ازدواج کند و زن با زن، نمیتوانیم بگوییم این حکم برداشته شود.
🔸گاهی حکم امضایی است، شارع امضا میکند، اما دلیلی ندارد بهعنوان حکم ابدی امضا کند مثلاً الآن یک پدیده خوبی است؛ رفتار شارع مشخص است که بهعنوان حکم ابدی نمیخواهد بیاورد و اگر زمانی مستنکر شد مثل الآن که بردهداری به آن معنا نیست، قائل به باقی ماندن حکم نیستیم.
🔹اینکه احکام امضایی صرفاً امور عرفی یا عقلایی است اگر به این معنا باشد که این احکام را نباید به شارع مقدس نسبت داد. احکام امضایی گاه فرازمان و فرامکان است نظیر وفای به پیمانها، مشروعیت معاملات، تشکیل خانواده و عموم گزارههای اخلاقی متعلق حکم. اصل اینگونه احکام تابع تکامل یا انحطاط جوامع نیست. لکن شکلهای اجرای احکام میتواند تابع تکامل جوامع باشد. بدون تردید این بخش از گزارهها از ثابتات احکام نیست.
🔸اینکه برخی میگویند همه احکام امضایی شارع، چون با امضا آمده پس با بنای عقلا آمده و اگر بنای عقلا برود حکم هم میرود اینطور نیست، باید نحوه امضا و تنفیذ شارع را نگاه کرد.
👈متن گفتگو:https://b2n.ir/r55812
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کنارهگیری آیتالله سیدکاظم حائری از عرصه مرجعیت + متن اطلاعیه
✔️آیتالله سیدکاظم حائری از مراجع عراقی مقیم قم و از شاگردان مطرح شهید صدر، در اولین روز ماه صفر ۱۴۴۴ هجری قمری با صدور اطلاعیهای عدم استمرار مرجعیت و ابطال وکالت خود را به دلیل بیماری و ضعفِ جسمی و کهولت برای پیگیری امور مرجعیت اعلام کرد.
آیتالله حائری پس از شهادت آیتالله سید محمدباقر صدر مدتی بهعنوان فقیه حزب دعوت اسلامی عراق تعیین شد و از آن هنگام تا صدور این بیانیه، مرجعیت دینی و سیاسی جمعی از مردم عراق، بهویژه علاقهمندان به شهید محمدباقر صدر و شهید محمدصادق صدر را برعهده داشت.
ایشان در این بیانیه با علاقهمندان به دو صدرِ شهید سخن گفته و بدون نام بردن از مقتدا صدر تأکید کرده، علاقهمندی به شهیدان صدر، بدون ایمان و عمل صالح و راهرویِ راه آنان کافی نیست و کسی که برای رهبری بنام آن دو شهید و تفرقه میان عراقیها و شیعیان تلاش میکند و از شروط رهبری همچون اجتهاد برخوردار نیست، صدری نیست.
اقدام تقوامدارانه آیتالله حائری که مدتهاست دچار بیماری است؛ در عرف علماییِ شیعی اقدامی بیهمتا است و در تاریخ درخشان فقه شیعه مانا خواهند ماند. ایشان در اولین بند بیانیه پیروان خود را به تبعیت از آیتالله سید علی خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی توصیه نمود.
👈متن و سند اطلاعیه + تحلیل: https://b2n.ir/f22451
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸غبارروبی مضجع مطهر رضوی در سفر رهبر انقلاب به مشهد با حضور جمعی از علما و خادمان
👈 مشاهده فیلم و تصاویر: https://b2n.ir/y26646
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 خاطرهای زیبا از آیتالله مرعشی نجفی
🔺آیتالله سیّد شهابالدّین مرعشی نجفی فقیه و مرجع تقلید شیعه در ۳۱ تیر ۱۲۷۶ در نجف دیده به جهان گشود و در ۷ شهریور ۱۳۶۹ در قم به ملکوت اعلا پیوست.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی: مبانی فقه حکومتی از دیدگاه میرزای نائینی
👤ارائه دهنده: حجتالاسلام عباسعلی مشکانی سبزواری
👤 ناقد: حجتالاسلام محمد جواد تاکی
👤دبیر علمی: حجتالاسلام دکتر محمد قاسمی
📆 زمان: سه شنبه 8 شهریور ساعت 11 الی 13
🏢 مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار، طبقه دوم، سالن جلسات
📺 پخش زنده از تلویزیون مرکز فقهی: www.markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «بررسی رفع تعارض خبر ضعیف منجبر به شهرت با خبر صحیح در جواهر الکلام»
👤ارائه دهنده: مرتضی پژوهنده
👤ناقدین:حجتالاسلام سید رضا شیرازی و حجتالاسلام دکتر محمد ابراهیم روشن ضمیر
⏰زمان: سهشنبه، 8 شهریور ماه، ساعت 11صبح
🏢مکان: مشهد مقدس، ساختمان شماره 2 دانشگاه علوم اسلامی رضوی اتاق جلسات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 دوره آموزشی تربیت کارشناس احکام (ویژه برادران)
⏳زمان ثبت نام از یکم لغایت بیستم شهریورماه ۱۴۰۱
📌 علاقه مندان جهت ثبت نام و دریافت منبع آزمون به آدرس http://ahkam.org/ مراجعه نمایند.
🔺کلاسها: شنبه تا چهارشنبه هر هفته (عصرها) به صورت حضوری برگزار خواهد شد.
📌زمان آزمون دهم مهرماه سال جاری ساعت ۱۰ صبح اعلام شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣برنامه دروس خارج استاد علیاکبر سیفی مازندرانی، سال تحصیلی 1401 - 1402
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣برنامه دروس خارج استاد ابوالقاسم علیدوست، سال تحصیلی 1401- 1402
💠شروع درس از شنبه 9 مهرماه 1402 مطابق 4 ربیع الاول
🔹خارج اصول فقه: شنبه تا سهشنبه؛ ساعت 8 تا 9؛ زیرزمین دار الشفاء؛ شروع از 9 مهرماه 1402
🔸خارج فقه: شنبه تا سهشنبه؛ ساعت 9 تا 10؛ زیرزمین دار الشفاء؛ شروع از 9 مهرماه 1402
🔹تفسیر قرآن: چهارشنبهها؛ ساعت 8-9
🔸خارج فقه سیاسی: ادامه خارج فقه سیاسی چهارشنبهها؛ ساعت 9-10
📌درس به صورت حضوری و در زیرزمین دار الشفاء برگزار میشود و صوت جلسات بعد از درس در کانال قرار میگیرد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رسائل را عمداً سخت نوشتند تا ذهن طلاب قوت و قدرت پیدا کند
🔹 آیتالله نوری همدانی در آیین افتتاح سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه با بیان تلاشها و مجاهداتهای علمای شیعه در قرون مختلف در جهت ترویج معارف اسلام و فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) خاطر نشان کرد: سیدحسن صدر کتاب «المؤسسین لعلوم الاسلام» را نوشت که علوم اسلامی که توسط علمای شیعه تاسیس و نشر پیدا کرد را معرفی نمود، مانند خواجه نصیر الدین طوسی که در آن زمانی که در کل اروپا و آمریکا کتابخانه و مرکز تحصیل نبود توانست با نبوغ و علم فراوان خود در بسیاری از علوم زمان خود کتب و شاگردان بسیاری به یادگار گذاشت.
🔸معظمله در ادامه اظهار داشت: اگر به هر علمی که بخواهیم قدم بگذاریم بخش بزرگی از متون گذشته آن عربی است و این نشان از تلاش علمای اسلام در گسترش علوم دارد.
🔹ایشان در ادامه با بیان لزوم توجه به کتابها و متون اصلی حوزه افزود: برخی میگویند کتاب رسائل شیخ انصاری سخت است، در پاسخ باید گفت این کتابها را عمداً سخت نوشتند تا ذهن طلاب قوت و قدرت پیدا کند و این راه شیخ مفیدها و شیخ طوسیها است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مرجعیت شیعه از تصدی تا انصراف
به بهانه کنارهگیری آیتالله حائری از مقام مرجعیت
✍️حجتالاسلام والمسلمین محمدصفر جبرئیلی
درنظام فکری، سیاسی و اجتماعی شیعه امامیه «مرجعیت» جایگاه بلند و رفیعی دارد، مرجعیت مقام شامخ و فاخری است که مسئولیت سنگین «نیابت» از امام معصوم علیهالسلام را بر دوش صاحبش میگزارد، به همین جهت سنت عالمان بزرگوار «فرار» از مرجعیت بوده است هرچند در مواردی تصدی و پذیرش آن به صورت تعیینی یا تعینی براشخاصی واجب و لازم شده و میشود.
تاریخ شیعه از سال ۳۲۹ق تاکنون مراجع عظام زیادی مانند حضرات آیات: شیخ مفید (۴۱۳ق)، علامه حلی (۷۲۶ق)، شیخ مرتضی انصاری (۱۲۸۱ق)، آیتالله سیدحسین بروجردی ۱۳۸۰ و امام خمینی(۱۴۰۹ق) قدس الله اسرارهم به خود دیده است، چنانکه نام شخصیتهای زیادی که به عناوین و عذرهای مختلف از تصدی این مسئولیت خود داری کردند را هم به یاد دارد. عالمانی که علیرغم برخورداری از شرائط لازم نه برای فرار از زیربار مسئولیت و نه برای گریز از انجام وظیفه، بلکه به دلیل روحیه مسئولیت پذیری و تشخیص درست وظیفه و رعایت جهات اخلاقی از پذیرش آن خود داری میکردند چراکه دیگران را ازخود شایستهتر میدیده و خود را موظف به ترویج و تقویت آن شخص محترم میدانستند.
برخی نیز علیرغم پذیرش تصدی مرجعیت در میان راه خود را فاقد شرائط دانسته و از آن مسئولیت انصراف دادهاند. تاریخ نام آیتالله حاج آقا رضا همدانی (۱۳۲۲ق) صاحب کتاب ارزشمند «مصباح الفقیه» را به یاد دارد که بهبهانه نسیان و فراموشی رسما تقلید از خود را غیرمجاز اعلام کرد. محقق اصفهانی(۱۳۶۱ق) صاحب «نهایه الدرایه» شرح کفایه (۶ج) و «حاشیه المکاسب» (۸ج) و تالیفات ماندگار دیگر به دلیل تقویت مرجعیت آقاسید ابوالحسن اصفهانی (۱۳۵۵ق) دستور داد تا رساله چاپ شدهاش را درهمان چاپخانه خمیر کنند.
امروز هم آیتالله سید کاظم حائری «دام ظله» شاگرد نامدار آیتالله شهید محمدباقر صدر (۱۴۰۰ق) و تربیت یافته حوزه نجف اشرف و معتقد به نظام اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه که سالها مرجع فعال برای شیعیان عراق بود به دلیل کهولت سن وضعف مزاج از ادامه مسئولیت عذرخواسته و مقلدان خود را به حضرت آیتالله سید علی خامنهای ارجاع داده است. امید آنکه دراین وانفسای حیات الگویی برای همه مسئولان در نظام فکری اهل بیت علیهمالسلام، حوزههای علمیه و کارگزاران نظام اسلامی باشد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢یک کنارهگیری پرمعنا
✍️حجتالاسلام والمسلمین مهراب صادقنیا
استعفای آیتالله سیدکاظم حائری از مرجعیّت، یک رخداد کمسابقه در تاریخ اجتماعی شیعیان است. آنقدر بیسابقه که روحانیان و طلبههای حوزههای علمیّه بهسختی بتوانند معنایی برای آن پیدا کنند. به راستی کنارهگیری یک مرجع دینی ۸۴ ساله چه معنایی میتواند داشته باشد؟
آنانی که با ادبیّات نهاد مرجعیّت آشنا هستند میدانند که این اقدام حتّی به بهانهی این که "وضعیت سلامت من به سبب بیماری و سن بالا مناسب نیست و احساس میکنم مانع انجام وظایفی شده است که بر عهدهی من است" اتفاق پرمعنایی است.
در حال حاضر، کسانی هستند که از جنابشان پیرترند ولی به مرجعیّت مشغولاند. اگر چه در لابهلای کلماتی که ایشان در بیانیهی کنارهگیری آوردهاند میتوان نشانههایی از ناراحتی ایشان از مسائل سیاسی و حتّی برخی مراجع دید، ولی نفسِ کنارهگیری را میتوان کاری بدیع دانست.
نهاد مرجعیّت یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی شیعیان است که نقشی بسیار فراتر از پاسخ به مسائل شرعی بازی کرده است. این نهاد مهمترین کانون انسجامبخش شیعیان بوده و در بسیاری زمانها از قدرتی فراتر از قدرتِ سیاسی برخوردار بوده است. با این حال، این نهاد کمتر به نوآوری تن داده و با تحوّل به اقتضای زمان همداستان بوده است.
مفهومی به نام حفظ شأن مراجع زنده، که بیشتر خواهانِ پاسداشت رویّههای موجود هستند، کمتر اجازه داده است که جوانترهایی که در آستانهی دستیابی به این موقعیّتاند، ایدهها و اندیشههای تازهی خود را در این نهاد دنبال کنند. چنین اقدامی میتواند زمینه را برای پویایی و نوآوری در مهمترین نهاد اجتماعی شیعیان فراهم کند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آینده پژوهی تحوّلات عراق، پس از استعفای سرنوشتساز آیتالله حائری
✍️حجتالاسلام سیدعلی بطحائی
✂️بهترین بستر برای تحلیل کنارهگیری آیتالله حائری را بتوان در کنشگری اسلام سیاسی جست وجو کرد. واکاوی اقدام آیتالله حائری، در بستر اسلام سنّتی سبب میشود که این رخداد را اقدام بیسابقه در تاریخ اجتماعی شیعیان بدانیم و آن را در تاریخ مرجعیت بینظیر معرفی کنیم. حال آنکه تحلیل این کنارهگیری بیش از آنکه بخواهد به اسلام سنتی مرتبط باشد؛ به کنشگری در اسلام سیاسی وابسته است و در اسلام سیاسی چنین اقدامات علنی و خفی بیسابقه نیست.
اقدام اخیر آیتالله حائری در واقع مصداق عملی سخن شهید آیتالله سید محمدباقر صدر است که میگفت «ذوبوا فی الأمام الخمینی کما ذاب هو فی الاسلام» و تقریر رفتار ایشان در زمانه اخیر «ذوبو فی الامام خامنئی کما ذاب هو فی الاسلام» است. آیتالله حائری سالهاست که تئوریسین نظریه ولایت فقیه است و درسهای خارج و آثار ایشان در این موضوع، منبع درجه اول در اسلام سیاسی است و چنین کنارهگیری را باید در این مشرب فکری تحلیل نمود.
با توجه به دینی بودن ساختار سیاسی فعالیتهای مقتدی صدر، سناریوهای محتمل در آینده عراق را میتوان در اقدامات پیش روی مقتدی صدر بررسی کرد. محتمل ترین سناریو آن است که ....
👈 بخوانید: https://b2n.ir/u56218
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مقتدی رهبری را میخواهد نه مرجعیت!
✍️حجتالاسلام محمد قطرانی
✂️صدریهای زیر پرچم مقتدی چگونه عدم اجتهاد و یا مرجعیت مقتدی را توجیه میکنند؟ مقتدی صدر اگرچه به استفتائات بر اساس فتاوای پدرش همینک نیز پاسخ میدهد، اما مدعی است که اساسا ما دنبال افتا به معنای کلاسیک نیستیم! ریشه این نگاه را باید در صحبتهای خود سید محمد صدر جست و جو کرد.
در سال ۲۰۱۲ در سوالی که از مقتدی صدر در مورد اختلافاتش با آیتالله سید کاظم حائری میشود به تفکیک قیادت و افتا که پدرش سید محمد صدر نیز به آن اشاره کرده بود تمسک کرد. مقتدی پاسخ میدهد که پدرم به رهبری و قیادتی قائل بود که لزوما از او تقلید در امور فقهی نمیشود. در کلام صدرثانی تصریح شده است که سید کاظم حائری اعلم است ولی چون در عراق حضور ندارد از اوضاع مردم به خوبی آگاه نیست و مردم نیاز به رهبری دارند که در امور سیاسی و اجتماعی خود به او مراجعه کنند. و طبیعتا این فرد کسی نیست جز سید مقتدی صدر!
این استدلال طبیعتا در میان آن دسته از هواداران مقتدی که اینگونه امور برایشان موضوعیت دارد مورد توجه قرار گرفته و در مواردی برای تثبیت رهبری مقتدی صدر به آن استناد میشود. اگرچه این استدلال توسط هواداران بیان میشود. اما روشن است که انبوه هواداران صدری در مورد کسی که حتی دعای روزهای ماه مبارک رمضان را به اشتباه میخواند، خیلی به این نکات توجهی ندارند.
در عین اعتراف به بزرگی و عظمت اقدام آیتالله سید کاظم حائری در بیانیه اخیرشان اما باید گفت...
👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/g04305
🆔 https://eitaa.com/ijtihad