💢عدالت به عنوان یک قاعده فقهی فراگیر، میتواند چالشهای امروزین اجرای احکام را برطرف سازد
✔️حجتالاسلام علی الهی خراسانی
🔹با توجه به تاکیدات فراوان در مصادر شیعی نسبت به رعایت عدل و انصاف کمتر میبینیم عدالت به عنوان یک اصل فقهی مورد توجه فقیهان باشد و به صورت مستقیم میشود رگهها و جایگاه این بحث را در جایگاه عدل و انصاف دید.
🔸امروزه عدالت به عنوان یک قاعده فقهی فراگیر، دستمایه برخی پژوهشگران عرصه فقه شده است تا بدینوسیله به فقه، پویایی و کارآمدی ببخشند و بتوانند چالشهای امروزین اجرای احکام را برطرف سازند.
🔹در میان تراث فقیهان، از عدالت به عنوان یک قاعده فقهی کمتر سخن به میان آمده و بیشتر در بحث تقسیم حقوق از آن به «قاعده عدل و انصاف» یاد کردهاند. در این کتاب تلاش شده تا به نظریاتی که پیرامون عدالت به مثابه یک قاعده فقهی فراگیر عنوان شده پرداخته شود و زوایای این بحث مهم و پرکاربرد تا حدّ ممکن روشن شود.
👈 سه سطح عدالت در فقه: http://ijtihadnet.ir/?p=74148
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بنویسید بانکداری اسلامی بخوانید بنگاهداری!
✔️حجتالاسلام والمسلمین علیاصغر هادوینیا:
نهادهای موجود در جامعه به خصوص نهادهایی که از قبل وارد جهان سوم شدهاند، هر کدام کارکردی برای خود دارند. اگر فراتر از کارکردشان عمل کنند در واقع نهادهای ناکارآمدی به شمار میروند. کارکرد اصلی بانک ارتباط برقرار کردن بین صاحبان وجوه و متقاضیان وجوه است.
اگر بانکی پای خود را فراتر بگذارد و وارد بنگاه داری شود در این صورت مطمئنا در وظایف اصلی خود کوتاهی کرده است؛ مثلا وظیفه اصلی بانک مرکزی نظارت بر فعالیت پولی کشور است. اگر علاوه بر نظارت، اقدام به بنگاه داری هم نماید، مطمئنا از نظارت آن کاسته میشود. چون محدوده توان و منابع انسانی بانک مرکزی محدود است و اگر از منابع انسانی و امکانات خود در راستای بنگاه داری استفاده کند، مسلما در بخش نظارت عملکرد ضعیفی خواهد داشت.
اما به لحاظ سیاست گزاری، سیاست گزار کلان کشور، مقام معظم رهبری و مراجع عظام هستند که تاکید بر عدم بنگاه داری بانکها دارند لذا هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ سیاست گزاری که توسط بالاترین مقام سیاست گزار مطرح شده است، بانکها نباید وارد بنگاه داری شوند.
👈 متن گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=74161
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔آغاز درس «نظام اقتصادی اسلام» با تاکید بر اندیشه شهید صدر
🗓زمان: یکشنبهها و چهارشنبه ها ساعت ۱۱ تا ۱۲
🏛مکان: قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه ۳، کلاس ۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کارگاه علمی تخصصی «چالش های مواجهه با مسائل زنان بر اساس رویکرد فقه فردی»
🎙 با حضور حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا (عضو هیات علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران)
⏳ثبتنام: تا شنبه ۲۷ آبان
🔗لینک ثبتنام: http://forms.jz.ac.ir/f_25/
🗓 تاریخ برگزاری: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۹ - ۱۲
🏛مکان: جامعه الزهرا سلام الله علیها، ساختمان کتابخانه، طبقه سوم، اتاق نشست ها
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حقوق کودکان در مخاصمات مسلحانه با تاکید بر کودکان غزه
✍️ حجتالاسلام غلامرضا پیوندی
یکی از بلایایی که اصلیترین قربانیان آن کودکان بوده و هستند، جنگ است. پدیده جنگ، حقوق کودکان از جمله حق حیات، حق زندگی در کنار خانواده، حق بهداشت، حق پیشرفت و تحصیل و آموزش کودکان را نقض میکند. کودکان بیدفاع در جنگها کشته میشوند، مورد آزار و اذیت قرار میگیرند، خانه و خانواده خود را از دست میدهند و با فقدان آموزش و بهداشت با مشکلات عمیق روحی مواجه میگردند.
کودکان به عنوان بخشی از جامعه که به بیشترین حمایت در برابر شرکت در مخاصمات مسلحانه نیاز دارند معمولاً در دوران تنش و نزاع مسلحانه به فراموشی سپرده شده و در موارد سوءاستفاده نیروهای نظامی قرار میگیرند.
با مراجعه به اسناد حقوق بشردوستانه مخصوصأ کنوانسیون چهارم ژنو ١٩۴٩ مستفاد میگردد که سن زیر ١۵ سال در زمره کودکان قرار میگیرد. بر این اساس میتوان گفت که در حقوق بشردوستانه، اصولا ملاک سنی حمایت خاص از کودکان افراد کمتر از ١۵ سال هستند.
در پروتکل اول ١٩٧٧ الحاقی به پیمان نامههای چهارگانه ژنو، در بند ٢ ماده ٧ سخن از ممنوعیت شرکت مستقیم کودکانی است که به سن ١۵ سال نرسیده و بین سنین ١۵ تا ١٨ سالگی اولویت با افرادی است که سن بیشتری را دارند که مشابه این ماده در ماده ٢٨ پیمان نامه حقوق کودک ١٩٨٩ انعکاس یافته است.
اما با وجود همهی این اقدامات، سؤال این است چرا بشر در عصر انقلاب تکنولوژی کماکان شاهد صدمات به کودکان فلسطینی و دیگر کشورهای درگیر مخاصمه است؟
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74152
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از «حجت شرعی نبودن خواب» تا «شیوۀ صحیح نذر شرعی»
✔️دیدترین استفتائات مطابق با فتوای حضرت آیتالله خامنهای منتشر شد. متن ذیل، ۷ سؤال و جواب در موضوع عبادات و معاملات است که توسط بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری پاسخ داده شده و به صورت ماهانه بهروز رسانی میشود.
🔹حجت شرعی نبودن خواب
🔸شیوۀ صحیح نذر شرعی
🔹شرط صحت تصرفات مالی تازه بالغ
🔸نماز در فاصله بین دو وطن
🔹وظیفه ماموم هنگام اشتباه امام در قرائت
🔸ناتوان شدن امام جماعت از ادامۀ نماز
🔹استفاده از مال شبههناک برای اطعام عزاداری
👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74159
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«الکافی» در ۱۶ جلد تجدید چاپ شد
✔️کتاب «الكافى» مهم ترین منبع جامع رواياتى شیعه و یکی از کتب اربعه میباشد که توسط محمد بن يعقوب بن اسحاق كلينى، جمع آورى شده است. این اثر شریف که توسط محققان پژوهشگاه قرآن و حدیث وابسته به موسسه دارالحدیث تحقیق و در سال ۱۳۹۷ منتشر شده بود، در ۱۶ جلد تجدید چاپ شد.
👈 معرفی + خرید: http://ijtihadnet.ir/?p=74177
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚استاد ما؛ شرحی گذرا بر زندگانی شهید صدر
«استاد ما»، ترجمۀ کتاب «الشهید الصدر؛ سموّ الذات و سموّ الموقف» نوشتۀ آیتالله سید کاظم حائری است؛ با این تفاوت که دراین کتاب، ترجمۀ دوازده نامۀ شهید صدر به معظمله برای اولین بار منتشر شده است. افزونبر این گفتوگویی با معظمله و نیز پیام ایشان به نشست «طلایهداران صلح و وحدت اسلامی» در سال ١٣٩٧ش که به بیان جنبههای تقریبی و وحدتآفرین اندیشه و سیرۀ شهید صدر پرداخته است به این کتاب افزوده شده است.
👈معرفی+ خرید با تخفیف: http://ijtihadnet.ir/?p=74138
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
سیرۀ حسنۀ آیت الله خویی در اجازه تقریر نویسی به شاگردان.mp3
428.1K
🎧 صوت: سیرۀ حسنۀ آیتالله خویی (ره) نسبت به تقریرات شاگردان
🎙استاد محمد عندلیب همدانی
🆔@andalibhamedani
💢آیتالله خویی دوره چهارم خارج اصول را براساس تقریرات مرحوم خلخالی تدریس میکرد/ آیتالله خویی میفرمود: این کتاب من نیست بلکه کتاب شماست!
✔️استاد محمدحسن ربانی بیرجندی:
🔹آیتالله سید محمدمهدی خلخالی جزو مجتهدین و از شاگردان دوره سوم تدریس آیتالله العظمی خویی (ره) بود. شخصیتی ممتاز و اهل قلم بود و از ایشان آثار علمی زیادی منتشر شده است. تقریرات آیتالله خلخالی مربوط به سال ۱۳۷۰ میباشد که در همین سال استاد ایشان مرحوم آیتالله خویی بر تقریرات ایشان تقریض زدهاند. مرحوم خلخالی در نوشتن تقریرات خیلی دقت وافر داشته است بصورتیکه وقتی نوشتهجات خود را به استادشان نشان میداد آیتالله خویی میفرمود: اینکه کتاب من نیست بلکه کتاب شماست!
🔸ایشان تقریرات آیتالله خویی را انصافاً هنرمندانه به نگارش درآورد و داب و اخلاق آیتالله خویی هم این بود که در خصوص نگارش، شاگردانشان را تشویق میکرد و در اکثر نسخ چاپی شاگردانشان تقریظ مینوشت و به قلم افراد اهمیت میداد و بعضاً هزینه چاپ آن تحقیق را نیز پرداخت میکرد.
🔹مرحوم خلخالی به من فرمود: آیتالله خویی دوره چهارم خارج اصول را که شروع کرد و در این درس به کتاب و منابع مراجعه نمیکرد، بلکه فقط دفتر تقریرات من را مطالعه میکرد و درس میداد.
📝 گزارش نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=74164
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢علوم انسانی رایج، ماهیتاً مخالف با نظام اسلامی هستند
🔹«آنچه که به ما گزارش دادند، در بین این مجموعهی عظیم دانشجویی کشور که حدود سه میلیون و نیم مثلاً دانشجوی دولتی و آزاد و پیام نور و بقیهی دانشگاههای کشور داریم، حدود دو میلیون اینها دانشجویان علوم انسانیاند! این به یک صورت، انسان را نگران میکند. ما در زمینهی علوم انسانی، کار بومی، تحقیقات اسلامی چقدر داریم؟ کتاب آماده در زمینههای علوم انسانی مگر چقدر داریم؟ استاد مبرزی که معتقد به جهانبینی اسلامی باشد و بخواهد جامعهشناسی یا روانشناسی یا مدیریت یا غیره درس بدهد، مگر چقدر داریم، که این همه دانشجو برای این رشتهها میگیریم؟ این نگرانکننده است. بسیاری از مباحث علوم انسانی، مبتنی بر فلسفههائی هستند که مبنایش مادیگری است، مبنایش حیوان انگاشتن انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است. خوب، این علوم انسانی را ترجمه کنیم، آنچه را که غربیها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع شکاکیت و تردید و بیاعتقادی به مبانی الهی و اسلامی و ارزشهای خودمان را در قالبهای درسی به جوانها منتقل کنیم؛ این چیز خیلی مطلوبی نیست.»
(بیانات در دیدار اساتید دانشگاهها، ۱۳۸۸/۶/۸)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
12.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 اقدام علامه طباطبایی (ره) برای کمک به مردم فلسطین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad