eitaa logo
اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
755 ویدیو
298 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢کجاست چشم بینا و گوش نوا !  ✔️تأملی در نامه اخیر بسیج دانشجویی به مراجع/ محمد باقری 🔹این‌که مراجع به مسائل و چالش‌های جامعه آنارشیسمی و ژورنالیستی ورود کنند، عاقلانه و شایسته نیست. باید توجه داشت مطالبه‌گری با تاختن به جایگاه مرجعیت کاملاً متفاوت است. 🔹مطالبه‌گری هم آدابی دارد، بله درخواست از مراجع برای ورود به بحران‌‌های جاری کشور شاید مناسب باشد، ولی اتهام عدم ورود به‌خاطر شأن مرجعیت و یا عدم مواضع از اتقان کافی، هرگز. 🔹این مراجع بودند که در طول ۱۴۰۰ سال با حضور و اثرگذاری به موقع خود در میان جامعه و دولت‌ها توانستند دین، شأن و جایگاه مرجعیت را حفظ کنند.  🔹یقیناً آدرس غلط دادن به مردم، کمک به پاسخگو نشدن دولت است. بیانیه مذکور متأسفانه ضعف فاحش شورای به‌اصطلاح تبیین مواضع بسیج دانشجویی بود و از مصادیق «گل به خودی» است. ادامه مطلب👈 http://yon.ir/8wHO5 ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢حوزه اگر وابسته بود که امام خمینی نمی توانست انقلاب کند؛ انقلاب اسلامی در پرتو استقلال مرجعیت و استقلال حوزه به پیروزی رسید. ✔️آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار مسؤولان بسیج اساتید و نخبگان حوزه: 🔹امروز شاهد هستیم که برای تضعیف پایه های اخلاقی حوزه مورد حملات گسترده در فضای مجازی قرار می گیرد. 🔹یکی از مشکلاتی که اخیرا پیدا شده است وابستگی مساجد کشور به اموال و کمک‌های دولتی است،اگر از نظر مادی وابسته شویم دیگر نمی‌توانیم آزادانه نقد دولت کنیم. 🔹متأسفانه دنیای امروز اینطور است، اینها (کشورهای استعمارگر) دریک گوشه‌ای از دنیا می‌نشینند و چیزی را تصویب می‌کنند،که این کارها باید بشود. 🔹اگر مراکز مختلفی ازحوزه  به اموال و کمک‌های دولتی وابسته بشود، دیگر نمی‌توانیم آزادانه برای حوزه تصمیم بگیریم و چه بسا اگر اینها بیایند و بگویند حوزه و ائمه جماعت مساجد به وسیله وزارت ارشاد تعیین بشود. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢همه ابواب فقه را باید در سایه بحث حکومت مورد ملاحظه قرار داد ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین حسین جوان آراسته: 🔹به نظر امام خمینی(ره) اسلام مساوی است با تمام شئون حکومت و می‌توان گفت احکام فقهی ابزاری است برای اجرای اسلام در قالب حکومت.  🔹وقتی بحث مردم سالاری، نظریه ولایت فقیه، تعدد حکومت‌ها، مردم سالاری و حقوق مردم، مباحث امنیتی و… مطرح است باید ابتدا موضوع شناسی و سپس مسئله شناسی شود و آنگاه برای آن به دنبال پاسخ در خور توجه بود. 🔹فقه سیاسی بخشی از فقه است که رابطه سیاست با مردم را تنظیم و احکام مرتبط با آن را بیان‌ می‌کند مثل کتاب جهاد، مباحث سیاست خارجی و حقوق سیاسی- اجتماعی مردم اما فقه حکومتی نگاه ما به تمام فقه از منظر حکومت است. 🔹در یک نظام حکومتی مبتنی بر فقه اسلامی ضرورت دارد که حوزویان و دانشگاهیان در زمینه‌های حکومت، سیاست و مباحث مرتبط با آنها آشنایی داشته باشند. 🔹آثار کاربردی نیاز به فقه حکومتی به خوبی در جامعه مشهود است مثلا در خصوص مسائل پزشکی و پیوند اعضا، فقها امروز به این دسته از مسائل به صورت جدی ورود پیداکرده اند. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
 💢قرآن تنها برای قرائت و تبرک نیست/ متأسفانه در فقه ما از قرآن زیاد استفاده نشده ✔️آیت‌‌‌الله حسین نوری همدانی:  🔹توجه به قرآن در حوزه های علمیه بسیار لازم است و باید سعی شود که اساتید حداقل هفته ای یک جلسه تفسیر قرآن داشته باشند. 🔹آیت‌‌‌الله جوادی از مفسران بزرگ است که مباحث ایشان باید در اوقات مناسب پخش شود نه این که آن را در زمان های نامناسب قرار دهند. 🔹فقها باید در استنباط‌‌‌ها و تألیفات خود به آیات قرآن توجه بیشتری داشته باشند. تمسک به قرآن کریم اختلاف بین مسلمین را از بین می‌‌برد، مرحوم علامه طباطبایی مطالب مورد نیاز جامعه را از قرآن ارائه می‌‌کردند. 🔹قرآن باید به عنوان کتابی مرجع در جامعه باشد و باید در حوزها همت کرد تا قرآن نقش بیشتری در صحنه اجتهاد و استنباط داشته باشد. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢اگر در همه دنیا یک جا ماه دیده شد، برای کل مردم زمین اول ماه است/ چند اول ماه، خلاف واقعیت و قرآن کریم است ✔️آیت‌الله‌‌‌‌‌‌‌ نوری همدانی: 🔹بر اساس بیان قرآن، ماه یک موجود متحرک است که مبدا، مصافت و مقصد آن معلوم است و یک بدر بیشتر نداریم. 🔹این نوع اختلافات را باید از روی قرآن حل کنیم؛ قرآن فرموده که تعداد ماه‌ها در سال ۱۲ عدد بیشتر نیست و ملاک هم ماه قمری است. 🔹در همه دنیا در یک جا اگر ماه دیده شد برای کل مردم زمین اول ماه است، زیرا ماه موجود مشخص تکوینی است. 🔹آیت‌الله بروجردی و امام به وحدت افق قائل بودند؛ لذا اگر ما بخواهیم با قرآن ارتباط بیشتری داشته باشیم خیلی از مسائل فقهی را می‌توانیم حل کنیم. 🔹متاسفانه در یک شهر نیز این اختلاف را می‌بینیم که نمونه آن در قم هم رخ داده است و در سال جاری با اینکه جمعه، عید فطراعلام شده بود برخی شنبه را عید می‌دانستند. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢تکذیبیه در خصوص اخبار منتسب به آیت الله نوری همدانی ✔️اطلاعیه پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له بسم الله الرحمن الرحیم 🔹با توجه به تحریف سخنان مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانیدامت برکاته توسط سایت خبری قم نیوز، به اطلاع می رساند آنچه به معظم‌له در دیدار دکتر واعظی رئیس محترم دفتر ریاست جمهوری نسبت داده شد تکذیب می گردد و فرمایشات این مرجع تقلید همانطور که قبلاً هم گفته شد فقط از طریق پایگاه اطلاع رسانی منتسب به ایشان قابل استناد است.  🔹پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانیمدظله ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢فلسفه‌های مضاف، نگهدارنده علوم هستند/ فلسفه اصول، تجمیع مسائل دانشهای دیگر نیست ✔️سید محمدعلی ایازی در گفتگو با «شبکه اجتهاد»: 🔹به لحاظ تاریخی آرام‌آرام می‌بینیم که یک سری از مباحثی از منطق، از فلسفه، از لغت و از کلام، این‌ها آرام‌آرام می‌آیند و وارد بحث علم اصول می‌شوند. 🔹نباید نگران باشیم که اگر فلسفه علم اصول، جمع بین مسائل سایر علوم بود، موجب از بین رفتن این علم می‌شود، بلکه چون در طول زمان، شکل مباحث تغییر می‌کند، عملاً این دانش با سایر علوم متفاوت خواهد شد. 🔹مرحوم بروجردی نیز قائل به تورم علم اصول بود و می‌گفت برخی جاهای اصول چاق شده است و بعضی مباحث لاغر مانده است. مرحوم امام اصلاً تهذیب الاصولش با همین مبنا تألیف کرد. 🔹ما قطعاً نیاز به فلسفه علم اصول داریم ولی باید برخی مباحثش را خارج از فلسفه علم اصول حل کنیم و بعد وارد فلسفه علم اصول و علم اصول بشویم. ادامه گفتگو👈 http://yon.ir/1s1g1 ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی فقهی حرمت کراوات، پاپیون و دستمال گردن ✔️حجت‌الاسلام مصطفی دُرّی در مقاله خود بررسی کرد: 🔹با شکل گیری انقلاب اسلامی و حاکم شدن گفتمان «نه شرقی، نه غربی»، استعمال کراوات، پاپیون و دستمال گردن به عنوان نمادی از فرهنگ طاغوتی حاکم در پیش از انقلاب، به عنوان امری مذموم تلقّی گشت. 🔹اختصاص کراوات به مسیحیان و گرته برداری آن از روی صلیب، قابل اثبات نیست. از طرفی دلیلی نیز بر حرمت تشبه به کفار وجود ندارد تا کراوات به عنوان مصداقی برای آن قرار گیرد.  🔹قصور ادله مطرح شده برای حرمت استعمال کراوات، موجب می‌شود تا علاوه بر عدم ثبوت حرمت، دلیلی بر کراهت آن نیز وجود نداشته باشد. 🔹مهم ترین نقد بر ادلّه حرمت تشبه به کفار، عدم اختصاص استعمال این پوشش‌ها به کفار است. حرمت ترویج فرهنگ منحط غربی نیز متوقف بر نماد بودن استعمال این پوشش‌ها برای فرهنگ غرب است، در حالی که این نماد بودن روشن نیست. ادامه مطلب👈 http://yon.ir/kSyVR ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢تمایز منابع فلسفه علم فقه با منابع فلسفه علم اصول ✔️یادداشت علمی/ علی شمشیری 🔹فلسفه‌های مضافِ به علوم، علومی پسینی و درجه دومی هستند که علوم مضاف الیه را از نگاه بیرونی مورد مداقه قرار می‌دهند.  🔹خصوصیات دلیلی که مورد استناد در فلسفه علم اصول بوده با خصوصیات دلیلی که مورد استناد در فلسفه علم فقه هست، تفاوت دارد.  🔹نکته قابل‌تأمل در مورد فلسفه علم فقه و اصول این است که بعضی از مسائل این دو علم در علوم دیگر به‌طور مبسوط مورد مداقه قرارگرفته است. 🔹می‌توان علم کلام را به‌عنوان علمی که بعضی از مسائل فلسفه علم فقه و اصول را دربرمی گیرد، قلمداد کرد.  ادامه مطلب👈 http://yon.ir/jLdC1 ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢مبادا مباحث تحلیلی صرف فلسفه علم اصول، بر مباحث ثمره‌دار غلبه پیدا کند ✔️ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدعلی خادمی کوشا در گفتگو با «شبکه اجتهاد»: 🔹فلسفه علم اصول تحقیقاً بعد از علم اصول محقق شده است؛ اما در مقام آموزش قطعاً قبل از علم اصول مطرح می‌شود. 🔹اگر فلسفه علم اصول را در ۲، ۳ کلمه بخواهیم بگوییم، عبارت است از دانش شناخت و چیستی علم اصول.  🔹فلسفه علم اصول صرفاً یک دانشی انتزاعی نیست که فایده آن صرفاً علم باشد، بلکه فلسفه علم اصول، دانشی است که ثمره آن در عمل استنباط خودش را نشان می‌دهد. 🔹یکی از آسیب‌های جدی در تدوین فلسفه علم اصول این است که دست به مباحث طولانی، مباحث تحلیلی و انتزاعی و علمی بزنیم که چندان ثمره عملی ندارد. ادامه گفتگو👈 http://yon.ir/qNSPF ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢ثبت‌نام نوبت اول «مشق اجتهاد» آغاز شد/ جهش پژوهی برای طلاب مشهدی 🔹این طرح در قالب کارگاه به دنبال روشمند کردن علوم اسلامی و پرهیز دادن این علوم از شلختگی در بیان نظریات آن علم، روش‌های پژوهش در آن علم و روشمند کردن استدلال‌ها و استنباطات علوم اسلامی است. 🔹اولین کارگاه پس از ثبت‌نام، از ۲۳ تا ۲۸ تیرماه ۹۷، با حضور طلاب استعدادهای برتر حوزه علمیه مشهد، در مدرسه علمیه سعادت برگزار خواهد شد. 🔹مخاطبین کارگاه‌ها، پژوهشگران نیمه فعال حوزه فقه هستند که در دوره سطح ۴ مشغول به تحصیل بوده و امکان حضور طلاب سطح ۳ نیز در این کارگاه‌ها وجود دارد. اطلاعات تکمیلی👈 http://yon.ir/aCytB ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢علاقه‌مندان از ۱۵ تیر تا ۱۵ مرداد با مراجعه به سایت www.mazaheb.ac.ir ثبت نام نمایند. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad