eitaa logo
اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
755 ویدیو
298 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢فقه و جلوه‌های بارز از رفتار انسانی با غیرمسلمانان ✔️حجت‌الاسلام سیدضیاء مرتضوی: 🔹فقه در ابعادی انسانی، مدافع تقویت پیوندهای انسانی است و ما پیش از آن‌که مسلمان باشیم؛ انسانیم و چون انسانیم، اسلام را انتخاب کرده‌ایم و به دین خاتم، باورمند شده‌ایم و مقدساتی داریم. بنابر این اگر پیش از آن‌که مسلمان باشیم، انسان هستیم، باید ببینیم الزامات انسانی و کمالاتی که خود انسان به عنوان انسان، بدان‌ها فرا می‌خواند، چیست؟ 🔸به بسیاری از ابواب فقه، مراجعه کردم تا ببینم آیا فقهای ما از این پنجره، انگشت روی نکاتی به عنوان «عناصر مشترک انسانی» گذاشته‌اند که امری فراتر از شیعی و سنی؛ مسلمان و غیرمسلمان؛ و حتی اهل کتاب و غیر اهل کتاب؛ موحد و مشرک و ملحد؛ خداپرست و غیرخداپرستت و حتی کافر حربی (کافری که فقهای ما طبق تعاریفشان، با شرائطی، برای جانش ارزش قائل نیستند)؟ آیا با حفظ همان احکام، فقهای ما این نگاه‌های انسانی را هم داشته‌اند یا نه؟ 🔹جالب است که از مجموع سخنان فقها در ابواب و مسائل مختلف، تقریباً نُه عنوان و عنصر کلی که قابل اشتراک‌گذاری و تأثیر در روابط انسانی و جهانی ما با دیگرانند، به دست آمد... 👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/n02926 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نظریه تواتر نظام‌ مند در روش شناسی فقه نظام ✔️حجت‌الاسلام یحیی عبداللهی: 🔹«تواتر نظام مند» را می‌توان روشی در مسیر توسعه و ارتقاء روش‌های استنباط از شریعت به منظور دستیابی به معارف کامل تر دانست که بر پایه روش‌های متقن و یقینی پیشین استوار می‌گردد. 🔸در تواتر نظام مند چنین نیست که همه اخبار، دلالت یکسانی داشته باشند، بلکه دلالت‌ها متفاوت و متنوع است و از این جهت به تواتر اجمالی شبیه می‌شود، اما این دلالت‌ها، پراکنده، متشتت و بی ربط نیستند، بلکه در عین تنوع، منظومه‌‌ای منسجم است که مکمل یکدیگرند و پس از ترکیب، در کنار یکدیگر دلالت واحدی پیدا می‌کنند که محصول کل است. 🔹کبرای نهفته در تواتر نظام مند، شبیه کبرای برهان نظم است که این نظم و هماهنگی نه می‌تواند صدفه و اتفاق باشد و نه خلق جاعلان و کذابین، بلکه همان گونه که از نظم این عالم به وجود ناظمی حکیم پی می‌بریم، از نظم و نظام روایات نیز به مصدری معصوم و حکیم یقین پیدا می‌کنیم. 👈تبیین نظریه «تواتر نظام مند»: https://b2n.ir/q49667 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺۱۲ توصیه برای استفاده بهتر از لیالی قدر در کلام رهبر معظم انقلاب 🔗پیوند دریافت تصویر با کیفیت بالا: b2n.ir/r09924 🔗پیوند دریافت متن بیانات: khl.ink/f/26977 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
ShabeGhadr, HazrateAli __1400_02_09.mp3
3.46M
🎙بیانات ارزشمند استاد احمد عابدی درباره امیرالمومنین (علیه‌السلام) و اهمیت شب قدر👆 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📜 پیام آیت‌الله نوری همدانی در محكومیت اهانت به قرآن كریم و هتك حرمت قدس شریف و كشتار مردم افغانستان 🔻متن پیام معظم‌له بدین شرح است: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ «وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ» در ایام لیالی قدر و شهادت مولی متقیان و امام آزادگان امیرالمؤمنین علی علیه السلام متأسفانه شاهد حوادث غمبار هستیم. مدعیان دروغین حقوق بشر بار دیگر حیثیت خود را با توجیه كردن اهانت به قرآن کریم و سكوت در برابر جنایات صهیونیست غاصب و عملیات انتحاری در افغانستان بر باد دادند. امروز بر همه مسلمانان و آزادیخواهان عالم لازم است اهانت به قرآن كریم را محكوم كرده و همچنین از عملكرد رژیم جعلی صهیونیستی اعلام انزجار نمایند و حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین اظهار كنند. كشتار مردم افغانستان و خصوصاً شیعیان حادثه اخیر نیز بسیار دردناك است و باید محكوم شود. اینجانب ضمن اظهار تأسف از این حوادث، جریانات اخیر اهانت به قرآن كریم و هتك حرمت بیت المقدس توسط رژیم جلاد صهیونیست و كشتار مظلومانه مردم افغانستان را محكوم می‌نمایم. حسین نوری همدانی ٣١ فروردین ١٤٠١ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📲نرم‌افزار رساله «توضیح المسائل» آیت‌الله شبیری زنجانی به‌روزرسانی شد این نرم‌افزار مطابق آخرین چاپ رساله عملیه معظم له (چاپ سی و یکم) ویرایش شده است و علاوه بر کتاب «توضیح المسائل» و دو جلد از کتاب «استفتائات»، کتاب «احکام کاربردی» را نیز در بردارد. این نرم‌افزار را می‌توانید از طریق اپلیکیشن «بازار» دریافت نمایید. 🔗لینک دانلود نرم‌افزار: https://cafebazaar.ir/app/ir.yasin.books.zanjaniapp.resale 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢استاد علیرضا اعرافی: باید بین کتاب مکاسب و کتاب بیع تفکیک صورت گیرد ✔️نسبت میان عناوین مکاسب و بیع 🔻تبویب مباحث مکاسب و بیع در کتب فقهی رایج بیشتر به دو روش ذیل تدوین شده است: الف) در کتب فقهای پیشین و قدما، مکاسب و بیع را به صورت مشترک در یک کتاب و یا باب واحدی ذکر می کردند. شاید بتوان گفت دلیل اصلی برای جدا نکردن آن‌ها از یکدیگر اختصار کتب فقهی و همچنین اشتراک زیاد میان مکاسب و بیع بوده است. مثلا در کتاب فقه الرضا علیه‌السلام عنوان بحث این گونه آمده است: «باب التجارات و البیوع و المکاسب»؛ همچنین در کتاب مقنعه شیخ مفید رحمه الله عنوان بحث این‌گونه ذکر شده است: «کتاب التجاره»؛ و در کتاب مبسوط شیخ طوسی رحمه الله، عنوان «کتاب البیوع» آمده است. ب) روش استقلال و تفکیک میان مکاسب و بیع بیشتر از زمانی آغاز شد که دامنه مباحث فقه گسترده گشت و پیشرفت‌های زیادی در کتاب‌های فقهی، به مناسبت پیدایش مسائل مستحدثه و احکام جدید و الحاق فروعات متنوع به آن‌ها، صورت گرفت. اکثر کتب فقهی متاخرین و معاصرین بر مبنای این روش تدوین شده است؛ مانند کتاب «مکاسب محرمه» شیخ انصاری رحمه الله. 🔰 نظر مختار: به نظر می‌رسد به دلایل زیر باید بین کتاب مکاسب و کتاب بیع تفکیک صورت گیرد: 1️⃣ محور بحث در کتاب مکاسب احکام تکلیفی است؛ اما در کتاب بیع بحث از احکام وضعی است؛ چون در بیع عمدتاً سخن از مباحث مربوط به ثمن و مثمن و شرایط بایع و مشتری است که به احکام وضعی برمی‌گردد. 2️⃣ مباحث کتاب مکاسب محرمه اعم از مباحث در بیع است؛ زیرا مکاسب دارای احکام و قواعد عامه‌ای است که علاوه بر بیع، شامل مباحث فقهی دیگری همچون اجاره، مضاربه و ... است که نقش مقدمی برای مباحث بیع دارند. به عنوان مثال یکی از موارد تکسبی را که فقها ذکر کرده‌اند، اجاره دادن خانه برای کار حرام است که این نوع تکسب، حرام می‌باشد؛ بنابراین نیکو نیست که مکاسب و بیع در کنار یکدیگر و در یک کتاب به صورت مشترک باشند؛ بلکه شایسته است که هر یک به صورت مستقل طرح شوند؛ زیرا بیع یکی از مصادیق و افراد مکاسب است. 📚مکاسب محرمه، جلد 1، صفحه 50 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚غربالگری و سقط‌های مترتب بر آن از نظر فقه 📖کتاب «مجوزی برای قتل؛ غربال‌گری و سقط‌های مترتب بر آن از منظر فقه» تألیف محدثه عاشوری‌فریمانی از سوی انتشارات حکیم روز چاپ و عرضه شد. 👈 معرفی: https://b2n.ir/d20277 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«کیفرگذاری» در قانون و ملازمات فقهی و حقوقی آن ✔️انتخاب کیفر در مرحله قانونگذاری، یکی از موضوعات مهم و محوری زیرمجموعه‌های مباحث کلی و فلسفی مربوط به کیفر است که از آن به‌عنوان «کیفرگذاری» یاد می‌شود. از این حیث که مبانی، اصول و معیارهای کیفرگذاری کدام‌اند؟ این موضوع چه چالش‌هایی دارد؟ راه‌های برون‌رفت از چالش‌‌ها کدام‌اند؟ ضرورت اهتمام به این مباحث سبب شد که پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، “کیفرگذاری” را مورد مطالعه قرار دهد و اخیراً کتابی با همین عنوان و به قلم حجت‌الاسلام دکتر غلامرضا پیوندی روانه بازار نشر کند. با حجت‌الاسلام پیوندی که در حوزه فلسفه حقوق کیفری، فعالیت و مطالعاتی داشته است، گفت‌وگویی انجام شده تا بیشتر با مقوله کیفرگذاری و مفهوم آن آشنا شویم؛ این محقق معتقد است “بحث‌های کیفرگذاری در برخی موارد کاملاً حقوقی است و محقق باید به منابع و مبانی دسترسی داشته باشد، در مواردی هم نیازمند مطالعات فقهی است که از دل آموزه‌های دینی برمی‌آید؛ در واقع بحث اصلی این است که مطالب مورد نیاز برای رسیدن به پاسخ استخراج شود یعنی در بحث کیفرگذاری، نیازمند دو تخصص فقه و حقوق هستیم.” 👈متن گفت‌وگو را بخوانید: https://b2n.ir/y29485 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
NO28-3.pdf
5.35M
📔دانلود متن کامل شماره 28 فصلنامه دین و قانون 🔻عناوین مقالات: 1. اهدای عضو محکومان به اعدام: بایسته‌های تقنینی و ملاحظات حقوق بشری 2. مبانی کیفرگذاری در جرام علیه امنیت 3. موقعیت جرم سیاسی در نظام قانون‌گذاری کشورهای مسلمان با رویکردی به موازین اسلامی 4. تأملی بر جایگاه قوه مقننه در اندیشه حقوق اساسی شهید بهشتی 5. بررسی تطبیقی مفهوم قانون با سایر مفاهیم مشابه در فقه اسلامی 6. مفهوم دولت و ابهام آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚معرفی کتاب «التعادل و الترجیح و الاجتهاد و التقلید» امام خمینی (ره) ✍️حجت‌الاسلام محمدکاظم تقوی؛ 🔻جلد ششم از دوره اصول فقه امام خمینی بر اساس چاپ «موسوعه پنجاه جلدی» در بردارنده دو بحث مهم پیرامون دو مسئله دانش اصول فقه می‌باشد؛ یعنی بحث و بررسی مسئله «تعادل و ترجیح» و مسئله «اجتهاد و تقلید». حضرت امام در پایان رساله تعادل و ترجیح درباره زمان و مکان تألیف آن چنین مرقوم داشته: آنچه نوشته شده مباحث مهم مربوط به تعادل و تراجیح است که تألیف آن، شب جمعه نهم جمادی الاولی ۱۳۷۰ق در شهر قم به پایان رسید، اما پاکنویس، نوشته اولیه، در بیست و سوم ماه مبارک رمضان ۱۳۷۰ق در محلات به انجام رسید. ایشان در پایان رساله اجتهاد و تقلید نوشته‌اند: فراغت از نگارش این رساله، روز جمعه، مصادف باروز عید فطر ۱۳۷۰ در محلات به انجام رسید. چاپ و نشر این دو رساله که بخشهای پایانی درس و تألیف اصول فقه حضرت امام می‌باشند، برای نخستین بار به همت مرحوم ‌آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) در سال ۱۳۸۵ق در کتاب «الرسائل» به همراه رساله‌های لاضرر، استصحاب و تقیه به چاپ رسید؛ اما پس از ارتحال حضرت امام، این دو اثر به مانند دیگر تألیفات ایشان در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، با تحقیق مجدد و افزودن پاورقی‌های لازم و تهیه فهاریس متعدد، منتشر گردید. رساله تعادل و ترجیح در دو مقصد سامان داده شد و قبل از دو مقصد، مباحثی به عنوان مدخل و در ضمن چهار «أمر» بررسی شده است که مبحث پنجم خود در سه مبحث به بررسی مطالب مربوطه اختصاص یافته است. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/f17878 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔳 استاد حاج سید محمدمهدی بجنوردی، از فقهای مبرز مقیم تهران، ساعتی پیش در ۸۸ سالگی دارفانی را وداع کرد. او از شاگردان برجستۀ آیات عظام حکیم، شاهرودی، بجنوردی و حلی بود و از چهارتن از مراجع نجف اجازۀ اجتهاد داشت. این عالم فرزانه سالیانی در نجف اشرف به تدریس سطوح عالی و نزدیک به نیم‌قرن در تهران به تدریس خارج فقه و اصول، تحقیق، تألیف و اقامۀ جماعت پرداخت. «تحریر الأصول»، «کتاب الطهارة» و «کتاب البیع» از آثار منتشرشدۀ استاد بجنوردی می‌باشد. وی فرزند ارشد آیت‌الله میرزا حسن بجنوردی و نوادۀ آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی بود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad