eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
703 ویدیو
288 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 گزارش تصویری (۳): شرکت شخصیت‌های حوزوی در چهاردهمین دوره ریاست جمهوری 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 ثبت‌نام دومین اعتکاف علمی طلاب و فضلا در حرم مطهر رضوی ✔️مدرسه تابستانی دارالعلم با بهره گیری از حضور آیت‌الله سبحانیو ۶۰ نفر از علما و اساتید برجسته جهان تشیع 🔻مدارس علمی: 📗قرآن و حدیث 📔فقه و اصول 📘علوم عقلی 📙ادبیات و زبان شناسی 📕منطق و روش شناسی 🔻اولویت پذیرش: 🔹طلاب برادر و خواهر سطح ۴ 🔸مدرسین دروس سطح ۱ و ۲ 🔹نخبگان و پژوهشگران مراکز و موسسات تخصصی ⏳مهلت ثبت نام: ۲۰ تیرماه 🌐پیوند ثبت نام طلاب حوزه علمیه خراسان: https://portal.hozehkh.com/registers ☎️کسب اطلاعات بیشترطلاب خراسان: 📱برادران: 32008218 📱خواهران: 32008262 📱شماره همراه: 09388362725 📱ادمین ایتا: @montazerz 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
بروشور- خراسان.pdf
1.83M
🔹بروشور مدرسه تابستانی دارالعلم_۱۴۰۳ (حوزه خراسان) 🔻شامل: 🔸معرفی دوره و شرایط ثبت نام (طلاب حوزه علمیه خراسان) 🔸معرفی مدارس علمی ۵ گانه 🔸معرفی اساتید و موضوعات هر مدرسه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
بروشور- سراسرکشور.pdf
1.79M
🔹بروشور مدرسه تابستانی دارالعلم_۱۴۰۳ (سراسر کشور) 🔻شامل: 🔸معرفی دوره و شرایط ثبت نام (طلاب حوزه های علمیه سراسر کشور) 🔸معرفی مدارس علمی ۵ گانه 🔸معرفی اساتید و موضوعات هر مدرسه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مکاسب محرمه یک فقه الدوله جدید است ✔️استاد شیخ محمد سند در نشست «فقه به مثابه حکمت عملی؟ در کشاکش نفی و اثبات» بیان کرد: مکاسب محرمه به زبان سنتی بیان شده و در حقیقت یک فقه الدوله جدید است. در بحث مکاسب بیان کردیم شارع یک قواعدی را برای عقلا تعیین کرده مانند اوفوا بالعقود، تجاره عن تراض و ... اینها خط قرمزهای شارع است، مثلا برای بعضی اجناس مانند نفت در معامله باید قیمت به روز در زمان قبض محاسبه شود چون غیر از این غرر می‌شود و شارع این را نمی‌پسندد. 👈ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75766 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تنزیل در بیانات شرعی ✔️استاد سید محمدجواد شبیری: 🔹فرض کنید عقل انسان حکم به لزوم احترام والدین نموده و شارع مقدس می‌فرماید «الخال کالأم» یا «الخاله کالأم» که در اینجا شارع مقدس یک لزوم احترام شرعی که با لزوم احترام عقلی برای والدین مماثل است، برای دایی یا خاله جعل نموده است. 🔸تنزیل در امور تکوینی نیز به همین شکل است با این تفاوت که امور تکوینی از سنخ حکم نیستند به این صورت که مماثل با آن امر تکوینی که خودش حکم نیست، یک حکم شرعی جعل می‌شود. فرض کنید شارع مقدس می‌گوید شراب همانند گرگ است؛ یعنی همان‌طور که تکویناً از گرگ فرار می‌کنید، تشریعاً باید از شراب فرار کنید. پس شراب و خمر از این جهت که هر دو فرار کردنی هستند و دارای یک نقطۀ مشترک و مماثل هستند و شارع مقدس همان مماثل با فرار کردنِ تکوینی از گرگ را در عالم تشریع برای خمر جعل می‌کند. البته در مورد گرگ ممکن است عقل نیز حکم به لزوم فرار نماید که از سنخ باید و نباید و اثر عقلی باشد. 🔹اما حتی اگر چنین اثر عقلی‌ای را در نظر نگیریم، در مورد همان آثار تکوینی نیز می‌توان با استفاده از تنزیل جعل مماثل کرد. لذا در روایتی که از طریق فضیل بن یسار نقل شده است بیان شده شخصی که امام نداشته باشد، به منزلۀ گوسفندی است که از گله جدا شده و شب توسط گرگ خورده خواهد شد. این روایت به صدد بیان آن است که اشخاص موظف به تولی نسبت به امام می‌باشند و بدون تولی امام معصوم علیه السلام خطرات متوجه انسان شده و او را همچون گوسفند از گله رها شده به هلاکت می‌رساند. پس در این روایت به نکتۀ جعل نیز اشاره شده مبنی بر این که اگر شما نسبت به امام زمان علیه السلام تولی نداشته باشید مفسدۀ عدم تولی امام همچون مفسدۀ هلاکتی است که گوسفند از گله جدا شده را تهدید می‌کند. 🔸 پس در این روایت یک نکتۀ تکوینی وجود دارد مبنی بر اینکه هر کس از امام علیه السلام جدا شود خطر هلاکت او را تهدید می‌کند و مقارن با این نکتۀ تکوینی یک جعل شرعی نیز صورت گرفته است که بر اشخاص لازم است شرعاً نسبت به امام تولی داشته باشند و ملاک این جعل شرعی همان نکتۀ تکوینی می‌باشد به این نحو که لازم است نسبت به امام تولی داشته باشید؛ چون اگر کسی نسبت به امامش تولی نداشته باشد همانند گوسفندی که از گله جدا شده و در معرض هلاکت است، هلاک خواهد شد. پس در تنزیل ممکن است یک موضوع به جهت مماثلت و نقطۀ مشترکی که با یک نکتۀ تکوینی دارد، نازل منزلۀ آن امر تکوینی بشود و با این تنزیل یک حکم شرعی جعل می‌شود پس در روایت مذکور گفته شده رعیت بدون امام مبغوض است زیرا رعیت بدون امام با گوسفند از گله جدا شده یک نکتۀ مشترک دارند و آن نکته هلاکت است. هلاکت یک موقع موضوعی است که باعث می‌شود اشخاص از آن فرار کنند و در امور تکوینی هلاکت مناط حکم است یعنی اینکه رعیت بدون امام توسط دشمنان هلاک می‌شود ملاک جعل حکم لزوم تولی امام می‌باشد. 🔹بر این اساس آیت‌الله والد به شکل تفصیلی به این بحث پرداخته و فرموده‌اند تنزیلات لزوماً ناظر به احکام شرعی نبوده و می‌توانند ناظر به احکام عقلی یا آثار تکوینی باشند. ایشان به تناسب روایت « َأَنَّ الْجَارَ كَالنَّفْسِ غَيْرَ مُضَارٍّ وَ لَا آثِم‌« به این نکته اشاره می‌کردند./ درس خارج اصول؛ ۱۴۰۱/۱۰/۱۳ --- 🆔 https://eitaa.com/ijtihadol
فقه شرکت-استاد علیدوست.mp3
15.01M
🎧دریافت صوت | بایسته شناسی ورود به مسائل نو‌پیدا 🎙استاد ابوالقاسم علیدوست: 1️⃣ رعایت انضباط فقهی 2️⃣ در نظر گرفتن واقعیات زمان و مکان (نیازهای نظام اسلامی) 3️⃣ کارگشایی مشروع حتی الامکان 4️⃣ موضوع شناسی به‌روز و دقیق (مخصوصا دخالت متخصص موضوع) 5️⃣ علی الفرض جواب ندادن 6️⃣ داشتن گفتمان این سنخ از مباحث 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «کاربردی سازی، به مثابه روش تحقق معرفت» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی، استاد خارج فقه و اصول 🗓 زمان:یکشنبه ۱۰ تیر ساعت ۱۳:۳۰ 🏢مکان: خیابان فاطمی (دورشهر، کوچه ۳۰، پلاک ۵۳ 🔗لینک ورود به جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze 🆔 https://eitaa.com/ijtihadol
🔔نشست علمی: «بررسی تحلیلی تخصیص اکثر» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین منافی 🗓زمان: چهارشنبه - ۱۳ تیر ۱۴۰۳، ساعت ۱۷ 🏢مکان: قم، ساختمان انجمن‌های علمی حوزه 🔰 در صورت تمایل به حضور، عدد ۱۰ را به سامانه پیامکی 30007227007714 ارسال فرمایید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihadol
📚«روش‌شناسی اجتهاد» به چاپ چهارم رسید ✔️اهمیت اجتهاد به معنای تلاش جهت دست‌یابی به اعتبارات شرعی از طریق مراجعه به نصوص معتبر شرعی، ضرورت‌های فقهی و عقل بر هیچ‌کس پوشیده نیست. این حرکت نه‌تنها در رسیدن به شریعت بالمعنی‌الاخص (احکام شرعی) ضروری است، بلکه برای رسیدن به شریعت بالمعنی‌الاعم (معارف دینی) نیز لازم می‌نماید؛ هرچند محور گفت‌وگو در کتاب، اجتهاد به گونه اول است. در استنباط و اجتهاد مورد بحث، روش‌ها بلکه مکتب‌هایی در دوران معاصر وجود دارد. 📖کتاب پیش‌رو عهده‌دار رصد، تحقیق وارزیابی این روش‌هاست. در این کتاب به بیست مکتب و روش فقهی اشاره شده است، ضمن این‌که تعدادی از مکاتب جزئی در ذیل برخی مکتب‌های کلان نیز مطرح گردیده است. 📦چاپ چهارم کتاب «روش شناسی اجتهاد؛ مطالعه مکاتب اجتهادی معاصر» در ۵۱۶ صفحه و با قیمت ۳۶۰ هزار تومان راهی بازار نشر شده است. 🔗لینک خرید: https://poiict.ir/product/k-13618/ 👈آشنایی با اثر + فصول 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢غفلت از مبنا و جفای قلم! ✔️جناب آقای مرتضی جوادی آملی، در بیانیه حمایت از یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری، نکاتی را نیز در نسبت با «حکومت اسلامی» بیان داشته که، نه تنها خالی از اشکال نبوده، بلکه کاملاً مخالف تفکرات والد ایشان، حضرت آیت‌الله جوادی آملی می‌باشد. حجت‌الاسلم محمد متقیان تبریزی در دو بخش به بیانیه ایشان پاسخ داده است. 👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75772 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی با حضور در منزل حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ علی‌اکبر الهی خراسانی، رئیس اسبق بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، از این استاد پیشکسوت حوزه علمیه مشهد عیادت کردند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢زمینه گرایی و متن گرایی دو گرایش موجود در حوزه گزاره‌های فقهی ✔️دکتر سید صادق حقیقت در نشست علمی «کاربردی سازی گزاره های فقهی» گفت: بین زمینه گرایی و متن گرایی تفاوت وجود دارد و اجتهاد مصطلح کنونی عمدتاً متن گرایانه بوده، با اینکه مزایایی در زمینه گرایی وجود دارد و می تواند از آن ها بهره ببرد البته با توجه به اینکه میان متن گرایی و زمینه گرایی پلی وجود دارد. 🔹عضو هیئت علمی دانشگاه مفید نیز با بیان متفاوت بودن طریق استدلال به نداشتن جهاد ابتدایی در قرآن، با متفاوت بودن دیدگاه متن گرایی و زمینه گرایی و هشت مصداق دیگر، استدلال خودشان را اثبات نمود. ✔️دکتر عبدالمجید مبلغی، در نقد نظر دکتر سید صادق حقیقت بیان کرد: این بحث در استدلال تنها در فضای خودش قابل دفاع است و فاقد عمق و بروز خارجی است؛ همچنین فقه غالبا زمینه گراست ولی نه آن زمینه گرایی کلاسیک بلکه در معنای کلاسیک متصف به متن گرایی و زمینه گرایی نمی شود. 🔹عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه افزودن: باید به فقه به لحاظ روش شناسی پرداخت ولی این مسیر نیاز به سختی کشیدن به انضمام پویایی تا رسیدن به این مطلوب احتیاج دارد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حکم به مشروعیت شخصیت حقوقی ✔️استاد محمدسعید واعظی: 🔹این‌که گفته می‌شود شارع حکم به مشروعیت شخصیت حقوقی کرده است به دو صورت قابل تصویر است.(مقام ثبوت) 1️⃣ قسم اول: شارع مقدس، آنچه را که عقلاء به عنوان شخصیت حقوقی اعتبار کرده‌اند، امضاء کرده است در نتیجه همه آثار شخصیت حقوقی مترتب بر آن، نیز بار می‌شود. 2️⃣ قسم دوم: در قسم دوم شارع می‌گوید آن آثاری که شما به دنبال آن بودید و به خاطر آن شخصیت حقوقی را اعتبار کردید، آن آثار را امضاء می‌کنم و نه این‌که خود شخصیت حقوقی را جعل یا امضاء کنم. شارع در این قسم تمام یا بعضی از احکام شخصیت حقوقی را بدون این‌که اعتراف به شخصیت حقوقی داشته باشد، جعل می‌کند. 🔹این دو قسم شبیه به بحث حکم وضعی و حکم تکلیفی است که فقهاء در آن دو دسته‌اند که بعضی مثل شیخ انصاری فرموده‌اند: احکام وضعیه حکم شرعی نیست و شارع احکام تکلیفی مترتب بر آن را جعل کرده است و ما از این احکام تکلیفی، احکام وضعی را انتزاع می‌کنیم. مثل زوجیت که شارع فقط می‌فرماید: یجب النفقه و یحرم فلان و… که ما از این احکام مترتب بر زوجیت، آن را انتزاع می‌کنیم. منبع: موسسه عالی‌فقه و علوم‌اسلامی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 «حقوق مخالفان در فقه سیاسی» کتاب شد ✔️کتاب «حقوق مخالفان در فقه سیاسی با تأکید بر سیره حکومتی امیرالمؤمنین علی(ع)» به قلم حجت‌الاسلام میلاد مرادی، پژوهشگر حوزه و دانشگاه به همت انتشارات دانشوران معاصر منتشر شد. 🔻نویسنده این کتاب را در چهار فصل به رشته تحریر درآورده است. فصل اول با عنوان کلیات و مفاهیم، فصل دوم گونه‌شناسی مخالفان حکومتی، فصل سوم حقوق مخالفان سیاسی و در فصل چهارم به ارائه راهکار مواجهه با مخالفان پرداخته است. 📖برشی از کتاب: http://ijtihadnet.ir/?p=75779 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رهبری صاحب نظر و سلیقه هستند، اما هیچ‌گاه سلیقه خود را اعمال نمی‌کنند/ حق و تکلیف؛ وجه تمایز انتخابات در نظام اسلامی ✔️حجت‌الاسلام سیدسجاد ایزدهی: 🔹رهبری مسلماً خود صاحب نظر و سلیقه هستند، اما هیچ‌گاه سلیقه خود را اعمال نمی‌کنند و در طول سالیان گذشته، افراد از احزاب مختلف منتخب شدند و رهبری نیز از آنها حمایت کرد، این یعنی باور به حضور و رأی مردم و نه فقط استفاده ابزاری از مردم، این بیانگر همان مردم‌سالاری دینی است که می‌تواند جمهوری اسلامی را از نظم‌های دیگر دموکراسی و مردم‌سالاری متمایز و الگوی بدیلی برای جامعه بشری ایجاد کند. 🔸رهبری بعد از امام (ره) همه رؤسای جمهور را فارغ از اینکه از چه حزب و گروهی هستند، حمایت و تقویت کردند و از مردم هم خواستند دولت‌ها را حمایت کنند، این نوع نگاه مبتنی بر واقعیت و اصالت بر حضور مردم است، مقام معظم رهبری در قبال آنهایی که قائلند رأی مردم می‌تواند حداقلی اما هوشمند باشد، بر رأی و حضور حداکثری مردم تأکید دارند، به‌گونه‌ای که فرد منتخب، منتخب اکثریت مردم باشد. 🔹در نظام مردم‌سالار، مردم تنها صاحب حق هستند، اما در نظام مردم‌سالاری دینی، مردم هم صاحب حق و هم صاحب تکلیف هستند، یعنی نمی‌توانند نسبت به سرنوشت خود بی‌تفاوت باشند و به‌گونه‌ای رفتار کنند که یک کارگزار نامناسب بر آنها حاکم شود. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75777 🆔 https://eitaa.com/ijtihad