eitaa logo
اجتهاد
7.8هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
910 ویدیو
325 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️شهادت حضرت زهرا (س) و حفظ فاطمیه اوّل و دوم ✔️آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی: 🔹در بين عوام از قدیم، ايام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا عليها السلام، فاطميه اوّل مشهور بوده است يعنی سيزدهم جمادی الاوّل، ولی اخيراً فاطميه دوم يعنی سوم جمادی الثانية شهرت يافته و شايد منشأ آن حاجی نوری يا شاگردان او باشند. وجهی كه برايش ذكر می‌كنند، آن است كه 75 روز در نسخ مختلف كتب تاريخی، تصحيف 95 روز است و چنين تصحيفی بين دو كلمه «سبعين» و «تسعين» امری رايج و شايع است، من به ياد ندارم كه در كتب تاريخی و اختلاف نسخه‌ها، اين دو كلمه به يكديگر اشتباه نشده باشد. در نسخ مختلف كتب تاريخی يا سبعين را به تسعين و يا بالعكس اشتباه می‌كنند. و چون تجربه نشان داده كه غالباً در اين كلمه خطا رخ می‌دهد، اصل أصالة عدم خطا هم جاری نيست. 🔸علی أیّ حال، شهادت آن حضرت هر روزی باشد، بايد به قصد رجاء توسّل كرد و به حسب روايات همان ثوابی كه وعده داده شده، به توسّل به قصد رجاء إعطاء می‌شود. 🔹در محاسن برقی آمده كه حضرت می‌فرمايند: رواياتی كه حَروریّه ـ كه خوارج‌اند ـ نقل می كنند، طرح (رد) نكنيد، احتمال دارد كه اين روايات صادر شده باشد، چون قطعی الكذب نيست، و چون محتمل است، رجاءً آنها را حفظ كنيد.(۱) چنانچه قاعده تسامح و امثال آن اقتضاء می‌كند. 🔸به حسب روايات مسلّم، وعده ثواب به توسّل داده شده و بايد حفظ شود، چه فاطميه اوّل و چه فاطميه دوم. 🔹از يكی از آقايان تبريز ـ آقای آقا ميرزا جعفر اشراقی ـ شنيدم كه درباره علم امام می‌گفت: «بعضي چيزها دانستنش كمال است و بعضی از امور ندانستنش شرط کمال است، و خداوند علم آن را از ائمه علیهم السلام می‌گرفت، مثلاً در ليلة المبيت، اگر حضرت امير علیه‌السلام می‌دانست كه به واسطه خوابيدن در بستر پيامبر صلی الله علیه و آله آسيبي به او نمی‌رسد، كمال نبود، شرط كمال كه فداكاری حضرت را نشان می‌دهد، اين بود كه نداند و نمی‌دانست. در چنين مواردی كه ندانستن شرط كمال است، خداوند علم را می‌گرفت.» 🔸مثل ليلة القدر و امثال آن، گاهی از روی جهاتی خود ندانستن را ائمه (علیهم‌السلام) مصلحتی می‌دانند که روشن نباشد. قبر مطهر حضرت زهرا (سلام الله علیها)، آن هم همین طور است تا مظلومیت حضرت ثابت شود و در دوره‌های بعدی باقی بماند. 🔹بعضی چیزها هست که به حسب روایات آيه بيّنه است و بايد ثابت بماند و از بين نرود، مثلاً حجرالأسود، بدن فرعون و امثال آن از آيات بيّنات است، يكی از این آيات بيّنات نيز، مسئله خفاء قبر حضرت زهرا (سلام الله علیها) است. ———————————————— ۱. عنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام أَوْ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَا تُكَذِّبُوا الْحَدِيثَ إِذَا أَتَاكُمْ بِهِ مُرْجِئِيٌّ وَ لَا قَدَرِيٌّ وَ لَا حَرُورِيٌّ يَنْسُبُهُ إِلَيْنَا، فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ لَعَلَّهُ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْحَقِّ فَيُكَذَّبُ اللَّهُ فَوْقَ عَرْشِه‏. (المحاسن، ج1، ص230-231، ح175) 📚درس خارج فقه، 16 مهر 1374 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رسائل، ‌مکاسب و کفایه، مثل یک رود جاری است/ با جابه‌جایی آن‌ها به اجتهاد ضربه می‌زنیم/ نوشتن متن درسی، احاطه اجتهادی بسیار قوی می‌خواهد/ مباحث الفائق قابلیت متن درسی ندارد ✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی: 🔹تا این زمان متنی که بتواند در برابر متن کفایه قد علم کند وجود ندارد. البته بزرگانی مثل مرحوم شهید صدر حلقات را نوشته‌اند که مزایایی نسبت به کفایه دارد اما از حیث اتقان در تعابیر و از حیث علمیت اگر تمام حلقات جمع شود به‌اندازه یک سطر کفایه نمی‌شود. این حرف‌ها که این روزها در حوزه زده می‌شود، برای ما روشن نیست روی چه حسابی زده می‌شود؟ بگوئید کنار کفایه حلقات را بخوانید، واقعاً خوب و حتی لازم است. 🔸چه بخواهیم و چه نخواهیم، رسائل و مکاسب و کفایه، ارکان اجتهاد شده است. این‌ها بدیل ندارد و بعداً هم بديل نخواهد داشت. اگر ما بخواهیم این‌ها را جابه‌جا یا کم‌وزیاد کنیم، واقعاً به اجتهاد ضربه می‌زنیم. 🔹یک وقتی یک کسی گفت به آیت‌الله بروجردی عرض کرده بودند که شما هم یک متنی مانند شرایع محقق بنویسید، آقای بروجردی با آن عظمت فقهی فرموده بودند که من یک سطر هم مثل شرایع نمی‌توانم بنویسم! 🔸شورای محترم حوزه اگر می‌خواهد غنای علمی به این حوزه بدهد که تابه‌حال نداده، اگر می‌خواهد غنای علمی به این حوزه بدهد بیاید یک مباحثی را اضافه کند، بگوید کنار مکاسب چند کتاب اقتصادی راجع به مباحث اقتصادی درباره تورم، بورس، حقیقت پول، مالکیت معنوی را طلبه بداند، یا مباحثی که در کتاب الفائق آمده به‌هیچ‌وجه قابلیت متن درسی ندارد. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=68788 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢طرحی تحولی و ریشه‌دار در سنت‌های حوزه/ اجتهاد مطلق همراه با تخصص در علوم مختلف ✔️مدیر حوزه‌های علمیه در سخنان در جمع معاونان و مدیران حوزه‌های علمیه از ضرورت طرح مهم آموزشی در حوزه‌های علمیه خبرداد، طرحی که در آن فقهایی با اجتهاد مطلق همراه با تخصص در علوم مختلف تربیت خواهند شد. 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68782 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚احکام باروری و فرزند آوری به شیوه پرسش و پاسخ، با اتکا به منابع فقهی ✔️کتاب «احکام باروری و فرزندآوری» از سه بخش تشکیل شده است: تلقیح مصنوعی، سقط جنین و پیشگیری از بارداری. این کتاب با نویسندگی محمد عزتی بخشایش و محمد جوادی والا با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر شده است. 👈 آشنایی با اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=68805 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚کتاب المضاربه، تقریرات درس آیت‌الله بروجردی منتشر شد ✔️کتاب حاضر، تقریرات درس مضاربه آیت‌الله سیدحسین بروجردی، در سال‌های 56 و 57 ه.ق در شهر بروجرد است که توسط شاگرد مبرّز ایشان، استاد شیخ علی جواهری بروجردی (از نوادگان صاحب جواهر) نگاشته شده و با همت حجت‌الاسلام سیّدمحمّدمهدی رفیع‌پور تهرانی، مورد تحقیق و تصحیح قرار گرفته و به‌تازگی از سوی نشر الخویی به‌زیور طبع آراسته گردیده است. آنچه اهمیت این اثر را دوچندان و مطالب آن را برای اهل تحقیق و تتبع، مغتنم می‌نماید آن است که تا قبل از این، از مرحوم آیت‌الله بروجردی غیر از حواشی بر کتاب مضاربه عروةالوثقی، اثر دیگری در باب مضاربه، به چاپ نرسیده است. 👈 معرفی اثر + خرید: http://ijtihadnet.ir/?p=68808 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚تجذیر المسألة الاصولیة؛ تقریر مباحث استاد ایروانی + دانلود ✔️کتاب «تجذیر المسألة الاصولیة؛ قواعد و فوائد و مباحث نافعة فی عملیة الاستدلال الفقهی» تقریر بخشی از دوره چهارم درس خارج اصول استاد شیخ باقر ایروانی (سال ۱۴۳۶ ه.ق) در حوزه علمیه نجف اشرف می‌باشد که به قلم سید علی جمیل الموزانی به رشته تحریر درآمده است. موضوعات مطرح شده در کتاب حاضر مسائل پرکاربردیست که لابلای مباحث مختلف فقهی و اصولی ذکر شده‌اند و در کتب متداول علم اصول به شکلی جامع مورد بحث قرار نگرفته‌اند. کتاب در 500 صفحه و سه بخش تنظیم شده‌است: بخش اول، تمهیدی در آشنایی با علم اصول است. بخش دوم شامل ۱۶ قاعده و بخش سوم شامل ۸ فائده می‌باشد. 👈 معرفی اثر + دانلود: http://ijtihadnet.ir/?p=68769 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله نشست‌های علمی پژوهشی «دین و حکمرانی اسلامی فضای مجازی» 🎙حجت‌الاسلام رضائیان 🔹جایگاه حکمرانی فضای مجازی در فقه نظام 🎙حجت‌الاسلام انبیایی 🔸معرفت شناسی فضای سایبر 🎙استاد احمد مبلغی 🔹کاربرد هوش مصنوعی در فرآیند اجتهاد 🎙استاد عبدالحسین خسروپناه 🔸حکمرانی حکمی فضای مجازی 🎙استاد قائم مقامی 🔹نقش ذات انگاری و ابزار انگاری فضای مجازی در حکمرانی 🎙حجت‌الاسلام چگینی 🔸فرصت های بین المللی حکمرانی اسلامی فضای مجازی 🎙استاد مبلغی 🔹حکمرانی اسلامی فضای مجازی 🎙حجت‌الاسلام مهدی زاده 🔸اصول و راهبردشناسی حکمرانی سکویی 🎙حجت‌الاسلام امینی نژاد 🔹فضای مجازی، خیر یا شر 🗓ز مان: از شنبه ۱۹ آذرماه الی ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱ 💻 پخش زنده با ترافیک رایگان: https://heyatonline.ir/graaph/ 📱پخش از طریق آپارات https://www.aparat.com/oisc_majazi 📌جهت کسب اطلاعات بیشتر و درخواست حضور : شناسه @oisc_rooydad در پیام‌رسان ایتا و بله 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «حکم استمرار حکومت در صورت مخالفت اکثریت» 👤 ارائه: حجت‌الاسلام احمد مقدم شاد 👤 ناقد: حجت‌الاسلام رضا انصاری 🗓 زمان: یکشنبه ۲٠ آذر، بعد از نماز ظهر ساعت ۱۲:۴۵ 🏛 مکان: قم، صفائیه، کوچه ممتاز (۲۴)، پلاک ۹۱ 🔗لینک مجازی نشست: https://gharar.ir/r/4335a4e4 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
14.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 انتشار نخستین‌بار| آیت‌الله گلپایگانی تضعیف نظام را حرام می‌دانست 🔺 روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از پیامی که آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی برای ایشان فرستاده بودند 🗓 به مناسبت ایام سالگرد ارتحال این مرجع عظیم‌الشان 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تردید بی‌پایه در صدق عنوان بغی و محاربه ✍️حجت‌الاسلام محمد متقیان تبریزی ✔️جناب سروش محلاتی در مطلبی با عنوان «این معارضان، محارب نیستند» در دو بخش، به نفی صدق عنوان بغی و محاربه پرداخته و در اجرای مجازات این دو عنوان، درباره کسانی که رفتار خشونت‌آمیز داشته و مرتکب قتل و جرح شده‌اند، تردید می‌نماید! 👈 بخوانید: اشکال به تردید در عناوین بغی و محارب: http://ijtihadnet.ir/?p=68829 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تحمیل سیاست‌زدگی بر اخلاق و فقه و حقوق! ✍️استاد عبدالحسین خسروپناه حکم اعدام برخی از اغتشاشگران محارب، برخی از مدعیان فلسفه اخلاق را وا داشت تا به نفی خشونت توصیه کنند و شخص مدعی فقاهت را وا داشت تا عنوان محارب را از جانیان بزداید و شخص مدعی علم حقوق نیز همین ادعا را تکرار کرد. اما باید از اینها پرسید این چه فلسفه اخلاق و علم فقه و علم حقوقی است که فقط در دفاع از اغتشاشگران ضد انقلاب و فحاشان بی اخلاق و فاسقان ضد مذهب، کارایی دارد؟دوستان می‌پرسند اینان که درس خوانده حوزه علمیه هستند، چرا اینگونه استدلال می‌کنند؟ پاسخ این است که انحراف یک تفسیر و تطبیق به رای حوزوی از انحراف فکری یک دانشگاهی به مراتب بدتر است. وقتی محقق حلی در شرائع الاسلام به صراحت می‌نویسد: المحارب کل من جرد السلاح لإخافة الناس فی بر او بحر لیلا کان او نهارا فی مصر و غیره و شیخ طوسی در خلاف می‌فرماید: المحارب الذی ذکره الله تعالی فی آیه المحاربه هم قطاع الطریق الذین یشهرون السلاح و یخیفون السبیل و ابن ادریس در السرائر می‌فرماید: المحارب کل من شهر السلاح لإخافة الناس فی بر كان او فی بحر فی العمران و الامصار او فی البراری و الصحاری؛همچنین وقتی آیه شریفه 33 سوره مائده با ظهور قریب به نص بر حکم شرعی محارب دلالت دارد؛ حال چگونه این طائفه مدعی اخلاق و فقه و حقوق، قمه کشان معرکه گیر فحاش قطاع الطریق را محارب نمی‌دانند و به واسطه مخالفت باحکم شرعی اعدام آنها خوراک رسانه اجانب را تامین می‌کنند. 👈 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=68838 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حکم اعدام برای یکی از مجرمان اغتشاشات اخیر منطبق بر فقه اسلامی است ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی قانع 🔹بنده پس از ۴۰ سال مطالعه کامل در آیات و روایات و ۲۰ سال تدریس فقه معتقدم با توجه به آیات و روایات آنچه در قانون پیرامون محاربه ذکر شده است بسیار حداقلی‌تر از مصادیق مطرح در منابع دینی است لذا حکم اجرا شده نسبت به یکی از مجرمان اغتشاشات اخیر کاملاً منطبق بر فقه اسلامی است. 🔸برخی فقها همچون شیخ طوسی در خلاف «قطاع الطریق» بودن را مصداق محاربه دانسته و حتی آتش زدن خانه مردم را مصداق افساد فی الارض دانسته که فرد آتش زننده باید کشته شود. برخی دیگر همچون حضرت امام (ره) کشیدن سلاح و ترساندن مردم و قصد افساد فی الارض را به عنوان ملاک در محاربه مطرح کرده‌اند. مرحوم صاحب جواهر در تعریف خود، کشیدن سلاح و حمل آن برای ترساندن مردم را به نحوی محاربه می‌داند که فساد فی الارض به سبب آن محقق گردد یعنی همین که فعل منجر به چنین نتیجه ای شود افساد فی الارض است و اساساً قصد افساد مطرح نیست. 🔹وقتی فقهای ما آدم ربایی و آتش زدن منازل دیگران را مصداق افساد فی الارض دانسته‌‌اند چطور کسی که در شرایط آشوب و ناامنی کشور با به دست گرفتن سلاح و مسدود کردن خیابان و مجروح کردن نیروی انتظامی ایجاد رعب و وحشت می‌کند مصادق افساد فی الارض نیست؟ 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68851 🆔 https://eitaa.com/ijtihad