eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
735 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢تلاقی فقه و علوم اجتماعی: راهی نوین برای فقه خانواده ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی: 🔹صرف مباحث فقهی برای مسائل فقه خانواده کافی نیست. بافت موضوعات صرفاً از این زاویه و برشی که در متون سنتی فقه مطرح شده، نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای امروز باشد. زاویه جدیدی که به حیطه‌های اقتصاد، اجتماع، حاکمیت و حقوق عمومی مرتبط است، باید مورد بررسی قرار گیرد. 🔹تا زمانی که تحقیقات ما تک‌رشته‌ای است، مسئله‌ای به نام روش نداریم. در فقه می‌گوییم کتاب، سنت و عقل منابع اصلی ما هستند و متدولوژی آن رشته نیز طبیعتاً حاکم خواهد بود. اما وقتی پای یک رشته دیگر به میان آمد، مانند حقوق، اقتصاد، مطالعات اجتماعی زنان یا روان‌شناسی، این سؤال پیش می‌آید: با کدام روش؟ آیا می‌توانیم یک تحقیق فقهی روان‌شناختی داشته باشیم ولی در روش و مبانی معرفت‌شناسی فقط و فقط کاملاً وفادار به فقه بمانیم؟ 👈 دو پیشنهاد درباره تحقیقات چندرشته‌ای: http://ijtihadnet.ir/?p=76811 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از حقوق خصوصی تا فقه حکمرانی: گستره‌ی نوین مطالعات فقه خانواده ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین فرج‌الله هدایت‌نیا: 🔹باید دانش خانواده، حتی فقه آن را از رویکرد سنتی که در متون فقهی ما به آن پرداخته شده، چند قدم جلوتر ببریم و توسعه دهیم. به این معنا که اگر به ابواب فقه خانواده در متون فقهی -نه منابع- بر اساس ساختار ابتکار محقق در «شرایع» که بقیه نیز به همان ترتیب رفته‌اند، ملاحظه کنید، تقریباً در هفت باب شامل طلاق، نکاح، خلع، مبارات، ایلاء، لعان و ظهار، نگاه اصلی یا رویکرد اصلی در تمام این مباحث درون خانوادگی است؛ یعنی روابط زوجین یا روابط والدین و فرزندان در کانون توجه بوده است. 🔹امروزه با ادبیات حقوقی می‌توان گفت حقوق خصوصی خانواده مورد توجه بوده است. اما ساحت مهم دیگری داریم که در متون فقهی ما مغفول مانده است. زیرا یک حوزه دیگر از مباحث فقه خانواده داریم که اصلاً حوزه حقوق خصوصی خانواده نیست، بلکه مناسبات دولت و خانواده است. می‌توانیم آن را فقه دولت، فقه حکمرانی، فقه اجتماعی یا فقه سیاسی بنامیم؛ که حتی در نام‌گذاری آن نیز بحث وجود دارد. انبوهی از مباحث که در منابع فقهی وجود دارد ولی در متون فقهی نیست -به جز برخی مسائل که به صورت سنجاق‌شده در فقه ما بوده‌اند. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76811 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌸 یک عاشقانه آرام 🔺روایت‌های کمتر شنیده‌شده‌ای از رفتار عاشقانه علما و بزرگان دین با همسرانشان 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢زنان در تشخیص موضوعات خود دقیق‌تر هستند ✔️استاد سید محمد غروی: 🔹همانطور که فقهای ما گفته‌اند مرجعیت زنان مورد وفاق نیست و اجماع فقها آن است که یک زن نمی‌تواند مرجعیت عام داشته باشد ولی نظر مقام معظم رهبری ناظر به یک نکته ظریف و دقیقی است و آن اینکه زنان یک سری موضوعات و مسائلی دارند که تشخیص این موضوعات برای صدور حکم فقهی از سوی خود بانوان سهل‌تر است و آن‌ها دقیق‌تر می‌توانند آن را درک کنند. 🔹برای بنده این مقدار قابل فهم است. البته همانطور که عرض شد آنچه مشهور فقها گفته‌اند ذکوریت از جمله شرایط مرجعیت است زیرا به دنبال آن مسئله ولایت مطرح می‌شود ولی ظاهرا آنچه ایشان اشاره فرمودند مسائل خاص مرتبط با زنان است. در عین حال برخی از فقها و علما مسئله مرجعیت را مخصوص مردان نمی‌دانند و ولایت را فقط به مردان نسبت می‌دهند و معتقدند زن هم می‌تواند مرجع باشد گرچه شهرت بین فقها، شرط ذکوریت است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad