r67171a9149.pdf
2.63M
📗 دانلود کتاب «نهضت حسینی در پرتو قرآن»
🔺تطبیق حوادث کربلا با نمونههای قرآنی به دور از ذوقیات
✍️ نویسنده: استاد محسن قرائتی
📖 مباحث کتاب:
⊙ شاخصههای قیام امام حسین (ع)،
⊙ جلوههاى قرآن در کربلا،
⊙ شیوههای نهی از منکر
⊙ ارزیابی یاران،
⊙ امام حسین در قرآن،
⊙ یقین یاران امام حسین (ع)،
⊙ پیروی از شیطان، عامل سقوط انسان،
⊙ نقش زنان در کربلا،
⊙ سفارشهای پیامبر در جنگ و...
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هم_اندیشی_علمی بررسی علل و ابعاد هتک ساحت قدسی قرآن کریم و راهکارهای مقابله با آن.mp3
27.26M
صوت کامل هم اندیشی «بررسی علل و ابعاد هتک ساحت قدسی قرآن کریم و راهکارهای مقابله با آن»
👤با حضور و ارائه:
🎙استاد جواد حبیبی تبار
🎙استاد نجف لکزایی
🎙استاد رضایی اصفهانی
🎙استاد محمدصادق یوسفی مقدم
🏢 قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام، مردادماه ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی علل و ابعاد هتک ساحت قدسی قرآن کریم و راهکارهای مقابله با آن
✔️استاد جواد حبیبی تبار: اهانت قرآن نسبت به اینکه هتاک چه کسی باشد و هدفش چیست، مجازات مختلف است. اگر هتّاک مسلمان بوده باشد و با شرایطی که آمده و فعل او به معنای انکار کتاب باشد، موجب ارتداد است. و نسبت به زن یا مردبودن مجازات حبس ابد یا اعدام درپی دارد. اما اگر هتاک مسلمان نباشد، گاهی یک کار فردی شخصی و گاهی برنامهریزی و سازماندهیشده است. اقبال به اسلام در غرب رو به فزونی است و لذا کاپیتالیسم و سرمایهداری به هراس میافتند و لذا یک پسری قرآن در دست میگیرد و به خانه میبرد، پدر که تحت تأثیر تبلیغات جریان کاپیتالیسم است، قرآن را میگیرد و به طرفی پرت میکند یا آن را آتش میزند. این فرق میکند با اینکه فردی به صورت سازماندهیشده اقدام به هتاکی کند. اما این اهانتهای اخیر باهدف اسلام هراسی و تحقیر مسلمانان صورت گرفته است. در نتیجه اگر با حرکت گروهی برنامهریزیشده و هدفگذاری شده قبلی درجهت مقابله با اسلام مواجه باشیم، فرد هتاک مصداق کافر حربی است.
✔️استاد نجف لکزایی: ما مسلمانان باید قدر کتاب آسمانی خود را بیشتر بدانیم و مراجعه جدیتری به آن داشته باشیم و زمینههای لازم برای ورود جدیتر قرآن به عرصههای معرفتی و انگیزشی و سبک زندگی را فراهمتر کنیم. باید حضور قرآن را در صحنه فرهنگ عمومی و تخصصی جدی بگیریم. فقه و اخلاق و اعتقادات و مبانی و درواقع فرهنگی که در آن تنفس میکنیم قرآنی شود. ما باید زیباییهای اسلام را بیان کنیم و قرآن را به همه مردم جهان معرفی کنیم.... علوم انسانی امروز در دنیا بهمثابه پیشقراول فرهنگ غرب عمل میکند و زمینه را برای نفوذ و ظهور نظام سلطه فراهم میکند. به نظر میرسد که وقت آن رسیده مسلمانان با نگاه جدیتری، علوم انسانی قرآن بنیاد را تقویت کنند و ما شاهد جایگزینی فراگیرتر و گستردهتر این علوم انسانی در سطح مراکز علمی خود باشیم.
✔️استاد محمدصادق یوسفی مقدم: در بحث روش و راهکارهای مقابله با حرمتشکنی قرآن کریم باید مطلب را در علل حرمتشکنی جویا بشویم. خداوند، قرآن را کتاب قدسی و دارای تقدس میداند. به نظر میرسد یکی از اهداف دشمن، شکستن قداست قرآن کریم است. ما این مسئله را در ماجرای اهلبیت (ع) هم شاهد هستیم که نمونه بارز آن واقعه عاشوراست. بنابراین جامعه اسلامی باید در زمینه حفظ قداست قرآن کریم تلاش کند، تبلیغ کند و نشر دهد.
✔️استاد محمدعلی رضایی اصفهانی: هرچند خداوند حفظ قرآن را تضمین کرده است ولی این وظیفه دفاع را از ما سلب نمیکند. ما در اسلام سه نوع جهاد داریم؛ جهاد اصغر به معنای قتال، جهاد اکبر با نفس، جهاد کبیر که جهاد فرهنگی است. هرچقدر آنها توهین به قرآن را بیشتر میکنند، ما باید به انتشار قرآن بیشتر توجه کنیم. راهکار دوم مقابله با اهانت به قرآن کریم، پاسخ منطقی دادن به شبهاتی است که دشمنان مطرح میکنند. راهکار سوم تبیین معارف قرآن کریم است. مباحث اعتقادی، اخلاقی و علمی الهی هرچه تبیین شود نوعی راهکار مقابله با این حملات است. راهکار چهارم تبیین اعجاز قرآن است. و بنا بر مطالعاتی که داشتیم 86 بحث درباره اعجاز قرآن میتوانیم ارائه دهیم.
👈 گزارش تفصیلی را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72286
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
متن نهایی لایحه حجاب.pdf
797K
🔖متن «لایحه جدید عفاف و حجاب»؛ از تعیین وظایف دستگاههای اجرایی تا جریمه نقدی برای متخلفان
✔️متن لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مصوب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی منتشر شد که در این لایحه ۷۰ مادهای وظایف دستگاهای مختلف برای ترویج عفاف وحجاب مشخص شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تأملی در تأثیرات عاشورا بر رهیافتهای سیاسی بنیهاشم
✔️با شهادت حسین بن علی(ع) درکربلا، صحنه سیاسی اجتماعی جامعه به نحو مشخصی دستخوش تغییر و تحول گشت. تغییر و تحولاتی که زمینههای بسیار مساعدی را برای جنبشهای ستیزهجوی هاشمی و کل هاشمیان فراهم میساخت و اقبال عمومی را متوجه آنان میکرد. و همین اقبال و فضای مساعد عمومی است که انشعاباتی را نیز در میان هاشمیان پیدید میآورد.
این انشعابات را در دو پارادایم و نحوه نگرش فکری میتوان تبیین نمود. پارادایم نخست پارادایم اعتقادی – سیاسی است که بیشتر به زیر ساختهای فرهنگی و اجتماعی جامعه مینگرد. عاشورا را نهضت پیروزی میداند که هدفش تغییر مناسبات اجتماعی جامعه در وهله اول بوده است. به کار فرهنگی و اعتقادی بهای اصلی را میدهد. مبارزاتش اگر چه بر رژیم است اما اصلاح طلبانه و تدریجی و پوشیده پنهانی است. این پارادایم پارادایم امامیه از شاخه حسینیان در رهیافت و گرایش علوی – فاطمی است.
پارادایم دوم پاردایم سیاسی است که وجه غالب در آن با سیاست است نه فرهنگ و مسایل اجتماعی – هدف در آن دست یابی به حکومت و خلافت تعبیر میشود. پیروان این پارادایم متفاوت ومختلفند و انگیزههای گوناگونی دارند. در این پارادایم شاخه زیدیه و حسنیان از گرایش علوی – فاطمی – گرایش و رهیافت علوی – غیر فاطمی – و گرایشهای عباسیان حضور دارند. همه این گرایشها بر رژیم و علیه آن مبارزه میکنند. و همه آنها کما بیش روش انقلابی دارند.
👈مقاله دکتر علی آقاجانی را در «اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=72291
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🎧 مختصر و مفید درباره حکم شرعی قمهزنی 🎙حجتالاسلام محمد الهی خراسانی، محقق و مدرس سطوح عالی حوزه
♨️مطلب وارده:
ضمن تشکر از بحث خوب و مختصری که درباره موضوع مهم «قمه زنی» مطرح نمودند، ولی قسمتهایی از کلام ایشان محلّ تأمّل است که ضرورت است از باب بحث علمی نه طرفداری از موضوع، به آن اشاره نمایم.
نکته اوّل: ایشان دلیل اوّل بر حرمت را بحث حرمت اضرار به نفس مطرح کردند. این استدلال هم از جهت صغروی و هم از جهت کبروی محل مناقشه است.
از جهت صغروی، غالب مواردی که قمه زده میشود ضرر عمده بر بدن وارد نمیگردد بلکه برای افراد مفید واقع میشود و همان کارایی حجامت سر را دارد، بله، در برخی موارد که به صورت سنگین قمه زنی انجام میپذیرد گاهی خوف ضرر یا حتّی خوف ضرر عمده بر بدن وجود دارد و لذا باید ابتدا بین موارد قمه زنی تفکیک صورت بپذیرد.
اما از جهت کبروی حرمت اضرار به بدن محل خلاف بین بزرگان است و چنانچه برخی بزرگان از مراجع همچون آیتالله سیستانی و برخی بزرگان از اساتید همچون استاد شهیدی معتقدند دلیل متقنی بر حرمت اضرار به بدن وجود ندارد مگر ضررهای عظیم مثل بریدن دست و ... .
نکته دوم: ایشان دلیل سوم بر حرمت را مصداق جزع نبودن قمه زنی دانستند و آن را به آیتالله تبریزی نسبت دادند، در حالی که آیتالله تبریزی شک در جزع بودن قمه زنی را به خاطر شک در مستحب بودن این عمل مطرح کرده است نه اثبات حرمت و به عبارت دیگر جزع نبودن که موجب حرمت نمی گردد کما هو واضح.
نکته سوم: نفوذ حکم حکومتی در حقّ همه اشخاص حتّی مقلدین غیر حاکم محل خلاف است، در حالی که ایشان آن را امری مسلّم پنداشتند!
نکته چهارم: اینکه در دوران بین استحباب و حرمت احتیاط به ترک است امری مسلّم است، ولی اولا: این احتیاط رجحان دارد نه لزوم؛ چون مقلّد طبق فتوای مرجع خود حجّت بر استحباب دارد و ثانیاً: اگر مقلّد اطمینان به صحّت فتوای مجتهد خود بنماید (چنانچه در خیلی از موارد برای بسیاری از مقلدین این حالت پدید می آید) موضوع احتیاط منتفی میگردد.
با تشکر از شبکه اجتهاد که فرصت را برای طرح مباحث علمی فراهم نموده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نامه مهم ۳۹ بندی استاد قرائتی به وزیر آموزش و پرورش
برادر ارجمند جناب آقای دکتر رضا مراد صحرایی
سلام علیکم
سال تحصیلی جدید بزودی آغاز میشود. اقامه نماز در مدارس و دانشگاه فرهنگیان از مهمترین برنامه مشترک ستاد اقامه نماز و وزارت آموزش و پرورش است برای رسیدن به این هدف لازم است که همه ارکان آموزش و پرورش با مدیریت جهادی وارد میدان شوند و جهت تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری اقدام کنند. اینجانب به وزرای محترم آموزش و پرورش در سه دهه گذشته نکاتی را متذکر شدهام گزیدهای از آنها به شرح ذیل است. ان شاءالله با همت جنابعالی و امور تربیتی تحولی در پیش باشد.
۱- امور تربیتی مسأله نماز را در رأس برنامههای خود قرار دهد.
۲- در انتخاب مسئول نماز قویترین فرد را انتخاب کنیم.
۳- خودتان را مسئول اقامه نماز بدانید و با تمام وجود برای آن دلسوزی کنید.
۴- روحانی قوی در مراکز آموزشی شبانه روزی ضروری است.
۵- در انتخاب روحانی دقت لازم صورت گیرد.
👈 متن کامل نامه: http://ijtihadnet.ir/?p=72299
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
24.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست/ «توجه به ویژگی های راوی جهت اعتبارسنجی روایات، از چه زمانی وارد مباحث حدیثی شد؟»
🎙استاد حیدری فطرت، استاد و پژوهشگر حدیث
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔همایش ملی فقیه تهران، دیدهبان ایران
🔺بزرگداشت آیتالله شیخ فضل الله نوری (ره)
📺با پیام تصویری آیتالله جعفر سبحانی
👤با حضور و سخنرانی اساتید:
🎙 سیدهاشم حسینی بوشهری
🎙 محمدجواد فاضل لنکرانی
🎙 علیاکبر رشاد
🎙 مهدی انصاری
📆 زمان: چهارشنبه یازدهم مردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۶
🕌 مکان: قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔗 لینک پخش زنده: http://aparat.com/TVTARIKH/LIVE
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
روایتتحلیلیحماسیامامخامنهایازشهیدبزرگاسلام.mp3
4.66M
🎧 روایت تحلیلی حماسی حضرت آیتالله خامنهای از مشروطه و مرجع شهید شیخ فضل الله نوری، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه (مشروعه)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
رساله های عملیه و فقهی شهید رابع.pdf
1.24M
🔖 نسخه PDF آشنایی با رسالههای عملیه و فقهی شیخ فضل الله نوری
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اباحهگری، از دیروز تا امروز!
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
علماء گذشته ما به غلات اعتماد نمیکردند و اگر کسی غالی بود میگفتند احادیثش اعتبار ندارد. بعداً این تفکر پیدا شد که طرف غالی بوده ولی دروغگو نبوده است. به نظر ما این اشتباه است، چرا که وقتی این افراد غالی میشدند بیدین میشدند، به دلیل اینکه این درگاهی برای این کار بوده است و لذا علماء گذشته تا میدیدند طرف غالی است آن روایت را کنار میگذاشتند. گویا میخواستند بگویند که این شخص وقتی غالی شد دیگر دروغ از او بعید نیست.)
به هر صورت یک نوع اباحیگری از آن زمان بوده و الان هم هست. حالا یک نوع اباحهگری هست به نام «تبعیض در عمل»، به این نحو که مثلا نماز میخواند ولی حجاب ندارد یا مثلا سگ دارد و نماز در مسجد هم میخواند. در چنین مواردی یک نوع گفتمان و تفکری و به قول عربها یک اتّجاهی پشت این عمل است، به این نحو که هر آنچه اسلام گفته است انجام بدهید، اگر سخت نباشد انجام میدهیم ولی چیزهایی که گفته است انجام ندهید به آن عمل نمیکنیم.
این نوع تفکرات تحت عنوان عرفانهای جدید، معنویت جدید و اخلاق جدید ولی دور از شریعت ایجاد شده است، در اینطور مواقع نباید چنین رفتار کرد و گفت یا کلّ یا هیچ، بلکه در چنین مواردی باید مدیریت شود تا شریعت بیفروغ نشود. (جلسه نهم سال دوم درس خارج اصول فقه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad