eitaa logo
اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
745 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه هشتم امر به معروف و نهي از منکر و نقش زمان و مکان در اجتهاد استاد سبحاني 25.mp3
16.21M
🎧 صوت جلسه هشتم دروس آیت‌الله سبحانی 🔖 با موضوع «تاثیر زمان و مکان در استنباط حکم» 🗓 ۲۵ خردادماه، مشهد مقدس، مدرسه علمیه عالی نواب 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◾️برگزاری هفدهمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی(ره) در قم 📆زمان: جمعه ۲۶ خرداد ۱۴٠۲ ساعت ۱٠ الی ۱۱ 🏛مکان: قم، سه راه بازار، جنب پاساژ موسی بن جعفر (علیه السلام) جنب حسینیه دفتر آیت‌الله فاضل لنکرانی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ظرفیت‌شناسی اصول فقه در حل مسائل نوپدید ✔️با ظهور انبوه فراوان از موضوعات نوپدید دانش اصول فقه در ارائه ضوابط استنباط احکام فقهی از ادله موجود با یک چالش جدّی مواجه شده است که همه مذاهب اسلامی درگیر آن هستند در این میان؛ ظرفیت و بالندگی اصول فقه امامیه به لحاظ مواجه فقه آن به عنوان تئوری و پشتوانه نظام جمهوری اسلامی ایران، با انبوه مسائل خرد و کلان اجتماعی و حکومتی، نقشی مضاعف یافته است. ضرورت شناخت منشا چالش مذکور و راه برون‌رفت از این چالش از این جهت است که امروزه تمرکز جهت‌گیری اصول فقه موجود بر روش استنباط حکم فقهی در مورد موضوعات روشن و شناخته شده است در حالی که با پیدایش موضوعات بسیار پیچیده و تخصصی و گستردگی آنها و کثرت مسائل نوپدید فقهی در اطراف آنها نیاز فراوان به شناخت راه‌های موضوع‌شناسی در مسائل نوپدید و راه‌های حل این مسائل در دانش اصول فقه است و بررسی ظرفیت‌ها و توانمندی اصول فقه و شناخت بایسته‌های آن در حل مسائل نوپدید مسئله‌ای جدید در اصول فقه است و قطعا برای رسیدن به افکار نو و اندیشه‌های جدید مطرح یا قابل طرح در دانش اصول نیاز به ارتباط با دانشمندان این عرصه در داخل و خارج کشور است. 👈 گزارش همایش بین‌المللی «ظرفیت‌شناسی اصول فقه در حل مسائل نوپدید با رویکرد مقارن» + دانلود ویژه‌نامه و صوت سخنرانان: http://ijtihadnet.ir/?p=71650 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نماز استیجاری برای خریدن تاریخ تمدن ویل دورانت! 🔺طلاب با تعطیلی دروس، از درس و بحث فاصله نگیرند ✔️استاد شیخ جواد مروی: 🔹مرحوم پدرم، از مرحوم آيت‌الله شیخ هاشم قزوینی استاد علی الاطلاق حوزه علمیه مشهد، نقل می‌کرد، نزدیک محرم که درس‌ها در آستانه تعطیل شدن بود، این نکته را بیان می‌کردند که آقایان و فضلا، حوزه و طلبه تعطیلی ندارند؛ متاسفانه امروز تعطیل بودن دروس به عنوان تعطیلی کامل تلقی می‌شود. 🔸گاهی آرزو می‌کردیم دروس تعطیل شود، تا فرصت پیش مطالعه و پیش مباحثه داشته باشیم و بتوانیم به تحقیقات حاشیه‌ای و سایر مطالعات برسیم... گاهی بعضی از طلبه‌ها با تعطیلات دروس، تلاش علمی را کلا کنار می‌گذارند، در صورتی که آیت‌الله سبحانی از شهید مطهری میزان مطالعه ایشان را سوال کرده بودند که شهید مطهری می‌فرمایند: «همین قدر بگویم در حد مرگ مطالعه و تحقیق می‌کنم.» 🔹آیت‌الله سید کاظم حائری می‌فرمود: شهید صدر قبل از نوشتن اقتصادنا، برای خریدن تاریخ تمدن ویل دورانت که به عربی با عنوان قصّة الحضاره در ۴۳ جلد ترجمه شده بود، نماز استیجاری گرفت‌، تا با پولش، بتواند آن کتاب را بخرد، چون معتقد بود که قبل نوشتن اقتصادنا باید مباحث اجتماعی را خوب بفهمد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 آیا شغل روات بر وثاقت آنها مؤثر است؟ ✔️استاد شهیدی: 🔹امام خمینی (ره) در مورد «محمد بن إسحاق بن عمار» می‌نویسد: وی صراف بوده است و چه بسا به خاطر منافع اقتصادی‌اش روایات حیل ربا را نقل کرده است و وثاقت او در حدی که پا روی منافع اقتصادی خود بگذارد محرز نیست. (کتاب البیع 2: 551) 🔸همانطور که شبیه این مطلب درباره «رفاعة بن موسی النخاس» از شهید صدر (ره) نقل شده است. ایشان فرموده است: بیشترِ روایات دال بر جواز برده‌داری و به بردگی گرفتنِ مشرکین و کفار، از رفاعة بن موسی که برده‌فروش بوده است نقل شده است و محرز نیست که منافع اقتصادی او به وثاقتش لطمه‌ای وارد نکرده باشد. 🔹اما به نظر می‌رسد این مطلب صحیح نباشد؛ چگونه می‌تواند شغل راوی و منافع اقتصادی او به وثاقت او لطمه بزند و باعث شود که روایات او در امورِ مربوط به شغلش مورد اعتماد نباشد؟ وقتی شهادت به وثاقت یک راوی در دست است، وجهی ندارد که خبر او مورد قبول واقع نشود. وگرنه باید روایات فقها در خصوص تکریم فقها یا وجوب پرداخت خمس هم مورد تردید واقع شود. 🔸از طرف دیگر، وجه زیاد بودنِ روایات مربوط به شغل و پیشه راوی این بوده است که روات، سؤالات مناسب با شغل‌شان را از ائمه (علیهم السلام) می‌پرسیدند. 📚 برگرفته از درس خارج معاصر (فقه پول) استاد شهیدی/ در مسیر اجتهاد 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله جلسات علمی استاد شیخ محمد سند در قم 📌با موضوع «چالش‌های فقه و اخلاق» 📆 زمان: هر شب رأس ساعت ٢٠:٣٠ 🏛 مکان: قم خيابان معلم ١٢ كوچه چهارم پلاك ٦٢ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 کارگاه حقوق نوآوران و فقه «موضوع شناسی و بررسی چالش‌های فقهی مالکیت فکری» 👤باحضور: دکتر محمود حکمت‌نیا، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🗓 از ۳ تیر الی ۱۷ تیر ۱۴۰۲؛ ساعت ۱۸ ⏳مهلت ثبت نام تا چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ 🔗 لینک ثبت نام: survey.porsline.ir/s/UO700Jx 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کارگاه «کاربرد نجوم در علوم اسلامی» 👤با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا قلمکاریان اصفهانی ❇️ سرفصل‌ها: 🔹کاربرد نجوم در تفسیر 🔹حدیث 🔹فقه: 🔸بررسی هلال 🔸أوقات الصلاة 🔸تعیین قبله ❇️امتیازات: ✓ بهره‌مندی از آموزش‌های کاربردی همایش ✓ امکان شرکت در دوره تخصصی نجوم ✓ امکان شرکت در اردوهای رصدی ✓ اعطاء مدرک از طرف کانون نخبگان و استعدادهای برتر حوزهٔ علمیهٔ اصفهان 📆 زمان: جمعه ۲ تیرماه، ساعت ۷ صبح الی ۱۲ 💎هزینه: ۵۰ هزار تومان / با ۴۰٪ تخفیف ویژهٔ استعدادهای برتر: ۳۰ هزار تومان ✍🏻 ثبت‌نام از طریق لینک سایت ایوند: https://evnd.co/gaRxV 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مقدّمات شش‌گانه بحث «مکاسب محرّمه» ✔️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: 1️⃣ في بیان ما ینبغي أن یراد من عنوان هذا الباب يعني المکاسب المحرّمة ❓درصدد بیان حرمت تکلیفی است یا وضعی؟ ✅ به نظر ما، مکاسب محرّمه حرمت تکلیفی را بیان می‌کند. 2️⃣ في بیان معنی الکلمتین «المکاسب» و «المحرّمة» 🍃 مکاسب، جمع مکسِب و مکسِبة و مکسَب است. هر سه به یک معنا هستند. ◀️ المکاسب المحرّمة؛ یعنی انواع تبادلات مالی و اعمالی که شأناً برای کسب درآمد است. (تحصیل حرام از طرق مُعَدّة لکسب المال) 3️⃣ في ما ورد المنع عنه من المعاملات بغیر لفظ التحریم ❓آیا مستفاد از سایر تعبیرات مثل "لایجوز، لاتبع، نهی عن بیع الغرر، لابیع و..." حرمت تکلیفی است، یا وضعی؟ ✅ باید تک تک بررسی شود. 4️⃣ «في ما تعلّق به الحرمة التکلیفّیة في المعاملة المحرّمة» ❓حرمت تکلیفی متعلّق به چه چیزی است؟ ◀️ امورى در یک معامله وجود دارد که محتمل است هرکدام از اين‌ها متعلّق حرمت تکلیفی باشد: ۱. "انشاء" ۲. "مُنشَأ" ۳. "آثار" 5️⃣ قواعد کلیه در جایی که نصّ خاصّی وجود ندارد ❓اصل اوّلی در باب حلّیت و حرمت، و صحّت و بطلان چیست؟ ✅ اصل اوّلی در حکم تکلیفی "أصالة الحلّیة و برائت از حرمت" است، و اصل لفظی، عبارت از "صحّت معامله" است. 6️⃣ برخی از قواعد عامّه که حرمت تکلیفی یا بطلان مجموعه‌ای از معاملات را -هر چند دلیل خاصّی هم بر حرمت ندارند- افاده می‌کند 🍃 مثل: «کلّ معاملةٍ أوجَبَت الفساد فی حیاة المُجتَمَع بِمضمونها المعاملی فهی محرّمةٌ و فاسدة». 📚 درس خارج فقه، مکاسب محرّمه، جلسه ۱ تا ۲۰ (۱ آذر تا ۲۱ دی ۱۳۸۳) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢امکان‌سنجی اجرای مجدد مجازات سالب حیات از دیدگاه فقه و حقوق ✔️مجازات‌های سالب حیات، در قصاص نفس، اعدام حدی و تعزیری اجرا می‌شوند. در برخی موارد پس از اجرای مجازات و تایید مرگ مجرم به وسیله پزشک قانونی، نشانه‌های حیات در مجرم پدیدار می‌شود که حاکی از بقاء حیات اوست. اکنون سوال این است که آیا می‌توان دومرتبه مجازات را اجرا نمود یا خیر؟ پژوهش حاضر، در صدد پاسخ به این مسئله است. 🔺مشهور فقهای امامیه و به تبع آنها ماده ۴۳۸ قانون مجازات اسلامی، حق قصاص نفس را برای ولیّ دم محفوظ می‌دانند از دیدگاه نگارنده ولیّ دم حق قصاص مجدد دارد دلیل این امر آیات، تصریح و تعمیم روایات می‌باشد. اما در تمام موارد اعدام تعزیری با توجه به نبود مستندات معتبر برای اصل و تجدید این نوع اعدام، اجرای مجدد آن جایز نیست و در اعدام حدی فقط در فرض ثبوت جرم بوسیله اقرار و اجرای صحیح مجازات و کشیدن درد آن، تجدید مجازات جایز نیست. 👈 مطالعه متن کامل مقاله در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=71662 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢واکنش آیت‌الله مکارم شیرازی به برخی سخنان درباره بهائیت/ آقایان جبران کنند+ صوت ✔️تاریخ بهائیت نشان می‌دهد که به هیچ وجه، نه اقلیت مذهبی هستند؛ نه نحله‌اند بلکه رسماً یک گروه سیاسی و هرجا بتوانند به دنبال جاسوسی هستند. بهائیت یک بازی سیاسی است مثل دیگر بازی‌های سیاسی. توصیه می‌کنم یک دوره تاریخچه پیدایش بهائیت را ببینند و با احتیاط عمل کنند تا خدایی نکرده بر خلاف مصالح اسلامی ابراز نظر نکنند و بهائیان نیز نتوانند سوء استفاده کنند. در دوران تدوین قانون اساسی در اوائل پیروزی انقلاب اسلامی، ما در گروه مذهب بودیم که مذهب رسمی را در قانون اساسی بنویسیم تا تصویب شود. چند نفر از بهائیان آمدند و ادعا کردند که چهارصد هزار بهائی در ایران هستند و درخواست داشتند که آنها را جزو اقلیت‌های مذهبی در کنار یهودیت و مسیحیت و زرتشت بدانیم. دوستان در گروه مذهب، به اتفاق آرا این پیشنهاد را رد کردند و آنها را مذهب ندانستند. به آن آقای محترم که این عقیده را اظهار داشته، توصیه‌ می‌کنم که یک دوره تاریخچه پیدایش این جمعیت را بخوانند و ببینند که اصلا صحبت مذهب در کار نیست. 👈 دریافت صوت کامل سخنان: http://ijtihadnet.ir/?p=71677 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
جلسه نهم امر به معروف و نهي از منکر و نقش زمان و مکان در اجتهاد استاد سبحاني 27.mp3
13.86M
🎧 صوت جلسه نهم دروس آیت‌الله سبحانی 🔖 با موضوع «تاثیر زمان و مکان در استنباط حکم» 🗓 ۲۷ خردادماه، مشهد مقدس، مدرسه علمیه عالی نواب 🆔 https://eitaa.com/ijtihad