eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
696 ویدیو
288 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢«افساد» و اثر آن در تحریم آثار هنری ✔️به‌کارگیری «افساد» صرفاً اختصاص به فقه هنر ندارد بلکه در سایر ابواب فقهی نیز برای بیان حرمت یا مرجوحیت یک فعل به کار می‌رود؛ اما قطعاً یکی از پرکاربردترین ابواب فقهی برای این دلیل، فقه هنر است. حجت‌الاسلام ‌والمسلمین علی رحمانی، در این یادداشت، تلاش داشته تا ابعاد گوناگون این دلیل کمتر پرداخته شده فقهی را واکاوی کرده و تطبیق آن بر فقه هنر را به بحث بگذارد. به باور این استاد حوزه علمیه مشهد، آنچه پیش از بررسی فقهی این دلیل، لازم به توجه است، بررسی الفاظی نظیر رفع، دفع، قلع و حسم است که غالباً همواره با این واژه به کار می‌روند. وی در ادامه، مطالعه موارد به‌کارگیری این واژه در تراث روایی و قرآنی را بدون توجه به ماهیت هنری که معاصر را زمان صدور نص ارائه می‌شده است، اشتباهی راهبردی می‌انگارد. مشروح یادداشت پرنکته و دانشیِ عضو هیئت‌علمی مرکز آخوند خراسانی از نگاه شما می‌گذرد: 📝 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76308 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗انتشار اولین درسنامه موضوع شناسی فقهی ✔️اولین درسنامه آشنایی با موضوع شناسی فقهی با مشارکت مرکز موضوع شناسی و مرکز تدوین متون درسی حوزه‌های علیمه در ۱۰۰ صفحه به چاپ رسید. این درسنامه که به همت حجج اسلام حجت الله بیات و جعفر همت آبادی در ۱۵ درس برای طلاب پایه های ۶ و ۷ تنظیم شده دارای عناوین ذیل است که به زودی در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت. درس اول: تعریف واژه های کلیدی درس دوم: اهمیت موضوع شناسی فقهی درس سوم: مراحل شناخت موضوعات درس چهارم: موضوع شناسی در قرآن درس پنجم: موضوع شناسی در روایات درس ششم: موضوع شناسی در فقه امامیه درس هفتم: انواع موضوعات احکام درس هشتم: موضوعات شرعی درس نهم: انواع موضوعات عرفی درس دهم: ارکان شناخت و ویژگی های شناختی موضوعات عرفی درس یازدهم: متصدیان شناخت موضوعات درس دوازدهم: منابع شناخت موضوعات درس سیزدهم: جایگاه علوم مختلف در شناخت موضوعات درس چهاردهم: نقش زمان و مکان در شناخت موضوعات درس پانزدهم: اجتهاد و تقلید در موضوعات 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📒 «فقه امداد و نجات» عرضه شد ✔️کتاب «فقه امداد نجات» به قلم محمدرضا علیزاده‌مقدم توسط انتشارات حوزه علمیه خراسان به زیور طبع آراسته گردید. از ‌ابتـدای‌ تاریـخ،‌ زندگـی‌ فـردی‌ و اجتماعـی‌ انسـان‌ها‌ بـا‌ حوادثـی‌ از‌ قبیل: سـیل،‌ سـونامی،‌ زلزلـه،‌ آتش‌سـوزی،‌ اپیدمـی‌ بیماری‌هـا،‌ سـوانح، حمـل‌ و ‌نقـل،‌ جنـگ ‌و ‌امثال آن‌ها همراه بوده است. انسان‌ها در ‌ایـن مخاطرات طبیعی و ‌انسـان‌سـاخت، صدمه می‌بینند و به یاری و ‌کمک‌ دیگران نیازمندند. امداد و نجـات‌ جـان ‌انسـان‌های ‌در معرض خطر، ‌در‌ عین ضرورت، ‌دارای ‌فضیلـت ‌بزرگـی ‌اسـت به‌گونه‌ای که امدادرسانی به‌ همنوعان و ‌نجات‌ جان ‌آنان‌ وظیفه‌ هر ‌انسـانی ‌شـمرده شده است، ارزش‌ حیـات ‌انسـان ‌به‌گونـه‌ای ‌اسـت‌ که‌ نجات یک نفر برابر با نجات همه مردم‌ قلمداد شده است. نویسنده اثر محمدرضا علیزاده مقدم در این کتاب موارد زیر را مورد بررسی قرار داده است: الف‌- ‌اهمیت ‌نجات‌ جان انسان‌ها ب‌-‌ وجـود ‌برخـی‌ مؤلفه‌هـای ‌متزاحـم ‌و‌ چالشـی‌ در ‌تکلیف به نجات جان دیگران ج‌-‌ تعـارض ‌نظـر ‌عـرف ‌اجتماعـی ‌بـا‌ ملاقات ‌فقهـی در درخواست جبران خسارت از نجاتگران د‌-‌ تحیر ‌نجاتگران‌ در ‌امداد رسانی‌ منطبق با موازین شرعی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اندر هم‌سخنی مجمع مدرسین با اسرائیل ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین ذبیح الله نعیمیان لَّئِن لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا 1. هر کسی می‌تواند هر اندیشه‌ای داشته باشد. این می‌تواند یعنی تکویناً همه آزادند و طرز فکر آنها دست دیگران نیست. اما این امر مانع نمی‌شود که مواضع سیاسی آنان مورد تحلیل دیگران قرار نگیرد. 2. ارزیابی دیگران همواره می‌بایست با تکیه بر ضوابط عقلانی ـ دینی انجام شود. 3. همواره در دوران انقلاب اسلامی، کسانی در حوزه بوده‌اند که رویکرد انتقادی داشته‌اند. انتقاد‌گرایی نه به خودی خود بد است و نه به خودی خود خوب. ازاین‌رو، ارزیابی انتقادی محتوای ارائه شده از آنان، می‌بایست بر اساس ضوابط معقول انجام شود. 4. موضع‌گیری سیاسی، صرفاً ارائه محتوا نیست. بلکه، این مقوله، از جنس فعل است و فعل انسان بدون انگیزه نیست. 5. مجمع موسوم به مدرسین، پیش‌تر مجوز فعالیت قانونی آن سلب شده است. ازاین‌رو، ارزیابی کارنامه فعالیت آن از این منظر باید مد نظر قرار گیرد. 6. محتوای بیانیه حاوی طرح صلح دو دولتی، محتوایی کاملاً مخالف ضوابط دینی دارد که به حمایت از امت اسلامی و اهتمام به امور مسلمانان (البته اهتمام ضابطه‌مند و صحیح، نه با هر موضع سخیف) رهنمون می‌کنند. 7. موضع جمهوری اسلامی، حمایت عمیق از ملت فلسطین است. صرفاً محکومیت اسرائیل را کافی نمی‌داند. موضع مجمع، در تنافی با این موضع جامعه و حکومت اسلامی است و صرفاً کمک به اسرائیل غاصب و تثبیت موضع اسرائیل و امریکاست. 8. همسویی با این موضع اسرائیل (به‌رغم محکوم کردن خشونت آن) نمی‌تواند جز ناهمسویی با جهت‌گیری کلی حوزه، روحانیت، جامعه اسلامی و نظام ج.ا.ا است. 9. چنین ناهمسویی‌هایی از منظر قرآنی، چه ماهیتی دارد؟ آیا نصرت اسلام است؟ آیا کمک به اسلام است؟ به نظر می‌رسد چنین عناوینی یا دیگر عناوین مشابه را نمی‌توان برای این آزاداندیشی قابل صدق دانست؟ 10. چاره‌ای جز این نیست که به دنبال عناوینی دیگر برویم. عناوینی مانند تفرقه‌جویی، عدم اهتمام درست به امور مسلمین، همسویی با دشمن، خیانت، نفاق. 11. بی‌تردید، این تحلیل نیاز به ادله، شواهد و قرائن مناسبی دارد. برای دستیابی به این موارد، بد نیست خود را به جای نتانیاهو بگذاریم. آیا او موضع این تشکل، را همراهی با خود نخواهد دانست؟ 12. اگر حامیان چنین مواضعی بر طبل آزاداندیشی می‌کوبند، اشکال ندارد که آنان نیز اجازه آزاداندیشی درباره خود را بدهند و تطبیق عناوینی چون خیانت، نفاق و ... را بر آنان مجاز بدانند. هرچند اشکال ندارد از ناقدان یا ارزیابی‌کنندگان خود مستند بخواهند. خوشحالی اسرائیل از این پیشنهادهای سخیف و تکراری مستند ضعیفی نیست. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 جهاد همه جانبه علیه کفر ✔️ استاد محسن اراکی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه: سخن از تشکیل دولت اسرائیل مخالفت با حکم دین اسلام و عقل است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 دومین نشست علمی «بررسی فقهی تشبه به کفار» 🎙ارائه: استاد سید محمد نجفی یزدی 🗓 زمان: پنج شنبه ۳ آبان ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ 🏛 قم، سالن جلسات مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی 🔗لینک نشست: https://www.skyroom.online/ch/m.faghih64/sh-feqhi 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم: رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در نشست خبری: وام به شرط سپرده مشروع نیست 🔺اگر بانک های قرض الحسنه بگویند باید سپرده بگذارید تا وام بدهیم این مشروع نیست. شاید بگویند باید اعتبار شما بسنجیم، یعنی متوجه بشیم توان دارید پس سپرده بگذارید مشکل ندارد. مهم این است که مشروط نباشد. اگر شرط شده باشد حتما مشکل دارد. ما باید شاهد این باشیم که بانک‌ها بدون سپرده گذاری هم قرض بدهند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حوزه نقش خودش را در زمینه حکمرانی اسلامی ایفا نمی‌کند 🔻 الآن کشور با علوم انسانی اداره می‌شود؛ نه با فقه 🔹استاد میرباقری مأموریت جدید روحانیت را تبیین تئوری حکمرانی اسلامی و نیروسازی برای آن عنوان کرد و ابراز داشت: امام (ره) با فقاهت خودش انقلاب کرد و با کمک تعدادی از فقها نظام‌سازی کرد؛ ولی مدل حکمرانی اسلامی را باید حوزه به عهده می‌گرفت که این کار انجام نشد، حوزه نقش خودش را در زمینه حکمرانی اسلامی ایفا نمی‌کند. 🔹عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: برخی می‌گویند انقلاب اسلامی باعث افت مرجعیت روحانیت شد، در حالیکه مرجعیت روحانیت با تجدد از او گرفته شد و انقلاب اسلامی آن را دوباره بازگرداند. منتهی یک علت کاهش استقبال از حوزه این است که روحانیت نقش تخصصی خودش را در اداره جامعه مشخص نکرده است. 🔹رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه الگوی سازندگی ما به شدت غربی است، اذعان کرد: الآن کشور با علوم انسانی اداره می‌شود؛ نه با فقه. ما فقط با شورای نگهبان بر خروجی آن نظارت می‌کنیم. در مجمع تشخیص مصلحت هم معمولا نظر کارشناسان بر فقه می‌چربد. 👈 ادامه مطلب را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76302 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اجازه نخواهیم داد عده‌ای در حوزه علمیه از وجود کشور مستقل اسرائیل سخن بگویند ✔️آیت‌الله نوری همدانی: 🔹بنده چشمم را بر کمبودها و مشکلات نمی‌بندیم و مکرر خصوصی و یا علنی تذکر می‌دهیم که مشی بنده استقلال حوزه است، اما این استقلال را نباید به این معنی تلقی نمود که عده‌ای سیاست امام‌ و انقلاب را زير سؤال ببرند. 🔸مسیر حوزه همان مسیر امام راحل، نظام و انقلاب هم برخواسته از همین حوزه است، البته اگر انحرافی در دین و مذهب و مصلحت مردم و آن آرمان امام ايجاد شد بدون تعارف تذکر می‌دهیم و اجازه نخواهیم داد که در این شرایط سخت لبنان و فلسطین، که صهیونیست‌ها روزانه هزاران زن وکودک را بکشند و آواره کنند و خانه و زندگی آنان را غصب نمایند و بعد در حوزه علمیه عده‌ای از وجود یک کشور مستقل با این سابقه و خصوصیات که عرض شد سخن بگویند. 🔹اینکه امام با اسرائیل مخالفت کرد فقط برای یک کشور خاص یا گروه خاص نیست بلکه به جهت غاصب و نامشروع بودن این رژیم است، و جهت دیگرش شعار تجاوز به کشورهای دیگر است، حال ما بنشینیم و تماشا کنیم که یک گروه غاصب که سرزمینی را غصب کرده‌اند و رسماً شعارشان تجاوز به کشورهای دیگر هم هست روز به روز به این تجاوز ادامه دهد. 👈 متن بیانات: http://ijtihadnet.ir/?p=76317 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اجازه جدید رهبر معظم انقلاب برای مردم غزه و لبنان ✔️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علاوه بر اینکه اجازه پرداخت نصف سهم مبارک امام (علیه‌السلام) برای کمک به مردم فلسطین وجنوب لبنان را صادر فرمودند، مصرف رد مظالم برای کمک به مردم فلسطین و جنوب لبنان را نیز جایز دانستند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺آیت‌الله جعفر سبحانی اجازه دادند مومنین می‌توانند از وجوهات شرعیه خود ثلث سهم مبارک امام (علیه‌السلام)، را برای کمک به شیعیان جنوب لبنان پرداخت کنند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📙 رونمایی از درسگفتار «مقاله امان کتاب ثلاث رسائل في الجهاد» اثر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🎙با حضور اساتید: عباس کعبی و حسینعلی سعدی ✍️ نویسنده: استاد محمدحسین بیاتی 🗓 زمان: شنبه ۵ آبان، ساعت ١۵ الی ١٧ 🏛مکان: تالار آیت الله مهدوی کنی 🔗پخش زنده: https://vc.isu.ac.ir/ch/basij-torab 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فعال‌سازی مقاصد در فقه الاجتماع با نظریه علامه طباطبایی ✔️استاد احمد مبلغی: 🔹در مسیر فعال‌سازی مقاصد شریعت، نیازی جدى به برون‌رفت از چارچوب‌های سنتی و گام‌نهادن در فضایی تخصصی‌تر، که با پیچیدگی‌های عصر حاضر هم‌خوانی داشته باشد، حس می‌شود. 🔸تنگ‌نظرانه است که مطالعات ما با رویکرد غیرتخصصی و عمومی محدود شود و نتواند با پیچیدگی‌های عصر حاضر هم‌سو گردد! ما نیازمند مباحثی نو هستیم که روح شریعت را در زندگی امروزی زنده کنند و آن را به ابزاری مؤثر در حل چالش‌های اجتماعی بدل سازند. باید مقاصد شریعت را با جامه‌ای از فقه تخصصی ملبس کنیم تا اثرات واقعی آن را در زندگی لمس نماییم. 🔹علامه طباطبایی، که علاوه بر مقام فقه و تفسیر، فیلسوفی در متافیزیک و اندیشمندی در فلسفه اجتماعی بود، نظریه‌ای در باب ترتیب‌بندی مقاصد ارائه کرده است که با دقت به فعال‌سازی مقاصد در چارچوب فقه اجتماع می‌پردازد. این نظریه افق‌های گسترده‌ای را می‌گشاید و ما را از مواجهه کلی با مقاصد به فضایی تخصصی‌تر منتقل می‌کند، که مسائل اجتماعی را با عمق بیشتری بررسی کرده و آن‌ها را با نیازهای روز هم‌سو می‌سازد. 👈 متن کامل را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76315 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار خانواده‌های شهدای امنیت: 🔹حرکت شرورانه‌ای است که دو شب پیش اینجا انجام دادند. خب، یک غلطی کرد، خودشان هم البته بزرگنمایی می‌کنند. بزرگنمایی آنها غلط است اما توجه داشته باشید کوچک‌انگاری آن هم غلط است. اینکه ما بگوییم: «نه؛ چیزی نبود، اهمیتی نداشت» این هم غلط است. 🔹بایستی خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی به هم بخورد. اینها دچار خطای محاسباتی‌اند نسبت به ایران. اینها ایران را نمی‌شناسند، جوانان ایران را نمی‌شناسند، ملت ایران را نمی‌شناسند، قدرت و توانایی و ابتکار و اراده ملت ایران را هنوز درست نتوانسته‌اند بفهمند؛ این را ما باید به این‌ها بفهمانیم. 🔹کیفیت کار را مسئولین ما باید تشخیص بدهند و درست بفهمند آنچه که صلاح این کشور و این ملت هست آن را انجام بدهند. [صهیونیستها] باید بدانند ملت ایران کیست، جوانان ایران چگونه‌اند، این فکر، این انگیزه، این رشادت، این آمادگی که امروز در ملت ایران وجود دارد، خود این امنیت‌ساز است. این را بایستی حفظ کنیم. ۱۴۰۳/۸/۶ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اندیشه‌سازی، انگیزه‌سازی و رفتارسازی، ابعاد جهاد با رژیم صهیونیستی ✔️اولین نشست هم‌اندیشی اساتید دروس خارج حوزه علمیه مشهد و برخی تشکل‌های حوزوی با موضوع: «تحولات اخیر لبنان و ابعاد جهاد با رژیم صهیونیستی و تحلیل پیام مقام معظم رهبری» به میزبانی مؤسسه علمی، پژوهشی و فرهنگی میراث فقاهت خراسان برگزار شد. 🔻در این نشست اساتید و حجج‌اسلام‌والمسلمین غلامرضا باقری‌کیا، مهدی زمانی، مجتبی الهی خراسانی، عباس فرازی‌نیا، عبدالکریم عبداللهی، محسن ملکی، محمد نوروزی، مرتضی نوروزی و محمدجواد انصاریان در موضوعات مرتبط به سخنرانی پرداختند و دبیری جلسه بر عهده حجت‌الاسلام محمد الهی خراسانی بود. 👈 گزارش تفصیلی در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=76319 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔تبیین تئوری مقاومت 🎙با حضور استاد سید محمدمهدی میرباقری 🗓 زمان: دوشنبه هفتم آبان، ساعت ۱۳:۰۰ 🏢 مکان: قم، میدان معلم، حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام جواد علیه السلام، طبقه سوم، سالن سلمان فارسی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔همایش بزرگ «حزب الله زنده است» 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی صادقی 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی 🎙دکتر طلال عتریسی 📌 و با حضور خانواده‌های شهید نیلفروشان، زاهدی و برخی از شهدای مقاومت لبنان 🗓 زمان: دوشنبه هفتم آبان، ساعت ۱۳:۰۰، ساعت ۸:۳۰ صبح 🏢مکان: قم، خیابان معلم، سالن‌ همایش‌های غدیر 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚دیدگاه‌های حدیثی علامه طباطبایی ✔️مهم‌ترین دیدگاه علامه طباطبایی در زمینه روایات، نظریه‌ای است که ایشان در باره نقش روایات در تفسیر ارائه کرده و بر اساس آن معتقد است که قرآن در تفسیر خود به استثنای آیات الاحکام، آیات القصص و آیات المعاد، بی‌نیاز از روایات است و روایات تنها روش بهره جستن از قرآن و چگونگی استناد به آیات برای تفسیر سایر آیات مرتبط را ارائه می‌کنند. از این دیدگاه با عنوان «قرآن محوری و سنت مداری» یاد شده است. 👈 معرفی اثر جدید استاد علی نصیری: http://ijtihadnet.ir/?p=76333 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پژوهشکده «فقه و مدیریت حوزه‌های علمیه» تأسیس می شود ✔️شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه‌های علمیه با توجه به مصوبه کمیسیون واحدهای پژوهشی موافقت اصولی خود را با تأسیس پژوهشکده فقه و مدیریت اعلام کرد. این پژوهشکده از سه گروه علمی "فقه مدیریت قضائی"، "فقه مدیریت اقتصادی" و "فقه مدیریت فرهنگی" تشکیل شده است. مؤسس این واحد پژوهشی هیأت امنای مجتمع عالی تربیت مجتهد مدیر محمدیه است و مأموریت آن "انجام تحقیقات پژوهشی راهبردی و کاربردی و تولید فکر در زمینه مناسبات فقه اسلامی با مدیریت اسلامی" اعلام شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻 آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی: مرحوم آیت‌الله میلانی وقتی یک مساله اصولی را مطرح می‌کردند دست کم ۱۰ تا ۲۰ مورد کاربرد این مسأله اصولی را سر درس مثال می‌زد تا برای طلبه‌ها روشن شود که مورد آن فقط یکی مثلاً شرب تتن نیست، صدها موارد دیگر دارد... همه مدرسین آن طور متضلّع نیستند و نتوانستند بر فروع مختلف احاطه یابند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی «تقیه عزتمندانه در روابط خارجی دولت اسلامی» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی مقیسه 🎙ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی 🗓 زمان: سه شنبه ۸ آبان ماه ساعت ۱۶ 🕌 قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، طبقه دوم، اتاق گروه فقه سیاسی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «چالش های فقهی کاشت تراشه های عصبی مغزی» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زارعی 🎙ارائه: دکتر صادق یوسفی 🗓 زمان: سه شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۸:۳٠ 🕌 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، طبقه دوم، سالن جلسات 🔗 لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «مناسبات فقه تعلیم و تربیت با دانش اخلاق و روانشناسی» 🎙ارائه‌: حجت‌الاسلام احمد محمدزاده 🎙ناقدین: حجت‌الاسلام سید عباس موسوی و دکتر مژگان رضایی 🗓 زمان سه شنبه ۸ آبان ساعت ۱۱:۳۰ 🏢 مکان: مجتمع آموزش عالی خواهران، مدرس شهید مطهری 🔗 لینک ورود به نشست: https://vce.miu.ac.ir/mashhad10 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
الحاکمیة فی الاسلام ـ السید محمدمهدی الموسوی الخلخالی.pdf
15.93M
📚 دریافت کتاب الحاکمیة فی الاسلام ✍ اثر آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی خلخالی (ره) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 بررسی مانعیت احتمال ارتکاز عام از اخذ به ظهور اولیه ✔️ یکی از سوالاتی که ذهن کسی که با روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) مواجه است را به خود مشغول می‌کند این است که فضای عمومی صدور روایت تا چه اندازه می‌تواند درفهم فعلی ما نسبت به روایت اثر بگذارد. آیا باید فارغ از فضای عمومی صدور حدیث و صرفا با توجه به قواعد متنی فهم متن حدیث، مراد نهایی متکلم را جستجو کنیم؟ و اگر جواب منفی بوده و برای فضای عمومی صدور حدیث هم تاثیری قائل باشیم؛ این تاثیر تا چه اندازه‌ای می‌باشد؟ 👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76341 🆔 https://eitaa.com/ijtihad