💢معاملات غیر رسمی اموال غیر منقول از منشاءهای بزرگ فساد است/ یکی از وظایف قوّهی قضائیّه تأمین آزادیهای مشروع است/ لزوم مبارزه با فساد هم در درون قوّه، هم در بیرون قوّه
✔️رهبر معظم انقلاب:
🔹مسئلهی سلب اعتبار از معاملات غیر رسمی در اموال غیرمنقول؛ این چیز مهمی است. خیلی از فسادها در مورد اموال غیرمنقول، از همین معاملات غیر رسمی و معاملات عادی به وجود میآید؛ باید جلوی این گرفته بشود. و واقعاً اینجوری است که اگر حالا به فرض از دیدگاه شورای محترم نگهبان یک اشکالی هم این قانون مجلس داشته باشد، مصلحت قطعی نظام و کشور در این است که این قانون دنبال بشود؛ یعنی این شیوهای که الان رایج است که دو خط بنویسند، منتقل کنند و مانند اینها، خودش منشأ فسادهای بزرگ است.
🔸یکی از وظایف قوّهی قضائیّه تأمین آزادیهای مشروع است. خیلی دقیق نوشتهاند؛ آزادی مطلق نیست، آزادی مشروع. آزادی مشروع همان است که شرع اجازه میدهد. قانون اساسی این است. در ذیل حکم شرع، آزادیهای مردم باید تأمین بشود. خب، دستگاههای قدرت به طور طبیعی در یک مواردی دچار معارضه میشوند؛ چه کسی باید در این زمینه به داد مردم برسد؟
🔹یک اقلّیّت کوچکی هم هستند که از موقعیّت سوء استفاده میکنند و چهرهی قوّه را در نظر مردم مخدوش میکنند، لزوماً قاضی نیست؛ گاهی مثلاً منشی فلان دادسرای فلان شهر دوردست یک حرکتی انجام میدهد، همین را تکثیر میکنند و غلبه میدهند به قوّه و بر اساس آن روی قوّه قضاوت میکنند. حیف است چنین شود. با این باید مبارزه کرد.
👈 متن کامل بیانات: http://ijtihadnet.ir/?p=71770
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
DIDEBAN_ANDISHE_N0.28.web.pdf
8.78M
🔖 شهید بهشتی ؛ چه میگویند چه بود؟
✔️آنچه در دیدهبان اندیشه ملاحظه میکنید: بازخوانی تفکرات شهید بهشتی (ره) از منظر جریانات فکری و مروری بر بازنمایی اندیشه شهید بهشتی در فضای مجازی با رویکرد ژورنالیسم اندیشه است.
🔻چهار محور اصلی در بازنمایی و روایت از اندیشههای شهید بهشتی:
1- رویکرد تخریبی
2- رویکرد تقلیل گرایی
3- رویکرد تقدیسی
4- رویکرد اصیل و جامع
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🗞 اعطای رتبه علمی پژوهشی به دو فصلنامه «مطالعات مقارنهای مذاهب اسلامی»
✔️شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی با توجه به نظر ارزیابان و مصوبه کمیسیون نشریات علمی حوزوی با اعطای رتبه علمی پژوهشی به نشریه دوفصلنامه مطالعات مقارنهای مذاهب اسلامی موافقت کرد.
این نشریه به صاحب امتیازی مرکز تخصصی ائمه اطهار علیهم السلام و مدیرمسئولی حسین حبیبیتبار و سردبیری محمود قیوم زاده به صورت دوفصلنامه منتشر میشود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🕋 روایتی جالب از تنها سفر حج امام خمینی
✔️ امام خمینی (ره) حدود ۹۰ سال پیش به حج رفت. گفته شده است این تنها سفر حج بنیانگذار جمهوری اسلامی بود؛ سفری طولانی که دستنوشتههای همسر ایشان «خدیجه ثقفی»، تنها مستندات موجودِ آن است و نامه محبتآمیز امام خمینی به همسرشان نیز از دل این سفر بیرون آمده است.
👈 این گزارش خواندنی را در «اجتهاد» ممطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=71764
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢احکام غیرعبادی باید در جهت بهینه شدن زندگی بشر تعیین و تفسیر شود/ احکام جزائی طریقیت برای رفع فساد در جامعه دارد/ ازدواج دوم مرد در صورت ضرر روحی به زن اول، باطل است
✔️استاد مصطفی محقق داماد:
🔹معتقدم احکام جزائی طریقیت برای رفع فساد در جامعه دارد. درحالی که عبادات، طریق است برای اصلاح روحیه و صعود نفسانی بشر. ابوعلی سینا حتی دستورات عبادی را هم برای بهینه شدن زندگی دنیوی میداند ولی من آن عقیده را ندارم و میگویم عبادات برای قرب به حق و اتصال به حق و صعود نفسانی بشر است اما مباحث معاملات و سیاسات برای نظم و انتظام امور معیشتی دنیوی بشر است.
🔸الآن برای شلاق زدن یک خانمی که شوهر نداشته و جوان بوده و ارتباط نامشروعی با کسی داشته است، میگویید که باید شلاق زد. حال اگر جوری شد که شلاق زدن او موجب شد که او بشود فاحشه رسمی؛ یعنی یک شهرتی پیدا کند و همه بدانند که این شخص یک خانمی هست که چنین کاری را میکند، باز هم ما باید این کار را بکنیم؟
🔹ازدواج دختر صغیره به وسیله پدر به عنوان ولایت بر صغیر و بدون رضایت او، در گذشته یک امر رایجی بوده و با توجه به رواجش، شریعت آن را امضا کرده و رواج، حیثیت تقییدیه حکم است و اگر رواج برداشته شود و مثل الان منفور باشد که پدر یک دختر او را بدون اختیار و اطلاع او به ازدواج بدهد، به نظر بنده این کار الان غیر مشروع است.
🔸ضرر عبارت است از جسمانی، مالی و روحی یعنی اگر کاری موجب شد که دیگری روحاً اذیت بشود هم در این قاعده میگنجد. لذا ازدواج دوم مرد در صورت ضرر روحی به زن اول، باطل است.
👈متن گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=71758
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🕋 خجسته روز عرفه، موسم سبز نیایش و عید سعید قربان، هنگامه اثبات تسلیم و عبودیت، موسم پای نهادن بر نفس سرکش و به قربانگاه بردن آن، بر تمامی بندگان حقیقی آستان حق و حجاج گرامی بیت الله الحرام، مبارک باد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
5.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹حرکت صدهاهزار حاجی از مشعر به سوی منا
✔️صدهاهزار زائر مسلمان که از دو روز پیش در حال انجام مناسک حج تمتع در مشاعر مقدسه در صحرای عربستان هستند، صبح امروز حرکت خود را از مشعر به سوی منا آغاز کردند تا پس از نبرد با شیطان (رمی جمرات)، عید قربان را جشن بگیرند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔖فرازی از خطبه پیامبر (ص) در منا
🔻پیامبر اکرم (ص) در سال دهم خطبهای در منا خواندند و چنین فرمودند: «إِنَّ الزَّمَانَ قَدِ اسْتَدَارَ کهَیئَتِهِ یوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً فِی کتابِ اللَّهِ یوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ مِنْها أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ» یعنی پیامبراکرم (ص) درحالیکه در منا ایستاده بود روز آفرینش آسمانها و زمین را میدیدند، بعد فرمودند: این ذی الحجه، ذی الحجة واقعی است.
در سال هجرت پیامبر (ص)، مشرکین ماه شعبان را ذیالحجه حساب کردند و به حج ایستادند، بعد از آن هم سه سال در ماه رمضان بود، سه سال هم شوال بود، سه سال هم در ذی قعده بود. سال دهم که پیامبر (ص) به حج تشریف بردند ماه ذی الحجه بود. پیامبر اکرم (ص) طبق ظواهر عادی در مکه هم که بود، چون تابع مشرکین نبودند سعی میکردند ذی الحجه واقعی را حفظ کنند. در روایت صحیحه ما دارد که پیامبر (ص) بیست مرتبه بهتنهایی حج گزاردند؛ البته ایام حج را هم با مشرکین میایستادند ولی آن در ذی الحجه واقعی نبود، لذا مرحوم مجلسی (ره) و دیگران نوشتهاند: آن بیست حج، حج واقعی بود که پیامبر(ص) بهتنهایی انجام میداد و مشرکین انجام نمیدادند، یعنی پیامبر اکرم (ص) در ایام مکه، ذی الحجه واقعی را حفظ میکردند.
در کتاب احکام القرآن جصاص آمده است که برخی منجمین با محاسبات خود سخن پیامبر اکرم(ص) را تأیید کردند: «فأخبر النبي (ص) أن الزمان يعنی زمان الشهور قد استدار کهيئته يوم خلق اللّه السموات و الأرض و أن کل شهر قد عاد إلی الموضع الذي وضعه اللّه به علی ترتيبه و نظامه و قد ذکر لي بعض أولاد بنی المنجم أن جده و هو أحسب محمد بن موسی المنجم الذي ينتمون إليه حسب شهور الأهلة منذ ابتداء خلق اللّه السموات و الأرض فوجدها قد عادت في موقع الشمس و القمر إلی الوقت الذي ذکر النبي (ص) أنه قد عاد إليه يوم النحر من حجة الوداع لأن خطبته هذه کانت بمنی يوم النحر عند العقبة و إنه حسب ذلک في ثماني سنين فکان ذلک اليوم العاشر من ذي الحجة علی ما کان عليه يوم ابتداء الشهور و الشمس و القمر في ذلک اليوم في الموضع الذي ذکر النبي(ص) أنه قد عاد الزمان إليه مع النسيء بالذي قد کان أهل الجاهلية ينسئون و تغيير أسماء الشهور»
📕أحکام القرآن (الجصاص)، ج4، ص: 306
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢معاملات غیر رسمی اموال غیر منقول از منشاءهای بزرگ فساد است/ یکی از وظایف قوّهی قضائیّه تأمین آزادی
🔰مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
💠درباره اهمیت این ایام سال
❇️در این ایّام، بخصوص این یکی دو روز آخر دههی باعظمت اوّل ذیحجّه، ارتباط قلبیتان با خدای متعال را هر چه میتوانید تقویت کنید.
👌روز عرفه را قدر بدانید و با دعا و تضرّع و توجّه و مسئلت از خداوند متعال به معنای واقعی کلمه گرهگشایی کنید.
✨البتّه در همهی آنات میشود با خدا ارتباط گرفت؛
💎منتها بعضی از ساعات، بعضی از روزها یک اهمّیّت ویژهای دارد
↙️یادی کنیم از شهید بهشتی که تعیین این روز به مناسبت یادبود آن شهید بزرگوار است.
♦️مرحوم بهشتی (رضوان اللّه تعالی علیه) علاوه بر مقامات علمی که معقولاً و منقولاً دارای رتبهی عالی علمی بود... خصوصیّات اخلاقی و کاری این بزرگوار میتواند برای همهی ما درس باشد:
🔹بسیار پُرکار بود
🔸بسیار بانظم بود
🔹باابتکار بود
🔸پرحوصله بود
🔹بیتظاهر بود
✅خدای متعال هم اجرِ شایستهی برترین بندگان خودش را به او داد و آن، شهادت به دست اشقیالاشقیاء در آن دوران بود.
💠درباره قوهقضائیه
🏷اهمیت قوهقضائیه
♦️قوّهی قضائیّه یکی از ستونهای اصلی در برپایی نظام اسلامی است.
👈اگر در این ستونهای اصلی اختلالی به وجود بیاید، در کلّ نظام اختلال به وجود خواهد آمد
☑️بنابراین کارتان بسیار مهم است.
➕کار مثبتتان هم، تأثیر شگرفی دارد در بهبود زندگی مردم، در پیشرفت نظام اسلامی؛
➖خدای نکرده اشتباهی هم بکنید، همینجور است.
🏷چند نکته مهم درباره قوه قضائیه:
📌تذکر:
◀️کارهایی که ما سال گذشته گفتیم... در بخشی از آن کارها پیشرفتهای خوبی هم بوده، در بخشی هم پیشرفتی نبوده
❎مناط داوری خودتان را کاری که انجام دادهاید قرار ندهید؛
✅مناط داوری را خروجی کار قرار بدهید.
📍در همهی مسائل کشور اینجوری است.
👈محصول نهایی مهم است که دست مردم چه میرسد.
1️⃣عملیاتی کردن و بهروزرسانی سند تحول در قوهی قضاییه
♻️تحوّل یعنی نقاط مثبت را تقویت کنیم، نقاط منفی را به صفر برسانیم.
⭕️گاهی اوقات به صفر رساندن نقاط منفی مستلزم اینها است:
📍تغییر سازمانی
📍تغییر در جهتگیریها
📍تغییر در آدمها
❇️باید به سمت عملیّاتی شدن طرح تحوّل و سند تحوّل قوّهی قضائیّه پیش بروید. البتّه احتیاج دارد به:
⬅️بودجه
🔺که دولت و مجلس باید کمک کنند.
⬅️نیروهای کارآمد
🔺که در بعضی از جاها هستند، در بعضی از جاها هم شاید بایستی یک مقداری بحث نیروی کارآمد و قوی تقویت بشود.
❇️احتمالاً یک مواردی از سند هم باید تغییر پیدا کند؛ بالاخره هر سند که دائمی و ابدی نیست.
🔺شاید مواردی باید بهروزرسانی بشود.
❇️حسن این سند و هر سندِ برنامهای در این است که کار را منضبط میکند.
🔺البتّه یک مواردی اِعمالِ سند احتیاج به قانون دارد.
2️⃣مسئله مبارزه با فساد، هم در درون قوه و هم در بیرون قوه
➕اکثریّت قاطع ــ نزدیک به همه ــ در قوّهی قضائیّه مردمان شریفیاند.
➖اقلّیّت کوچکی هم هستند که از موقعیّت سوء استفاده میکنند و چهرهی قوّه را در نظر مردم مخدوش میکنند.
⚠️وقتی که با فاسد برخورد نشود، فساد افزایش پیدا میکند.
📌در بیرون قوّه دیگران هم در مسئولیّتِ جلوگیری از فساد شریکند.
🔺البتّه اگر قطع نشد، جلویش گرفته نشد، آنوقت وظیفهی قوّهی قضائیّه است که وارد بشود.
3️⃣مسئله سلب اعتبار از معاملات غیررسمی در اموال غیرمنقول
⛔️خیلی از فسادها در مورد اموال غیرمنقول، از همین معاملات غیر رسمی و معاملات عادی به وجود میآید؛ باید جلوی این گرفته بشود.
❎مصلحت قطعی نظام و کشور در این است که این قانون دنبال بشود.
4️⃣توجه به وظایف دیگر قوهقضائیه
⭕️وظیفهی قوّهی قضائیّه فقط محکمهداری... نیست؛ وظایف مهمّ دیگری در قانون اساسی بر عهدهی قوّهی قضائیّه گذاشته شده:
◀️شناسایی و احقاق حقوق عامه مانند:
✅امنیت روانی جامعه
✅تأمین آزادیهای مشروع
✅پیشگیری از وقوع جرم
5️⃣مسئلهی برخورد با مراجعان
📍کسی که مراجعه میکند به دادگستری، اگر با اخم مواجه بشود، این دلشکسته از آنجا بیرون میآید، ولو به کارش رسیدگی کنید.
✅برخوردِ خوب لازم است.
📌البتّه کار سختی است، بنده میدانم لکن باید تحمّل کرد.
6️⃣تصویر رسانهای قوهقضائیه
⚠️قوّهی قضائیّه تصویر رسانهای خوبی ندارد.
📺البتّه بخشیاش مربوط به دستگاههای رسانهها مثل رادیو و تلویزیون و روزنامهها است،
🎙بخشیاش هم مربوط به خود درون قوّه است.
👌نشست و برخاست با قشرهای مختلف، خیلی مهم است؛
📍هم از لحاظ شکلی
📍هم از لحاظ نتیجهگیری
📡اینها به شکل درست، منعکس بشود؛ یعنی گزارشگریِ درست انجام بگیرد.
🍀انشاءاللّه که خداوند متعال کمک کند بتوانید این فاصلهای را که جناب آقای محسنی تکرار کردند ــ که تا وضع مطلوب فاصله داریم که درست هم هست، واقعاً فاصله هست ــ این فاصله را انشاءاللّه بتوانید بزودی پُر کنید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
22.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مستند کوتاه: روایت شنیدهنشدهای از حادثه سوءقصد به حضرت آیتالله خامنهای در ششم تیرماه ۶۰
📹 برخی تصاویر برای نخستینبار منتشر شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢امام خمینی در مدرسه آیتالله حائری یزدی
✔️یکی از ادوار فعالیت حوزه علمیه قم، دورهای است که با زعامت و درایت فقیه خبیر آیتالله شیخ عبدالکریم حائری(ره) موفق به پرورش فقهای زیادی شده و بستری شده تا در ادامه و با زعامت آیتالله بروجردی در عرصههای علمی و اجتماعی در کارنامه این حوزه ثبت شود.
یکی از شاگردان و تربیت شدگان حوزه علمیه حاج شیخ و مکتب فقهی ایشان امام خمینی است که در این مقاله چگونگی تحصیل، تدریس و تألیف آثار علمی توسط ایشان گزارش و واکاوی میشود.
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71778
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اجتهاد یک شمشیر دو لبه است/ باید با «اجتهاد» مذاهب را بر سر یک سفره بنشانیم
✔️حجتالاسلام والمسلمین رضا اسلامی:
🔹مجتهد باید تمام جوانب و همه نشانههای مربوط به فتوا خویش را یافته و تحلیل و بررسی کرده باشد. از این روی، تخطئه در بین مذاهب به معنای خروج از دین نیست! اجتهاد یک شمشیر دو لبه است. ما باید بدانیم که چگونه میشود به وسیله «اجتهاد» و «تفقه» نزاع را حل کنیم تا بتوانیم مذاهب را بر سر یک سفره بنشانیم.
🔸لذا لبه خطرناک اجتهاد و لبه مثبت تفقه باید درک و مورد سنجش قرار بگیرد. تکثرگرایی و به رسمیت شناختن در موضوع اجتهاد کار بسیار سنگینی است. لذا ما در گونه شناسی اختلافات داریم که به عنوان مثال: اختلاف کفار با مسلمانان از نوع اختلاف مذموم است. اما اختلاف مقبول این است که؛ ما در درون خودمان یا مثلا میان نظرات مراجع و اجتهادات متفاوتی داریم.
🔹اجتهاد اگر کنترل نشود بنیانافکن و خطرناک است. ائتلاف بخشی و تقریب بین مذاهب از دل «اجتهاد کنترل شده متکثر» بر اساس اصول و قواعد خط کشی شده پدید میآید.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71774
🆔 https://eitaa.com/ijtihad