🔔 همایش احیاگر حدیث «ویژه نکوداشت آیتالله محمدی ری شهری (ره)»
📖همراه با رونمایی از جدیدترین آثار آیت الله ری شهری (ره)
📆 زمان: پنجشنبه 11 اسفند ماه، ساعت: 9:30 صبح
🏢 مکان: قم، بلوار 15 خرداد، بعد از شهرک جهاد، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، تالار علامه مجلسی (ره)
🔗 لینک ورود به جلسه: https://vc۱.qhu.ac.ir/hamayesh
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣کرسی ترویجی «فرایند اعتبارسنجی صدور حدیث»
🎙ارائه: حجتالاسلام رضا میهن دوست
🎙ناقد: دکتر بلال شاکری
📆زمان: پنجشنبه ۱۱ اسفند، ساعت 8 صبح
🏢مکان: مشهد، خیابان شهید اندرزگو، شهید اندرزگو ۱۷، شهید یگانه ۳، کوچه دوم سمت راست، مدرسه آیت الله موسوی نژاد، طبقه دوم موسسه دانشوران
📍🔗لینک وبینار: https//b2n.ir/r31162
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 کرسی ترویجی «بررسی بازنمایی معصومین و مقدسین در سینما و تلویزیون بر اساس اضلال و هتک حرمت محترمات»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمد علی حیدری (عضو گروه علمی فقه فرهنگ مدرسه عالی حوزوی ولی امر)
🎙 ناقد: دکتر عبدالکریم خیامی (عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام)
🎙دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نهاوندی (مدیر گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه)
📆 زمان: پنجشنبه 11 اسفند ماه ساعت 9:45
🏢مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
🔗 لینک وبينار: Www.markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔دومین پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی «تقنین تخصیص کتاب به خبر واحد»
🎙ارائه: استاد خالدغفوری
👤شورای داوران، اساتید:
🎙ابوالقاسم علیدوست
🎙محمد قائینی
🎙سعید واعظی
🎙سید سجاد ایزدهی
🎙سیف الله صرامی
👤کمیته ناقدان، اساتید:
🎙علی رحمانی سبزواری
🎙محمد محمدی قائینی
🎙رضا اسلامی
🎙خادمی کوشا
👤 مدیر کرسی: استاد ذبیح الله نعیمیان
👤ناظر کرسی: دکتر محسن موسی وند
📆 زمان: پنجشنبه 11 اسفند 1401، ساعت 14:30- 18
🏛 مکان: قم- میدان سعیدی- خیابان 7 تیر، کوچه 12، موسسه امام رضا(ع)
📺 پخش زنده با ترافیک رایگان: heyatonline.ir/irsi
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢روایات طبی نه وثاقت سندی دارد و نه موثوق الصدور است
✔️حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی:
🔹استناد بیشتر روایات طبی به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) دچار چالش است یعنی معمول روایات طبی وثاقت سندی ندارند و موثوق الصدور هم نیستند و اساسا بخشی از آنها سند ندارند که بخواهیم سند آنها را بررسی کنیم. این مربوط به روایات پزشکی نیست و خیلی از روایات اخلاقی و اعتقادی و تفسیری ما همینگونه است.
🔸البته وثاقت صدوری هم شرایطی دارد از جمله مقبولیت منبعی مثلا حدیث طبی در کتاب کافی آمده باشد، مقبولیت محتوایی و قرائن پیرامونی. وقتی وارد محتوا میشویم هندسه دین در برخی از محتواهایی که در روایات طبی آمده، آشکار است و اعتماد انسان به آن متن زیاد میشود ولی برخی از محتواها این ویژگی را ندارد و حتی در مواردی مخالف هستند مثلا دوایی تجویز شده است که در آن از اجزای میته استفاده شده است. مسئله بعد قرائن پیرامونی است که روایات طبی قرائن پیرامونی ندارند. پس استناد بیشتر روایات طبی به اهل بیت(ع) از نظر وثاقت سندی دچار اشکال است و موثوق هم نیستند.
🔹آنچه معرفت را دینی میکند استناد به کتاب و سنت است و تنها راه رسیدن به سنت حدیث است و از حدیث به سنت رسیدن نیازمند روش منطقی و مقبول است یعنی تساهل در این امر کار را درست نمیکند و هرچه سادهانگارانهتر برخورد کنیم احتمال آسیب دیدن سنت بیشتر میشود. پس باید اینجا خیلی سختگیری کنیم.
👈بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70413
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«حقابه» منطق قوی فقهی دارد، ولی باید به روز شود
✔️استاد احمد مبلغی:
🔹بحث حقوقی به دو صورت قابل انجام است؛ یکبار ما بحث تحلیل حقوقی داریم و نظریهای ارائه میدهیم ولی بار دیگر حقوق توصیفی داریم. مثلاً حقوق ایران در مورد حقابه چگونه شکل گرفته است یا در ارتباط با کشورهای دیگر. الآن آنچه بهعنوان فقه ارائه میشود، ماوراء حقوق است و ما تقیدی به حقوق موجود نداریم زیرا اخیراً شنیدم در مجلس دنبال تغییر قوانین آن هم هستند.
🔸معتقدم رژیم آب جز انفال و مباهات اولیه نیست و مباهات اولیه نگاه پیشروانهتری است. ممکن است در پارهای از موارد احکام اولیه هم جاری و ساری شود و آب به خاطر جایگاهی که در طبیعت و در ارتباط با انسان دارد با رژیمهای کنونی فقه رایج شاید نتوان آن را تنظیم کرد و ما باید در فقه نوعی بازنگری به منابع فقهی داشته باشیم، یعنی انفال قدرت کافی برای حل مسئله حقابه ندارد.
🔹ما به سمتی میرویم که شروع و پایان هر مسئله اجتماعی و اقتصادی، محیط زیست است و اگر حوزه علمیه از محیط زیست عقب بماند و نگاه فقهی و کلامی نداشته باشد، با خلأهای اساسی مواجه خواهیم بود زیرا نقطه اتصال هر چیزی به محیط زیست بیش از آن چیزی است که ما میفهمیم و اهمیت دیگر هم در این است که ما باید همواره دنبال این باشیم که کدام سیستم فکری و اجرایی قدرت تنظیم اجرایی برای آب آن هم با پشتوانه نگاه دینی دارد.
🔸برخی وقتی بحث حقابه مطرح میشود طبق نگاه قدیم میگویند قابل اجرا نیست ولی معتقدم حقابه منطق قویم و قوی فقهی دارد ولی باید به روز شود.
👈 گزارش نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=70408
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مستندات قرآنی «الاسلام هو الحکومه» تبیین شود
✔️استاد محمدجواد فاضللنکرانی:
🔹در موضوع ولایت فقیه، مساله تاریخی ولایت فقیه مطرح میشود و فقها میگویند که فی الجمله مساله اعتقاد به ولایت فقیه در طول تاریخ فقها بوده و مسبوق به سابقه است اما نگاه امام به حکومت در دین، مسبوق به سابقه نیست و به هیچ نحوی در کتب فقها از قدما و متاخرین پیدا نکردم.
🔸به زعم من «خطابات قانونیه» مهمترین مبنای فقهی و اصولی امام خمینی (ره) بود. این «خطابات قانونیه» در فقه بسیار تاثیرگذار است و فقه و اصول را متحوّل میکند. مرحوم والد ما میگفتند: «براساس این خطابات قانونیه بسیاری از فتاوای امام خمینی باید تغییر کند»؛ اما وقتی نظریه امام در حکومت را دیدم و تامل کردم، دیدم انصاف این است که این نظریه تفوق بر آن نظریه دارد و بسیار گسترده تر و مهمتر از آن نظریه است.
🔹امام خمینی در بخش اول کتاب البیع، مساله بداهه العقل و سپس برخی روایات را در باب ضرورت حکومت اسلامی مطرح میکنند و در آخر به این جمله میرسند که «الاسلام هوالحکومه بشئونها»، «والاحکام قوانین الاسلام و هی شان من شئونها» احکام هم قوانین این حکومت است.... گاهی اوقات میگویند امام خمینی انقلاب را با یک حدیث مربوط به ولایت فقیه و اجتهاد شخصی ایجاد کرد. این یک فکر بسیار اشتباهی است.
🔸برای این جمله «اسلام هوالحکومه» باید سمینارها برگزار کرد تا به عمق این نگاه پی برد. بدون هیچ تعصّب علمی عرض میکنم که این کلام را در سخن و نگاه هیچ فقیهی ندیدم. امام خمینی میخواهد بگوید که دین برای تشکیل حکومت آمده است.
🔹مستندات قرآنی در این کلام امام خمینی وجود دارد؛ با وجود آیات متعدد در رابطه با حکومت اما نه در تفاسیر و نه در کتب فقهی، منظومهای از آیات در رابطه با قرآن کریم داریم.... باید مستندات قرآنی «الاسلام هو الحکومه» بیان شود. متاسفانه این «الاسلام هوالحکومه» را برخی به فقه حکومتی منتهی کردند درحالیکه این ربطی به فقه حکومتی ندارد.
👈 متن کامل را در «شبکه اجتهاد» مطالعه کنید: http://ijtihadnet.ir/?p=70404
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔳 انا لله و انا الیه راجعون
✔️در ایام پرفیض و نورانی ماه شعبان، عالم ربانی، خطیب گرانقدر، استاد اخلاق و معارف اهلالبیت (ع) حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین دستپروری از شاگردان مرحوم آیتالله میرزا علی فلسفی، پس سالها تبلیغ و تدریس برای طلاب و دانشجویان و عموم مردم، در روز جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ در سن ۷۲ سالگی به دیدار حق شتافت.
ضمن تسلیت درگذشت این عالم مجاهد، به اطلاع عموم مؤمنان و علاقمندان میرساند پیکر آن خطیب فرزانه، امروز جمعه ۱۲ اسفند رأس ساعت ۱۵:۳۰ در حرم مطهر رضوی، صحن کوثر تشییع میگردد و در جوار آن امام رئوف به خاک سپرده میشود.
«شبکه اجتهاد» فقدان آن واعظ پرتلاش و روحانی مردمی را به پیشگاه مقدس امام عصر ارواحنافداه، جامعه روحانیت و حوزویان، علاقهمندان و ارادتمندان و خصوصا خاندان محترم آن مرحوم تسلیت عرض نموده و از درگاه حضرت حق علو درجات را برای روح پاکش مسألت مینماید.
لازم به ذکر است، مراسم ختم این عالم جلیلالقدر، روز شنبه ۱۳ اسفندماه، از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در تکیه علی اکبریها واقع در کاشانی ۱۲، نبش رضوان ۴ برگزار خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻زیستنامه استاد شیخ حسین دست پروری (ره)
✔️حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین دستپروری در سال ۱۳۲۹ در حسین آباد گرمسار به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را به عنوان دانشآموزی ممتاز در گرمسار سپری کرد. سپس برای تحصیل در رشته الکترونیک وابسته به دانشکده نیروی هوایی به تهران عزیمت کرد. تحصیل در این دانشکده برای او امکان تأمین مخارج تحصیل را میداد.
او در آن دانشکده به عنوان یکی از ممتازان تحصیلی برای تکمیل دورههای آموزش زبان انگلیسی و مهارتهای فنی به آمریکا اعزام شد. ایشان یکی از تلخترین خاطراتش را زمان تحصیل در آن دانشکده و ایام کوتاه آموزشپذیری در آمریکا میداند؛ چه این که تحقیر ایرانیان و استعدادهای ایرانی توسط اساتید و گاهی همدورههای خارجی، برای او قابل تحمل نبود.
استاد دستپروری در سال ۱۳۵۸ به مشهد آمد و تحصیلات حوزوی را آغاز کرد. در مقطع خارج فقه و اصول، وی در حلقه درس استاد بلندآوازه مرحوم آیتالله حاج میرزا علی آقای فلسفی ره شرکت جست و از دروس اخلاقی آن بزرگوار در مسجد امام موسی بن جعفر (ع) و مسجد شهدا (بناها) نیز خوشهچینی کرد.
آشنایی وی با افکار و نظریههای استاد اندیشه و اخلاق مرحوم استاد شیخ علی صفایی حائری (ع.ص)، افقهایی تازه در تفسیر قرآن و هندسه اخلاقی اسلام به روی او گشود و حتی در سلوک معنوی و شخصی او نیز اثر گذاشت.
👈 متن کامل را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70418
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
30.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مستند کوتاه | آسید محمدعلی
🔻 روایتی از زندگی و سیره انقلابی حضرت آیتالله سیدمحمدعلی علوی گرگانی و دیدارهای ایشان با رهبر معظم انقلاب حضرت آیتالله خامنهای، که در ایام سالگرد رحلت این مرجع عظیمالشان منتشر میشود.
🔺رهبر انقلاب: این مرجع معظم در قضایای گوناگون انقلاب و مسائل کشور همواره وفادارانه در کنار مردم و پشتیبان نظام مقدس بودند و خدمات ارزشمندی کردهاند که موجب فیض و رحمت الهی است انشاءالله. ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 اولین دوره آموزشی «آشنایی با مکتب فقهی امام خامنهای»
👤اساتید دوره:
🎙محسن اراکی
🎙سیفی مازندرانی
🎙علی اکبر رشاد
🎙سیدعلی اشکوری
🎙سید محمدمهدی میرباقری
🎙احمد مبلغی
🎙سید منذر حکیم
🎙مصطفی جعفرپیشه فرد
🎙سید صمصام الدین قوامی
🎙محمد محمدی قائینی
🎙ابوالقاسم مقیمی حاجی
🎙خالد غفوری الحسنی
🎙مهدی گرامی پور
🗓 زمان: ۱۷ اسفند الی ۱۹ اسفند
🕌 مکان: قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
🆔 کسب اطلاعات بیشتر: @vosoughzadeh
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
❌ لغو شد
🔔نشست علمی «تاملی در نظریه آیتالله سیدمحمدسعید حکیم در عدم حجیت اطمینان»
🎙ارائه دهنده: حجتالاسلام سیدمحمدمهدی نورمفیدی
🎙استاد ناقد: حجتالاسلام سیدمحمد نجفی یزدی
📆 زمان: شنبه ۱۳ اسفندماه، ساعت ۱۶:۳٠
🏛مکان: قم، پژوهشگاه فقه معاصر، خیابان شهید فاطمی(دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳
🔗لینک ورود به جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
❌ لغو شد
🆔 https://eitaa.com/ijtihad