10.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 روایتی از آنچه در ۱۵ خرداد سال ۴۲ اتفاق افتاد
🔺چه شد که امام خمینی (ره)، ۱۵ خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام کردند؟
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢وامدار پانزدهم خرداد هستیم!
✔️آیتالله جوادی آملی:
🔻در پانزدهم خرداد ۱۳۴۲ هجری شمسی قیامی به پا شد که آن قیام، روشنگر انقلاب بود و رهبر انقلاب (رضوان الله علیه) آن قیام را به خوبی ترسیم کرد ـ آن کس که این قیام را به پا کرد، قیّم این قیام و مفسّر این قیام است ـ چهار رکن، ۱۵ خرداد را ترسیم کرد:
▫️اول آنکه زمانش عاشورا بود که سخنرانی امام در عصر عاشورا زمینه این قیام را در دوازدهم محرم که پانزدهم خرداد بود فراهم کرد (این زمان).
▫️زمین و مکان هم که مهد فقاهت بود یعنی مدرسه فیضیه (این دو رکن اساسی یعنی زمان و زمین و مکان عامل مهم پانزدهم خرداد شد).
▫️رکن سوم نیز این است که فرمود بنگرید که شهدای پانزدهم خرداد از چه گروه بودند؛ الآن که سالیان متمادی از آن می گذرد و شاید کسانی از نزدیک شاهد آن صحنه نبودند، لوح قبور شهدای پانزده خرداد را ببینید که آیا غیر مسلمان در این قیام حضور داشت یا همه مسلمان و ارادتمندان عترت طاهره بودند، هیچ غیر مسلمانی در این قیام سهمی نداشت.
▫️چهارم: وقتی از لوح قبورشان فهمیدید اینها شیفتگان عترت طاهره بودند، زندگی داخلی اینها را بررسی کنید که از قشر مُسرِف و مُترَف بودند یا از طبقه محروم و مستضعف.
▪️با بررسی این اضلاع چهارگانه روشن میشود که پانزده خرداد برای همیشه روز عزای عمومی است؛ یعنی عاشورا جلوه کرد، فیضیه ظهور کرد، مسلمانها عمل کردند و محرومین به پا خاستند؛ ما وامدار مکتب و مَدرَس و مسلمین و محرومانیم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه امام خمینی(ره) نه مصلحتاندیشانه بود، نه منفعل و ایستا
✔️حجتالاسلام والمسلمین علی ذوعلم:
🔹در تحلیل نوع نگاه امام(ره) به فقه دو برداشت نادرست وجود دارد؛ یک برداشت این است که گویا حضرت امام به دانش فقه صرفا مصلحتاندیشانه نگاه میکردند و به موازین و چارچوب اصلی اجتهاد چندان پایبند نبودند. این نگاه کاملا نادرست است به خاطر اینکه امام صریحا و عمیقا به موازین فقهی ملتزم بودند. نگاه نادرست دیگر این است گویا حضرت امام هیچگونه تحول در فقه و نواندیشی در فقه را برنمیتابیدند که این هم نگاه نادرستی است.
🔸در این بین کسانی که عمیقا به موازین و اصول فقه آشنا هستند میدانند اساسا فلسفه اجتهاد مستمر همین است که بر اساس قواعد و اصول ثابتی که در شریعت هست بتوانیم حکم موضوعات متغیر را استنباط کنیم. همانگونه که متفکران بزرگی مثل شهید مطهری در این باب بحثهای مفصلی داشتند باید متناسب با اقتضائات زمان کارآمدی فقه را آشکار کنیم. این نگاه امام خمینی در محافل علمی و کتابها و آثار و پژوهشهای مختلف مورد بحث قرار گرفته است که باید آنها را ببینیم تا به عمق نگاه امام برسیم.
🔹متاسفانه نگاه جناحی و سیاسی ناشی از جو تجددگرایی که بر بعضی از افراد مستولیشده موجب یک فهم و تحلیل نادرست از نگاه فقهی امام شده است که باید به شدت با آن برخورد کنیم. یکی از ابعاد تحریف امام همین است که تحلیلهای نادرست و سطحی در باب نگاه فقهی امام در جامعه جریان پیدا کند.
👈متن گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=71543
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
11.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 روایت دست اول آیتالله خامنهای از انتخابشان برای رهبری
🔺فیلم کمتر دیده شدهای از روایت دست اول آیتالله خامنهای از لحظات رایگیری مجلس خبرگان برای انتخاب ایشان به عنوان رهبر انقلاب
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
46.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل | مستند «عاشق خمینی(ره)»
🔺مستندی دربارهی ارتباط قلبی و مستمر آیتالله خامنهای با حضرت امام خمینی(ره) از شروع مبارزات انقلاب اسلامی تا زمان ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «درآمدی بر جنس و مقدار زکات فطریه»
🎙ارائه: استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی
📆 زمان: چهارشنبه 17 خردادماه، ساعت 10:30 صبح
🏛مکان: قم، بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد سلماسی) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 سلسله نشستهای ترسیم مرزهای دانش اقتصاد اسلامی
🔺موضوع: تحریف و مصادره اندیشه اقتصادی امام خمینی (ره) توسط لیبرالها
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین جواد عبادی
📆 زمان: چهارشنبه 17خرداد 1402، ساعت 17 تا 19
🏛مکان: قم، میدان معلم مدرسه عالی امام کاظم علیه السلام طبقه3 اتاق 308
🔗 پخش مجازی: https://live.onlineamoozan.ir/ch/skyroom/anjomaneghtesad
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔پذیرش طلاب سطح ۳و۴ در دو رشته اقتصاد اسلامی
🔺سال تحصیلی ۱۴٠۳ - ۱۴٠۲
🔹امکان همکاری در پروژه های پژوهشی عملیاتی در گروه حکمرانی و اقتصاد اسلامی مرکز راهبری برهان
🔸اعطای مدرک حوزوی سطح 3 و 4 در رشته اقتصاد اسلامی
🔹امکان ارتباط مستقیم با اساتید خبره و برتر حوزوی و دانشگاهی در عرصه اقتصاد و حکمرانی
☑️جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @h_ansari پیام بدهید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🕋 خروج از مکه بعد از عمره تمتع و تعیین محدوده آن
✔️نشست علمی «خروج از مکه بعد از عمره تمتع و تعیین محدوده آن» با ارائه حجتالاسلام دکتر مهدی ساجدی (عضو گروه فقه پژوهشکده حج و زیارت) و نقد حجتالاسلام غلامرضا رضایی، در پژوهشکده حج و زیارت برگزار شد. نقطه ثقل کلام ارائه دهنده، اثبات ارشادی بودن نهی از خروج در روایات بود و این ادعا با شواهدی از روایات مختلف وارد در این زمینه مورد اثبات قرار گرفت.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71540
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
ارائه استاد الهی.m4a
18.9M
🎧 فقه امام خمینی، پیوند حجیت و عینیت
🎙استاد مجتبی الهی خراسانی
🔺گرامیداشت سی و چهارمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره)
🗓 شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
21.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کمتر از انقلاب نبود!
🔻بمناسبت ۱۷ ذی القعدة سالروز وفات آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚رونمایی از چهار اثر جدید مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
📙اولین اثر، تقریرات درس استاد محمدجواد فاضل لنکرانی به زبان عربی با موضوع مقاصد الشریعة و عنوان «اطلالة علی مقاصد الشریعة» است که در درس خارج اصولشان در سال ۱۴۰۰ بیان نمودهاند.
📗اثر بعدی، «فقهپژوهی پزشکی» است که توسط حججاسلام قاسمی و حامد میرزاخان گردآوری شده است.
📕کتاب بعدی، با عنوان «مسایل نوین پزشکی» مجموعه مقالاتی است که توسط پژوهشگران و متخصصان عرصه فقه پزشکیِ این مرکز، نوشته شده است.
📔آخرین اثر با عنوان «ارزیابی گزاره دعوت مخفیانۀ پیامبر (صلی الله علیه و آله) با رویکرد قرآنبنیان» توسط سرکار خانم یوسفی غروی منتشر شده است.
👈 معرفی آثار: http://ijtihadnet.ir/?p=71546
🆔 https://eitaa.com/ijtihad