eitaa logo
اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
747 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢استفتائات جدید مطابق با فتوای رهبر انقلاب منتشر شد ✔️جدیدترین استفتائات (شهریور ۱۴۰۰) حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شد. متن سؤال و جواب ۱۲ استفتاء در موضوع عبادات و معاملات به نقل از دفتر مقام معظم رهبری به شرح زیر است: 🔹خرید و فروش وام 🔸خرید و فروش نسیه به قیمت بیش از نقد 🔹عمل نکردن به نذر به جهت کرونا 🔸تغییر و تبدیل در انجام دادن نذر 🔹ارتباط شخص مبتلا به بیماری کرونا با دیگران 🔸برهنه شدن در عزاداری 🔹استفاده از اموال بیت المال جهت مراسم عزاداری 🔸مشاهده مانع پس از وضو یا غسل 🔹شیوه غسل کردن هنگام نجس بودن بدن 🔸باز و بسته کردن آب در بین وضو 🔹نجس بودن لباس نمازگزار 🔸وظیفه ماموم در نماز میت 🔹مواردی که پاک بودن بدن یا لباس نمازگزار لازم نیست 🔸خواندن نماز در وسائل نقلیه در حال حرکت 👈👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/f93217 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺دعوت پژوهشکده امر به معروف از صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی ✔️پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر در راستای پیشبرد اهداف پژوهشی و پوشش خلاءهای موجود در مبانی نظری فریضتین، از تمامی متخصصین و پژوهشگران و نخبگان حوزوی و دانشگاهی دعوت به عمل می آورد تا با ارسال پیشنهادها، طرح‌های تحقیقاتی و نگاشته های خود در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، این مرکز را در ایجاد گفتمان علمی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه یاری کنند. 🔸از پژوهشگران و نخبگان و فرهیختگان تقاضا شده در صورت تمایل به همکاری آثار خود را تا بهمن ماه سال جاری به آدرس ۲farizeh@gmail.com ارسال کنند. 🔹تمامی مقالات، یادداشت ها و تحقیقات، جهت چاپ در کتاب «۴۰ گفتاراز چهل استاد در باب امر به معروف و نهی از منکر» انتخاب می‌شوند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آخرین جزئیات طرح اصلاح قانون مهریه ✔️حجت‌الاسلام نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: مراجع فقیه با زندانی محکومان مهریه مخالف هستند و مجلس هم به دنبال اصلاح قانون مهریه است که امیدواریم این قانون در روزهای آینده با بررسی دقیق و بیشتر به صحن علنی مجلس بیاید. 👈 جزئیات: https://b2n.ir/q65584 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی مقایسه‌ای الگوی غالب طالبان برای حکمرانی ✔️حجت‌الاسلام‌ مهدی فرمانیان 🔹«امارت اسلامی» طالبان به معنای عدم دخالت مردم و دیگر گروه‌ها و احزاب در سیاست و امور اجتماعی است...نزدیک‌ترین مدل حکومت، به مدل «امارت اسلامی» طالبان، حکومت عربستان سعودی در دوران پادشاهی «عبدالعزیز» بین سال‌های 1900 تا 1953خواهد بود. 🔸مدل «امارت اسلامی» به لحاظ ویژگی‌های حکومتی تفاوت جدی با «خلافت اسلامی» ندارد... به نظر می‌رسد در آینده جز سخت‌گیری بر مردم افغانستان برای اجرای آنچه شریعت اسلامی می‌نامند، تقریبا شاهد تفاوت برجسته‌ای میان حکومت طالبان با مدل‌های حکومتداری در برخی کشورهای سنی مذهب نخواهیم بود. 🔹منشا افکار طالبان به جریان‌های اهل سنت شبه قاره و به‌طور خاص به مکتب «دیوبندیه» باز می‌گردد؛ زیرا بیشتر طالبان و رهبران آن در مدارس وابسته به دیوبندیه تحصیل کرده‌اند. در این میان «جمعیت علمای اسلام» نقش کلیدی را در حمایت از نیروهای جهادی اهل سنت افغانستان و بسیج طالبان داشت تا جایی که حتی پیش‌نویس قانون اساسی طالبان نیز توسط این جمعیت تهیه شده بود. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/n71136 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢متون آموزشی حوزه؛ کاستی‌ها و بایستگی‌ها ✍️استاد علی نصیری: برای آن که کاستی‌های متون آموزشی حوزه آشکار گردد، لازم است بایستگی‌های متون آموزشی را مرور کنیم. به نظر می‌رسد هر متن آموزشی مطلوب باید واجد سه ویژگی باشد که عبارتند از: ۱. برخوردار بودن از محتوای مناسب؛ ۲. منطبق بودن با سطح علمی مخاطب؛ ۳. برخورداری از شیوه فرا آموزی. 👈مناسب است درباره هر یک از عوامل توضیحاتی ارایه نماییم: https://b2n.ir/q58435 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه، مصلحت و حکومت اسلامی ✍️حجت‌الاسلام علی صالحی‌منش ✔️در مورد مصلحت در فقه سیاسی یا به تعبیری نقش مصلحت در حکومت اسلامی لااقل چهار سؤال اساسی وجود دارد: 1️⃣ حکم مصلحت در افعال حاکم چیست؟ یا به تعبیر دیگر از نظر فقهی چه نسبتی بین مصلحت و فعل حاکم وجود دارد؟ 2️⃣ ماهیت مصلحت چیست؟ آیا مصلحت همان متعلق احکام است؟ یا فراتر از آن مصالح مادی و گروهی و … نیز مراد است؟ این سؤال را می‌توان به‌گونه‌ای دیگر مطرح کرد: متعلق مصلحت چیست؟ آیا مصلحت شرع بما هو شرع یا مصلحت مسلمانان یا …؟ 3️⃣ معیار درک مصلحت چیست؟ آیا معیار در درک مصلحت، عرف است؟ یا این که در این زمینه نظرات کارشناسی مهم است؟ یا این که این جا مصلحت صرفاً دارای موازین شرعی است که نظر متخصص شرع (فقیه) مهم است؟ نقش عقلانیت اسلامی در کشف مصلحت چیست؟ 4️⃣ مرجع در تشخیص مصلحت کیست؟ بنابراین فرض که معیار در مصلحت، تشخیص عرف یا کارشناسان باشد، در فرض اختلاف نظر در برداشت عرف و یا در بین کارشناسان آیا نظر فقیه بما هو فقیه یا فقیه بما هو حاکم معیار است؟ دلیل فقهی این مطلب چیست؟ 🔻به نظر می‌رسد از نظر منطقی سؤال دوم مقدم بر سؤال اول باشد، ولی با توجه به این که در پاسخ تفصیلی به سؤال اول، پاسخ سه سؤال دیگر نیز مشخص می‌شود، این سؤال متاخر آمد. 👈 در مورد نسبت مصلحت با فعل حاکم به خودی خود، پنج احتمال مطرح است: 👈 بخوانید: https://b2n.ir/y85472 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«مفتی سلطان» پای صحابه را به پروژه کنترل جمعیت سیسی کشاند! ✔️هفته‌پیش و درست یک‌روز پس از صحبت‌های عبدالفتاح سیسی پیرامون خطرات رشد جمعیت در مصر و اینکه با وجود چنین نرخ رشد جمعیتی شهروندان هیچ پیشرفتی در زندگی خود احساس نخواهند کرد، شوقی علام، مفتی اعظم مصر، از لزوم کنترل جمعیت سخن گفت و استدلال کرد که «صحابه پیامبر(ص) نیز «عزل» می‌کردند، یعنی آنها نیز از وسایلی که در اختیار داشتند استفاده می‌کردند تا تخمک را با اسپرم بارور نکنند»! همین کافی بود که باز در شبکه‌های اجتماعی مصر انتقادها به علام بالا بگیرد و با «مفتی سلطان» خواندن او، این «فتواهای سیاسی» را نتیجه کنار زدن الازهر از دار الافتای مصر بدانند. کنار زدن الازهر از دار الافتاء به چند روز پیش از این ماجرا، یعنی ۱۲ اوت گذشته، روز تولد ۶۰ سالگی شوقی علام، روز بازنشستگی قانونی او و البته روز انتصاب دوباره وی به مقام «مفتی اعظم» مصر بازمی‌گردد. شوقی علام که می‌بایست طبق قانون با رسیدن به سن بازنشستگی کنار گذاشته می‌شد، یک روز پیش از آن، سیسی فرمانی صادر کرد که مطابق آن دار الافتای مصر از ذیل قانون خدمات کشوری خارج شد و به او اختیار کامل در تعیین مفتی اعظم را اعطا کرد. 👈ادامه مطلب: https://b2n.ir/f87367 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺دوره مجازی فقه معاملات بانکی ✔️ با رویکرد «بررسی چالش های شرعی» و «بیان تخصصی و کاربردی احکام» 🖥 شیوه برگزاری : - دوره غیرحضوری (آنلاین) می‌باشد. - طول دوره 18 جلسه خواهد بود. - هرجلسه، 90 دقیقه (با سوالات) است. 💶 هزینه دوره با احتساب 60% تخفیف: (80 هزار تومان) 🎁 مزایای دوره: - ارائه گواهی پایان دوره - ارائه تحقیقات اختصاصی و کاربردی موسسه در چالش‌های بانکی - استفاده از اساتید حوزوی و دانشگاهی - امکان دریافت فایلهای ارائه شده در دوره ✅ روش ثبت نام : - ظرفیت کلاس محدود است و اولویت با کسانی است که زودتر ثبت نام کنند - برای ثبت نام به ادمین در پیام رسان ایتا @tayebat_admin1 مراجعه کنید. 📅 زمان برگزاری بعد از تکمیل ثبت نام اطلاع رسانی می‌شود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢انتشار چهارمین شماره دوفصلنامه «مصباح الفقاهه» 📙چهارمین شماره دو فصلنامه علمی – تخصصی مصباح‌الفقاهه، دربردارندۀ مقالات علمی در حوزه مباحث فقه و اصول و با رویکرد انعکاس جدیدترین دستاوردهای علمی و نظریات فقهی و اصولی است که زمینه‌ای را برای تبادل اندیشه و همکاری دانش‌پژوهان، پژوهشگران، طلاب و اساتید حوزه علمیه فراهم می‌کند. 👈 عناوین مقالات: https://b2n.ir/a93250 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺فراخوان مقاله نهمین کنفرانس بین المللی «دستاوردهای نوین پژوهشی در فقه، حقوق و علوم انسانی» ✔️این کنفرانس با مشارکت دانشگاه جامع علمی کاربردی سازمان همیاری شهرداری‌ها و مرکز توسعه خلاقیت و نوآوری علوم نوین و با بهره‌گیری از همکاری دانشگاه‌ها، سازمان‌ها، مراکز و موسسات علمی و تحقیقاتی کشور؛ با هدف آگاهی و دستیابی به جدیدترین دستاوردها و یافته‌های علمی و پژوهشی در تاریخ 30 دی 1400 برگزار می‌شود. 📝در این راستا از تمامی اساتید، دانشجویان، محققان، متخصصان، صاحب‌نظران و علاقمندان محترم دعوت به عمل آمده است تا جهت ارسال مقالات و تحقیقات ارزشمند خود به وبسایت این همایش مراجعه نمایند. 🌐آدرس وب‌سایت همایش: http://www.humanityconf.ir/ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢علامۀ طباطبایی و فقه شیعۀ امامیه ✍️حجت‌الاسلام محمدعلی اردستانی 🔻علامۀ طباطبایی، علم‏ فقه‏ اسلامى را‏ از حیث تنوّع بحث و کثرت مسائل، وسیع‌‏ترین علوم اسلامى می‌داند؛ زیرا اسلام همۀ اعمال بیرون از شمار و همۀ حرکات و سکنات اجتماعى و انفرادى بشر را در هر زمان و محیطى و تحت هر گونه شرایطى که به وجود آید، بررسى کرده و قوانین و احکامى برای آن وضع نموده است. البته بحث مستوفى و کامل در فنى به این وسعت و پهناورى، به مواد علمى زیادى نیازمند است و به عبارت دیگر، آیات و اخبار زیادى مى‏‌خواهد که فقیه آنها را مواد استدلال‌هاى علمى خود قرار داده و از آنها احکام مربوطه را استنباط نماید. علامۀ طباطبایی، فقه‏ شیعه را عبارت از این دانسته است: یکم: فهم کتاب و شناختن ناسخ و منسوخ. دوم: فهم سنت: قول و فعل و تقریر معصوم. سوم: آشنایى با قواعد کلى فقهى و اعمال آن. چهارم: تشخیص اخبار تقیه از غیر تقیه که بستگى به شناختن مذاق اهل‏بیت – علیهم السلام – و دانستن فتاواى حقیقى آنها و معرفت لحن کلام و اطلاع کامل به اقوال عامه دارد. پنجم: شناختن روایات صحیح از غیرصحیح که موقوف به شناختن روات حدیث است (رجال و درایه). ششم:‌ یک سلسله قواعد عقلى و عقلایى که در فهم کتاب و سنت به آنها نیازمند هستیم و مجموع آنها را علم اصول فقه گویند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مدارس فکری حوزه نجف و نسبت آن با اندیشه انقلاب اسلامی 📚اثر جدید دکتر عبدالوهاب فراتی، عضو هیئت علمی و دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با عنوان «مدارس فکری حوزه نجف و نسبت آن با اندیشه انقلاب اسلامی» از سوی انتشارات مکث اندیشه منتشر شد. 📗مؤلف با بررسی موردی مدارس فعال نجف اشرف (مدرسه فکری آیت‌الله خویی، مدرسه فکری آیت‌الله سیستانی، مدرسه فکری شهید صدر، جریان مقتدی صدر، جریان شیخ محمد یعقوبی و…) سیر تطورات تاریخی، اصول و مبانی حاکم بر آن‌ها را زیر ذره‌بین پژوهش قرار داده است. 👈معرفی اثر + لینک خرید: https://b2n.ir/g06756 🆔 https://eitaa.com/ijtihad