eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
740 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 دیدار آیت‌الله مرتضوی و آیت‌الله موسوی شاهرودی با مرجع عالیقدر آیت‌الله شبیری زنجانی در سفر ایشان به مشهد مقدس ـ پنجم شهریورماه ۱۴٠۱ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
9.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 | گزارش ویدئویی از مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه، شنبه ۵ شهریورماه ۱۴۰۱ با سخنرانی آیت‌الله نوری همدانی و با حضور، علما، نمایندگان بیوت مراجع تقلید، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه، اساتید، فضلا و طلاب در مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢احکام امضایی را باید باتوجه به نحوه تنفیذ شارع ملاحظه کرد/ احکام امضایی صرفاً عرفی و عقلایی را نباید به شارع نسبت داد ✔️استاد علیدوست در گفتگو با «اجتهاد»: 🔹وقتی حکمی بین عقلا امضا می‌شود ما لسان امضا را کشف می‌کنیم که به‌عنوان یک حکم ابدی امضا می‌شود مثلاً «احل الله البیع» حکم امضایی در عقلا بوده است، اما وقتی امضا شده، به‌عنوان یک حکم شرعی بیان می‌شود؛ اگر فرض کنید بشر زمانی در اثر هر چیزی به اینجا رسید که مرد با مرد ازدواج کند و زن با زن، نمی‌توانیم بگوییم این حکم برداشته شود. 🔸گاهی حکم امضایی است، شارع امضا می‌کند، اما دلیلی ندارد به‌عنوان حکم ابدی امضا کند مثلاً الآن یک پدیده خوبی است؛ رفتار شارع مشخص است که به‌عنوان حکم ابدی نمی‌خواهد بیاورد و اگر زمانی مستنکر شد مثل الآن که برده‌داری به آن معنا نیست، قائل به باقی ماندن حکم نیستیم. 🔹اینکه احکام امضایی صرفاً امور عرفی یا عقلایی است اگر به این معنا باشد که این احکام را نباید به شارع مقدس نسبت داد. احکام امضایی گاه فرازمان و فرامکان است نظیر وفای به پیمان‌ها، مشروعیت معاملات، تشکیل خانواده و عموم گزاره‌های اخلاقی متعلق حکم. اصل این‌گونه احکام تابع تکامل یا انحطاط جوامع نیست. لکن شکل‌های اجرای احکام می‌تواند تابع تکامل جوامع باشد. بدون تردید این بخش از گزاره‌ها از ثابتات احکام نیست. 🔸اینکه برخی می‌گویند همه احکام امضایی شارع، چون با امضا آمده پس با بنای عقلا آمده و اگر بنای عقلا برود حکم هم می‌رود این‌طور نیست، باید نحوه امضا و تنفیذ شارع را نگاه کرد. 👈متن گفتگو:https://b2n.ir/r55812 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کناره‌گیری آیت‌الله سیدکاظم حائری از عرصه مرجعیت + متن اطلاعیه ✔️آیت‌الله سیدکاظم حائری از مراجع عراقی مقیم قم و از شاگردان مطرح شهید صدر، در اولین روز ماه صفر ۱۴۴۴ هجری قمری با صدور اطلاعیه‌ای عدم استمرار مرجعیت و ابطال وکالت خود را به دلیل بیماری و ضعفِ جسمی و کهولت برای پیگیری امور مرجعیت اعلام کرد. آیت‌الله حائری پس از شهادت آیت‌الله سید محمدباقر صدر مدتی به‌عنوان فقیه حزب دعوت اسلامی عراق تعیین شد و از آن هنگام تا صدور این بیانیه، مرجعیت دینی و سیاسی جمعی از مردم عراق، به‌ویژه علاقه‌مندان به شهید محمدباقر صدر و شهید محمدصادق صدر را برعهده داشت. ایشان در این بیانیه با علاقه‌مندان به دو صدرِ شهید سخن گفته و بدون نام بردن از مقتدا صدر تأکید کرده، علاقه‌مندی به شهیدان صدر، بدون ایمان و عمل صالح و راهرویِ راه آنان کافی نیست و کسی که برای رهبری بنام آن دو شهید و تفرقه میان عراقی‌ها و شیعیان تلاش می‌کند و از شروط رهبری همچون اجتهاد برخوردار نیست، صدری نیست. اقدام تقوامدارانه آیت‌الله حائری که مدت‌هاست دچار بیماری است؛ ‌در عرف علماییِ شیعی اقدامی بی‌همتا است و در تاریخ درخشان فقه شیعه مانا خواهند ماند. ایشان در اولین بند بیانیه پیروان خود را به تبعیت از آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی توصیه نمود. 👈متن و سند اطلاعیه + تحلیل: https://b2n.ir/f22451 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸غبارروبی مضجع مطهر رضوی در سفر رهبر انقلاب به مشهد با حضور جمعی از علما و خادمان 👈 مشاهده فیلم و تصاویر: https://b2n.ir/y26646 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
6.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 خاطره‌ای زیبا از آیت‌الله مرعشی نجفی 🔺آیت‌الله سیّد شهاب‌الدّین مرعشی نجفی فقیه و مرجع تقلید شیعه در ۳۱ تیر ۱۲۷۶ در نجف دیده به جهان گشود و در ۷ شهریور ۱۳۶۹ در قم به ملکوت اعلا پیوست. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی: مبانی فقه حکومتی از دیدگاه میرزای نائینی 👤ارائه دهنده: حجت‌الاسلام عباسعلی مشکانی سبزواری 👤 ناقد: حجت‌الاسلام محمد جواد تاکی 👤دبیر علمی: حجت‌الاسلام دکتر محمد قاسمی 📆 زمان: سه شنبه 8 شهریور ساعت 11 الی 13 🏢 مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار، طبقه دوم، سالن جلسات 📺 پخش زنده از تلویزیون مرکز فقهی: www.markazfeqhi.com/live 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «بررسی رفع تعارض خبر ضعیف منجبر به شهرت با خبر صحیح در جواهر الکلام» 👤ارائه دهنده: مرتضی پژوهنده 👤ناقدین:حجت‌الاسلام سید رضا شیرازی و حجت‌الاسلام دکتر محمد ابراهیم روشن ضمیر ⏰زمان: سه‌شنبه، 8 شهریور ماه، ساعت 11صبح 🏢مکان: مشهد مقدس، ساختمان شماره 2 دانشگاه علوم اسلامی رضوی اتاق جلسات 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 دوره آموزشی تربیت کارشناس احکام (ویژه برادران) ⏳زمان ثبت نام از یکم لغایت بیستم شهریورماه ۱۴۰۱ 📌 علاقه مندان جهت ثبت نام و دریافت منبع آزمون به آدرس http://ahkam.org/ مراجعه نمایند. 🔺کلاس‌ها: شنبه تا چهارشنبه هر هفته (عصرها) به صورت حضوری برگزار خواهد شد. 📌زمان آزمون دهم مهرماه سال جاری ساعت ۱۰ صبح اعلام شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣برنامه دروس خارج استاد علی‌اکبر سیفی مازندرانی، سال تحصیلی 1401 - 1402 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣برنامه دروس خارج استاد ابوالقاسم علیدوست، سال تحصیلی 1401- 1402 💠شروع درس از شنبه 9 مهرماه 1402 مطابق 4 ربیع الاول 🔹خارج اصول فقه: شنبه تا سه‌شنبه؛ ساعت 8 تا 9؛ زیرزمین دار الشفاء؛ شروع از 9 مهرماه 1402 🔸خارج فقه: شنبه تا سه‌شنبه؛ ساعت 9 تا 10؛ زیرزمین دار الشفاء؛ شروع از 9 مهرماه 1402 🔹تفسیر قرآن: چهارشنبه‌ها؛ ساعت 8-9 🔸خارج فقه سیاسی: ادامه خارج فقه سیاسی چهارشنبه‌ها؛ ساعت 9-10 📌درس به صورت حضوری و در زیرزمین دار الشفاء برگزار می‌شود و صوت جلسات بعد از درس در کانال قرار می‌گیرد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رسائل را عمداً سخت نوشتند تا ذهن طلاب قوت و قدرت پیدا کند 🔹 آیت‌الله نوری همدانی در آیین افتتاح سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه با بیان تلاش‌ها و مجاهدات‌های علمای شیعه در قرون مختلف در جهت ترویج معارف اسلام و فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) خاطر نشان کرد: سیدحسن صدر کتاب «المؤسسین لعلوم الاسلام» را نوشت که علوم اسلامی که توسط علمای شیعه تاسیس و نشر پیدا کرد را معرفی نمود، مانند خواجه نصیر الدین طوسی که در آن زمانی که در کل اروپا و آمریکا کتابخانه و مرکز تحصیل نبود توانست با نبوغ و علم فراوان خود در بسیاری از علوم زمان خود کتب و شاگردان بسیاری به یادگار گذاشت. 🔸معظم‌له در ادامه اظهار داشت: اگر به هر علمی که بخواهیم قدم بگذاریم بخش بزرگی از متون گذشته آن عربی است و این نشان از تلاش علمای اسلام در گسترش علوم دارد. 🔹ایشان در ادامه با بیان لزوم توجه به کتاب‌ها و متون اصلی حوزه افزود: برخی می‌گویند کتاب رسائل شیخ انصاری سخت است، در پاسخ باید گفت این کتاب‌ها را عمداً سخت نوشتند تا ذهن طلاب قوت و قدرت پیدا کند و این راه شیخ مفیدها و شیخ طوسی‌ها است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad