eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
718 ویدیو
291 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢نظام مالی اسلامی؛ مسیری که پیموده‌ایم، راهی که پیش روست ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‌نیا: 🔹از منظر فقهی دو روش عمده می‌تواند در مواجهه با پدیده‌های نوظهور تحقق پیدا کند. یکی روش انفعالی است و دوم روش فعال. امروزه نتیجه عملی که دیده می‌شود این است که عملا بانکها در طول زمان به قرارداد‌ها به صورت صوری عمل می‌کنند. در بانکهای اسلامی باید تمام شرایط شرعی آن رعایت شود که حساب‌های پیچیده‌‌ای دارد؛ بانکها تمایل به اجرای آن ندارد و عمده قراردادها به صورت صوری اجرا می‌شود. 🔸کار به اینجا رسید که قرارداد مرابحه بانکی اجرا شد. قسمت عمده بانکها بر اساس مرابحه عمل می‌کنند. یعنی بانک به شما پول می‌دهد که شما مایحتاجتان را بخرید و به خودتان بفروشید. به مشکل برخورد کردند که شرایطی مرابحه دارد که در مقام عمل قابل اجرا نیست و راهکارهای دیگری دادند. 🔹بانکها به صورت عقود حرکت کردند ولی چون ساختار بانک بر اساس بهره بنا شده است و بانک دنبال این نمی‌رود که نظارت واقعی کند دنبال راهکار مرابحه بانکی رفتند. مرابحه تا مدتی به صورت شرعی انجام شد ولی به خاطر مشکلاتی که داشت به سمت صوری بودن حرکت کردند. این حاصل روش برخورد انفعالی با پدیده است. 🔸ما باید یک نظامی درست کنیم که هدفش این باشد که اتفاقاتی که در معاملات می‌افتد مخالف با شرع نباشد. روش دوم روش برخورد فعال است. اگر ما روش فعال داشته باشیم لازم نیست دنبال مقاصد الشریعه برویم. 🔹بحث تحریم ربا، که در روایت آمده «وَ اللَّهِ لَلرِّبَا فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ أَخْفَى‏ مِنْ‏ دَبِيبِ‏ النَّمْلِ‏ عَلَى الصَّفَا»؛ اگر کنه این فهمیده شود، مسیر فعلی قابل تأیید نیست و اشکالات جدی دارد و تمام ضوابطی که در فقه ما به صورت مسلم آمده کنار تحریم ربا گذاشته شود، باید این مسیر فعلی عوض شود. 🔸باید نظامی را درست کنیم که این ملاکات درست شود نه اینکه بخواهیم نظام موجود را توجیه کنیم. روش انفعالی برخورد کردن، درست نیست باید نظامی را پیشنهاد دهیم که معیارهای اسلامی رعایت شود و اصل حاکمیت معیارهای اسلامی باشد. 🔹موضوعات بانک و بورس بسیار پیچده است، زود اظهار نظر نکنیم. رساله‌ها و مقالاتی که دیگران می‌نویسند اشکالات جدی در موضوع شناسی دارد. موضوعاتی که با آنها مواجه‌ایم درست باید شناخته شود، تا خوب شناخته نشده نباید اظهار نظر کنیم. 👈 گزاش تفصیلی نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=70672 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سوالات و احکام شرعی خود را از «مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی» بپرسید ✔️کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، آماده پاسخگویی به پرسش‌های احکام شرعی، حدیث، قرآن، اخلاق، عقاید، تاریخ، مشاوره و روانشناسی و سیاسی اجتماعی در ایام عید نوروز و از ابتدای ماه مبارک رمضان هستند. ☎️ پاسخگویی مستقیم تلفنی با شماره 096400 ⏰ از ساعت 8 تا 20 📞صندوق صوتی به صورت 24 ساعته 📱 پاسخگویی پیامکی (ویژه احکام شرعی) با شماره 30009640 ⚡️با سرعت پاسخگویی 5 ساعته 📌 پاسخگویی آنلاین بصورت 24 ساعته از دو طریق 📱پلیکیشن پاسخگو: cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 💻 نسخه وب پاسخگو: My.pasokhgoo.ir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
احکام روزه.pdf
1.1M
📗احکام روزه (مسائل مورد نياز پاسخگويان به همراه اختلاف فتاوي) 📝 تهیه: اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی 📖 صفحات: ۸۹ ✂️در این فایل سعی شده تمام مسائل مورد ابتلا یا مورد سؤال مراجعین به دفاتر پاسخگویی آستان قدس رضوی از منابع معتبر همچون عروة الوثقی، تحریر الوسیلة، منهاج الصالحین و توضیح المسائل مراجع عظام پاسخ داده شود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
وظیفه بیماره نسبت به روزه.pdf
162.7K
🔖 بیمارانی که نمی‌دانند باید روزه بگیرند یا خیر، بخوانند ✔️مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در جدولی به تفکیک بیماری‌های گوناگون، وظیفه بیمارانی که نمی‌دانند باید روزه بگیرند یا خیر، مشخص نموده است. در این جدول وظیفه بیمارانی با بیماری‌هایی همچون دیابت، تیروئید، کلیه، چشم، روماتیسم، قلب، اعصاب، روان، سرطان، گوارش، تنفس و ... مشخص شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔بررسی قاعده تأسی و کاربرد آن در فقه 🎙استاد زارعی سبزواری ⏳۵ جلسه، ۶ الی ۱۱ فروردین 🔔حجیت مراسیل ابن ابی عمیر، با تکیه بر اندیشه‌های رجالی آیت‌الله سیستانی 🎙استاد مهدی مروارید ⏳۶ جلسه، ۱۴ الی ۱۹ فروردین 🔔کارکرد حداقلی حمل بر تقیه و تأثیر آن در فقه 🎙استاد محمد عندلیب همدانی ⏳۵ جلسه، ۲۵ الی ۲۹ فروردین 🏛مشهد، خیابان آیت‌الله بهجت ۸.۱، پلاک ۴۱۵، مؤسسه به‌سوی اجتهاد 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔درس استاد محمدمهدی شب زنده‌دار در ماه مبارک رمضان 📚موضوع: بررسی احکام زکات فطره،بر اساس عناوین و روایات ذیل آنها در کتاب وسائل الشیعه 📆 از یکشنبه ۶ فرودین ماه ۱۴٠۲ ساعت ۱۱ 🏛 مکان: قم، مدرسه فقهی و تحقیقاتی موسی بن جعفر (سلام الله علیهما) واقع در صفائیه کوچه 19 فرعی اول سمت چپ پلاک 51 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔درس استاد عبدالحسین خسروپناه در ماه مبارک رمضان 📚موضوع بحث: حکمرانی قاعده لاضرر در نظامات انسانی 📆 زمان: شنبه تا چهارشنبه ساعت 21 🔗لینک برگزاری جلسه در اسکای روم: https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/meshkat-ayat 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 درس استاد قائینی در ماه مبارک رمضان 📚 موضوع بحث: تقسیم اموال 📆 از یکشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲ مصادف با ۴ رمضان، ساعت ۱۱ صبح 🕌 مکان: مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام واقع در خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔واکاوی طریقیت قرآن در علم اصول 🎙 ارائه: استاد عباسعلی زارعی سبزواری (مدرس درس خارج و مولف کتب القواعد الفقهیه) 📆زمان: شنبه الی پنجشنبه /۵ الی ۱۰ فروردین، ساعت ۱۲.۳۰ الی ۱۴.۳۰ 🏛مکان :مشهد؛ خیابان شهید هاشمی نژاد؛ بین هاشمی نژاد ۹ و ۱۱ ؛ جنب فروشگاه افق؛ پژوهشکده معارف اسلامی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
1_914876087.pdf
370.1K
💢نقد و بررسی روایات نوروز ✔️برگرفته از درس خارج استاد سید جواد شبیری ✴️ محورهای بحث: 1️⃣ وجود سه دسته روایت در موضوع نوروز 2️⃣ بررسی رجالی و اعتبار صدوری روایات 3️⃣ تایید سنت‌های حسنه نوروز مثل صله رحم و هدیه دادن نوروز با توجه به عمومات 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
الفقه الفهرستی.pdf
3.98M
📚دانلود کتاب «الفقه الفهرست» اثر مهدی خدّامیان آرانی ✔️«الفقه الفهرستی؛ عرض و استدلال لاحکام المیاه» تألیف حجت‌الاسلام و‌المسلمین مهدی خدّامیان آرانی، عنوان اثری است که می‌کوشد اثبات کند بهره‌گیری از دانش فهرست (کتاب‌شناسی)، به عنوان راهی برای اثبات حجیت احادیث، در پیچ و خم تعارض احادیث، راه روشنی را برای مجتهد باز می‌کند. 👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=61902 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بود و نمود ابان بن تغلب ✍️محمدباقر ملکیان در بين أصحاب اماميه (زاد الله شوکتهم ورفع درجتهم) شايد کمتر کسی به پايه و جايگاه ابان بن تغلب رسيده باشد: از طرفی سه امام را درک کرده است واز آنها روايت کرده است، از طرف ديگر شيعه‌ای است شناخته شده با جايگاه رفيع علمی، آن سان که حتی اهل سنّت نمی‌توانند روايات او را دور بريزند بلکه برای پذيرش رواياتش دست به توجيه می‌زنند، از طرفی کثير الرواية است آن گونه که امام صادق عليه‌السلام (به سند معتبر) می‌فرمايند: ابان سی هزار روايت از من نقل کرده است ، و.... اين جايگاه چنان است که مرگ او بر همه شيعه گران است و قلب امام صادق عليه‌السلام را به درد می‌آورد. اما: 1. در کتب روايی شيعه، روايات او زياد نيست، بلکه در قياس با خيلی از روايانی که جايگاه و منزلت او را ندارند، بسيار ناچيز است! 2. اکثر روايات او با سند ضعيف بدست ما رسيده است! 3. در عمل، ابان هيچگاه جايگاه راويانی امثال زراره و محمد بن مسلم و أبو بصير را نيافت! آيا اين موارد به خاطر معاشرت فراوانی است که او با اهل سنت داشته، وموجب شد عملاً مورد بی‌مهری اصحاب اماميه قرار بگيرد؟ يا با توجه به روايتی از امام صادق عليه‌السلام، راويان امامی، هر آنچه را از ابان شنيدند، مستقيماً آن را از امام صادق عليه السلام نقل کرده‌اند؟ يا با توجه به شباهت او با ابان بن عثمان در برخی جهات، روايات ابان بن تغلب به ابان بن عثمان نسبت داده شده؟ هر کدام از اين احتمالات، شواهدی دارد، والبته تأثيراتی در نگاه ما به فقه و حديث و نيز منازعات جاری بين شيعيان. اميدوارم فرصتی بيابم ودر اين باره بيشتر بنويسم؛ لعلّ الله يحدث بعد ذلك أمراً. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 مبلغ کفاره و سایر وجوهات شرعی دفاتر مراجع تقلید در سال ۱۴٠۲ ✔️لیست وجوهات شرعی و مقدار کفارات و عبادات سال ۱۴٠۲ از سوی دفتر مقام معظم رهبری آیت‌الله خامنه‌ای و دفاتر حضرات آیات سیدعلی سیستانی، ناصر مکارم شیرازی، سیدموسی شبیری زنجانی و حسین نوری همدانی اعلام شد. 👈 در «اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=70711 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ۱۰۰ ثانیه با یکی از بزرگترین مراجع تقلید تاریخ تشیع ◻️آیت‌الله‌ سیدحسین طباطبائی بروجردی از مراجع تقلید شیعه که هفده سال زعیم حوزه علمیه قم و پانزده سال مرجع عام شیعیان جهان بود. آیت‌الله‌ بروجردی در ۱۳ شوال ۱۳۸۰ق برابر با ۱۰ فروردین ۱۳۴۰ش، دار فانی را وداع گفت. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🎥 خاطرات استاد سید احمد مددی از تدوین جامع الاحادیث شیعه در دوره آیت‌الله بروجردی (ره) 👈 مشاهده کنید: http://ijtihadnet.ir/?p=70715 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 آیت‌الله بروجردی به رعایت آداب مقیّد بود 🔺روایتی از آیت‌الله‌ شبیری زنجانی بمناسبت دهم فروردین، سالروز وفات مرجع بزرگ شیعیان آیت‌الله‌ بروجردی (رضوان الله علیه) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📖 صفحه آخر از تقریرات کتاب القضاء آیت‌الله العظمی بروجردی توسط آیت‌الله علوی گرگانی در سال ۱۳۴۰ش که به ارتحال آیت‌الله بروجردی ختم می‌شود. 🔻آیت‌الله علوی در این باره می‌نویسد: «فقد تمّ البحث برحلة آیة‌الله العظمی البروجردي حیث قد وقعت هذه الفاجعة العظیمة الواردة علی الإسلام زلزلة شدیدة عجیبة لا تسبق علیها واقعة کما سمع» 📌انتشار به مناسبت ۱۰ فروردین سالروز رحلت مرجع عالیقدر جهان تشیع آیت‌الله بروجردی/ از اسناد کتاب آیت علم و عمل ، ص۵۵۱ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💠بررسی فقهی گستره حق‌الناس در حوزه عمومی 🎙با ارائه اساتید: قاضی‌زاده، وحدتی شبیری 🕘 زمان: ۱۱ و ۱۲ فروردین ماه، ساعت ۲۱ 🏛مکان: مشهد، مرکز تحقیقات اسلامی، واقع در خیابان آیت‌الله شیرازی ۱۶ 🔗 لینک پخش زنده در ایتا 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 آیا شارع نوروز را تأیید کرده است؟ ✔️آیا عید نوروز را می‌توان عیدی دینی تلقی نمود؟ آیا ماهیت این عید، مخالف با دین است؟ آیا می‌توان گفت شارع مقدس در نفی یا اثبات این عید جهت‌گیری خاصی داشته‌اند؟ استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی در جلسه درس خود به بررسی این موضوع پرداخته‌ است که در ادامه متن کامل تقدیم می‌شود: ✂️ ما درباره نوروز سه دسته روایات داریم. دو دسته از این روایات از جهت سندی معتبر نیستند ولی ممکن است بعضی از این روایات را به لحاظ سندی بتوان تصحیح نمود. 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70719 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تضعیف مناسک دینی، ضربه معرفتی به اصل دین ✔️حجت‌الاسلام سیدسجاد ایزدهی: 🔹ما امروزه نمی‌توانیم بگوییم که ما یک جامعه‌ی دیندار داریم؛ اما فقط در حوزه‌ی شریعت عمل می‌کند یا فقط در حوزه‌ی اخلاق رفتار می‌کند. نمی‌توان اخلاق را به‌تنهایی در جامعه حکم‌فرما کرد. نمی‌توان اخلاق و شریعت را در جامعه حکم‌فرما کرد؛ اما مبتنی بر یک مبانی ناقص و غیر حجت؛ لذا باید دین را با همه‌ی فروعاتی که داریم، به‌عنوان یک نظام ارائه کنیم. 🔸اینکه کسی بگوید: مناسک نه و مناسک کارکردی ندارد، خیلی ساده‌اندیشانه است. این‌که بگوییم مناسک را به‌خاطر این‌که کارکردی ندارند باید برداشت؛ اشتباه است. مناسک تمام العله نیستند؛ اما باب ورود به منطق و باورها هستند. مناسک یک ضابطه‌ای برای ما ایجاد می‌کنند؛ یعنی فرد خود را مکلف می‌داند که نماز بخواند یا روزه بگیرد و غیره. این مناسک را باید در ظرف دیگری دید. 🔹کسانی که عصر حیرت را مطرح می‌کنند عملاً عصر حیرت ندارند؛ زیرا در عصر حیرت ،فرد باید کناره بگیرد. در عصر حیرت نمی‌دانیم. در حالی‌که متصدی عصر حیرت نمی‌گوید: ما نمی‌دانیم؛ بلکه می‌گوید: ما باید سراغ منطقی برویم که غالب است. 🔸تلقی انتظار به‌معنای یک‌جانشینی همان داعیه‌ی حیرت است و تلقی ظهور به‌معنای حرکت همان داعیه‌ی امید برای رفتن و برای تمدن است؛ لذا ما در لبه‌ی تمدنی و مواجهه‌ی تمدنی، حیرتی نداریم؛ بلکه روش داریم (اجتهاد)، منابع و غایت داریم. 👈 متن گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=70722 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢۶ اردیبهشت، شروع دروس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد، معاون آموزش حوزه‌های علمیه، با اشاره به حضور طلاب سطوح عالی و خارج حوزه در موسوم تبلیغی ماه مبارک رمضان، گفت: دروس سطوح عالی و خارج قم بعد از ماه مبارک رمضان از روز ۶ اردیبهشت شروع می‌شود و تا پایان خرداد ادامه دارد. وی همچنین در خصوص آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ نیز اظهار داشت: با توجه به تلاقی مناسبت‌های مذهبی پایان ماه صفر، با شهریور، سال تحصیلی آینده از ابتدای مهر، آغاز خواهد شد که برنامه‌های تفصیلی در زمان مناسب اعلام می‌شود. رستم نژاد تاکید کرد: شایسته است مدیران، و اساتید برنامه‌های دوره تابستانی را به گونه‌ای تمشیت کنند تا از فرصت‌های تابستانی حداکثر بهره برداری علمی صورت بپذیرد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚انتشار کتاب «اندیشه سیاسی امام ابوحنیفه» ✔️مرکز پژوهشی المصطفی در افغانستان، کتاب «اندیشه سیاسی امام ابوحنیفه» را که توسط دکتر محمدعارف فصیحی دولت‌شاهی تدوین شده است را در زمستان ۱۴۰۱ منتشر کرد. این پژوهش تلاشی است که در چارچوب نظریه اسپریگنز و با اتکا بر مبانی فکری ابوحنیفه، اندیشۀ سیاسی وی، شامل دولت و مسائل آن، روابط جامعه و دولت، مکانیزم مشروعیت دولت، حقوق متقابل فرد و دولت، مناسبات مردم و فقها با حکومت جور و نظریۀ حکومت مطلوب را در اندیشه ابوحنیفه مورد تبیین قرارداده است. مولف برای رسیدن به تبیین فوق، رابطۀ امام ابوحنیفه را با جریان‌های فکری و افراد اثرگذار عصرش، از جمله اهلبیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و به‌خصوص امام صادق (علیه السلام) بررسی کرده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جامعه الازهر؛ مهمترین مرکز اسلام سنّتی اهل سنّت 🔻به‌مناسبت سالگرد تأسیس الازهر در هفتم ماه مبارک رمضان ۳۶۱ق. 🔹در جهان اسلام معاصر، اسلام سنّتی در مذاهب، شاخه‌‌ها و مناطق متعدد پیروان زیادی دارد؛ ولی بجاست «جامعه الازهر الشریف» را والاترین نماد اسلام سنّتی، برترین مفسّر، مرجع نهایی و فصل الخطاب این گفتمان در بین اهل سنّت دانست. 🔸جامعه الازهر به عنوان نماد اسلام اعتدالی با برداشت‌‌های تساهل آمیز و قرائت‌‌های تسامح اندود و با غلبه چهره تصوّف، مقبولیّتی خدشه ناپذیر در جهان اسلام دارد و مرجعیّت اصلی دینی جهان اهل سنّت را به عهده دارد. 🔹در حال حاضر خطرناک‌ترین رقیب اسلامِ سنّتی و کلان چالش فراروی آن، اسلام سلفی است. اقبال روزافزون به آرای تکفیری ابن‌تَیْمِیّه حَرّانی، رشد مکاتب حدیث گرایی جدید، به حاشیه رانده شدن تصوّف در جهان اسلام، کم رمق شدن شاخه اخوانی اسلام سیاسی، ضعف ساختاری الازهر و بی رغبتی مسلمانان به نسخه‌‌‌‌‌های عملیّاتی فقه سنّتی، دست در دست هم رشد قارچ گونه سلفی گری در جهان اسلام و به ویژه درون الازهر را رقم زده است. 👈متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=70727 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از «شرط پس گرفتن قرض به نرخ روز طلا» تا «هزینه‌‌های غیر ضروری در ادارات دولتی» ✔️جدیدترین استفتائات (فروردین‌ماه ۱۴٠۲) مطابق با فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شد. 🔹دیۀ آسیب زدن در ورزش 🔸به زبان آوردن نیت نماز 🔹شک در قرائت 🔸خواندن ترجمۀ آیه سجده دار 🔹نیت نماز غفیله و نافله مغرب در یک نماز 🔸ضمان خسارت به اموال مسجد 🔹جا گرفتن در مسجد 🔸شرط پس گرفتن قرض به نرخ روز طلا 🔹هزینه‌‌های غیر ضروری در ادارات دولتی 👈 اینجا بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70729 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تسالم فقهی در پوشش شرعی بانوان و نقد برداشت‌های متفاوت ✍️حجت‌الاسلام هادی محبی وجوب پوشش شرعی بانوان از نامحرم اختلافی نبوده و مورد تسالم فقهی است. اما حد و اندازه این وجوب، مورد اختلاف قرار گرفته است. برخی فقیهان فقط به استثنای وجه و کفین پرداخته و برخی قدمین را نیز افزوده اند. برخی از نویسندگان نیز در صدد افزودن موی سر، گردن و حتی بیشتر از آن بر آمده‌اند. ایشان به تصور ابهام در متون فقهی و با تقطیع آنها و نادیده گرفتن سیاق، دلالت نصوص شرعی بر حجاب را مورد تردید و امری اجتهادی قلمداد کرده و برای آن موافقین مهمی نظیر ابن جنید، محقق حلی، علامه حلی، مقدس اردبیلی، میرزای قمی، مولی احمد نراقی مطرح کرده‌اند. اهمیت بررسی متون فقهی و استخراج دیدگاه‌‌های فقهیان از آن جهت است که اثبات تسالم فقیهان و نبودن هیچ اختلافی در آن، از شروع غیبت تا زمان حال و اتصال آن به عصر معصومین علیهم السلام سبب قطع به حکم پوشش در غیر از وجه، کفین و قدمین‌‌ می‌گردد و احتمال اجمال در برخی نصوص را منتفی‌‌ می‌سازد، همان طور که در مقام تعارض با دلالت بدوی برخی روایات مخالف، سبب تقدم آن بر هر دلیل دیگر و زدودن شک‌‌ می‌گردد. 👈 متن یادداشت را در «اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=70732 🆔 https://eitaa.com/ijtihad