🔺بررسی و نقد کتاب «رسول خدا(ص) و مدیریت تنشهای مدینه»
⏰زمان: امروز شنبه، 15 آبان ماه از ساعت 16 تا 18
👤ارائه دهنده: حجتالاسلام دکتر رضا ابروش، عضو هیأت علمی دانشگاه معارف اسلامی
👤ناقد: دکتر زهرا روح اللهی امیری، عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع)
👤نویسنده کتاب: دکتر حسین قاضیخانی مدیر گروه تاریخ تشیع پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع)،
👤دبیر علمی: دکتر محسن حیدرنیا، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات
👈 لینک ورود به نشست: http://www.skyroom.online/ch/a2m/lecture
🆔 @ijtihad
🔺بررسی فقهی قانون تجارت (ورشکستگی شرکتها)
🎙استاد احمد عابدی
📆 زمان: از شنبه تا چهارشنبه هر هفته؛ ساعت 7صبح
🕌 محل برگزاری: حرم مطهر حضرت معصومه (س)، ضلع غربی شبستان امام خمینی (ره)
💠 توجه: درس استاد به صورت حضوری تشکیل میشود و طلاب غیرساکن قم میتوانند از طریق درگاه مجازی https://eshia.ir/android/live به صورت مجازی شرکت کنند.
🆔 @ijtihad
🔺فراخوان مقاله دهمین همایش ملی حدیث پژوهش
📝 مهلت ارسال مقالات: ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۰
📆 زمانبرگزاری: ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰
🌐 سامانه همایش: www.hadithvaandisheh.ir
👆جزئیات و محورهای همایش در پوستر
🆔 @ijtihad
💢آیا مراجعه به اعلم در فتوای معیار در قانونگذاری شرط است؟
✔️دکتر اسماعیل آقابابایی:
🔹ادعای ما این است که در تفسیر و وضع قانون، باید نفع متهم را لحاظ کرد و نفع متهم اقتضا میکند که در کیفرگرایی، حداقلگرا باشیم و کمترین کیفر را در نظر بگیریم.
🔸در حقوق کیفری و نه در موارد استثناء، یعنی در آنجا که میخواهیم آرای فقهی را تبدیل به قانون کنیم باید قائل به کیفرگرایی حداقلی باشیم و مواردی را وارد حقوق کنیم که جزو مسلمات فقه باشد بنابراین کار درستی نیست که اگر در موضوعی با اختلاف آراء مواجه شدیم رأی اَشَد که برخلاف مصالح متهم است را در نظر بگیریم.
🔹در اینجا ممکن است با چند مشکل مواجه شویم؛ ممکن است بگوییم با توجه به اینکه مسئولیت کشور به فقیهِ حاکم واگذار شده باید وی حتماً طبق نظر خودش مملکت را اداره کند و اگر آرای دیگری را مبنای قانون قرار دهد در واقع به آن رأی مراجعه کرده که خودش آن را مطابق با شرع نمیداند.
🔸در واقع هر فقیهی رأی خود را با دلیل، ترجیح داده است و معتقد است که وظیفه مقلدان من این است که بر اساس آرای بنده عمل کنند و وقتی هم زمامداری را در اختیار میگیرد آرای فقهی خود را که در رسالهاش آمده بر آرای دیگر مقدم میدارد.
🔹برخی معتقدند اگر فقیهی در مواردی نتوانست براساس رأی خود عمل کند و سراغ رأی فقیه اعلم رفت، در چنین مواردی که این اختلاف آرا وجود دارد باید این سلسله مراتب را رعایت کنیم نه اینکه به سراغ مصالح متهم برویم.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/z39365
🆔 @ijtihad
💢بررسی فقهی ضوابط استفاده از عنصر مصلحت در حکومت اسلامی
✔️دهمین نشست «آسیبشناسی تقنین و قوه مقننه در ایران» با موضوع بررسی فقهی ضوابط استفاده از عنصر مصلحت در حکومت اسلامی با ارائه حجتالاسلام علی صالحیمنش، دبیر گروه فقه نظام سیاسی پژوهشگاه فقه نظام و نقد حجتالاسلام سید احسان رفیعی علوی، استاد سطح عالی حوزه و مدیر گروه فقه مضاف دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.
🔻اگر شارع حکم شرعی دارد(عام یا خاص)، در واقع برای حاکم تعیین مصلحت کرده است. یعنی تکلیف، رعایت مصلحت اجرای حکم شرعی است. اما اگر حکم مشخص نبود تکلیف رعایت مصلحت به معنای عرفی است که مصداق آن از رجوع به متخصص به دست میآید.
👈 گزارش نشست را بخوانید: https://b2n.ir/n93198
🆔 @ijtihad
💢کشف، استنباط و تبیین همه ابعاد شریعت بر عهده فقیه است
✔️حجتالاسلام مجتبی الهی خراسانی:
🔻فلسفه اجتهاد و تحقیق در فقه و اصول به طور خاص در فقه این است که بتواند کشف و استنباط آموزههای اسلامی در همه عرصههای عملی را انجام دهد و در واقع یک نوع فعالیت اسلامشناسانه را تدارک ببیند؛ به گونهای که، شریعتی که ما نیازمند شناخت او هستیم مضبوط و روشمند و عقلانی استنباط شود. در این صورت طبعاً باید مستند به مصادر اصلی اسلام، یعنی کتاب و سنت و در چهارچوب عقل حرکت کند.
ثانیاً باید بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه اسلامی باشد، اعم از آحاد و افراد یا مجموعه اجتماع و حاکمیت و…. مجموعه این نیازهای فردی و اجتماعی که باید از منظر دین پاسخ داده شود.
ثالثاً باید بتواند یک فهم متکامل را عرضه کند که در این جهت خود این تکامل، فهم دینی و توسعه و رشد فهم دین، به خصوص در ابعاد آموزههای عملی خودش جلوهای از عبودیت و تدین خواهد بود.
تلقی ما این است که همیشه بین فقه موجود و فقه مطلوب فاصله قابل توجهی است و قلمرو فقه صرفا آن ابوابی نیست که تاکنون بحث شده، قلمرو فقه، مجموعه قلمرو شریعت است و ماموریت فقها کشف مجموعه شریعت است، نه فقط آن بخشی از شریعت که قبلا هم کشف شده و فقهای قبلی به آن توجه کردهاند؛ لذا همه ابعاد شریعت، کشف و استنباط و تبیینش بر عهده فقیه است.
👈عرصههای نوین فقاهت: https://b2n.ir/t00115
🆔 @ijtihad
🔺«الآراء السدیده فی علم الاصول» رونمایی شد
✔️مراسم رونمایی از کتاب «الآراء السدیده فی علم الاصول» تالیف مرحوم استاد علیرضا حائرینیا (ره) با حضور اساتید معظم ریشهری، حسینی بوشهری، فاضل لنکرانی، قائینی، شهرستانی، نورمفیدی و جمعی از فضلا، محققان، پژوهشگران و طلاب با رعایت دستورالعملهای بهداشتی در سالن امام خمینی(ره) مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.
📸 مشاهده تصاویر: https://b2n.ir/r78616
🆔 @ijtihad
💢احکام واردات واکسن خارجی
✔️ در کنار تراث گرانسنگ فقه شیعه، علما همواره مأمن اهالی شریعت و علوم آن و نیز مرجع تقویم نظریات و تسدید جواب مسائل بودهاند. در این نوشتار که ماحصل گفتگوی «مناط» با استاد علیاکبر سیفی مازندرانی است در قالب پرسش و پاسخهای کوتاه، به مسائل فقهی خرید واکسن از کشورهای خارجی و نیز تولید آن در داخل پرداخته میشود.
سوال محوری که در این مجال مورد بررسی قرار گرفت شرایط و قیود معامله با کشورهای متخاصم و غیرمتخاصم در شرایط اضطراری و عادی؛ احکام فقهی تزاحماتی مانند حفظ سلامت عامه از طریق خرید واکسن و جریان قاعده نفی سبیل کفار بر مومنین و نیز آسیبهایی که ممکن است به اقتصاد ملی به جهت وارد کردن واکسن وارد شود مورد تدقیق قرار گرفت.
🔻استاد سیفی مازندارنی:
🔹اگر در تهیه واکسن مناسب، قصوری صورت گرفته باشد، حاکمیت وظیفه دارد شخص یا نهاد مربوطه را محاکمه و بر اساس نظر کارشناسی اجرای حکم نماید، اما اگر قصوری صورت نگرفته باشد، جرمی متوجه شخص یا نهادی نیست.
🔸اگر میان حفظ کیان نظام اسلامی و جان مسلمین دوگانهای برقرار شود، قطعا حفظ کیان نظام اسلامی بر جان مسلمانان مقدم خواهد بود، چراکه طبق نصوص کتاب و سنت و اجماع فقها حفظ کیان نظام اسلامی از ضروریات دین است و حتی جان امام معصوم نیز فدای کیان اسلام خواهد بود.
🔹بنابراین اگر خرید واکسن خارجی منجر به از بین رفتن کیان نظام اسلامی شود، اگرچه با عدم خرید واکسن، جان افراد جامعه اسلامی در معرض خطر واقع گردد، جلوگیری از وادرات چنین واکسنی ضروری خواهد بود.
👈مطالعه نمایید: https://b2n.ir/q90786
🆔 @ijtihad
💫روایاتِ طبیِ پیامبر (ص) را نمیتوان به عنوان درمانِ عام معرفی کرد
💫بسیاری از روایاتِ طبی، از نظر سندی، ضعیفاند؛ نمیتوان بر هر کتابی که در موضوعِ طب الائمه و یا طب النبی نگاشته شده اعتماد کرد
✔️استاد حیدر حبالله:
🔹روایاتِ طبیِ پیامبر (ص) را – حتی اگر برای آنها، منشأ الهی و وحیانی تصور کنیم – نمیتوان به عنوان درمانِ عام برای هر مریض، معرفی کرد مگر اینکه از یک قانونِ عام و دائمی – در علم پزشکی – حکایت کنند؛ زیرا مسائل و توصیههای پزشکی، با توجه به افراد مختلف و فضاها و محیطهای متفاوت و … یکسان نیستند.
🔸قبل از اینکه مضمونِ یک حدیث را تعمیم دهیم، باید این نکته را در نظر آوریم که مسالهی طبیعت و نوعِ نصوص دینی و نیز زمانی بودنِ روایات – به همین معنای فوق – نیازمند توجهات بسیار زیادی است؛ البته نه از این جهت که طب نبوی، وحیانی نیست؛ بلکه از این جهت که دستور العملهای طبی پیامبر – حتی اگر وحیانی باشند – در واقع ناظر به پدیدههایی است که قیود و شرایط زیادی دارند و در برخی موارد، نمیتوان این قیود و شرایط را به کمک خودِ روایاتِ طبی، به دست آورد.
🔹بسیاری از روایاتِ طبی، از نظر سندی، ضعیف هستند؛ حتی مولفانِ برخی کتابهای طب نبوی و یا طب الائمه، ناشناخته هستند و هیچ اطلاعاتی از این مولفان و احوالات و وزنِ علمی آنها در دست نیست... نمیتوان بر هر کتابی که در موضوعِ طب الائمه و یا طب النبی نگاشته شده اعتماد نمود و آنها را منتسب به معصومین علیهم السلام دانست.
👈 پیرامون روایات طبی پیامبر (ص): https://b2n.ir/m71531
🆔 @ijtihad
💢رد شبهه تاریخمندی آیات الاحکام از جهات متعدد
✔️حجتالاسلام طاهر غرباوی
🔹قرآن کریم در تمامی خطابهای خود از جمله آیات الاحکام، عقل و فطرت انسانها را مورد خطاب قرار داده و به تعبیر دیگر موضوع فقه قرآنی خود انسان است نه فرهنک و مردمان یک زمان و منطقه خاص، احکام قرآنی برای تأمین نیازهای همیشگی وهمگون بشریت آمده و حتی در آیاتی که سبب نزول داشته مانند آیات تحریم، ظهار یا ممنوعیت تبنی (فرزند خواندگی)، موارد پیش آمده را بعنوان نمونه و بهانه قرار داده تا احکام خود را که به منظور پاسخگویی به نیازهای همیشگی بشریت مانند: حفظ نظام خانواده و حراست از رابطه نسبی ارائه نموده است.
🔸شبهه مطرح شده در تاریخمندی آیات الاحکام، در احکام مربوط به معاملات و احوال شخصیه مطرح میشود و کمتر ناظر به آیات عبادات میباشد و آیات الاحکام معاملات بیان کننده کلیات و ضوابط دائمی و ماندگار است که شبهه تاریخمندی بر آنها قابل انطباق نمیباشد.
👈 بیان شبهه و نقد آن: https://b2n.ir/g98670
🆔 @ijtihad
💢«فلسفه فقه سیاسی از دیدگاه آیتالله خامنهای» نقد شد
✔️نشست نقد و بررسی کتاب «فلسفه فقه سیاسی از دیدگاه آیتالله خامنهای»، اثر حجتالاسلام سیدسجاد ایزدهی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با حضور نویسنده و نقادی حججاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ ذبیحالله نعیمیان، مدیر دفتر قم مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) و سعید صلح میرزایی، مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی؛ از سوی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی مجلس خبرگان رهبری با مشارکت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی و گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
👈 متن سخنان مؤلف کتاب و اساتید ناقد: https://b2n.ir/r47986
🆔 @ijtihad
💢حکم فقهی آسیب زدن به حریف ورزشی
✔️مولف کتاب «بررسی فقهی حقوقی آسیب زدن به حریف ورزشی»، حکم فقهی آن را در پرتو قواعد فقهی اقدام، ضمان، اذن و تحذیر، تبیین کرد.
👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/w67440
🆔 @ijtihad