26.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | انقلاب اسلامی ثمره اجابت دعوت بعثت است/ برای اصلاح دنیا، اول باید خود و جامعه را اصلاح کنیم/ مصیبت غزّه مصیبت بشریّت و نشاندهنده بطلان نظم جهانی است
📝 متن کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی: http://ijtihadnet.ir/?p=74826
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 خلُقٍ عَظِيم: مباحثی پیرامون حدیث «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»
✔️استاد سید احمد مددی به دنبال ارائه برداشتی امروزین و تصویری کلی از پیام پیامبر اکرم (ص) در حدیث ثقلین هست. ایشان به پاسخی برای این پرسشها میپردازند:
- از نظر پیامبر اکرم (ص) چه نکتهای موجب تاکید بر ثقلین شده بود؟
- در زمانه ما حدیث ثقلین چه پیام اخلاقی و اجتماعی برای جامعه دارد؟
- پیروی از ثقلین در مسائل فردی و اجتماعی جامعه امروز چه معنایی دارد؟
🎥مشاهده کنید: https://www.aparat.com/v/gZAnk
🎥 مشاهده کنید: https://www.aparat.com/v/5Nrt2
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مبعث روز ولادت امت اسلام
✔️هر امتی میلادی دارد و یادبود این میلاد اثر عظیمی در نفس انسان میگذارد.
ای امت مسلمان بزرگ روز مبعث پیامبر صلیاللهعلیهوآله - که نقطه عطفی در تاریخ بشریت است - روز ولادت تو و فجر دین بزرگ توست؛ دینی که زندگی و مرگ تو برای آن است.
پس چه شایسته است اکنون که بار دیگر در سالروز مقدس آن قرار داری، به گذشته درخشان از وحی بنگری و از نور آن وحی، مشعلی برافروزی و از تاریخ جهادت در راه حق و عدالت، برای حفظ این مشعل نیرویی بگیری و با آن جهان را روشن نمایی و پس از قرن ها سردرگمی جامعه در ظلمات، بار دیگر در پرتو آن نور، زندگی را در این جامعه برپا کنی.
اسلام، آیینی فکری و دعوت انسانی عمومی است که جز محدوده اندیشهای که به آن فرامیخواند، هیچ حدومرز دیگری نمیشناسد؛ […] نگرشی که در دو چیز خلاصه میشود : آفرینش حیات از سوی خالقی حکیم و تضمین سعادت حیات با اجرای نظام الهی و رسیدن به رضای خداوند متعال.
اسلام هرکس را که به این نگرش باور پیدا میکرد، حتی اگر تازه ایمان آورده بود، یکی از افراد داخل در زمره حکومت میدانست و گاهی اگر این اندیشه در عمق قلب و عقل او نفوذ یافته بود، بدون توجه به دیگر ملاکها، حتی زمام فرماندهی و مسئولیتهای حکومتی را هم به او میداد. / بارقهها، ص٣١۴-٣١۶
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیام مهم اجتماعی بعثت پیامبر(ص)؛ تقریب و نفی تنفیر
✔️حجتالاسلام سیدحسین خادمیان با بیان اینکه یکی از پیامهای مهم بعثت پیامبر(ص) در بحث اجتماعی اصل «تقریب و نفی تنفیر» است، گفت: نفی تنفیر بدان معناست که پیامبر(ص) به دنبال آن بود که انسانها اهل نفرت از یکدیگر نباشند و یکی از تلاشهایی که در طول ۲۳ سال پیامبری خود انجام دادند و شعاع آن را تا ابدیت زندگی انسان پراکنده کردند، مسئله نفی نفرت بود.
👈 متن گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=74829
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 مجموعه تصاویر مراسم عمامه گذاری طلاب در روز مبعث رسول اکرم (ص) توسط حضرات آیات مکارم شیرازی، جوادی آملی و نوری همدانی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
15.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 مهمترین هدف بعثت پیامبر (ص) از زبان آیتالله مکارم شیرازی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حدیث فقر پیامبر(ص)؛ از پارادایم تصوف تا ایدئولوژی زهد
✍️حجتالاسلام والمسلمین علی راد
«پارادایم تصوف – ایدئولوژی زهد» بر مبنای دنیاگریزی و مخالفت با ثروت و مال استوار است و از گذشته تا اکنون تصویری هم سوی با آرمان های خود از شخصیت و سیره رسول خدا (ص) ارائه کرده است و امروز در رسانه و منابر جهان اسلام نیز همین پنداره و انگاره از سیمای نبوی حضور و کارکردهای موثر در فرهنگ، تمدن، سبک زندگی، دانش اندوزی مسلمانان دشاته و دارد؛ این در حالی است که پژوهشهای عمیق و دقیق سیره پژوهی بر عکس این مدعا دلالت دارند و تمامی ادله روایی و تاریخی فقیر بودن قابل مناقشه و نقدپذیرند.
خاستگاه تصویر فقرآلود از رسول خدا (ص) در اذهان مسلمانان- که بیشتر واعظان و اهل منبر آن را ترویج میدهند- در انگاره فضیلت فقر بر ثروت، جایگاه معنوی و فضایل اخروی فقیران ریشه دارد که از سوی جریان تصوف در جامعه اسلامی نهادینه شد و از این طریق ترس از ثروت در ذهن مسلمانان تثبیت یافت و فقر در جوامع اسلامی اشاعه یافت؛ این در حالی است که ایدئولوژی فقیر بودن محمد (ص) افزون بر تعارض با آیات و اصول اسلام در تنافی آشکار با نصوص تاریخی است که اثبات میکنند ایشان فردی ثروتمند و دارای اموال قابل توجه بود که از ثروت خود برای زدودن فقر بهره برد؛ از این رو در منابع سیره و تراجم از محمد (ص) با گزارههایی چون «کان میسوراً غنیاً» و «لم یکن فقیرا قط» یاد شده است.
نمونه مشابه آن «پارادایم قلندریه - ایدئولوژی قدرت» است. تصور غالب این است که قلندریه فقط جریان عرفانی است لکن با رویکردهای پارادایم شناسی روشن شده است که جریانی اجتماعی- سیاسی بود که به دنبال سهم خواهی از قدرت سیاسی بود هر چند در طول تاریخ دگردیسیها نیز داشته است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گزارشی انتقادی از کتاب «فقه البیئه» اثر مرحوم آیتالله سید محمد حسینی شیرازی
✔️فقه محیطزیست و منابع طبیعی، سابقه زیادی ندارد و نگاشتههای آن، عمر خیلی طولانی ندارند. شاید بتوان یکی از اولین نگاشتههای فقه شیعی در عرصه محیطزیست را کتاب «فقه البیئه» مرحوم آیتالله سید محمد حسینی شیرازی دانست. در زیر گزارشی انتقادی از این کتاب، از نگاه شما میگذرد:
📝 متن گزارش اختصاصی اجتهاد: http://ijtihadnet.ir/?p=74818
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تفکیک در حجیت در چند بخش از یک روایت
✔️استاد شب زندهدار
🔹روایات دو گونه هستند: گاهی در یک روایت تمام فقرات یک جمله به هم پیوسته هستند، یعنی هیچ فقرهای معنای مستقلی ندارد مگر با سایر اجزاء. در این نوع از روایات تفکیک در حجیت امکانپذیر نیست.
🔸گاهی فقراتی که روایت را تشکیل دادهاند جملههایی هستند که هر کدام معنای خاص و مستقل خودشان را دارند؛ یعنی هر جزء کامل است و میشود سایر اجزاء را حذف کرد. در این نوع از روایات تبعیض در حجیت امکان دارد.
🔹با توجه به اینکه ادله حجیت، انحلالی هستند و شامل تک تک اجزاء میشوند، پس شارع میتواند بفرماید نسبت به آن بخش کلام تو را متعبّد نمیکنم، اما نسبت به این بخش متعبّد میکنم.
🔸علما در روایتی که مشتمل بر بعضی از احکام خلاف اجماع یا ضرورت است، فقط قسمتی که مخالفت دارد را کنار گذاشتهاند و به بخشهای دیگر عمل کردهاند.
🔹به عنوان مثال در روایت «سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ كَذَبَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ؟ فَقَالَ: قَدْ أَفْطَرَ وَعَلَيْهِ قَضَاؤُهُ وَهُوَ صَائِمٌ يَقْضِي صَوْمَهُ وَوُضُوءَهُ إِذَا تَعَمَّدَ» (تهذیب الأحکام، ج۴، ص ۲۰۳) فقها نقض وضو را نپذیرفتهاند چون خلاف ضرورت است؛ اما به نقض صوم فتوا میدهند با اینکه کلمه «یقضی» هم تکرار نشده است.
🗓 درس خارج فقه (امر به معروف) ۱۳۹۷
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
جلسه ۳۷ خارج فقه - نقد کرامت ذاتی انسان.mp3
1.81M
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🎧 دریافت صوت | مسئله کرامت انسان و فقه
🎙 استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad